super tigre 60

oke er is dus nog hoop;) ik heb het vliegtuig als ARF overgekocht van iemand die er geen geduld voor had. heb hem toen zelf afgemaakt. heb een F14 zender met 4 kanalen. de motor heb ik via de persoon waar ik de zender van heb overgekocht. eigenlijk niks is nieuw al1 mn gloeistarter en de brandstof(5%nitro)zover ik weet funcitioneerd alles ook. heb er al mee rond gereden over de weg bij ons en dat ging goed:) alle functies werken staan mischien wel een beetje te fel ingesteld.... mn hoogte roer heeft een uitslag van 2 cm naar boven en naar onder heb ergens gelezen dat dit best veel is...

mvg abel

Heel gewoon de opening van de carburator wat beperken en je hebt het vermogen wat je vliegtuig nodig heeft om er leuk mee te vliegen.
Eens je het vliegen onder de knie hebt kun je wat meer vermogen instellen en echt gaan raggen.

er is dus nog hoop
Je zal de eerste niet zijn die voor de poorten van de hel wordt weggesleept.;)
Er zijn ook mensen die nooit hulp vragen of pas als alles al kapot is, die zijn niet te helpen.
Heb een F14 zender met 4 kanalen.
Welke frequentie band en welk kanaal? Da's belangrijk omdat je soms niet iedere frequentie bij een willekeurige club kunt gebruiken.

heb er al mee rond gereden over de weg bij ons en dat ging goed:) alle functies werken staan mischien wel een beetje te fel ingesteld.... mn hoogte roer heeft een uitslag van 2 cm naar boven en naar onder heb ergens gelezen dat dit best veel is...
Op de weg....??:shock: En wat als 'ie nou was opgestegen?:schrik:

[rant mode]
Waarom ik daar zo'n theater over maak?
De meeste mensen hebben geen idee of onderschatten wat een modelvliegtuig kan aanrichten.
Believe me, Murphy kijkt mee over je schouder.....

Waar men vaak wat zorgeloos over doet:
een (1) ongeluk met een (1) model kan in een ongunstige situatie gevolgen hebben voor heel modelvliegend Nederland.
Je wilt niet weten hoevelen zitten te wachten op zo'n stok om die hond te slaan.
Die gelegenheid moet je ze niet geven.[/rant mode]Zo, dat is er uit....:wink:

Wat betreft die motor, de carburateur heeft twee naalden, de korte is voor stationair en de andere (lange) voor volgas.
Sluit allebei de naalden.
Neem een stukje brandstof slang, sluit dat aan op de nippel aan de volgasnaald.
Zet de gasschuif helemaal open. Open de stationairnaald een slag of 3. Blaas in de slang en open de volgas naald tot er lucht gaat stromen, dan nog 2 slagen.
Als je de gasschuif sluit, dan moet je merken dat er minder lucht doorheen gaat.
Als dat niet zo is, stationairnaald zover sluiten tot je duidelijk verschil merkt tussen volgas en stationair.
Hij moet zover dicht dat er nog een heel klein beetje lucht doorstroomt bij stationair.
Dit is je basisinstelling. Draai het stopschroefje (dat met het veertje) zover uit dat de gasschuif net helemaal dicht kan. Maak de verbinding naar de gasservo los en vervang deze tijdelijk door een stukje staaldraad wat je onder een elastiek klemt zodat je de motor met de hand kunt regelen.

