Stuurservo zeilboot vertragen

• Topicstarter Topicstarter Henk Modderman
  • Startdatum Startdatum
H

Henk Modderman

Guest
Is het mogelijk om een stuurservo (standaardservo) van een modelzeilboot eenvoudig enigszins te vertragen. Ik merk bij het zeilen dat de roeruitslag zo heftig is, het zou mooi zijn als dat allemaal wat rustiger (trager) reageerde zodat je wat meer controle over je boot houdt. Mag uiteraard ook weer niet TE traag worden want dan kan je niet snel genoeg reageren, maar gewoon een beetje rustiger zou wel mooi zijn. :?:

Ja, je hebt daar speciale stukjes electronica voor. Het zijn (piepkleine) units die je tussen je ontvanger en je servo plaats, waardoor de servo vertraagt wordt tot ongeveer 2,5 seconden over de hele uitslag. Ik heb zelf zo'n ding voor het landingsgestel van een vliegtuig.

Simprop maakt ze; ze zijn +- 17 Euro. De mijne is van een Amerikaans mom&pop-bedrijfje en kostte $10 of zo.[/url]

0110809ServoModule.gif

Ideal auch für das Ruderservo bei Rennbooten, um unnötig starke Schläge auf das Servo zu verhindern.

Kijk dat bedoel ik nou, bedankt ... :lol:

Ik heb geen verstand van boten, maar het lijkt mij niet handig een stuurfunctie te vertragen. Een trager roer zorgt namelijk voor nog minder controle!
Ik zou de uitslag verkleinen en/of de Expo functie inschakelen als je die hebt.

Ik meen dat pa kort geleden in dortmund een printje had gekocht hiervoor. Die kan je zelfs instellen hoeveel die moet vertragen.

@joost
ik denk dat henk bedoelt dat het dan iets minder direct moet gaan. Met een zeilboot kan je veel snelheid verliezen door snel een bocht door te sturen. (voor zover ik weet dan)

Klopt Kor, in het echte zeilen geldt dat ook, dus ik neem aan dat het ook geld voor modelzeilschepen

het is toch ook gewoon met je duim te doen? gewoon rustig insturen? in het echt kun je ook heel snel het roer omgooien. maar dat doe je niet. dus nu moet het toch ook lukken?

Ik heb nu ook nog geen zeilboot, maar mij lijkt het ook niet handig om het te vertragen.
In geval van "nood" kun je dan ook niet even plotseling het roer omgooien! (En dan maakt dat snelheidsverlies niet uit, het is dan zelf misschien wel nuttig!)
Ik zou inderdaad ook op m'n duim vertouwen zoals Tripleb al opmerkte

Wim

hallo

roer servo vertragen ??????????????
de redenen zoals hier boven aangegeven vind ik opties om het juist niet te doen
als het water opgeraakt (kant van het meer) dan is het best handig als je snel kunt sturen
ik stel me de vraag wat henk zou doen als hij met een vliegtuig zou vliegen ??????
daar kan je heel wat brokken maken door te langzaam reagerende stuur bewegingen
als je het niet op de zender kunt instellen dan zou ik eventueel naar een langzame servo zoeken of de servo weg veranderen dat je minder uitslag hebt
wat ook nog kan verklein je roer gewoon wat.

sportieve groeten raf

Ik heb vandaag zo'n Simprop Delay module ingebouwd in mijn Micro Magic en ik moet zeggen dat het een stuk rustiger vaart.
Deze module kostte mij €19.50 trouwens hier bij de lokale hobbywinkel!
Ik zie een hoop commentaar van mensen die niet zeilen en er toch een mening over hebben, wonderlijk!
Hij is volkomen bestuurbaar, alleen het gedrag is wat 'rustiger', maar nog steeds snel genoeg uiteraard om snel te kunnen reageren :idea:
Er worden vooral tijdens windvlagen soms TE heftige stuurbewegingen uitgevoerd met alle gevolgen van dien, ik verwacht hier veel van :lol:

Ik zal verslag doen van de praktijk in een wedstrijdsituatie ...

Blijft natuurlijk een kwestie van voorkeur, je bent in ieder geval geholpen en daar gaat het om :teacher: .

@Kor:

Zat er bij dat printje van je pa toevallig ook een schemaatje?

grtz,

Richard

Qua modelzeilen heb ik minder ervaring dan bij het normale zeilen (open boten) waarbij ik het roer nog wel eens als rem gebruikte in bepaalde situaties. Dit door een keer vol uitslag links - vol rechts te geven.

Het is een kwestie van gewenning om zelf "proportioneel" te bedienen. Dit is in 1:1 makkelijker, door de terugkoppeling die je krijgt van je roer.

Wordt het toch tijd voor de "force feedback" zenders...

Ik zie een hoop commentaar van mensen die niet zeilen en er toch een mening over hebben, wonderlijk!

Natuurlijk de beste stuurlui staan altijd aan wal, en zeilen is niet vliegen.

Back