Super Nova 3m

Omdat ik helaas mijn Svenson Sunny ben verloren in de duinen ben ik toch maar is wat vaker op marktplaats gaan kijken, met succes. Ik ben nu in het bezit gekomen van een (Graupner?) Super Nova met een spanwijdte van 3m. Dit ding is volgens mij redelijk "vintage", aleen hoogte en richtingsroer en ook nog is bespannen met linnen. Dat vindt ik zelf wel mooi en ook al is dat linnen wat vies, laat ik het mooi zitten totdat er wat kapot aan is. Is volgens mij ook geen makkelijk klusje om zo even te doen...
Nu is alles nog in prima staat en wil ik er eerst mee gaan vliegen en pas gaan opknappen (wit spuiten bijv.) als de LS3 af is. Ik denk dat het een heel leuk thermiek zwevertje zal zijn. Natuurlijk heb ik nog wel wat vragen:

-Kan iemand mij wat vertellen over de zwever? merk, bouwjaar, prestaties
-zwaartepunt?
-Ik heb nog 2 Protech 160 micro servo's liggen, torque is 1.5kg, is dit genoeg of zal ik toch maar wat meer GWS park servo's bestellen?
-1 vleugel is verdraaid aan de tip, hoe kan ik dit het beste oplossen of is de invloed daarvan niet zo erg groot?

143kkuw.jpg


biph1x.jpg


2955ruu.jpg


2cfbcwx.jpg


2wc48pw.jpg
 
Zo'n vleugel ga je wel merken, hij zal erg graag linksaf gaan :) Het positieve is dat de neus naar beneden staat dit is positief ivm overtrekken. Om dit te corrigeren kun je de vleugel stomen. Hiervoor de vleugeltip (waar de verdraaing zit) enige boven een pan kokend water houden. Hierna de vleugel plat op tafel leggen en een groot gewicht (enige telefoonboeken) op het rechte stuk leggen zodat dit vlak op de tafel ligt. Bij de vleugeltip iets duns (ongeveer 3mm) onder de voorlijst leggen en daarna ook deze kant dusdanig verzwaren dat aales goed plat op de tafel ligt. Dit alles zo een dag laten liggen. Deze behandeling eventueel een keer herhalen, wanneer je niet ver genoeg komt kun je ook de andere kant dusdanig behandelen dat ze allebei dezelfde tipverdraaing hebben.
 
Huib bedankt voor de tip, ik ben dan ook meteen begonnen met stomen, helaas is het daar niet bij gebleven.

2dabw9s.jpg


Ik lette heel even niet op en hats, vleugel staat in de fik! Dat linnen wil wel goed fikken blijkbaar. Het is niet zo erg want nu kan ik de breuk die de verdraaing heeft veroorzaakt ook meteen corrigeren. Enige waar wel werk in gaat zitten is de verbrande ribben vervangen maar dat is volgens mij ook niet eens zoveel werk.

was weer even spannend in de keuken dus!
 
Hoi Maarten ik zie dat JIJ ons voor bent geweest.
Die zwever is natuurlijk meer dan vintage en heeft ook veel weg van een Cirrus.
Jammer van dat ongelukje in de keuken. Maar goed je hebt de hele winter om hem weer vliegklaar te maken.
Waren er geen tekeningen bij? anders wordt het lastig(niet onmogelijk) met die ribben.
als ie klaar is verwachten we je er mee op de eerst volgende Vintage glider treffen.

Succes
 
Auw da's wel zonde, maar wat je zegt met enkele uurtjes werk is die wel weer netjes. Kijk wel erg goed of de beplanking en liggers nog sterk genoeg zijn anders ook een stuk van de beplanking vervangen. Veel succes, en blijf dit draadje nieuwsgierig volgen :)
 
Huib bedankt voor de tip, ik ben dan ook meteen begonnen met stomen, helaas is het daar niet bij gebleven.

*foto*

Ik lette heel even niet op en hats, vleugel staat in de fik! Dat linnen wil wel goed fikken blijkbaar. Het is niet zo erg want nu kan ik de breuk die de verdraaing heeft veroorzaakt ook meteen corrigeren. Enige waar wel werk in gaat zitten is de verbrande ribben vervangen maar dat is volgens mij ook niet eens zoveel werk.

was weer even spannend in de keuken dus!

Sodeju, het zal heus wel even dun door je broek hebben gelopen 8-O
Het linnen zeker i.c.m. die spanlak die eroverheen zit brand helemaal als een tierelier.
Ik zal maar niet vragen hoe je het voor elkaar hebt gekregen als je aan het 'stomen' was :nooo:
Maar ja, gasfornuis zeker.
Het is zonde maar niet onoverkomelijk.

Om terug te komen op je vraag wat betreft de servo's.
Ik zou persoonlijk gaan voor servo's met minimaal zo'n 3 Kg stelkracht, zeker voor het hoogteroer.
 
