Sunny Bird Lenger

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Huibert, 12 sep 2018.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik kwam niet met andere materialen. Koverall is prima! :thumbsup:
     
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Het Koverall is niet echt doorzichtig op de open ruimtes Huibert, wel het hout waar het op komt is goed zichtbaar.
    Als je dat donker zou willen zou je het met koffie op kleur kunnen brengen.
    De op waterbasis lak, ik heb bv Aqua PU lak van avis genomen, de eerste laag heel dun maar voorzichtig zodat er geen druipers onder de koverall komen en anders omdraaien waardoor het geen druppel word. Zou wel minstens twee of drie lagen aanbrengen voor je een acryl lak aanbrengt en die daarna weer met blanke lak afdekken.
    Het is zeer snel droog dus je kunt snel wel, wel iedere laag licht schuren. Ik doe dat met korrel 500 trouwens.

    Ik sta ff stil maar start zo weer op..

    Groet Hajo
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Dirk er werd ook gepraat over papier dus zodoende dat en voor mij is koverall al een hele stap.
    Hajo weet dat blank gelakt de open ruimtes niet verder komen dan melkwit maar wanneer er wat zon doorheen schijnt het wel een heel mooi effect geeft.
    Voor het bevestigen van het weefsel denk ik balsaloc te gaan gebruiken en daarna lakken met parketlak? Maar eerst moeten er nog best wel wat dingen gedaan worden ;)
     
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Terug naar alle dingen die nog moeten voordat de afwerking aan de beurt is. Afgelopen dagen eerst bezig gegaan met afsluit ribben die tussen de vleugeldelen horen, helaas was de aansluiting tussen de delen minder strak dan gehoopt. Dit is opgelost door eerst een laagje balsa op deze ribben te lijmen en deze daarna stapsgewijs plaatselijk weer weg te schuren totdat alles wel netjes past. Omdat dit een proces is van passen en aanpassen en dat telkens opnieuw is dit zeer tijdrovend maar is wel erg goed gelukt vindt ik zelf.

    [​IMG]IMG_20190207_194858 by

    Hierna even de tippen op maat gezaagd en de tipblokken aangebracht, ook de capstrips zitten er nu geheel op. Na het aanbrengen van de capstrips viel het bij het verloop aan de wortel van de vleugeltippen op dat de beplanking rechtdoor ging waar de volgende rib alweer wat lager lag. Dit is niet mooi dus hier moest er een oplossing bedacht worden en dit was uiteindelijk dus makkelijker dan verwacht. Ik heb door een vochtige doek op de omhoogstekende beplanking te leggen deze bevochtigd. Volgende stap was het met de folie bout netjes in vorm strijken van de beplanking en dit ging verrassend goed. Op de volgende foto kun je duidelijk zien dat de beplanking nu wel de goede vorm heeft.

    [​IMG]IMG_20190207_194946 by
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Lelystad
    Zijn die afsluitribben alleen maar bedoeld om een mooie passing te maken of hebben die nog een andere functie?
    Goeie tip van die beplanking op de knik van de buitenvleugel.

    Nog een vraagje als ik het goed zie heb je de webbing van de buitenvleugel maar aan 1 zijde.
    Is het niet sterker als dat aan 2 zijde zit?
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2019
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Die afsluit ribben zijn in hoofdzaak voor het versterken van de aansluiting, bij een onbedoelde grondzwaai krijgt hij op dit punt vrij veel krachten te verwerken.
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    En nog even over de webbing die zit zoals de tekening aangeeft aan een kant. Moet sterk genoeg zijn en uiteindelijk is hij bedoelt om te vliegen en niet om te crashen:bye:
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Lelystad
    Het resultaat van al dat schuren is mooi geworden, het ziet er gladjes uit.
    De afwerking komt langzaam in zicht ik ben benieuwd.
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Stapje na stapje komt de afwerking wel in zicht maar al die losse kleine dingen zijn zo gruwelijk tijdrovend, durf dus nog niet echt aan de laatste stap te denken :koud:. Heb nu het instehoekverschil voor elkaar gemaakt, is uitgekomen op 1,9 graden waar de tekening 2 graden opgeeft, dit is dus prima. Kon nu eindelijk het zadel van het stabilo afmaken hierbij ook de overgang tussen kielvlak en romp verder afgewerkt. Ook de raampjes waar de luikjes voor de vleugel servo's op komen zijn nu gemaakt, ben nu bezig om deze luikjes met servo bevestiging uit te werken. Tevens zijn hoogte en richtingroer afgehangen met echte scharnieren, was net gewend aan folie scharnieren dan is dit toch weer wennen. Weer even wat plaatjes bij het verhaal.

