stuurstang verbindingen

Nadat mijn verfprobleem door het forum is opgelost ( ja er zit Tales op) heb ik de volgende vraag.
Regelmatig zie ik er dmv krimpkoos schanieren worden gemaakt.
Nu wil ik 2 koolstof aileron stuurstangen afmeting rond 1 mm met elkaar verbinden dmv krimpkous ( aangezien ik op die manier de neutraalstelling nog iets kan aanpassen).

heeft iemand hier ervaring mee?

moet ik nog ergens rekening meehouden?

dit kan mits je er een touwtje doorheen doet. En zodra alles goed staat alle verbindingen met secondenlijm verlijmen.

Bij een rechttoe rechtaan verbinding is het touwtje niet noodzakelijk. In die situatie zitten de metalen of koolstof stangen langs elkaar en worden door de krimpkous bij elkaar gehouden. Dit kun je dan na de eerste vlucht als het model goed is uitgetrimd vast zetten met een druppel secondenlijm. Dit blijft dan naderhand met enig geweld ook nog verstelbaar.

Als je daarentegen de hoek om moet met die verbinding dan moet er een touwtje doorheen. De krimpkous kan wel eens doorbreken op het scharnierpunt en het touwtje zorgt er dan voor dat de verbinding blijft bestaaan.

Hoe wil je koolstof met het servo armpje verbinden? Dit zul je toch met een 0,8 mm staaldraad Z bochtje moeten doen.
En als je net voor die Z nog een V in de staaldraad buigt, kun je daarmee de stuurstang afstellen.

De verbinding tussen servo-arm en het koolstof kan tevens ook met deze krimpkous methode...
gewoon een kwestie van je servo-arm een stukje af vijlen tot hij wat dunner is..

zelf ben ik toch nog altijd voorstander van een staaldraad met een Z er in.., dit gaat naar mijn mening nog wat langer mee.

groeten Bip-er

Als je dat allemaal te ingewikkeld vindt kun je ook gewoon het lichtgewicht en verstelbare aanstuur setje van de Ikarus Shockflyer los kopen.

beide opties naast elkaar.
afb7894.jpg

De rode met aan de roerkant een touwtje erbij en aan de andere zijde zit er geen touwtje bij. De zwarte is de versie zonder touwtjes. Beide zijn verstelbaar.

Ik ben redelijk nieuw in de modelbouwwereld, dus misschien dat het daaraan ligt. Maar waarom gebruiken jullie als stuurstangetjes carbonstaafjes. Ik begrijp dat het licht en stijf is, maar het gebruik van een metalen stangetje (wat veel dunner kan zijn) kan toch nauwelijks slechter functioneren.

Omdat ik nogal een hekel heb aan dure, vaak nog moeilijk verkrijgbare onderdelen, gebruik ik zelf vaak iets anders om mijn metalen stuurstangetjes afstelbaar te houden.

Als stuurstang gebruik ik piano-snaar. Aan zowel de hevel als de servo monteer ik dan een stangetje met een Z-vorm-verbinding. De beide stangetjes overlappen elkaar in lengte op de plek waar ik ze wil verbinden.
Als verbinding gebruik ik dan het metalen stukje uit een kroonsteentje.
Het deel met de knelschroeven. Ik gebruik het in zijn geheel (met twee knelschroefjes, zonder plastic) omdat dit toch niks weegt (en stelt zelfs soms makkelijker af). Indien je het te zwaar (weegt echt niks) vind of te onhandig, kan je het zelfs in tweeën zagen.

Het werkt voor mij perfect, kost niks en heb ik altijd in huis.
Wat wil ik nog meer????

Is dit voor jullie bruikbaar (evt een metalen stangetje met krimpkous fixeren aan het koolstofstaafje en op het metalen deel een kroonsteentje zetten?).

grt,
Alex

We praten hier over lichte indoor vliegtuigen.
Gewicht maakt dus wel uit. Bovendien kan je met carbin een flink stuk zonder ondersteuning overbruggen.

Kroonsteentje? In indoortermen is dat loeizwaar!
"weegt niks" is dus wat overdreven.

Ik gebruik trouwens voor roer aansluitingen een stukje 0.5 - 0.7mm koperdraad. Makkelijk om het koolstof te draaien en daardoor te verstellen. Met de hand een Ztje te maken.

Foto even lastig nu.

Ik begrijp dat alles erg licht moet zijn.
Indien je een volledig kroonsteentje (vier schroefjes) stript en deze nog eens in tweeën deelt, heb je vier stelschroefjes (dus voor vier stangetjes). Toch weegt dit alles samen nog geen gram.
Erg veel besparen kan hier niet op, lijk me.

Maar daarentegen, zoals ik al zei, heb ik niet zoveel ervaring. De vliegtuigjes die ik bouw wegen toch nogal snel zo'n 220 gram. De besparing die ik hierop kan halen, zit voornamelijk ik een lichtere ontvanger en accu. En dan praat ik echt over tientallen grammen en geen tienden van grammen.
Vandaar dat ik me nog niet zo druk maak over een kroonsteentje.

@frank

Leeftijd 94 jaar en dan nog goed genoeg van lijf en geest zijn om te hobyen? Vertel me je geheim...!!!

Back