Sukhoi 26 MX, 1.80m Carl Goldberg

ik heb zelf ook een su26 van goldberg gehad met een saito 20 cc.
dit is net te weinig voor echt groot figuren te vliegen.
vliegen deed hij echter als de beste en de landingssnelheid was erg laag en geen enkele tendens om over een tip weg te vallen.
landen was zoals in de vorige post al te lezen was echt een eitje met dit ding...........

Tja, kun je d'r nog kaas van maken Patrick? Landen is een eitje en rondvliegen met een 20cc viertakt!

Als zelfs een wedstrijdvlieger mijn sukhoi weet te "dumpen" (lees: crashen door te stallen tijdens een landing) vanaf 3 meter hoogte zegt toch genoeg dacht ik. (anders word miss wel aan mijn vliegprestaties getwijveld :P )

Eric.

geen 2 kisten zijn hetzelfde en een wedstrijdvlieger kan ook een "foutje" maken.

Hij vraagt om ervaringen van mensen die er mee gevlogen hebben.
ik zie in de reacties 2 positieve en 1 negatieve ervaring.

Maar duidelijk is dat je op het gewicht moet letten, 20 cc viertakt net te weinig voor het mooie (ik had trouwens een saito 20 cc met hatori pijp.
), 26 cc tweetakt misschien net te veel..
Is het een kist om op een "postzegel" te landen.... hmmmm niet echt..

Heren,

Het was niet de bedoeling mij op een dwaalspoor te bregengen (dat toch wel binnen 24 uur is gelukt)

Concreet:
Gewicht kaal (zonder motor, elek, tank ed.) is 3800 gram
Vraag:
Moet ik stoppen of doorgaan, want ik heb nu nog niet veel geinvesteerd.

Eric ik twijfel niet aan je vaardiheid echter gelet op de diversiteit van meningen ,die ik voor waar beschouw, weet ik het vandaag even niet meer.

Grt
Patrick

pietervisser zei:
geen 2 kisten zijn hetzelfde en een wedstrijdvlieger kan ook een "foutje" maken.

Tuuurlijk, ... maar het geeft wel even aan hoe verradelijk deze Suk kan zijn.
Ik heb een mede vlieger wel eens horen zeggen: "dat is een gemeen toestel om mee te landen" (dat is alleen van het ZIEN landen)

Begrijp me goed, ik heb tot op een bepaalde hoogte pret met deze kist, dat komt zeker door de 2 cylinder 4takt welke een super gaaf geluid maakt.
Ik moet mij zelf alleen de discipline opleggen om er als een schaal kist mee te vliegen want bij te gek sturen bijt hij terug. En zolang je maar snelheid tijdens de landing houdt en hem
niet "afknijpt" is het geen probleem.

Wellicht iets wat misschien verschil uit maakt, ik heb de oude versie Sukhoi dwz met het landingsgestel gemonteerd op de vleugel.
De jongere versies hebben het gestel vast zitten aan de romp.
Eric.

Oke ...

Ik ga door, wie heeft er een bruikbare tip om het casco lichter te maken??

Motor wordt een 25 ccm Super Tiger (2 takt)

Gr

Oa het landings gestel vervangen voor gfk of carbon.
En (sinaasappelkissie :0) hout weghalen (meerendeel in de staart) want de Suk houdt van gewicht voorin.
Bij het gas geven richt de neus zich op namelijk. Ondanks de motordomp naar benee.. (en een motor van 1050 gram en 2 sub c cellen voorin voor de autoglow, CG heb ik 4,5" vanaf de voorlijst vleugel)

ff of topic; Ik heb mijn v twin inmiddels nagelopen en gestart na de "dump" van afgelopen Woensdag en hij loopt weer keurig op 2 cylinders.
Ik vermoed dat hij wat te rijk gestaan heeft oa door het warmere weer en daardoor een gloeibougie uitgewaaid is.
Ik heb mij voorgenomen de volgende vlucht met veeel meeer nitro te gaan vliegen en zodoende kijken wat dit oplevert.
Ik gebruikte coolpower 10% en ga 20% oid gebruiken.
Kijk maar eens naar deze site van een boeing stearman met saito 325 5 cylinder (mijn droom kist!) deze jongen gebruikt ook 30%: http://www.terynd.com/saito325/saito325main.html

Eric.

