Er staat er een op marktplaats met de titel Super tigre 46 g21 de verkoper prijst de motor aan als snelle motor met een veel te kleine propellor. Op de foto's ziet het er heel erg goed uit, dus als je op zoek bent naar een goede motor voor een Nobler, Trianic of andere classic dan is dit een goede kans.
Ga er maar vanuit dat je aan die demper niets hebt. Tenzij je een Nobler wilt met het zwaartepunt vóór de voorlijst.... 65 gram, ongeveer 25% van het kale motorgewicht (~250 gram), als ik me goed herinner... En dempers tussen de 25 en 35 gram zijn dun gezaaid... Ik herinner me iemand die iets had bedacht en gemaakt om het effect van een demper op het zwaartepunt zo ver mogelijk te reduceren...
Een .46 voor een Nobler is erg veel vermogen. De lijntrek is dan zo groot dat je na een tankje vliegen wel even spieroefeningen moet doen. Ik had mijn ARF Nobler, die toch al erg zwaar is, tijdelijk uitgerust met een OS LA46 maar dat ging zo hard dat ik deze heb ingeruild voor een OS LA40. Een veel betere fit dus. Mijn ST G21 .46 heb ik nu op een Banshee geschroefd. Dat is beter omdat een Banshee wat zwaarder is en door zijn dikke vleugelprofiel toch al niet zo gauw te hard gaat.
Wij vlogen Noblers gewoon met een Fox 35 en één van ons met een (oei, oei ) Enya 35. Lijntrek is afhankelijk van twee dingen: Gewicht van de kist en vliegsnelheid. Als de snelheid te hoog is, moet de motor langzamer of de spoed van de prop lager. Wel is het zo, dat je met vermogensoverschot vertragen tijdens het sturen kunt opvangen, als je dit goed aanpakt is de lijntrek veel constanter,
Bruno, dat de lijntrek alleen afhankelijk is van het gewicht en de snelheid, geldt alleen voor horizontaal vliegen. De derde factor is de zwaartekracht... Groeten, Wolfgang