SUB D stekkers

Hi, ik heb wat advies nodig.

Zoals je kan zien op bijgaande foto komen er nogal wat kabels uit de romp van mijn Formost. 2 mpx stekkers en 2 gewone servo stekkers. (bij elkaar 18 pinnetjes) Bij opbouwen worden twee stekkers aangesloten op de servo's en verlichting in de staartboom de andere twee stekkers lopen door de staartboom naar de vleugel.
Nu zit ik er aan te denken 25 polige stekkers te gebruiken (ligt 1 op de vleugel). Aan beide zijden van de staartboom een stekker, 1 op de romp en 1 op de vleugel. Bij het opbouwen van het model is het een kwestie van aanschuiven en inklikken.

Bij de F3J kisten wordt dit systeem alom gebruikt, maar daar zijn de servo's iets kleiner. In de Formost zitten digitale servo's met een koppel van 100 Ncm. (Diamond DS9500). Alle servo's zitten op aparte pennen, er worden dus geen + en - gedeeld. Volgens de informatie zouden die SUB-D stekker 5 A per pennetje moeten kunnen hebben.

Iemand ervaring met dit systeem?

groeten,

Cees
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben niet zon electrotechneut maar het lijkt mij erg veel, 5 ampere.

Dat trekt een servo toch nooit?

En ze gaan allemaal apart zeg je, dus lijkt mij geen probleem!

Maar nogmaals, ik ben geen vonkenboer dus pin me er niet op vast, heb nog even wat gegoogeld maar kwam niet veel verder.

Iemand een antwoord?

Als je twijfelt of de connectorpinnen de stroom kunnen verwerken, dan kan je de plus- en minpinnen met elkaar doorverbinden. Dan wordt de stroom altijd over meerdere pinnen verdeeld.

Laatst bewerkt:
Cees, NOOIT die D-Sub stekkers gebruiken. Dat zijn waardeloze stekkers. Ze kunnen goed werken maar zijn niet bedoeld voor de vermogens van digitale servo's.

Ja de formost heeft veel stekkers en ja dat is wat werk bij het opbouwen maar een storing kan je echt niet gebruiken. Ik heb er mee leren leven. Je kan ook de verlichting stekkers niet gebruiken en in de vleugel/romp leggen. Scheelt weer stekkers.

staartbomen stabilo

ik heb de staartbomen vast gelijmd en het stabilo blijft er gewoon op zitten,in de meeste auto,s schuif je hem er zo in.
voor deel zit lekker stabiel, 2 mpx stekkers er in en klaar om te vliegen
gr Gerrit Jan

Cees, NOOIT die D-Sub stekkers gebruiken. Dat zijn waardeloze stekkers. Ze kunnen goed werken maar zijn niet bedoeld voor de vermogens van digitale servo's.

Hoezo niet? Digitale servo's hebben toch ook een J/R aansluiting, welke je op een pennetje steekt van 0,6x0,6 mm doorsnede?. Volgens mij zijn de aansluitingen van SUB-D dikker.

3 ampere rating volgens "een" fabrikant van een stiftlijst. sub-D zelfs 5A.

hier wat tests, ik zie ze niet boven de 2 uitkomen.

de sub-D stekkers zijn wel vrij groot..Is een box-header een idee?:

1429962.jpg

lichter en compacter naar mijn mening, maar ik weet niet of je het iets vindt.
wellicht kun je flatcable gebruiken.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties!
Is de foto nu wel zichtbaar? :newbie:

@herman: Op zich heb ik ook geen probleem met het opbouwen van de kist, maar juist het gerommel met de stekkers iedere keer maak ik me zorgen over. De SUB-D stekkers van mij hebben vergulde contacten en qua diameter van de pinnen vergelijkbaar met de mpx stekkers.

@Rik: Klopt. een collega van mij is een 'vonken trekker' . Hij noemt ook 5 A per pen. Die box headers zien er ook interessant uit, maar wel wat lastiger te bevestigen denk ik. En ze gaan volgens mij ook vrij 'zwaar' in en uit elkaar. De sub-d stekkers kan ik aan 1 zijde star bevestigen en aan de andere zijde enigszins flexibel zodat de stekker verbinding niet wordt belast bij eventuele vervorming van de vleugel.

@N.P.S.: Is ook een goed idee. Ik heb toch geen powerbox in de Formost.

@Gerrit-Jan: Heb je helemaal gelijk in. Ik heb ook al zitten puzzelen, maar als je mijn werkkamer zou zien, dan begrijp je dat dit geen optie is. Alles staat en hangt al vol met kisten.

@PH-MEL: Leek me ook, maar het lijkt me toch verstandig het aan de experts voor te leggen.

Hi, ik heb wat advies nodig.

Zoals je kan zien op bijgaande foto komen er nogal wat kabels uit de romp van mijn Formost. 2 mpx stekkers en 2 gewone servo stekkers. (bij elkaar 18 pinnetjes) Bij opbouwen worden twee stekkers aangesloten op de servo's en verlichting in de staartboom de andere twee stekkers lopen door de staartboom naar de vleugel.
Nu zit ik er aan te denken 25 polige stekkers te gebruiken (ligt 1 op de vleugel). Aan beide zijden van de staartboom een stekker, 1 op de romp en 1 op de vleugel. Bij het opbouwen van het model is het een kwestie van aanschuiven en inklikken.

Bij de F3J kisten wordt dit systeem alom gebruikt, maar daar zijn de servo's iets kleiner. In de Formost zitten digitale servo's met een koppel van 100 Ncm. (Diamond DS9500). Alle servo's zitten op aparte pennen, er worden dus geen + en - gedeeld. Volgens de informatie zouden die SUB-D stekker 5 A per pennetje moeten kunnen hebben.

Iemand ervaring met dit systeem?

groeten,

Cees
full

gaat wel met deze stekker en als je het niet vertrouwd dan kan je nog altijd 2 polen voor een functie gebruiken bij zwaar werk polen genoeg

groet Henk

Laatst bewerkt door een moderator:
Back