    Pas gemaakt vleugel zadel.
    [​IMG]IMG_20190309_192914 by

    Zadel van stabilo.

    [​IMG]IMG_20190309_192857 by

    Afgehangen hoogte en richting roer.

    [​IMG]IMG_20190309_192841 by
     
    J.B, ISOLA2 en aurectar vinden dit leuk.
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Heb vanavond alles op de weegschaal gehad, dit inclusief de servo's, 2200ma accu, regelaar en een ontvanger van 100 gram (wingstabi 16pro). Enige wat er nog ontbreekt zijn wat stekkers en enkele korte stuurstangetjes, totaalgewicht is nu 2781 gram. Vindt dit reuze meevallen bij een opgegeven vlieg gewicht van 2950 gram. Ga toch nog een balsa vulstuk onder de voorkant van de romp aanbrengen om het geheel net wat ronder te kunnen schuren. Dit schuren is dan ook het laatste wat gebeuren moet voordat het afwerken kan beginnen :yes:

    [​IMG]IMG_20190320_194332 by

    [​IMG]IMG_20190320_194034 by
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig Huibert en een super licht gebouwd model wordt et! Super gaaf!

    Succes met de laatste loodjes; het vliegweer begint te lonken ;-)

    Gr Q
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Dank je Q Brand:) Ron de stalen bouten zaten zo bij de kit, en breken zullen ze niet:beer:, heb er verder ook niet bij stilgestaan. Denk wel dat ik het zo laat heb ook niet veel positieve ervaring met nylon bouten, breken normaal pas nadat de romp aan gruzels is. Scharnieren zitten nog helemaal los die worden pas na het bekleden definitief gelijmd en geborgd.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :eek: Ik heb een 4 meter Xplorer Double carbon. Die kun je waarschijnlijk full power aan een 2 kW elektrische lier omhoog trekken. Die heeft maar 2 stalen bouten.
    Ik heb ooit een (eigenbouw) F3J-kist gehad van 3m60. Vleugelvestiging met 2 nylon M6 bouten. Daarmee heb ik ooit de 1,4 mm lierlijn doormidden getrokken!!
    Die M6-bouten heb ik ooit eens getest op trekkracht. Bij 30 kg ben ik gestopt. Eentje maar!!! Er was niets te zien aan die bout (toch maar weggegooid).

    Dit kistje kan vrij wel zeker met 2 M4 nylon bouten uit de voeten, zelfs 2x M3 nylon zou me niets verbazen.
    En als je ervoor zorgt dat ze goed in een stukje hard hout zitten breken ze echt zonder de romp al te veel te kraken bij een beroerde landing.
    De afschuifsterkte is vele malen kleiner dat de treksterkte!
     
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Dirk, je geeft zo al aan waar het standaard probleem met nylon bouten zit en dat is dat ze meestal op buiging belast worden en dan zijn ze heel sterk. Alleen als je ze, zoals je al zegt, oa opsluit in hardhout oid dan belast je ze bij een slechte landing keurig op afschuif en dan werkt het wel, hier zitten de bouten bij de vleugel in balsa en dat is volgens mij net te zacht om het goed te laten werken. Maar evengoed bedankt voor de opmerking.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het is niet te hopen dat de moeren in balsa zitten, want dan trek je dat plankje er zelfs aan een gewoon elastiek uit lijkt me!
    Overigens ziet dat spul er niet uit als balsa. Ja een deklaagje, maar dat spul waarin dat grote ± ovale gat in zit lijkt me niet van balsa.
     
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Montageplaat in de romp is van dik berken multiplex in de vleugel zitten blokken hard balsa. Dit is stevig genoeg maar niet hard en krap genoeg voor het principe van afschuiven, zou ik dit beslist willen dan zouden de boutgaten aan de vleugelkant versterkt moeten worden met stevig berkentriplex.
     

Deel Deze Pagina