Ik had een paar fotos op me camera staan van hoe ik de vleugel gefixt had maar die zijn nu niet meer te vinden...hier aleen dus het eindresultaat.

Helaas is tijdens het folien een rib gebroken, te lui om er nog eentje te maken dus toch maar doorgegaan, zo erg is het niet denk ik.
16hp0gk.jpg


Ontvanger ligt voorin de neus, daarachter een 6V ontvanger batterij en dan 2 GWS park servo's (hobbycity)
25jfvo2.jpg


Vandaag heeft ze haar maiden gevlogen, ze is niet omlaag te krijgen! zweeft echt ontzettend lang door. Draait hele vlakke bochten maar met te weinig snelheid wil ze nog wel even wegvallen. Ook al kan ze heel rustig blijven vliegen, vliegt ze liever op een beetje snelheid want anders luistert ze niet echt naar de roer uitslagen. Omdat het een pendel roer is heb ik niet echt een 0 punt van het hoogteroer en kan ik ook niet goed zien of die goed is uitgebalanceerd.
Ik heb het CG op 1/3 van de koorde gezet. weet iemand wat het "echte" CG is?
 
Proficiat met deze snelle maiden en fijn dat hij goed vliegt.
Waarschijnlijk is het de bedoeling net als bij de Cirrus dat ie relatief langzaam vliegt.
Eventueel met plaklood waarmee je autovelgen uitballanceerd telkens meer lood in de neus brengen tot dat hij helemaal naar je zin is.

we verwachten je op het volgende Vintage Glider Treffen.

Willem
 
het CG kan je gewoon zelf lekker bepalen hoor...
als je tevreden bent zoals het nu is , dan blijf je er af.
vind je dat hij wat te snel of te traag vliegt, te lui is, of net te nerveus, dan schuif je wat tot je tevreden bent.
 
Ik heb hiervoor dus aleen met een BMI montana en een Svenson Sunny gevlogen. deze luisterden bijde veel beter naar mijn roer uitslagen, de nova niet echt. ik ga dus even proberen iets meer lood voorin te leggen, kijken wat die dan doen.
 
Nou...Hoe ik het doe:waar je mee moet beginnen is hem iets meer down trimmen, dan gaat hij sneller vliegen (dat wil je blijkbaar). Als hij zo snel vliegt als je wilt kunnen er twee dingen gebeuren:
1. hij is niet meer stabiel, of
2. hij gaat pompen.
Eigenlijk is er een 3: hij vliegt perfect. Dan niks meer aan doen natuurlijk :-)

Met 1 bedoel ik dat hij steeds harder gaat duiken als je niks doet en extreem nerveus op het hoogteroer reageert. Dat is een teken dat het zwaartepunt iets te ver naar achter ligt. In dat geval iets lood toevoegen en opnieuw uittrimmen op de gewenste vliegsnelheid en kijken hoe het dan gaat.

Bij 2: je krijgt hem dan niet afgetrimd op de snelheid die je wilt. Als je snelheid maakt en je doet verder niks gaat de neus omhoog, de snelheid zakt en de neus zakt weer naar beneden. Dan moet het zwaartepunt een stukje naar achter door lood weg te halen. Opnieuw aftrimmen op gewenste snelheid en kijken hoe het vliegt.

Bij een pendelroer (maar eigenlijk altijd wel) is het erg belangrijk dat je het toestel eerst aftrimt op de gewenste snelheid en dan pas gaat kijken hoe het vliegt.

Succes.
 
Het helpt om een deel van het kielvlak met het roer mee te laten draaien. vooral bij 2D zwevers die relatief langzaam vliegen. het is wel even een ingreep, maar...de winter is nog lang.
 
Met 1 bedoel ik dat hij steeds harder gaat duiken als je niks doet en extreem nerveus op het hoogteroer reageert. Dat is een teken dat het zwaartepunt iets te ver naar achter ligt. In dat geval iets lood toevoegen en opnieuw uittrimmen op de gewenste vliegsnelheid en kijken hoe het dan gaat.

Bij 2: je krijgt hem dan niet afgetrimd op de snelheid die je wilt. Als je snelheid maakt en je doet verder niks gaat de neus omhoog, de snelheid zakt en de neus zakt weer naar beneden. Dan moet het zwaartepunt een stukje naar achter door lood weg te halen. Opnieuw aftrimmen op gewenste snelheid en kijken hoe het vliegt.

Deze methode ken ik, is me verteld door iemand bij mij op de club... maar het blijft mij verbazen dat dit eigenlijk precies het omgekeerde is wat we 50 jaar geleden plachten te doen met vrijvliegende zwevers. Daar betekende "pompen" altijd een te achterlijk zwaartepunt, en duiken te voorlijk.
Ik begrijp nog steeds niet waarom het bij RC modellen andersom is.
 
