styroporsnijder mbv een gestab.voeding?

Na het hele forum doorzocht te hebben lijkt het mij leuk om een zagi/nuri zelf te maken van styropor(piepschuim).

Nu worden er verschillende tips gegeven om je gloeidraad aan te sluiten op een voeding die regelbaar is of een loodaccu.

Nu ben ik in het bezit van een gestabiliseerde 12 V, 2 A lab.voeding.

Is het mogelijk om de gloeidraad aan deze voeding tehangen?
De gloeidraad die ik op het oog heb is een stuk verenstaal met een doorsnede van 0,8 mm.

Oei....zo'n stukje staal gaat vele Amperetjes trekken.
Je kan niet zomaar een staaldraad nemen, dat moet weerstandsdraad zijn.
Ik gebruik zelf een verwarmingsdraad uit een oude haarrdroogkap (kringloopwinkel), maar je kan dit soort (weerstands) draad ook in de electronicazaak kopen.

Wat er verder belangrijk is, is dat de stroom (A) te regelen is.
De spanning (V) verandert met de (oa) de lengte van de draad.

Dus jouw 12V voeding is eigenlijk niet geschikt.

Erwin Lokhorst zei:
Wat er verder belangrijk is, is dat de stroom (A) te regelen is.
De spanning (V) verandert met de (oa) de lengte van de draad.

Dus jouw 12V voeding is eigenlijk niet geschikt.
Ik geloof dat hij een lab.voeding had. Daarmee is de stroom normaal gesproken te regelen (anders is het geen labvoeding). En prima geschikt als de draad maar dun genoeg is: de meeste labvoedingen gaan maar tot 3A.

Bij mijn CNC Snijtafel maak ik soms wel eens gebruik van doodnormaal borgdraad als hittedraad. Echter moet je dan bij een lengte van 1m20 borgdraad met een spanning rond de 28 Volt ook nog op een stroom van 2.5 tot 3 ampère rekenen. Die 12V 2A zal het met borgdraad niet redden. Wellicht wel met een heel dun weerstandsdraadje.

Soms is alleen wel de rek en treksterkte van weerstandsdraad een probleem. Lekker expirimenteren lijkt me. Alleen pas wel op met 12V loodaccu's. Die zet je niet zo makkelijk uit :P

Hmm... Wellicht kunnen we dan nog iets nauwkeuriger worden, als we het dan over vermogen hebben (Warmte? Watt? Oh, Watt!), dus spanning en stroom zijn beide belangrijk. Bij een spanning van 1 Volt moet je anders wel erg dikke kabels gaan gebruiken :wink:

12x3 = 36W... 28x2 is al 56W... duzz, 12V bij 3A lijkt me niet niet toereikend, in ieder geval niet met mijn borgdraad.

Als ik over een sealdraad van 1mm 3A laat lopen meet ik over die draad toch echt maar 1,2Volt
Stroom is bepalend!
Sorry dat ik je ongelijk moet geven. Ik heb al zeer veel machines gebouwd met sealbalken en zou het erg frustrerend vinden om nu te ontdekken dat ik dat al 25 jaar verkeerd doe :(

Oke, ik heb even op de zolder gekeken en op het apparaat staat dc POWER SUPPLY 12 v, 2a. Merk is Voltcraft. Hij is niet regelbaar. Vroegehhhh gebruikt voor een 27mc bakkie.

Ik heb ook nog een acculader(met 230 V contactstop) die 7A kan leveren.

GJ_ zei:
Als ik over een sealdraad van 1mm 3A laat lopen meet ik over die draad toch echt maar 1,2Volt
Stroom is bepalend!

er loopt toch maar 3A door die draad omdat jij (een regeling hebt die) er maar 1.2V over zet ?

U=I*R
P=U*I
dus
P=I^2*R

de warmteontwikkeling loopt kwadratisch met de stroom op.
En de stroom is (lineair) afhankelijk van de spanning, wat is dan je punt ?
Beide, spanning en stroom, samen met de weerstand van je draad zijn belangrijk. En vermits je er van uit gaat dat je spanning en stroom kan regelen, begint het geheel met 'welke draad gebruik je ?'

Kris

Het punt is dat ik iemand hoorde beweren dat de spanning van doorslaggvend belang was en dat je met een lage spanning geen dikke draad kan verwarmen en dat is pertinent onjuist. Ik heb hier twee regelingen voor me staan (ter reparatie) voor de screenverwarming van een zeefdrukmachine en die heeft een trafo van 220/8V omdat je dan met een redelijk laag vermogen een hoge stroom kunt maken. Die spanning moet dus omlaag, dat resulteerd in een hoge stroom. De draad heeft een weerstand die erg laag is dus dat maakt niet zoveel uit.

De warmte die in de draad ontstaat is dus voornamelijk afhankelijk van de stroom. Spanning doet er niet zoveel toe. Is deze formule nou echt zo ingewikkeld?
P=I^2*R

Als je mij niet gelooft vraag het dan aan iemand die er ook verstand van heeft en die je wel geloofd. ;-)

Als je zelf iets wilt maken is het beter om eerst de theorie te begrijpen dan zomaar wat in elkaar te knutselen.

het gaat niet om geloven of niet geloven, maar zonder spanning loopt er geen stroom dus heb je geen vermogen en dus geen warmte (is gevolg van de bovenstaande formule) dus komt het er toch gewoon op neer dat je voldoende spanning kan genereren over je draad zodat er voldoende stroom doorgaat om voldoende vermogen te leveren om de nodige warmte te produceren.
en die zijn allemaal afhankelijk van de draad die je gebruikt.