Eric,

Kan dit kwaad (sinasappelhout) grotendeels weg halen? Hoeveel is grotendeels?
Hij is inderdaad zeer zwaar in de staart van de romp. De vorige eigenaar heeft een vol balsa rudder eropzitten dit vraagt dus ook om vervanging door een lichtere constructie.

Gr
Patrick

Hoi allemaal,

ik volg ondertussen deze thread met mijn eigen mening.

Zelf heb ik ooit een Sukhoi 26 gekocht, met een spanwijdte van 1m95. Ik weet niet welke kit het is, maar dat maakte me ook niet uit.

Klik hier voor foto's.

Ik zou in principe het gewicht eens moeten nawegen, maar ik denk dat hij zeker boven de 6 a 7 kg ligt. Het is dan wel geen houten romp, maar eentje van epoxy. De motor op het model is een Super Tigre 25cc. Met deze motor vliegt dit toestel ENORM goed. Het is een pracht van een kist in de lucht en kan met deze motor ALLE kunstjes aan.

Wat het "bijten" van het model betreft, dat klopt allemaal. Je moet goed uit je doppen kijken en altijd genoeg snelheid behouden. Zeker bij het landen kan je best proberen niet te veel met je ogen te knipperen. Op elk moment durft hij het aan om af te kappen. Maar met genoeg snelheid komt hij alsnog "als een eitje" binnen.

Denk er wel aan dat een Sukhoi GEEN 3D toestel is, maar een scale aerobatics toestel.

Groetjes en succes met de bouw.

P.S. Patrick : misschien helpen foto's ook een beetje om onze meningen te veranderen, dus posten maar ...

Davy

Patrick,

Of het kwaad kan de boel te verlichten door hout weg te halen?
IK heb daar niet specifiek ervaring mee, maar het lijkt me dat er plaatsen genoeg zijn waar hout "teveel'zit waar je het verlichten kunt zonder al teveel de constructie te verslappen.
En je gaaft al aan dat het staartroer vol balsa is, wat met een origineel rudder mogelijk wel lichter is.
Ik zeg je eerlijk dat ik geen "bouwer"ben maar meer een "vlieger" daar zijn de ARF's dan ook voor uitgevonden :0)
Je kunt een licht gewicht staatwiel ook nog als optie zien. vraag me niet wie dat 1,2,3 levert..

Wat ik al eerder zij: de oudere Kits van Goldberg daar zit het landingsgestel op de vleugel gemonteerd en tegenwoordig zit hij op de romp vast.
Het lijkt mij dat de vleugel veel zwaarder is gemaakt om de krachten van het landen op te vangen in vergelijk met als het gestel op de romp zit.
Welke kit heb jij?
Eric.

Zo,
ff een update.
Heb inmiddels mijn Sukhoi opnieuw gewogen en de CG gecontroleerd..
Gewicht is toegenomen en staat nu op een totaal van 5700grammen.
Ik heb onlangs met carbon wat koelings geleiders gemaakt voor betere koelwind rond de cylinder koppen en dit samen met eerdere reparaties is verandwoordelijk voor de 200gram extra gewicht.
Hierdoor is m'n CG van 4,5" verlopen naar 4"inch (gemeten vanaf voorlijst van vleugel)
Dit verklaart het verslechterde vlieggedrag van de laatste tijd. Ik heb inmiddels de ontvanger batterij en de 2 sub-c cellen voor de auto-glow verplaatst van voorin naar achteren naar de ruimte onder de houten servo-plaat.
Nu staat de CG precies op de voorgechreven 5"inch. Mede door dezelfde CG waarde van de Sukhoi van Eric van der Kooij, dat ik het met 5"inch opnieuw wil proberen.
Ik had eerder 4,5"inch aangehouden omdat de Sukhoi ondanks de goede motorstelling de neiging had om te willen klimmen bij meer gas geven.
Dus ik zal het eerst bekijken hoe hij zo weer vliegt want kan anders altijd de CG weer terug op de 4,5"inch brengen.

Eric.

Zo,...
Patrick,
Inmiddels is het ruim een maand en wat regen verder, ik heb ik gister met de Suk een paar rondjes gemaakt met de CG op 5".

