Je zal de eerste niet zijn die voor de poorten van de hel wordt weggesleept.
Er zijn ook mensen die nooit hulp vragen of pas als alles al kapot is, die zijn niet te helpen.
Heb een F14 zender met 4 kanalen.
Welke frequentie band en welk kanaal? Da's belangrijk omdat je soms niet iedere frequentie bij een willekeurige club kunt gebruiken.
heb er al mee rond gereden over de weg bij ons en dat ging goed

alle functies werken staan mischien wel een beetje te fel ingesteld.... mn hoogte roer heeft een uitslag van 2 cm naar boven en naar onder heb ergens gelezen dat dit best veel is...
Op de weg....??:shock: En wat als 'ie nou was opgestegen?:schrik:
[rant mode]
Waarom ik daar zo'n theater over maak?
De meeste mensen hebben geen idee of onderschatten wat een modelvliegtuig kan aanrichten.
Believe me, Murphy kijkt mee over je schouder.....
Waar men vaak wat zorgeloos over doet:
een (1) ongeluk met een (1) model kan in een ongunstige situatie gevolgen hebben voor heel modelvliegend Nederland.
Je wilt niet weten hoevelen zitten te wachten op zo'n stok om die hond te slaan.
Die gelegenheid moet je ze niet geven.[/rant mode]Zo, dat is er uit....:wink:
Wat betreft die motor, de carburateur heeft twee naalden, de korte is voor stationair en de andere (lange) voor volgas.
Sluit allebei de naalden.
Neem een stukje brandstof slang, sluit dat aan op de nippel aan de volgasnaald.
Zet de gasschuif helemaal open. Open de stationairnaald een slag of 3. Blaas in de slang en open de volgas naald tot er lucht gaat stromen, dan nog 2 slagen.
Als je de gasschuif sluit, dan moet je merken dat er minder lucht doorheen gaat.
Als dat niet zo is, stationairnaald zover sluiten tot je duidelijk verschil merkt tussen volgas en stationair.
Hij moet zover dicht dat er nog een heel klein beetje lucht doorstroomt bij stationair.
Dit is je basisinstelling. Draai het stopschroefje (dat met het veertje) zover uit dat de gasschuif net helemaal dicht kan. Maak de verbinding naar de gasservo los en vervang deze tijdelijk door een stukje staaldraad wat je onder een elastiek klemt zodat je de motor met de hand kunt regelen.
Motor starten, volgas. Volgas naald zover dicht tot de motor net glad loopt ( het stotteren/schor lopen moet praktisch weg zijn). Model met de neus iets omhoog. Het toerental moet nu nog een haartje toenemen. Zakt de motor in of slaat zelfs af, dan staat de naald te ver dicht.
Nu de gasschuif zover dicht tot het punt, waar de motor nog blijft lopen.
Als je het model nu achterover houdt, kunnen er twee dingen gebeuren:
1. de motor zakt in toerental en slaat af.
2. de motor gaat sneller lopen.
In het eerste geval staat de stationairnaald te ver dicht. Een paar klikjes open (doe dat liever als de motor niet draait) en nog eens proberen.
In het tweede, de stationairnaald een paar klikjes sluiten (motor even stoppen!), daarna de gasschuif verder dicht om het minimum haalbare toerental te bereiken.
Dit zo vaak herhalen tot de motor goed langzaam blijft lopen.
Nu nog checken hoe deze oppakt. De motor moet tijdloos accelereren als je ineens gasgeeft.
Houd het model ook met de neus iets omhoog. Nu moet het ook nog werken. Anders even volgas controleren en evt. corrigeren.
Als dat goed is, dan pas corrigeren met de stationairnaald.
In principe kun je daar vervolgens afblijven en stel je de motor alleen nog af met de volgasnaald, om veranderinegn in luchtdruk en temperatuur op te vangen.
Verder: gebruik je verstand, liever 3 x nadenken dan 1 x te laat reageren, dat ding heeft 1,5 pk en geen (=0,0) respect voor menselijke lichaamsdelen.....
P.S. ligt het zwaartepunt van het model op de goede plaats?