Stuurprobleem...de servo of mijn zender/ontvanger?

• Topicstarter Topicstarter melly
  • Startdatum Startdatum
M

melly

Guest
Hallo,
Mijn 1e vliegtuig was een easystar.
Deze had ik uitgerust met HS81 servo's.
Als 2e toestel kocht ik een Spacescooter..
De servo's uit de EZ gehaald en in de Spacescooter gemonteerd.
Aangezien ik deze onderdelen ook in dit toestel wil behouden heb ik alles verlijmd.

Nu wat weekjes later wil ik weer met mijn EZ vliegen dus opnieuw servo's besteld.
Dit keer geen HS81 maar servo's bij RCtechnics besteld.
Deze zijn het geworden:HET-RC voor 8.50 de stuk (geen geld).
Dit zijn de specificaties:
9gr servo specs:
Coreless motor - Nylon gear
Afmetingen: 22mm x 11.5mm x 27mm
Gewicht: 9.0 g
Snelheid 4.8V : 0.12sec/60
Torque 4.8V: 1.2 kg/cm
Operating Voltage:4.0-7.0 Volt.

Na alles netjes weer in de EZ gemonteerd te hebben viel mij bij het testen wel op dat de roeren niet zo mooi terug kwamen op de neutraal stand.
Ze bleven steeds iets steken in de richting welke je het laatst gestuurd had (vooral het hoogteroer).
Affijn...vandaag wilde ik weer gaan vliegen dus ik wierp de EZ de lucht in en al snel merkte ik dat hij erg belabberd vloog.
Als ik iets up gaf reageerde hij zeer extreem als of mijn roer bijna volledig uitsloeg en hij bleef ook in deze positie hangen.
Ik moest dus down geven om hem uit de (bijna) looping te halen en dit resulteerde weer in een duikvlucht waar hij in bleef (ondanks dat mijn stick weer op neutraal stond) waardoor ik weer een beetje up moest geven om hem weer hier uit te trekken.
En zo ging het eigenlijk maar door.

Of ik nu hoog of laag gaf..de reactie was zeer extreem,alsof ik de stick bijna voor 70% naar boven of beneden duwde en hij blijft ook in deze positie hangen.
Echter op de grond valt er niets raars op te merken.
De roeren komen redelijk netjes terug en reageren ook niet heftiger dan de mate waarin ik mijn stick beweeg.
Echter zodra ik weer in de lucht zit heb ik weer hetzelfde vlieggedrag..
Zeer extreme uitslagen op geringe stickbewegingen en het hoogteroer blijft ook steeds hangen.

Staartroer nog niet echt gek zien doen al vind ik wel dat hij nu erg traag en moeizaam stuurt.
Mischien dat dit ook niet lekker gaat maar daar had ik nu nog niet op gelet.

Duidt dit op verkeerde servo's? of moet ik het zoeken in mijn zender/ontvanger die de kolder heeft :?

Mvrgr.Melvin

volgens mij lopen de stuurkabels te zwaar

als je bij het testen al merkt dat het niet goed is,
waarom ga je dan nog vliegen
hoef je ook niet te testen lijkt me

Stuurkabels lopen niet zwaar.
De binnenste staalkabel glijdt soepel door de omhuizing heen.

Met de test zag alles er prima uit.
Alleen het hoogteroer kwam niet geheel terug in de neutraal stand,maar dit zag er niet zo ernstig uit.
En dit gedrag is helemaal vreemd omdat in de vlucht hij enorm reageert op minimale knuppelbewegingen terwijl op de grond de roer uitslag er normaal uit ziet.
Tevens blijft hij dus hangen lijtk het wel.
Echter met testen op de grond komt hij redelijk terug in de neutraal stand (op een kleine afwijking na,maar dat kan nooit dit gedrag ten gevolgen hebben)
Het lijkt wel of het roer zich anders gedraagt in de lucht dan wat ik op de grond zie...kan er geen touw aan vast knopen.

