Subtrim of niet?

Mijn blade 450 3D trekt naar links. Ik weet dat iets naar links normaal is, maar ik moet echt constant re aileron geven.
Hoe los ik dat het beste op?
A. Met de trimknop op de zender? En als ik dat doe, moet ik bij een nieuwe batterij eerst terugstellen en dan opnieuw instellen?
B. Met subtrim?
Grz,
Paul

Subtrim gebruik je om de servo's goed te zetten waneer je het armpje hebt geplaatst en bv net niet horizontaal staat.
Met de linkjes zet je de swashplate vlak en op het juiste pitch bereik.

Het is een heli met flybar toch? Mits alles goed afgesteld is kan je de trim op je zender wel gebruiken. Je kan ook een linkje iets langer of korter maken maar daarmee beinvloed je de elevator ook iets en dat kan goed uitpakken of juist niet.

(posted with a tablet)

Hoeveel is de afwijking? Als het bij niks is, kan je gerust de trim op de zender gebruiken.
Als het meer is: zorg dat de swashplate mooi recht staat en stel dan alle links nauwkeurig in. Dat kan een lastig klusje zijn als je er geen verstand van hebt, maar er is genoeg over geschreven

Dankjewel allemaal.
Ben nu met vakantie, dus ff niet uitgebreid sleutelen.
Hoe zit het met mn vragen achter A.?

Normale trim gaat altijd goed, tenzij je geen flybar hebt. Dan wordt het kritisch
Maar met een flybar mag je gewoon subtrim en trim gebruiken.

Meestal is het 1 a 2 tikkies, wordt het meer zou je even naar de swash moeten kijken of deze wel recht staat.

O ja, een echt oude zender (of analoge zender) kan soms wel eens bij iedere opstart zijn trimposities op 0 zetten. Ongeacht waar de knop uithangt...
Dus je vliegt, trimt, en na het landen de zender opnieuw aanzetten = opnieuw uitttrimmen

Back