Super 60 uit 1955

Het is niet echt een bouwverslag want het model is af !

Het is een Super 60 gebouwd naar een plan van Ben Buckle (convertie naar rolroeren) en geconverteerd naar electro. De Super 60 werd voor het eerst uitgebracht door Keilkraft in 1955 en vloog origineel met een 1 kanaals radiobesturing met een McCoy .40 motor.

Technische gegevens:
Spanwijdte ca. 160 cm
Gewicht ca 2400 gr
790 kv outrunner
4S 3850 mAh LiPo
Prop 12 X 7 (volgende week komt er een handgemaakte 12 X 7 antieke houten propellor op - "Handmade in Slovakia")

De romp, stabilo en kielvlak zijn bespannen met Ben Buckle's wet strength tissue. De vleugels met Oratex Antik. Het geheel is afgewerkt met Yachtlak. Door de Yachtlak krijgt het model in de loop van de tijd een mooie antieke gele kleur ;-)

Mijn hartelijkste dank gaat naar Plotterwelt. Johan was in staat om het originele Super 60 logo van een oude blauwdruk te reproduceren.

Het volgende project wordt een Playboy Senior van Joe Elgin uit 1939.

dsc01277b.jpg

dsc01280o.jpg

dsc01279b.jpg

dsc01278w.jpg

Helaas wel, en het is zo leuk om zelf iets te bouwen :). Heb trouwens nog een tekening van een Tomtit liggen, is al een hele oude dubbeldekker. Is dat misschien wat voor jou? Zelf ga ik hem zeker niet bouwen, is mij wat te comlex. Heb ooit wel eens de romp gebouwd gehad maar in een slechte bui weggemikt :(

Nu er weer meer mensen bezig zijn met oude modellen is het misschien wel weer eens leuk om de oude SAM klassen weer op te pikken en wedstrijden te gaan organiseren. Ik ben bezig met 2 modellen uit die oude tijd, eentje (Miss fortune X) ligt al ruwbouw klaar, de andere (1924 Blume Hentzen Habicht) is in de planning en de materialen zijn al binnen. Beide toestellen zijn goed voor de Half A Texaco electric klasse. Dit is met speed 400 op 2s lipo of 7 cellen NIMH

In reaktie op de vraag van Gammapooka:

In mijn jonge jaren was ik gefacineerd door bouwen in balsa en afstandbesturing.
Ik bouwde toen rubbermotormodellen maar was bang om te vliegen (schade)
Met kleine nitro of CO2 motoren nog erger, je kon je hele kist kwijtraken!

De eerste RC besturingen hadden maar 1 drukknop.
Het toestel was in feite een vrijevlucht model met een kleine gloeiplug (methanol) of diesel (ether) motor.
Zolang de motor liep steeg hij, als de brandstof opwas daalde hij.
Aan het richtingsroer zat een z vormig "roer"staafje dat in een roerhevel met een sleuf zat.
Dit "roer"staafje had 4 posities:
Roer midden, roer links, roer midden, roer rechts.
Dit staafje was opgewonden met een elastiek (als een rubbermotor)
Een palletje met een spoel blokkerde het staafje.
Iedere keer dat de piloot de knop indrukte werdt de spoel bekrachtigd en ging het staafje naar de volgende positie.
Een ovaal linksom vliegen ging dus:
1 keer drukken = linksaf
1 keer drukken = rechtdoor
3 keer drukken = linksaf
1 keer drukken = rechtdoor
1 keer drukken = linksaf
enz enz.
Natuurlijk ging dit alleen met zeer stabiele, in feite vrije vlucht toestellen en met weinig wind.
Zou wel leuk zijn om nog een zo'n oude kist te zien.

Ik ben overgens van plan om dit jaar goed te leren vliegen met depron kistjes en dan weer klassiek in balsa (met papier/zijde bespanning) te gaan bouwen.

Groeten Willem

Helaas wel, en het is zo leuk om zelf iets te bouwen :). Heb trouwens nog een tekening van een Tomtit liggen, is al een hele oude dubbeldekker. Is dat misschien wat voor jou? Zelf ga ik hem zeker niet bouwen, is mij wat te comlex. Heb ooit wel eens de romp gebouwd gehad maar in een slechte bui weggemikt :(

Ik ken de Tomtit nog. Maar ik ben nu begonnen aan de Playboy Senior van Joe Elgin uit 1939 en de volgende wordt de Impuls van Evert Kreulen. Ik heb van een forumlid een 1/4 tekening gekregen daar kan ik dus mee verder.

Onze club in Maastricht bestaat dit jaar 70 jaar, gesticht in 1939 dus. Wat is er dan passender dan met een model uit 1939 op de verjaardag te vliegen ?

Mijn vrouw is ook beginnen vliegen maar die wilde per se geen schuimwafel. Daar heb ik dan een Graupner Amigo van een plan uit 1964 voor gebouwd. Met microservos, een klein Jeti 2.4 Ghz R4 ontvangertje en een piepklein 8A buitenlopertje op de pyloon waar vroeger een Cox Babe Bee 0,8 cc stond is het model lichter dan in 1964.

Oh ja, ik heb iets tegen lood in de neus. Dus heb ik maar een 2800 mAh 3S LiPo in de neus gestoken. Dat buitenlopertje draait daar ongeveer een half uur mee ;-)

Laatst bewerkt:
Hoe konden ze vroeger in godsnaam sturen met maar 1 kanaal ???
Mooi model trouwens !

Geloof mij dat ging meestal goed, maar soms ook niet. Ik ben in 1966 een Impuls van Evert Kreulen kwijtgespeeld omdat de elastiek van het escape (een soort servo aangedreven door een elastiek) afgelopen was. Ik heb de Impuls nooit meer teruggezien.

Op zich geen groot probleem want ik kon onmiddelijk een nieuwe Impuls bouwen en de 1 kanaals ontvanger van Evert Kreulen soldeerde ik in een avondje in mekaar. Maar op de Impuls stond een 3,5 cc Taifun dieselmotor en die was zo duur dat ik daar als 16-jarige een half jaar moest voor sparen.

Back