Motor starten, volgas. Volgas naald zover dicht tot de motor net glad loopt ( het stotteren/schor lopen moet praktisch weg zijn). Model met de neus iets omhoog. Het toerental moet nu nog een haartje toenemen. Zakt de motor in of slaat zelfs af, dan staat de naald te ver dicht.
Nu de gasschuif zover dicht tot het punt, waar de motor nog blijft lopen.
Als je het model nu achterover houdt, kunnen er twee dingen gebeuren:
1. de motor zakt in toerental en slaat af.
2. de motor gaat sneller lopen.
In het eerste geval staat de stationairnaald te ver dicht. Een paar klikjes open (doe dat liever als de motor niet draait) en nog eens proberen.
In het tweede, de stationairnaald een paar klikjes sluiten (motor even stoppen!), daarna de gasschuif verder dicht om het minimum haalbare toerental te bereiken.
Dit zo vaak herhalen tot de motor goed langzaam blijft lopen.
Nu nog checken hoe deze oppakt. De motor moet tijdloos accelereren als je ineens gasgeeft.
Houd het model ook met de neus iets omhoog. Nu moet het ook nog werken. Anders even volgas controleren en evt. corrigeren.
Als dat goed is, dan pas corrigeren met de stationairnaald.
In principe kun je daar vervolgens afblijven en stel je de motor alleen nog af met de volgasnaald, om veranderinegn in luchtdruk en temperatuur op te vangen.

Verder: gebruik je verstand, liever 3 x nadenken dan 1 x te laat reageren, dat ding heeft 1,5 pk en geen (=0,0) respect voor menselijke lichaamsdelen.....

P.S. ligt het zwaartepunt van het model op de goede plaats?

Nog hoop? Zeker wel!
Een jong persoon met normale reflexen kan dit toestel via les met dubbele besturing na 10 tot 15 vluchten solo vliegen.
In het begin zal tijdens het lessen regelmatig de situatie die Bruno al schetste voorkomen, dit toestel neemt door zijn eigenschappen makkelijk snelheid op.
Maar als de "computer" boven een beetje snel nieuwe programma's opneemt, en dat is bij iemand van 20 wel te verwachten, dan kan al snel een hoop lol beleefd worden met de Progo.

Stop simpel met eigen experimenten en zoek "live" ervaring buiten het forum. Als je dichterbij woonde zou ik zeggen kom eens langs op de club, dan is het zo voor elkaar.

vrienden van mij zeiden ook al: nou raggen met dat ding vliegen doet ie wel en tja landen is dan jou probleem... toch maar niet gedaan:)wat de frequentie betreft er staat op mn zender 35 MHz volgends mij was dat niet een freqentie waarop gevlogen mag worden...
op het weggetje naast mn huis;) das wel asphalt maar geen openbare weg, en had toen de vleugel er nog niet op. het was alleen even om te kijken hoe hij reageerd op het sturen van het neuswiel en het reageren op vol gas. wat schade aan mens en natuur betreft: ik heb al het 1 en ander gezien op youtube en dat is soms best bloederig XD

wat het afstellen betreft: dr gaat toch meer tijd in zitten als dat ik had gehoopt/gedacht:rolleyes:maar ik zal kijken of ik er met deze tips uitkom;) zo niet dan post ik wel weer een berichtje:)
tot zover alvast hartelijk bedankt allemaal:D
mvg abel

mr maniac, ik weet niet of je al kan vliegen, maar kijk dit even...

[media=youtube]x5hSihQxrtM[/media]

als ik jouw was zou ik even een club zoeken, (mits je vliegen kan natuurlijk, dan is een weggetje best leuk.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een paar x gevlogen met zn schuim dingetje van 3 tientjes en een heli van de zelfde prijs;)
heb het filmpje even bekeken k kende me al:)
het kan dus wel kost 1 kist das dan wel jammer:p wel goed excuus om een nieuwe te kopen XD bij een club gaan kijken is inderdaad wel de beste oplossing. maar aangezien ik nog geen eigen vervoer heb zal dat nog wel even duren;)

mvg abel

het kan dus wel kost 1 kist da's dan wel jammer:p wel goed excuus om een nieuwe te kopen
Wat kan dus wel?
De kist in de film is een Calmato met een .40 motor: lichter en minder motorvermogen.
Probeer hetzelfde met een Progo met daarop een snelle .60 en je kunt Progo's blijven aanslepen. Dat wordt nooit wat.

