suls record trainer

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door fc3003, 11 okt 2006.

  1. fc3003

    fc3003 Guest

    xxxxx
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ken een aantal mensen die met dit model begonnen zijn met LB (John Steffers en ook Bruno als ik het goed heb, met een Webra Record van Lou Lap er op). Voor mijzelf was het 'voor mijn tijd'.

    Ik heb een erg lange 'wanna build' lijst, maar ik wil hem ook nog eens bouowen. Ik beschik over een originele tekening die ik samen met een aantal andere tekeningen van iemand had gekocht, en enkele originele transfers die uit de nalatenschap van de enige echte meneer Suls stammen. Ook heb ik de Record uit die tijd (bolle rode koelkop en brandstofnaald met een rood plastic 'handvatje'), dus hij moet er 'een dezer jaren' een keer aankomen!

    De laatste LB-dag in Almere had Frits Kraaij een Suls-trainer met originele transfers bij zich. Ik heb hem zelf niet gezien, dus ik weet niet wat voor motor er op zat. Ik geloof dat ik hem ook op dit forum heb gezien, maar ik heb ook zijn mailadres. Hij zit bij jou (HdB) in de buurt, althans in het westen.
     
  3. Bram Anker

    Bram Anker Guest

    Hier wordt ik dus helemaal week van. Ik kreeg voor sinterklaas 1970 de bouwdoos en het was het model waarmee ik heb leren vliegen. Ik heb er helemaal niks meer van overgehouden behalve het vaste voornemen er weer een keer een te bouwen. Mijn model was een kort leven beschoren, een vriendje reed met zijn fiets over de lijnen, trok het model mee en alles brak doormidden. Maar toen kon ik wel vliegen en een motor starten, inderdaad een Webra 1,5cc. Laatst in Almere herkende ik het model van Frits onmiddelijk al lag het in het hoge gras, dat plexiglas cockpitje deed het hem.

    VrGr, Bram
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Misschien leuk om een keer een speciale mini-teamrace-achtige wedstrijd te houden met de volgende regels:
    - Nederlands ontwerp verplicht (Record-trainer, VT Air-racer, Micky Mouse (speedtrainer van SUL, niet Suls) etc.)
    - Webra Record verplicht (ongemodificeerd, Frits!) Die zijn er tenslotte genoeg
    - nylon prop
    - onderstel niet verplicht want gevlogen boven kortgemaaid gras
    - lijnlengte van mini-teamrace
    - en wat regels om niet snel vliegen, maar makkelijk startende motoren en snelle pitstops te bevoordelen:
    zoals geen drukvulling toegestaan, geen ventielen en auto-prime, alleen een simpel tankje van 10cc dat met een flesje of spuit gevuld moet worden, en dan een punt voor iedere seconde die het model in een wedstrijd van een aantal minuten (3, 4 of 5) in de lucht is.

    Kunnen Henk en Bruno ook (weer) meedoen. Interesse? Ik acht de kans groot dat er minstens zoveel teams in geinteresseerd zijn als in mini-teamrace. Ook hiervoor geldt: bij voldoende belangstelling wil ik wel wat in gang zetten.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Now we're talking business.... :D
    Mini Teamrace zoals Mini Teamrace bedoeld is....
     
  6. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Waarom zo'n enorme beperking in motor keuze?
    Mischien intressant als de keuze iets groter zou zijn...

    Webra en PAW bv...
    Of als regel: Glijlager motor oid. Dan stel je al een hoop motoren buiten dienst die je niet wilt hebben...
     
  7. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gisteren net een stapeltje tekeningen met mijn pa door zitten te nemen.
    Volgens mij zaten er een aantal, kan ook 1 zijn, door hem voor Suls getekende modellen/orginelen tussen. Zal eens even dieper spitten.

    later...
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    @ Owen: vooral vanwege nostalgie en historische correctheid. Ik denk niet dat er in die tijd, de jaren '50 en '60, veel PAW's gebruikt werden in Nederland, terwijl al dit soort modellen in artikelen en advertenties stonden met Webra Records, de motor die vrijwel iedereen gebruikte als hij een 1,5cc glijlager diesel nodig had. Die motor hoort echt op dat soort modellen en ik denk dat de Record Trainer van Suls er zelfs naar genoemd is.