Kris.

stroom zorgt inderdaad voor de warmteontwikkeling. Om stroom te laten lopen heb je uiteraart spanning nodig. De weerstand van de draad heeft met die verhouding te maken. ALS de weerstand altijd gelijk zou zijn, dan is de stroom lineair aan de spanning. Alleen de warmte in de draad zorgt voor een hogere weerstand. Dit betekent dat je een hogere spanning nodig hebt om dezelfde stroom dus warmteontwikkeling te krijgen.

Ideaal is dus een regelbare stroombron ipv een spanningsbron.
Met een stroombron kan je onafhankelijk van de temperatuur van de draad altijd met dezelfde warmteontwikkeling snijden.
In de praktijk is dit handig als je verschillende types schuim snijdt, of grote en kleine platen door elkaar. He

kris_geusens zei:
het gaat niet om geloven of niet geloven, maar zonder spanning loopt er geen stroom dus heb je geen vermogen en dus geen warmte ...
Uiteraard heb je spanning nodig maar de gemiddelde seal/snijdraad heeft een erg lage weerstand. En dus heb je over het algemeen aan een paar volt voldoende.
Als je de stroom wilt regelen doe je dit meestal door de spanning aan te passen. Als je een draad van ongeveer 0,8mm diameter en 30 cm lang heet wilt maken heb je aan ongeveer 3-5A ruim genoeg. Als je dan gaat kijken wat voor een spanning daarbij hoort zul je zien dat je niet snel boven een volt of twee komt.
De (gemiddelde) stroom is echter ook te regelen met PWM. Dat is een keus die je moet maken. De eenvoudigste regelingen die wij hebben gemaakt bestaan uit een variac op de secundaire wikkeling van een 230V/6V trafo. Werkt erg goed. Als je een beetje dikke trafo neemt kun je hem ook gebruiken om een waterleiding te ontdooien. Wel zorgen voor een goede automaat voor de variac en tussen variac en trafo.

Een snijdraad wordt niet warm door alleen de stroom die er doorheen loopt. De spanning speelt net zo goed mee!.
Als je een draad hebt waar je 2V op hebt staan en er loopt dan 2 Amp dan is het vermogen 4Watt. Nu kan je zeggen wat je wilt maar 4Watt is niet zo gek veel dus die draad zal niet zo erg warm worden.
Nu wil je de stroom verhogen maar om dat te berijken zal je toch echt de spanning moeten verhogen. Dus om 3A door deze zelfde draad te sturen zal je er 3 V op moeten zetten en dan is het vermogen opgelopen tot 9Watt. Dat komt al meer in de buurt, deze draad zal waarschijnlijk al wel willen snijden.
Zet je er nu 4V op dan loopt de stroom op tot 4Amp en het vermogen wordt dan zelfs 16W. De draad zal nu best heet worden dus misschien ben je dan al te ver gegaan.
Met andere woorden door de spanning te regelen regel je de stroom door de draad en dus het vermogen dat je in de draad stopt.
Zelf snij ik (de laatste tijd niet zo veel meer) met een stuk weerstandsdraad en mijn regelbare voeding. De snijdraad is een kleine meter lang en ik moet er een volt of 18 op zetten dan loopt er ongeveer 2A. Dat is dus 36W!!! Dat lijkt veel en dat is het ook wel maar zo'n lange draad koelt vrij snel af dus moet je er meer vermogen in stoppen om hem op voldoende hoge temperatuur te houden. Als ik een grote vleugel snij moet vlak na het beginnen met snijden ik de spanning vaak iets lager zetten omdat de draad door het tempex geisoleerd wordt en minder warmte kwijt raakt.

Het verband tussen de stroom en de spanning is duidelijk. Snijden gaat echter beter met draad met een zeer lage weerstand dan met draad met een hoge weerstand. Alle seal en snijdraden die ik ken werken met draad met een lage weerstand zodat de stroom bij een lage spanning flink oploopt. Vandaar dus dat er trafo's gebruikt worden met een secundaire spanning van bv 6 volt.

GJ_ zei:
Stroom is bepalend!
Sorry dat ik je ongelijk moet geven. Ik heb al zeer veel machines gebouwd met sealbalken en zou het erg frustrerend vinden om nu te ontdekken dat ik dat al 25 jaar verkeerd doe :(
Okay...

P = inderdaad I^2 * R, helaas is dan bij jouw Sealdraad schijnbaar de weerstand dan wel erg laag, R = U/I = 1.2/3 = 0.4 Ohm...

P = 3^2 * 0.4 = 36 Watt, nog steeds, en zal nix meer worden.

Nu weet ik niets van sealbalken, ik doe iets totaal anders, maar toch kan ik rekenen. Stroom is niet bepalend... Stroom én spanning zijn bepalend.

De reden waarom een lage spanning/hoge stroom gebruikt wordt kan ik me niet veel bij voorstellen, wellicht speelt veiligheid een rol. Hoe hoger je spanning gaat opvoeren, des te onprettiger wordt de optater natuurlijk ;)

Ikzelf kan met hobbymatige spullen gewoon makkelijker een hoog vermogen opwekken bij een hogere spanning.

Back