die servo's zijn gewoon bud servo's ik heb ze ook gehad , maar er was niet mee te vliegen, heel erg brommen, steed andere midden stand, geen gelijkmatige uitslag, dus ik heb ze aan de prullenbak gegeven. 8,50 euro is geen geld maar om weg te gooien is het zonde, dus de volgende keer kan je beter wat meer uitgeven voor goede mini servo's
groeten michael

Misschien is er wel een tandwieltje afgebroken, van je servo.
Toen ik dit had, kwamen mijn rolls ook niet meer goed terug.

mikehomerun zei:
die servo's zijn gewoon bud servo's ik heb ze ook gehad , maar er was niet mee te vliegen, heel erg brommen, steed andere midden stand, geen gelijkmatige uitslag, dus ik heb ze aan de prullenbak gegeven. 8,50 euro is geen geld maar om weg te gooien is het zonde, dus de volgende keer kan je beter wat meer uitgeven voor goede mini servo's
groeten michael

snap ik niet,
of het moet zijn dat er een nieuwe versie is

ik hen namelijk afgelopen zomer 12(twaalf) Holiday's gebouwd
voor vrienden en clubleden, al deze Holiday's zaten de HetRC 9gram servo's in (nieuwe robbe regelaar en een Rex5 ont.)

tot nu toe nog geen enkele klacht gehoord

Toch ontgaat mij een stukje logica.
Stel het ligt aan de servor omdat hij niet geheel terug kom in zijn positie.
Waarom zie ik met testen op de grond geen erg opvallende dingen?
Ok...hij kom niet zo heel mooi terug in de neutraal stand,maar de foutmarge is niet zo groot dat het vliegtuig zo extreem reageert.
Echter tijdens de vlucht lijkt het wel of de roeren enorme uitslagen maken (terwijl ik de stick minimaal beweeg).

ik denk dat er maar 1 juiste oplossing is en dat is toch de HC81 uit mijn andere plane slopen en kijken hoe hij dan vliegt.
Is het dan wel weer goed zijn het duidelijk de servo's.
Maar dan volgt gelijk de tegenvraag:
Ligt het nu aan de kwaliteit servo? of waren deze gewoon te zwak?
Aangezien de HC81 meer dan 2kg/cm kan hebben en deze iets over de 1 kg/cm.

Mvrgr.Melvin

Dit lijkt mij geen servo probleem, die doen het gewoon goed, dus ligt het ergens anders aan...

Het lijkt er meer op dat het zwaartepunt (veels) teveel naar achteren ligt, waardoor je vliegtuig onstabiel is gworden, resulterend in heftige bewegingen op relatief kleine stuurbewegingen. Zijn deze servo's zwaarder dan die je eerst gebruikte en zijn ze ergens achter de vleugel in de romp gemonteerd? Of zijn ze juist lichter en ergens voor de vleugel ligger gemonteerd? Heb je de accu vervangen door een lichter exemplaar?

Anyway, even een snelle controle van het zwaartepunt. Plaats aan iedere kant van de romp een wijsvinger onder op de vleugel op ongeveer een derde van de vleugelbreedte vanaf de vleugel voorrand (waar de vleugel ligger zit dus ongeveer). Als je je EZ star dan optilt, balancerend op je wijsvingers, moet ie ongeveer horizontaal of iets met zijn neus naar beneden blijven hangen, gaat ie met zijn neus omhoog, dan ligt het zwaartepunt teveel naar achteren. Door je wijsvingers steeds een klein beetje te verplaatsen, naar voren of naar achteren, kun je bepalen waar het zwaartepunt ongeveer ligt. Als je kissie recht blijft hangen, waar je wijsvingers dan staan, daar is het zwaartepunt.

probeer dit maar eens en laat ons weten wat je hebt gevonden. Wel uiteraard in vliegklare toestand bepalen, dus met alles dr op en dr an.

