Super Chipmunk van Goldberg

Tuurlijk wel. Ik heb er een in aanbouw, ligt al een tijdje stil wegens een tijdelijk gebrek aan motivatie om 'm af te bouwen.

Vleugel, stabilo, kielvlak zijn af, romp is gereed op het 'turtle deck' na.

D'r valt weinig spectaculairs over de bouw te melden, het is een Goldberg bouwdoos dus dat betekent dat er een zeer uitgebreide bouwhandleiding bij zit. Als je die gewoon volgt komt't goed. Ook zit er een prima tekening bij.

Zoals gewoonlijk bij USA kits zijn de rompdelen voorzien van tabs waardoor recht bouwen erg gemakkelijk is. Het hout is vaak krom, maar dat is geen enkel probleem. Gewoon recht in't verband zetten en lijmen en je kunt ook met kromme liggers een kaarsrechte vleugel bouwen.

Enige wat ik totnutoe anders heb gedaan is
- de abs vleugeltips vervanggen door vol balsa tips.
- dubbele triplex vleugelribben ingelijmd bij het hoofdlandingsgestel.
- wat extra verstevigingen in de rompzijkant op de plek waar de vleugelbouten komen.

Ook voor de stuurstangen gebruik ik iets anders, de stalen stangen van Goldberg spreken mij niet zo aan (werken wel goed).

"Het hout is vaak krom" Dat schrikt mij af om zo'n bouwdoos te kopen.
Als je alleen maar modellen met een neuswiel hebt gevlogen , zowel hoog- als laagdekker (freedom20 en calmato sport). Is dit dan een goede opvolger ?
Of moet je eerst oefenen met zoiets als de fourstar 40 ?

reyaz zei:
"Het hout is vaak krom" Dat schrikt mij af om zo'n bouwdoos te kopen.
Als je alleen maar modellen met een neuswiel hebt gevlogen , zowel hoog- als laagdekker (freedom20 en calmato sport). Is dit dan een goede opvolger ?
Of moet je eerst oefenen met zoiets als de fourstar 40 ?

Laat je niet afschrikken door dat kromme hout - dat is echt geen probleem. Mensen die daarover zeuren kunnen niet bouwen. Hout werkt namelijk altijd - als het recht is is dat een toevalligheid en heb je geluk.

Bij Goldberg is de romp van populierentriplex. Dat is zo zacht dat het per definitie krom trekt. Is geen probleem, je zet de romp in elkaar, goed richten (gebruik een blokhaak), fixeren met elastiek & lijmklemmen, Medium CA lijm op de naden, drogen, klaar. Door de 'tabbed' rompdelen levert dit gemakkelijk een rechte romp. Het netjes richten en fixeren is het cruciale punt. Het triplex beweegt met alles mee.

Bij de vleugel van de Chip had ik vier volledig kromgetrokken hoofdliggers. Geen probleem, orienteer ze (onderste en bovenste ligger) per vleugelhelft zodanig tov elkaar in de ribben dat de krommingen a.h.w. tegengesteld zijn. Dus bij de onderste ligger de kromming naar boven, en bij de bovenste de kromming naar onderen (of andersom). Dan weer 't zelfde principe: zorgvuldig richten, fixeren met spelden, klemmen etcetera, lijmen. Een kaarsrechte vleugel is het resultaat.

Verder kun je balsa vaak bijbuigen door het wat vochtig te maken mbv stoom, daarna bijbuigen, en lijmen. Zo kun je ook deukjes uit balsa halen: een beetje stoom of water erop, daarna met een warm strijkijzer erover, weg deuk.

Als jij los bent op de Calmato Sport is de Chipmunk geen enkel probleem, mits je hem netjes (dus recht en niet te zwaar) bouwt. Als jij een Freedom 20 hebt gebouwd kun je deze ook bouwen.

Ik vind de Super Chipmunk gewoon een schitterende kist om te zien. Ik ga hem deze winter maar eens afmaken denk ik 8).

br@m zei:
Laat je niet afschrikken door dat kromme hout - dat is echt geen probleem. Mensen die daarover zeuren kunnen niet bouwen.

Oef Bram, da's een stevige uitspraak :)

Maar ben het wel met je eens. Het hout bij m'n Cessna was ook krom op sommige plekken, maar al bouwende komt dat wel weer goed. Het ding vliegt prima. Niet teveel drukte maken over krom hout.

Als jij vandaag een 'rechte' plank hout haalt in de bouwmarkt, dikke kans dat ie morgen krom in je klushok ligt, vanwege verschillende luchtvochtigheid, temperatuur, enzovoort.

Ik vind de Super Chipmunk gewoon een schitterende kist om te zien. Ik ga hem deze winter maar eens afmaken denk ik 8).

Doen!

Dank je voor deze info. Waar moet je op letten bij modellen met een staartwiel bij het opstijgen en landen ?
Volgens mij is dit bij modellen met een neuswiel toch iets anders, klopt dit ?

reyaz zei:
Dank je voor deze info. Waar moet je op letten bij modellen met een staartwiel bij het opstijgen en landen ?
Volgens mij is dit bij modellen met een neuswiel toch iets anders, klopt dit ?

Tja ik vind zelf een kist met staartwiel veel makkelijker recht te houden tijdens de start.

Belangrijk is bij de Chipmunk dat de wielen onder de vleugel zitten, vrij kort vóór het zwaartepunt, dus hij heeft de neiging om voorover te kiepen, vooral als het gras wat langer is. Dus een beetje up houden tijdens de start om de neus hoog en de staart laag te houden.

Landen zelfde verhaal, hou de neus een beetje omhoog na de landing, anders kiept-ie voorover.

@hezik het is misschien wat kort door de bocht, maar als je een beetje ervaring hebt met houtbewerking dan weet je dat hout altijd in enige mate krom is, en hoe zachter het hout hoe erger. Balsa is het zachtste hout dat er is. Het groeit niet recht aan de boom, en het heeft geen gelijkmatige uitzettings eigenschappen. Een goed vakman maakt er desondanks een strak werkstuk van. We hebben het natuurlijk wel over hout wat in eerste instantie recht gezaagd is en pas in tweede instantie (transport en opslag van de bouwdoos) kromgetrokken is.

Hoi,

Ik zit ook al even te twijfelen om een chippie aan te schaffen.
Enige twijfel nog omdat overal gesproken word over het "zware" hout dat goldberg gebruikt.
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb er geen probleem mee om wat hout te vervangen door lichter hout maar het moet natuurlijk niet al het hout uit de doos worden.

Zelf zou ik hem liever net iets groter zien (2 meter) maar dan kan ik hem alleen in ARF vinden.
En daar heb ik geen zin in, ik wil lekker bouwen.

Dus zal het voor mij deze ook worden.
Heb van de week nog een zien staan en die koste 234 Euro.

Met een saito 91 of 100 erop zal het een mooie kist worden.

@je zei:
.
..
Enige twijfel nog omdat overal gesproken word over het "zware" hout dat goldberg gebruikt.
Iemand ervaring hiermee?
...
Zelf zou ik hem liever net iets groter zien (2 meter) maar dan kan ik hem alleen in ARF vinden.
...

Het is gewoon bouwdooshout, balsa en lite-ply. Het zal ongetwijfeld lichter kunnen maar ik had niet spontaan het gevoel dat het inferieure kwaliteit is. In postive zin viel mij het triplex voor de vleugelverbinding op, van een stevige kwaliteit. Dat is wel eens anders.

Ik zou wel een Chipmunk op F3A-X formaat willen hebben, liefst met een GFK romp. Iemand enig idee of die bestaat?

Back