XD bij een club gaan kijken is inderdaad wel de beste oplossing, maar aangezien ik nog geen eigen vervoer heb zal dat nog wel even duren;)
Nou breekt m'n klomp....
Waarom koop je dan wel een model waarmee je nooit in je eentje kunt leren vliegen?:confused:
Even buiten beschouwing gelaten dat je met zo'n projectiel nooit buiten een clubterrein moet gaan vliegen.
Ik kan de gedachtengang even niet volgen.....:rolleyes:

P.S., wat betekent XD?

Nou ja, spoel de motor goed schoon met wasbenzine, even wat afterrun olie er in en dan de boel goed ingepakt opbergen.
Vervolgens sparen voor eigen vervoer en als dat er is, nog maar eens proberen dan?
Ik had op mijn 20ste ook geen eigen vervoer maar ik kwam overal met m'n vliegspullen, een kwestie van organiseren......

met dat het wel kan doelde ik eigenlijk op het leren vliegen met een progo;)
toen ik de progo kocht wist ik nog niks van vliegen af en dacht: oowwh dat doe ik even,dingetje in elkaar prutsen en vliegen met dat ding... realiteit bleek toch even iets anders;)

wat vervoer betreft: mijn ouders hebben een auto en ik een rijbewijs maar ik kan niet zomaar de auto meenemen(moet toestemming hebben)

XD is een smiley dat t forum niet kent;) dat is een soort van tik van de jeugd denk ik;) als u uw het hoofd 90 graden naar links kantelt ziet u het mischien ook:p de X zijn toegeknepen oogjes en de D een mondje...

maar even terzake:)
ik heb even op internet gekeken en kwam toen op conrad een leuk vliegtuigje tegen:)(zie link) is dit een mogelijk beginners vliegtuig?

Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

ik vind t wel een leuk model en de prijs is ook wel redelijk lijkt mij

mvg abel

de progo is best een goed beginners kist, daarvoor hoe je het niet te laten, en met die motor wil dat ook best.

maar!!! je moet hulp hebben

k zie net dat de link anders is... het is de waco II met 180W motor
Nee, het enige beginnersmodel dat ik bij Conrad zie is dit.
Maar of 'ie zo goed is als een Easy Star weet ik niet.

Toch zijn er hele volksstammen die zoiets zonder hulp ook niet in de lucht houden.

Net zo goed als er enkele supergetalenteerden zijn die zo'n Progo met 50% overpower na enkele lesvluchten al niet meer uit de lucht laten vallen....

Het is net een 3D-videospelletje, met het verschil dat het, iedere keer als je verliest, zichzelf vernietigt.
Wil je toch verder, dan zul je weer nieuw moeten kopen...

Het moeilijkste van RC vliegen is niet het besturen van het model, dat is via een videosimulator nog wel aan te leren.
Maar om met behulp van die vaardigheid het model ook werkelijk van punt A naar punt B en dan weer naar punt C te krijgen met soms een nauwkeurigheid, beter dan de afmetingen van het model, dat is iets waar je, behalve talent, ook een enorm doorzettingsvermogen voor nodig hebt.

Tip: oefen met een 2D-geval (auto, boot) net zolang, tot je zonder nadenken de goede kant op stuurt als het naar je toe komt.

Overigens mag ik dat wel, dat grenzeloze optimisme, dat modelvliegers allemaal wel een beetje hebben.
Ging het vroeger over de bedrijfszekerheid van de zelfgebouwde radioapparatuur (een enkele keer viel het mee), tegenwoordig gaat het over de inschatting waar men wel of niet kan modelvliegen (overal), wat de beperkingen zijn van een model (geen) en de eigen handigheid met sturen
(zo moeilijk kan dat toch niet zijn?).:D

Toch is er wel e.e.a. verandert Bruno, dat merk ik duidelijk tijdens het lessen.
-veel personen jong en oud hebben tegenwoordig wel eens iets op afstand bestuurd.
-daardoor is veel minder gewenning nodig met het "naar je toe sturen"
-er zijn allerlei computer spelletjes en sims waar men dit ook kan ervaren
- prijzen van elektronica zijn enorm omlaag gegaan en de betrouwbaarheid is veel beter geworden.
-de jeugd is al op jongere leeftijd veel meer ervaren in het opnemen van veel en ingewikkelde data, dat helpt ze bij het vliegen.

