Abel,
maak nou eerst eens wat goed gedetailleerde foto's, zodat we de motor kunnen herkennen. Er zijn verschillende typen 10 cc Super Tigres (geweest). Als het echt een oude is, die jaren niet heeft gedraaid, is de kans groot dat bijv. de lagers verrot zijn of de zuigerveer vastzit en dan kun je afstellen 'til blue in the face', maar goed lopen, ho maar....
Dan zijn er een paar punten om in de gaten te houden:
1. Als het echt een oude ST 60 (met een eendelig carter) is, dan gaat daar een 13 x 6 propellor op. Lijkt me sterk dat dat op een Progo past... kortom, even uitzoeken.
2.Er zijn mensen die het door de ontwerper voorgestelde motorformaat verdubbelen en dan nog glashard beweren dat het prima vliegt.
Ongetwijfeld kun je daar als vergevorderde leuk mee rondscheuren (ik heb veel meer lol met een model dat daar specifiek voor is ontworpen), maar van een eerste model wil je voornamelijk dat het zo
langzaam mogelijk kan. Anders vliegt je instructeur er meer mee dan jij en dat lijkt me niet de bedoeling.
3. Gewicht en snelheid gaan hand in hand. Een zware kist kan (heel bijzondere maatregelen daargelaten, maar die vallen buiten het begrip 'beginnersmodel', kan niet langzaam vliegen.
4. Je zit in Zeewolde, dan kun je naar Gooi en Eemland bij de Stichtse Brug, of de MVA, iets meer landinwaarts. Bij de laatste zit minstens een persoon met ervaring in dit soort motoren.
Als je wilt dat ik 'm voor je in het gareel krijg, moet je een afspraak maken.
5. '
telkens meer een soort van afkeer te krijgen van methanol...' Over welke periode hebben we het hier dan. 10 jaar, 6 maanden, 4 dagen?
De enige nadelen van verbrandingsmotoren zijn de ongelofelijke vette zooi plus de trillingen die ten koste gaan van de levensduur van je model en daarnaast de klereherrie (ik heb, net als de meeste modelvliegers die hun leven lang met verbrandingsmotoren hebben gevlogen, een lichte gehoorbeschadiging). Reden genoeg om er, nu er betere opties zijn, alleen nog maar heel af en toe -voor de fun-, mee te vliegen.
6. De tankpositie t.o.v. de sproeieropening is inderdaad cruciaal, dus als daar niets aan veranderd kan worden (wat ik met geen enkel model ooit heb meegemaakt), is de situatie tamelijk hopeloos.
7. Ik kan me de Progo nog vaag herinneren en volgens mij lag bij dat model de cilinder horizontaal (wat niet zo gek is als je jouw beschrijving van de tankpositie in aanmerking neemt). De sproeieropening komt dan ineens op het hart van de krukas uit en dat is toch zo'n 27 mm lager. Genoeg om alles in de war te sturen of juist te corrigeren, net hoe je het bekijkt...
Dit is een ST 60, de laatste versie van het origineel (cilinderkop is van een ouder type, carburateur is custom):