Echt waar ik heb het ooit gehad met een nieuwe charter die ik moest invliegen voor iemand, jaren geleden, vergeten het zwaartepunt te controleren.. en lag dus veel te ver naar achteren (hij had stabilo van vol balsa gemaakt en gelijmd met flinke hoeveelheden epoxy, waardoor de achterkant veels te zwaar was geworden).. Zelfs een charter wordt dan heel spannend vliegen hoor! :D

Marco

Ik weet het nu bijna zeker :-) ff gegoogled

HS 81 : 19 gram x 2 =38 gram
HET RC: 9 gram x 2 =18 gram.

verschil 20 gram.. Op zich een leuke gewichtsbesparing, maar dan moet je wel even er voor zorgen dat het zwaartepunt weer op de goeie plek ligt.

Aan het modelletje te zien worden de servo's vermoed ik voor de vleugel in de romp (zeg maar waar de cockpit zit) gemonteerd, en 20 gram minder gewicht is op zo een kissie op die plek al vrij veel.

Je kunt proberen te corrigeren door je servos verder naar voren te plaatsen, of de accu nog verder naar voren te schuiven (als dat kan).

Anders zit er niets anders op een gewichtje in de neus te plaatsen, 10 gram helemaal voorin zou misschien al genoeg zijn.

Probeer eens wat zou ik zeggen..

Marco

flut servo`s
je kan beter andere halen en deze weg gooien
ik HAD ze allebij 5 gram en 9 gram
geen preciese 0stant stooren heel veel

ik gebruik al tijden de conrad servo's van 5,50 euro.
en ik moet zeggen die werken perfect...heb er nu een stuk of 10 in gebruik en ze werken allemaal nog perfect ook na diverse crashes en diepzeevliegen ;).

Die servo's zijn OK voor de easy star, middenstand niet helemaal terug naar 0.. nja, als beginner merk je daar erg weinig van, je bent toch constant aan het sturen. die kleine afwijking kan nooit dat extreme vlieggedrag veroorzaken.

Storing zou het nog wel kunnen zijn, en dat kun je met zijn 2-en ook heel makkelijk uit testen. Eentje houdt het model vast en de ander gaat met de zender met ingeschoven antenne aan de loop. Als ie op 25-30 meter afstand het nog perfect doet, met vol gas half gas en gas dicht, dan is daar ook niets mis mee. Met antenne uit wordt het bereik 10x zo ver.

Als de servo's normaal reageren, dan kan dat dus gewoon de oorzaak NIET zijn en moet je het ergens anders zoeken.

Wat het ook kan zijn is als het stabilo of vleugel te los op het romp zit.. Dit moet altijd spelingsloos een muurvast zitten.. Dit extreme gedrag heb ik wel eens gezien bij een ouwe westerly waarbij de vleugel maar met twee postelastieken op de romp zat. Als de vlieger up gaf, schoot ie ineens omhoog, later zagen we dat er maar twee slappe stieken op zaten..dus die rekten met up geven uit waardoor de invalshoek ineens groter werd..met het omhoog schieten tot gevolg. Het leek wel een kikker die door de lucht sprong..heel raar gezicht.

Nou je hebt nu genoeg sugesties om het probleem op te lossen.

Marco

Ik had ook problemen met sturen. Dit kwam door de busjes waarmee de stuurstang aan die roer horntjes zijn bevestigd. Er zit een moertje en een ringetje bij. Als je deze ring tussen de moer en de stuur hevel doet kan dat busje niet meer draaien tenopzichte van de stuur hevel. Ik heb deze ring dus weg gelaten. Nu kan dat busje wel draaien. En stuurt hij perfect. Ik hoop dat je er iets van snapt. Ik weet niet de namen van de onderdelen.

Wow...jongens...wat een reacties :)
Iedereen alvast bedankt voor de tips en hulp :)
Ik zal even proberen op alles netjes een antwoord te geven.

