Sukhoi 26 MX, 1.80m Carl Goldberg

Beste vliegers,

Wie heeft ervaring met een Sukhoi van Carl G.
Wijhebben een klein vliegveld met aan beide zijden obstakels (water en een hooge dijk) daarom mijn vragen:

Wat is de landingssnelheid van deze kist?
Zijn er specifieke eigenschappen waarop ik moet letten ?
Is een Saito 120 voldoende om binnen 20 m los te zijn?

Alvast jullie dank.

Hallo,
Ik fladder alweer een poos in de rondte met een Suk van Carl Goldberg.
Ik heb er een 26cc viertakt V-twin van Laser in zitten op Methanol en vlieg met 10% Coolpower.
Heb je deze kist al in je bezit of ben je van plan hem te kopen??

Mijn Suk weegt met een motor van 1050gram plus nog een uitlaat en een autoglow voor automatisch gloeien waar 2 sub c cellen voor in het vliegtuig zitten.
Totaal kom ik op 5500gram, en in kombinatie met het vleugelopp en profiel is dit een zeer, zeer lastig vliegtuig.
Verradelijk met stallen, een wedstrijdvlieger wist mijn kist in een stall tijdens het landen van 3 meter hoogte de grond in te pletten.
HELAAS kan ik zeggen nadat ik vanavond gevlogen heb met de Suk, dat ie weer "neergegaan"is .
Dit keer door motorstoring dwz de motor verloor power (ik denk 1 cylinder) en kwam hierdoor konstant tegen het stallen aan.
D'r was weer eens geen redden aan (Het went bijna :0) en BHAM het ding ging weer tegen de aarde!
Schade alleen een weggeslagen onderstel (de bellypan had ik er dit keer niet opgezet, anders was deze ook versplintert) de rest zoals romp vleugel en staart hebben niets.
Dit toestel moet echt met een redelijke snelheid naar binnen gehaald worden. Ik kan je vertellen dat ons veld (de BMVC in vijfhuizen) ook niet groot is, namelijk een stuk van 60 bij 40 meter in een weiland.
Het gaat wel maar langzaam vliegen is er niet bij.
En een Saito 120.... ik vlieg met een Laser 160 en acrobatic is met kromme tenen...
Goldberg adviseerd een 20cc viertakt als ik het goed heb maar zij geven deze kist ook op met een gewicht van?? rond de 4,8kilo? dat lijkt me sterk om hem zo licht te krijgen.

Neem gerust kontakt met me op indien je nog vragen hebt.
Groeten,
Eric.

Groot nadeel van de Extra 300, Sukhoi en Staudachter (etc.) van Goldberg is het hoge gewicht, het gebruikte hout in de kit en de constructie zelf zijn erg zwaar uitgevoerd. Dat blijkt ook wel uit de vorige post, 5500 gram voor een 1.8m kist.......

Grt.

Heren,

Weten jullie waarom de kisten van Carl Goldberg een hoog gewicht hebben? Dit kan toch niet alleen aan het gebruikte hout liggen
1,5 kg gewichtsverschil is wel erg veel op z'n kist.

Kunnen jullie mij adviezeren wat het maximale gewicht mag zijn om er nog leuk mee te kunnen vliegen?

Alvast bedankt.

Verder heb ik nog een Extra van Graupner (ARF) 1.60m, hiervoor heb ik een Saito 90 in de planning staan.
wie heeft met deze kist ervaring??
:?:

Grt

Alexzzz zei:
Groot nadeel van de Extra 300, Sukhoi en Staudachter (etc.) van Goldberg is het hoge gewicht, het gebruikte hout in de kit en de constructie zelf zijn erg zwaar uitgevoerd. Dat blijkt ook wel uit de vorige post, 5500 gram voor een 1.8m kist.......

Grt.

Klopt wat Alexzzz hier vertelt :!: In een grijs verleden heeft een maat van mij dezelfde SU26MX van CG gebouwd en het eindvlieggewicht met een Fa150s kwam op zo'n slordige 5450 gram. Daarbij is (dan praat ik wel over meer dan 10 jaar terug) terdege rekening met het lichte bouwen gehouden.