Resultaat van dit alles is dat met een buddy systeem nieuwe studenten onder de 30-35 jaar meestal slechts 10-15 vluchten nodig hebben om solo te zijn.
Natuurlijk hebben ze dan nog geen ervaring, maar dat is hetzelfde als met auto rijden e.d.
Dus ik ervaar steeds meer dat men echt geen supertalent hoeft te zijn om met die Progo na 10 lessen weg te kunnen vliegen.
Dit is een andere tijd, waar mensen op een andere manier zaken benaderen.
Die voorzichtigheid (want duur) en het "wow" effect van de RC besturing uit de jaren 70 is er ondertussen wel vanaf.

Maar ik herinner mij nog de verbazing die ik als jongen van 6 had, toen ik voor het eerst de knuppeltjes van de nieuwe Robbe Digital6 van mijn vader mocht bewegen, en een meter verder de servo's precies deden wat ik wilde! Wat een wonder! Daar kun je leuke dingen mee doen! Dat de zender duur was had ik wel in de gaten, maar toen wist ik niet hoeveel geld twee maandsalarissen precies was, daar kwam ik later achter. Destijds (1975) kon je voor dat soort zaken je hypotheek nog een beetje verhogen.
De zender is nog steeds compleet, werkend en in mijn bezit overigens :-)

Laatst bewerkt:
Kortom, als ik je zo hoor dan was het vroeger echt leuker....:yes:

Ik dacht nog even dat ik me zelf wat had wijsgemaakt. :nooo:

Ben ik toch blij dat allemaal meegemaakt te hebben..... ;)

Ach , ik word net zo enthousiast van een werpmodel uit 3 Euro aan balsa, als een turbinekist die met > 500 kmh voorbij komt.

Als het maar een modelvliegtuig is. Of iets anders, natuurlijk....;)

Ik lees allemaal behoorlijk wijze woorden...

Dus aanvullend... De Progo is een prachtige kist. Echt een klassiekertje (nog geen vintage), een mooi gestoken model.
Ik zie dat deze 'geschilderd' is als zoals in de catalogus afgebeeld. Dat siert de kist helemaal. Vast met zorg voor detail gebouwd.
Weet wat je in handen hebt, en in zo een goede staat? 25 tot 30 jaar oud... bepaald geen slopertje. Eerder voor de liefhebber.

Je kan er vast en zeker mee lessen, vlieg je schade aan de Plura (ABS) romp, is dat weer lastiger te repareren. Zo ook de schuim vleugel.
Die kan van piepschuim, of van PU schuim zijn. De eerste (betere) heette bij Robbe Rhönflügel, de ander Siros.
Bij een klapper? Die zijn niet altijd uit te sluiten... Mooier wordt het er niet van na reparatie.

De kist is eigenlijk een kist voor de iets gevorderde vlieger. Een rolroertrainer. Opstapje na bijvoorbeeld de Charter.
Wat dat alles betreft vlieg ik liever een Calmato Trainer aan gort... liever helemaal niets... maar puur wegens de achteloze consumptieve inwisselbaarheid van het toestel. Een hele nette Progo vind je niet 1,2,3... Bouwdozen worden schaarser...

Op de bok zie ik een juweel van een motor. Respect voor die motor! Made in Italy!!! Wordt niet meer gemaakt. Prachtige gietstukken. Mogelijk centrifuge gietwerk. Zo een motor vertroettel je, met liefde en zorg behandelen zo mijn devies zijn 'TLC'.
Power genoeg, maar zal in vermogen vergelijkbaar zijn met een OS 46 AX.
Snelheid? Daar leer je mee om gaan.