@Marco:
Bedankt voor de zwaartepunt tip,hier heb ik geen eens rekening mee gehouden.
Ik heb alle electronica op dezelfde plek terug gezet zonder te bedenken dat ik nu lichtere servo's gebruik.
dus idd. zal mijn zwaartepunt niet geheel meer kloppen.
Al denk ik wel dat het verschil niet zo bar groot zal zijn.
De servo's liggen redelijk in de buurt van het opgegeven zwaartepunt (ietsje voorbij om precies te zijn) dus die 20 gram zal niet zo heel veel effect hebben.
Maar ik zal hier idd. opnieuw naar moeten kijken,of dit nu wel of niet het probleem is ;)
Tevens klopt het vreemde vlieggedrag niet echt met een incorrect zwaartepunt.
Met een tikje up wil de EZ idd. wel gelijk overtrekken maar tevens blijft hij ook in deze positie..als of mijn roer blijft hangen.
Maar dit zelfde heb ik ook als ik een tikje down geef...ook dan reageert de EZ gelijk met een duikvlucht richting grond waar hij niet meer uitkomt.
Zou het een zwaartepunt probleem zijn dan kan hij nooit in beide richtingen zo door slaan.
Nietemin ga ik dit uitzoeken want zowiezo heb ik niet gecheckt met deze nieuwe servo's of het zwaartepunt nog wel klopt als voorheen.

Wat betreft het testen met iemand anders erbij en dan kijken of hij wel stoort als de persoon verder weg staat is ook een goeie :)
Heel logisch eigenlijk maar ik had er nog niet aan gedacht.
Ergens heb ik namelijk het gevoel dat een storing voor deze problemen zorgt.
Juist omdat alles normaal werkt als ik de EZ op de grond heb maar zodra hij in de lucht is als een dolle begint te stijgen of te duiken.

Stabilo en vleugels zitten prima vast.
Net nog even snel gecheckt en dat is het in iedergeval niet.

@djjr:
Ik kan je prima volgen :)
Dit had ik van begin af aan al goed.
Busje kan vrij draaien en zorgt niet voor problemen.

@de rest:
De 1 zegt flut servo's...de ander zegt prima dingen...ehm..wat zijn het nu??..:)

Ook heb ik nog geen antwoord gehad op de vraag of de geringere trekkracht mischien voor problemen kan zorgen.
De HC81 had meer dan 2kg/cm..
Deze iets meer dan 1kg/cm..
Wat moet ik me hierbij voorstellen?..is dit ruim voldoende?..krap aan?..ik heb geen idee wat ik met deze waardes moet namelijk.

Nog 1x voor de duidelijkheid.
De EZ gedraagt zich alsof het hoogteroer extreem uitslaat bij geringe stick bewegingen.
Tevens blijft het hoogteroer dan in deze positie hangen.
Met een tegenover gestelde stick beweging krijg je hem er weer uit maar dan blijft hij weer hangen in de laatste beweging (het houdt je wel lekker bezig ;) ).
Zoals al eerder gezegd een vastzittende kabel lijkt de logische gedachten
Maar op de grond beweegt alles soepel en vrij.
Helaas kan ik dit weekend pas weer gaan testen en de tips gaan proberen.
Zodra ik meer weet zal ik het zeker posten.
Iedereen alvast bedankt.

Mvrgr.Melvin

Wat jij beschrijft wijst juist op een veel te achterlijk zwaartepunt OF storing.

Instabiel betekent dat een eenmaal ingezette stuurbeweging alleen maar erger wordt, en zichzelf eerder versterkt dan corrigeerd, en dit geldt inderdaad beide kanten op, zowel naar beneden als naar boven.

Waarschijnlijk heeft het zwaartepunt ook met die HS81 servo's al behoorlijk achterlijk gelegen, maar niet zo erg dat ie niet bestuurbaar was. Nu met die lichtere servo's is het te veel van het goede, en niet meer bestuurbaar. Het gaat hier ook maar om fracties hoor. Het kan best als je het zwaartepunt een centimeter naar voren krijgt, het alweer ok is.

De kracht van je servo's is meer dan voldoende, de stuurkrachten bij die lage snelheden zijn slechts enkele 10 tallen grammen.

Marco

toch geef ik de schuld aan de servo`s
heb je andere servo`s ligen of kan je die lenen probeer die is

Back