    Het is lijkt mij ook mogelijk te stellen dat er een Webra gebruikt moet worden omdat die nog in grote aantallen circuleren. Bovendien heeft dan iedereen zoveel mogelijk hetzelfde materiaal. Ik zal op zich niemand willen wegsturen die geen Webra heeft en daarom een PAW gebruikt, maar dan moet je ook allerlei ander motoren toestaan, terwijl juist het gebruik van de Webra Record het zo authentiek maakt!

    @ Pieter Jan, das interessant, ik wacht met spanning ...
     
  9. fc3003

    fc3003 Guest

    xxxxx
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    hmm gelukkig ligt die tijd 50 a 60 jaar achter ons :)

    Is een beetje een engelse gedachte...
    Toen mijn opa nog 20 was deden ze het ook zo, dus waarom zouden we vernieuwende technieken toepassen :p :p

    Maar verder een leuke gedachte, hopenlijk krijgen we er een paar LB evenementen mee in de running.
    Vrees alleen dat deze klasse voor ons team iets te antiek is :D
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik stel voor het huidige 1,5 cc teamrace door te promoveren tot een FAI klasse (F2H?) en 1/2A teamrace overnieuw te laten beginnen en dan zoals het oorspronkelijk bedoeld was.

    Ik ben overigens niet begonnen met de Record Trainer maar met het oorspronkelijke Loe Lapje en toen dat uit elkaar viel, een Snurren van het Zweedse Semo.
    Ik heb wel eens een Record trainer gevlogen (van een zekere Ron Stikvoort, een kennis van club 20 piloot Nico Haasnoot) en daarmee was het 1/2 FAI programma prima te vliegen.... :D

    IK ben heeel nieuwsgierig naar de Suls tekeningen....
     
  12. fc3003

    fc3003 Guest

    xxxxx
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Er zit gewoon verschil tussen mensen, de een wordt warm van het nieuwste van het nieuwste en wil presteren, een ander deel wordt juist warm van iets wat hij zich herinnert uit zijn jeugd of zo. Ik behoor inderdaad eerder tot de laatste groep. Op de een of andere manier is dat inderdaad iets echt Engels.

    @ Hans, ik ben van oorsprong geen RC'er, maar ik kan me wel voorstellen dat als je met een model niet of niet zonder flink risico voor de kist en de omgeving, VV kunt vliegen, dat je dan RC inbouwt. Ik heb het nog nooit gedaan, maar wil nog eens micro-RC in een sportmodel inbouwen om het op mijn clubveld (waar echt geen VV gevlogen kan worden) te kunnen vliegen. Niet om te besturen, maar eventueel om wat te trimmen en het in de buurt te houden, uit bellen te houden en weer op het veld te laten landen.

    @ Owen: Niet iedereen hoeft overal aan mee te doen, ieder zijn meug!
     
  14. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Gelukkig maar :p

    Neemt niet weg dat als het ooit tot een wedstrijd gaat komen ik wel kom kijken hoor.
    Ik ben alleen iets meer van: Ouwe koeien moet je in de sloot laten liggen ;)
     
  15. Edward

    Edward Guest

    En ik wil wel mee doen.
    Ik ga een webra zoeken en een record bouwen.
    Lijkt me leuk.
    Wie heeft er bouwtekeningen voor me?
     
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Wat wil je gaan bouwen, de Record Trainer of de VT Air-racer? Ik heb ze wel, kwestie van opzoeken, wachten tot ik tijd heb en er aan denk ze te kopieeren, opsturen en dergelijke. Stuur me maar een PB.
     
  17. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ik heb nog 3 van die webra motoren liggen krijgen die ook een bestemming
    dat heet ,als ik ergens een tekening kan bemachtigen :p
     
  18. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Volgens mij moet de tekening van de VT Racer nog ergens in de familie rondzwerfen. Tenzij er een keer het kampvuur mee aangestoken is ;)
     
  19. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Mag je wel moderne brandstof gebruiken :lol:
    Aan die oude rommel zal wel moeilijk aan te komen zijn
    8)
     
  20. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    hou me ook aanbevolen voor een tekening, als er toch gekopieerd moet worden.

    zou iets kunnen worden zoals de KK phantom wedstrijden waarbij het model voor een ieder gelijk is.
    Tevens het aantal toe te passen type motoren begrenzen.
    mooie vintage klasse
     

Deel Deze Pagina