Waarschijnlijk komt het ook door het enigzins verouderde ontwerp voor deze Sukhoi als model want de kist is inmiddels al meer dan 1* jaar geleden op de markt gekomen (als het al niet véél eerder is want dat weet ik nl. niet :oops: :wink: )

Mijn Chipmunk van CG is ook naar verhouding goed aan het gewicht, hoeveel weet ik niet maar je voelt het alleen al bij het optillen... ik zal em eens wegen. 8)

Grt,

Tjen il-vec

Tjen il-Vec zei:
Alexzzz zei:

Grt.

Klopt wat Alexzzz hier vertelt :!: In een grijs verleden heeft een maat van mij dezelfde SU26MX van CG gebouwd en het eindvlieggewicht met een Fa150s kwam op zo'n slordige 5450 gram. Daarbij is (dan praat ik wel over meer dan 10 jaar terug) terdege rekening met het lichte bouwen gehouden.

Waarschijnlijk komt het ook door het enigzins verouderde ontwerp voor deze Sukhoi als model want de kist is inmiddels al meer dan 1* jaar geleden op de markt gekomen (als het al niet véél eerder is want dat weet ik nl. niet :oops: :wink: )

Mijn Chipmunk van CG is ook naar verhouding goed aan het gewicht, hoeveel weet ik niet maar je voelt het alleen al bij het optillen... ik zal em eens wegen. 8)

Grt,

Tjen il-vec

ik heb een 2meter yak 55 van flair.het is ook een bouwdoos en weegd naar mijn idee ook veel te zwaar,ik denk wel 7 kilo vliegklaar.nergens zitten gaten in de beplanking.overal is die dicht.alltijd jammer dat ze het zo zwaar maken

natuurlijk wegen deze meer of een arf model, deze gebruiken hout van appelsienbakjes, enof sigarenbakjes.
hier bij ons in de club vliegen er tamelijk veel piloten met zelfgebouwde schaalmodellen, en deze wegen ook meer of een ARF model
maar wat ik wel weet, dat bij een hardere landing de wielen er nog zullen onderstaan, en bij een ARF het niet zo zal zijn.
ik heb niets tegen ARF modellen hoor, ik vlieg met niets anders ( veeeeeeeeel goedkoper )
ik ben een DECLATON van Gr.Planes aan het bouwen, en ik weet nu al dat deze een goed (zwaar) gewicht zal hebben

simendewulf zei:
ik ben een DECLATON van Gr.Planes aan het bouwen, en ik weet nu al dat deze een goed (zwaar) gewicht zal hebben

Dat ligt toch misschien aan de bouwer voor een deel :wink: Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn 2.6m Extra's die ik beiden zelf heb gebouwd, dan zijn deze nog behoorlijk licht (allebei onder de 10.5kg vliegklaar), er zijn weinig ARF's in die maat die lichter zijn. Terwijl de 330L toch ook van Great-Planes is....

Grt.

simendewulf zei:
natuurlijk wegen deze meer of een arf model, deze gebruiken hout van appelsienbakjes, enof sigarenbakjes.
hier bij ons in de club vliegen er tamelijk veel piloten met zelfgebouwde schaalmodellen, en deze wegen ook meer of een ARF model
maar wat ik wel weet, dat bij een hardere landing de wielen er nog zullen onderstaan, en bij een ARF het niet zo zal zijn.
ik heb niets tegen ARF modellen hoor, ik vlieg met niets anders ( veeeeeeeeel goedkoper )

in ieder geval ligd het zwaartepunt van de yak goed.ik denk dat als ik hem opnieuw ga bespannen met solar film het vliegtuig wel even ga bewerken met een gaten boor...dat scheelt stukken

Even opgezocht op de site van Goldberg,
Gewicht (flying weight) =9,5 lbs = 4300 gram!?
Vleugeloppervlak = 949 square inches = is hoeveel ???? vierkante decimeters?
Het totaal gewicht zoals mijn Sukhoi (5500 gram) gedeelt door de vierkante decimeters (opp. vleugel) geeft de vleugelbelasting.
En ik schat dat die aardig hoog ligt in dit geval (hoog is 100gram per vierkant decimeter en hoger)
Wie weet de vierkante inches om te zetten in vierkante decimeters?