Pff, hoe zal ik het zeggen, dit is en blijft een moeilijk toestel zeker door het gewicht (5700grammen). Zeker als ik hem ga vergelijken met m'n andere (benzine) kisten.
Er stond best wel wat wind en da's niet lekker om goed bij te trimmen. Ik heb nu coolpower met 20% nitro voor viertakten gebruikt waarmee ik zelfs 10.000 toeren heb gemeten.
Dat is best veel, maar wel handig als je de extra power ff nodig hebt.
Zelfs in vlakke vlucht maakt hij nu een snerpent tipgeluid wat nog nooit voorkwam.
Ik vond de kist best wat achterover neigen dus ben van mening dat de CG beter ergens tussen de 4,5" EN 5" kan komen te liggen.
En kan dus wel concluderen dat deze Sukhoi (in mijn bescheiden mening :wink:) niet als een "eitje" vliegt.

Grt,
Eric.

Nee, als een eitje zeker niet. Afgelopen zaterdag is er bij ons op de club weer een Suk naar moeder aarde gegaan alhoewel dit toch niet op die manier de bedoeling was.
Dit gebeurde bij het aanvliegen voor de landing. Rechte vlucht en behoorlijk wat snelheid om overtrekken te voorkomen echter boven het veld toch over de rechter vleugel weg gevallen. Schade was aanzienlijk.
Goede aanmoediging voor mijn suk :?

Inmiddels heb ik hem bijna klaar voor een nieuwe huid. Dat zal oracover worden maar dan de lichte versie, klusje voor na de vakantie.
Ik neem mijn e-zwever toch maar mee.

Wel twijfel ik steeds meer of ik de Suk zal gaan vleigen eerlijk gezegd.

Gr
Patrick

hmm,
De kist heb je toch al Patrick, als je hem nou nog moest kopen was het wat anders. 8)
En trouwens ik ben benieuwd naar het gewicht bij jou startklaar.
Nu je dit over z'n gewicht weet, kun je er rekening mee houden.

Kijk eens of je hem op de "geadviseerde 9 pounds" kunt krijgen :bye: (btw, ik denk niet dat dat ooit iemand is gelukt!)
En ... weeg je toestel ook uit in de lengte, dat had de crash waar je over sprak misschien kunnen helpen voorkomen.
Groeten,

Eric.

Hoi Eric,

Ik kom nu uit op 4700 gram excl. bekleding. Dus het geadviseerde gewicht ga ik nooit halen maar die verwachting had ik ook niet.
Wel heb ik zo veel mogelijk modificaties gemaakt om gewicht te kunnen besparen (kon net zo goed een nieuwe kist bouwen gezien de tijd en kosten die ik tot nu toe al heb verbruikt. Maar ja...

Wat bedoel je precies met uitwegen over de lengte, ik neem aan de dwars as (gewichtsverschil tussen linker en rechter vleugel tip)
Dit laatste is nl wel gedaan.
Heb jij nog een goede raad om zo wienig mogelijk gewicht te gebruiken bij het bekleden?

Gr
Patrick

Zo ik sluit nu even af omdat we vertrekken naar Zeeland voor de komende 3 weken. even checken of ik alle vliegspullen in de caravan heb liggen :P

Gr
Patrick

Inderdaad ik bedoel het in balans zijn van de linker en rechter vleugel.
Gewichtbesparen bij het bekleden lijkt me praktisch verwaarloosbaar. Je kunt het beter denk ik het in de in te bouwen spullen zoeken.
Fijne vacantie daar in (nieuw :wink: )Zeeland!
Vergeet niet om even een Zonnedans te doen he! (baat het niet...)
Tot kijk,

Eric.

heb zelf de extra van carl goldberg. deze vlieg ik met een 23cc thunder tigre.
hij weegt 5kilo en vliegt erg goed en strak. van stalls heb ik geen last en ook erg lage snelheden kunnen er mee worden gevlogen(als je je motor rustig stationair krijgt). en met 20m is hij zeer makkelijk los. en de landingen kunnen heel kort. maar net hoe groot het veld is waar je vliegt en hoeveel lef je op dat moment hebt.
veel succes met de kist en met de maiden.

gr max

Back