Vrije vlucht zwevers hebben geen pendelhoogteroer waarmee je al vliegend het instelhoekverschil kunt verstellen, dat is denk ik één verschil.
Denk er maar eens over na....

Stel je een perfect afgetrimde en uitgewogen zwever voor met een instelhoekverschil van 2 graden, wat zonder input gewoon met een normale snelheid rechtuit blijft vliegen. Voeg een plakje lood toe in de neus. Wat zal er gebeuren? Neus zakt, snelheid bouwt op, hoogteroer zal de staart naar beneden gaan drukken, neus komt omhoog, snelheid zakt, neus zakt weer naar beneden enzovoort. Toch? Dat is pompen en komt door een te voorlijk zwaartepunt bij het gegeven instelhoekverschil (en dat is belangrijk!)

Andersom, loodje op de staart: neus gaat direct omhoog, zakt NIET naar beneden bij afnemende snelheid maar neus blijft omhoog gaan tot de lift verdwijnt en het toestel overtrekt! Dat is het grote verschil. Lijkt misschien in de verte op pompen maar is wezenlijk anders. Als je in deze situatie nu het instelhoekverschil zou verkleinen om te voorkomen dat de neus omhoog gaat krijg je al snel een negatief instelhoekverschil. Wat er dan gebeurt: neus gaat naar benden, snelheid neemt toe, stabilo trekt de staart nog verder omhoog. Instabiel dus.

Zo zit het volgens mij.....

Ik stel mijn zwevers zo af dat ik nog een paar klikjes down kan trimmen voor extra snelheid zónder dat ik dan ineens in die toenemende duik beland. Dat kun je enkel verkrijgen door het zwaartepunt veilig ver naar voren te leggen. Bij weinig wind (en geen noodzaak tot erg veel snelheid) kan het zwaartepunt eventueel iets verder naar achter al moet je dan erg oppassen als je (na het uittrimmen) een beetje down vasthoudt om te steken.
 
Laatst bewerkt:
Vrije vlucht zwevers hebben geen pendelhoogteroer waarmee je al vliegend het instelhoekverschil kunt verstellen, dat is denk ik één verschil.
Ja, maar dit ging niet specifiek over een pendelroer.
Voor de rest heb je gelijk, kan ik helemaal volgen; wat we vroeger pompen noemden (hadden we niet zelfbedacht maar dat kwam uit bladen of boeken hoor) was een beweging met telkens een harde of softe stall.
Op mijn club leerde ik deze benadering om te kijken of het CG goed zat (voor een zwever): met wat hoogte, zet je de neus een graad of 20 of 30 naar beneden.
Als het CG goed zit, blijft hij in die hoek doorvliegen. CG te voorlijk of te achterlijk, dan zal hij optrekken.
Is helemaal coherent met jouw uitleg.
 
bedankt voor de tips, ik ga weer even HEEEEL veel post elastieken aan elkaar binden en dan kunnen we van het weekend weer vliegen! Het roer zelf is groter dan het kielvlak dus om het nou weer aan te gaan passen...ik moet ook nog de LS3 afmaken. Eerst maar de Nova fine tunen. Over de LS3 gesproken, ik heb vandaag weer een heel mooi pakketje uit Hong Kong gekregen. Dus ik de pret kan nu echt beginnen.
 
Op mijn club leerde ik deze benadering om te kijken of het CG goed zat (voor een zwever): met wat hoogte, zet je de neus een graad of 20 of 30 naar beneden.
Als het CG goed zit, blijft hij in die hoek doorvliegen. CG te voorlijk of te achterlijk, dan zal hij optrekken.

Hoi Bart,
Wat er vaak niet bij wordt gezegd is dat dit alleen werkt als je het toestel eerst goed hebt afgetrimd op een bepaalde door jou gewenste vliegsnelheid. Eigenlijk ook niet raar want als je deze test doet met 10 klikjes down wordt het beeld wat vertroebeld.....

@Maarten,
Iets sneller vliegen wil wel eens kleine wonderen doen. Verder zijn 2-as bestuurde 3m zwevers een beetje als lompe bussen; ze reageren wel maar langzaam. Dat kan gewoon niet anders. Je moet er een beetje aan wennen; ruime bochten vliegen, goed vooruit denken en rustig met kleine (constante) uitslagen op je richtingsroer sturen. Dus niet steeds een grote uitslag/terug/weer een uitslag. Klein beetje richting geven en vast houden tot de bocht is ingezet, dan kun je het roer iets terug laten komen maar je MOET blijven sturen anders zal het model vanzelf weer echt willen gaan liggen. Als het goed is.
Rustig en beheerst sturen is echt de truuk. Niet het vergroten van het roer als je het met mij vraagt, maar daar verschillen de meningen over.
 
Back
Top