Verdere gegevens van de Saito motoren:
De saito 150 (25cc) weegt 870 gram
de saito 180 (29cc) weegt 900 gram
Mijn Laser 160 26cc weegt 1050 gram, en uit ervaring blijkt dat de sukhoi het zwaarte punt prettiger vind meer naar voren (4,5"- 5 3/8") bij mij ligt ie op de 4,5" vanaf de voorlijst.
Dus een wat grotere motor "voorin" helpt daarbij.
Nog een "nadeel"van deze Sukhoi is de behoorlijk grote motorkap welke een enorme weerstand geeft wat ook is te merken in de prestaties.

Eric.

erichevy zei:
Nog een "nadeel"van deze Sukhoi is de behoorlijk grote motorkap welke een enorme weerstand geeft wat ook is te merken in de prestaties.

Dat heeft mijn Sukhoi ook (2.4m span) maar hij vliegt er super mee. Een laag gewicht is belangrijker om het toestel goed te kunnen laten vliegen.

Grt.

Daar is een heel handig prog'je voor, Convert Program oid heet het geloof ik. Je kunt er zo'n beetje alle denkbare eenheden mee omrekenen (ook snelheid, massa, druk etc.). Kan ik je zo even mailen, stuur maar pb met je e-mail adres.

Maakt het wat uit wie het antwoord geeft dan? Het gaat er toch om dát het antwoord er komt? :roll:

Grt.

@erichevy,
met converter kan je heel makkelijk schakelen.
949 inc2 = 61 dm2

Vleugelbelasting
4300 gram -> 70.5 gram/dm2
5500 gram -> 90 gram/dm2

Hallo Arvid,
Thanks, Ik was toch best nieuwschierig geworden hoeveel de vleugelbelasting nu eigenlijk is.
90 gram/decimeter is best veel ik heb een kistje gehad welke nog erger was nl de Graupner Giles202 welke 110gram woog per Decimeter!

Ik weet niet waar ik ooit de info vandaan heb maar volgens mij wordt alles boven de 80 gram/4kante decimeter aan de hoge kant voor de vleugelbelasting.
Goed voorbeeld voor mijzelf was die Giles met 100gram, daar heb ik zelfs de ailerons als remkleppen laten werken om de landings snelheid omlaag te krijgen.
Ik vindt het altijd wel interressant om de vleugelbelasting te weten, daar kun je veel aan af "lezen"
Helaas wordt echter niet altijd deze info (vleugel oppervlak) opgegeven om de belasting naderhand zelf te kunnen bereken.

Bijvoorbeeld voor mijn extra 330s van KHK modelbau met een DA50 en een span van 2meter 12. (moet hem nog wegen hoor, zal rond de 7 kilo zijn)
Ook hierbij wordt het vleugeloppervlak niet gegeven.

Om het bij de Sukhoi te houden met de gevraagde vliegeigenschappen.... het is een tricky toestel.. :roll: en ik weet toch telkens niet meer wat ik met deze Suk zal doen...
Of een sterkere en lichtere motor erin zetten of de Sukhoi verkopen.

Eric.

Heren,

Als ik jullie reacties lees wordt mij een Sukhoi (1.85m) niet aangeraden. :(

Ik zal vanavond het gewicht eens bepalen (van de kale kist dus zonder elek., motor en bespanning)
Als ik boven de 3,5 kg kom zeggen jullie dus ga niet verder?

Grt
Patrick

Ik heb met 2 sukhoi's gevlogen allebei van goldberg. 1 met een 25cc saito en 1 met een 26 cc os.
Die 25cc saito komt net wat te kort. Ik moet er wel bij zeggen dat er in deze kist een camera en smoker in waren gebouwd dus deze was al een kilo te zwaar.
Die sukhoi met een 26cc os is echt fun. 3d vliegen lukt niet maar voor normale aerobatics heb je meer dan genoeg.
En als je met een charter kan landen kan je het met die sukhoi ook. Die kist land echt makkelijk en zal je nooit verrassen.

Back