Leren vliegen, sluit je aan bij een club... het verlengt de levensduur van je kist. Gezien je leeftijd zal je het vliegen wel eens behoorlijk snel onder de knie kunnen krijgen.

Voor het lessen kan een beetje vermogen geen kwaad. Prettig voor een doorstart.

O-ve-ri-gens... Motorsteun!!! Heb je de rode er niet bij?
In de originele zit al domping en side-thrust ingebouwd en verder de houder voor het neuswielpootje.
De huidige motorsteun steek boven de romp uit, gaat het met het kapje niet meer lukken.

Die hoeken van de originele steun moet je overnemen. Motorsteun die je nu gebruikt is een Dave Brown motor mount?
Heb je de tekeningen bij de kist? Daar kan je alles nog goed aan aflezen.

Daarbij moet bij dat instellen en monteren de propeller gecentreerd op de lengte-as uitkomen. In het midden zitten, van bovenaf gezien.

Heel veel plezier er mee!
Gr Bas

hmm oke... dus samengevat advies: gewoon een club op zoeken een daar leren vliegen MET de progo?:)
Iets anders geformuleerd: als je met Progo (of welk verbrandingsmotor toestel dan ook) wilt leren vliegen, zoek dan ervaren hulp/club. Anders frustrerend, duur, gevaarlijk, langduriger.

de rode motor steun zat er ook bij... is niet meer... steuntje voor neuswiel heb ik er afgehaald en gemoneerd op het vliegtuig;) in de rode steun paste de 10 cc niet dus andere steun voor gekocht.(te zien of de foto's) de romp was al geschildert toen ik m overkocht. heb zelf de besturing ingebouwd(volgends tekening)en de vleugel en staart bespannen met wit krimp folie,dat zat ook allemaal bij de doos in. de tekeningen heb ik er ook bij. heb toen de bijna complete doos overgekocht van iemand die er geen geduld voor had;)*(heeft volgends zeggen 15 jaar op zolder gestaan)wat de vleugel betreft: deze is inderdaad van schuim(geen idee welke soort)

mvg abel

Dag Abel,
Staat op de doos... Geen stickertje Siros... wel een wit stickertje erop geplakt... Rhöhnflugel. Wit schuim. de andere, de Siros, is beetje sponzig en geel. Heeft extra balsa latten als ligger over de spanwijdte ter versterking. De Styro vleugel heeft dat niet. (heb van beiden de bouwdoos)

Steun: Wat je kan doen is het rode deel gebruiken als basis voor de nieuwe steun. Een shim als het ware. Goed vlak maken. De motor moet wel iets naar achteren. Als je klaar bet met montage, boutjes inkorten. Gebruik als moertjes zelfborgende.
Zorg bij het uitmeten ook dat de propmenemer van de motor goed gericht staat op het motorkapje, daar waar de motor er doorheen steekt.
Motor iets laten zakken. Dan zal je zien dat de ronding van de steun niet meer boven het kapje uitsteekt. De motor mag zakken, daar je grondspeling 8 cm voldoende is. Bij mijn Calmato is het zelfs minder. 5,5 cm! De proptips zijn dan ook altijd direct groen... Daarbij helt mijn kist voorover om bij de landing de lift uit de vleugels te nemen, loopt het neuswiel ook nog eens zwaar, opdat het ook nog eens remt. De kist is redelijk zwaar +3kg en komt dus wat rapper binnen... zonder remming rolt 'ie' graag door.

Je kan dat met de motor op de bok doen (zonder uitlaat)... of met een kartonnen modelletje uitgesneden naar de exacte maten van de motor even op de bok getaped. Dat kartonnetje dient dan als richtmalletje. Je kan zoiets ook van een balsa plankje maken. Even met een schuifmaat, de maten van de motor bij langs, uittekenen knippen & plakken.

Hmmm... Iemand die de kist zo verkoopt, heeft vast het geduld wel, maar niet meer de interesse (om velerlei redenenen) :)
Dat kan gebeuren in het leven.

gr Bas

Laatst bewerkt:
Back