Supergee II, alternatieve bouwwijze

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Joost, 16 aug 2004.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Dit is een kort bouwverslagje van m'n Supergee II probeersel.

    [​IMG]
    Vleugeldelen laten snijden door een CNC machine, dank daarvoor!

    [​IMG]
    stukken naast elkaar

    [​IMG]
    2 2mm koolstof liggers per vleugeldeel

    [​IMG]
    Launchpeg, 4 mm hol koolstof. De bovenste ligger gaat erdoorheen, waarna de ligger is gesplitst, en er garen/glas tussen is gestopt. Zat ook zonder lijm muurvast.

    [​IMG]
    rolroer servo's en antenne verzonken in het schuim

    [​IMG]
    Glasmatje eroverheen.. eerste keer dat ik met glas werk, moet nog even oefenen...

    [​IMG]
    Epoxy vleugel zadel, wordt later vervangen door dunner/lichter exemplaar

    [​IMG]
    Staartdelen

    [​IMG]
    Roofmate neus in vorm geschuurd

    [​IMG]
    Dezelfde neus, deze wordt met glasmat bedekt, waarna het schuim er via de 'lost foam methode' wordt uit gehaald.

    [​IMG]
    De neus na een paar lagen glasmat.. De eerste laag ging er niet goed op :( en toen ik ongeveer doorhad hoe je dit het best kon doen, bleven de hobbels van de eerste laag door de volgende lagen heen komen...

    [​IMG]
    Beetje thinner erin, en dan krijg je dit.. de thinner en huishoudfolie is een blauwe plakkerige 'pap' geworden.

    [​IMG]
    BEC schakeling, hierdoor kan ik een 2s1p 250mAh E-Tec pakketje als ontv. accu gebruiken :)

    [​IMG]
    Klaar voor de maiden flight. Gewicht een kleine 270 gram......... (dat kan lichter!)

    [​IMG]
    foto voor de start

    [​IMG]
    worp

    [​IMG]
    Jeej, het vliegt!

    [​IMG]
    Model is, zeker in combinatie met rem, zeer goed te vangen.

    [​IMG]
    hier was de fotograaf te laat..

    [​IMG]
    hier niet 8)
    Het gooien gaat nog niet helemaal zoals ik wil, gooi ik te horizontaal?

    [​IMG]
    En dit is weer te vertikaal zeker? :oops:

    [​IMG]
    Ruimte zat hier, de record vlucht staat nu op 1 min rond :)

    Op het kamp is het model beschadigd geraakt, de neus/romp bevestiging blijkt een zwak punt, en het schuim in de vleugel is ondanks het glasmat iets uitgescheurd. Binnenkort maar eens repareren.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De bijl en de vuurkorf zijn al aanwezig. Je had er blijkbaar weinig vertrouwen in Joost ;)
    Is dat nu wildvliegen wat jij daar doet of wordt jullie veld slechts twee keer per jaar gemaaid ;) ?

    [​IMG]
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Joost

    Ik vind het neusje erg mooi van vorm. Aan de afwerking ontbreekt nog wat maar al doende leert men.
    Hoe heb je de vleugel afgewerkt? Gewoon oracover?
    270 gram is een mooi gewicht en dat met een zware staart zo te zien. Als je aan XPS kan komen zou ik je aanraden dat in het vervolg te gebruiken ipv roofmate. In verhouding tot XPS is roofmate erg sponsachtig en beschadigd veeeel sneller.
    Wat heb je gebruikt als romp? Wat was je geschatte starthoogte?
    Vragen vragen vragen.....
     
  4. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    ik zou wel eens willen weten hoe jullie aan roofmate komen, want ik heb het niet kunnen vinden.....
    En dat xps, ken ik niet, wat moet ik ervan verwachten, en waar verkrijgbaar???
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    XPS is v erkrijgbaar bij alle Hornbach dhz zaken in Nederland. 10x beter dan roofmate.
     
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant


    Ik denk dat ik dat maar eens moetr gaan proberen....
    Welke kleur is eigenlijk, kosten en bij alle dhz zaken verkrijgbaar??
    alvast bedankt voor de tip.[font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font]
     
  7. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ziet er goed uit Joost. :D
    Het was - maar dit is achteraf natuurlijk - misschien beter geweest als je de eerste laag eerst had laten uitharden en de oneffenheden had weggeschuurd alvorens de overige lagen aan te brengen. Nu speelt gewicht hier een grotere rol, maar voor een mooiere afwerking kan je ook overwegen de laatste laag weefsel met een (dikke) laag epoxy en microballoons op te vullen, zodat je dit later nog mooi kan afschuren.
     
  8. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    Heeft er iemand iets planachtig van deze zwever ?
    of verhoudigen van de afmetingen, dan kan ik misschien ook eens eentje bouwen...

    Kris
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Google al ontdekt? Dit is een zoekmachine!!!!
    Ik tik net bij google in Supergee II en heb direkt alle links
     
  10. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    Sorry hoor, ik dacht dat het hier een forum was waar vragen en antwoorden terecht konden, en soms ook discussies...
     
  11. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    :lol: :lol: :wink:
     
  12. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Joost, wat voor epoxy heb je trouwens gebruikt? Lamineer-epoxy? Zo niet, dan zou ik dit i.i.g. wel aanraden. Het is een stuk vloeibaarder en is daardoor ook makkelijker aan te brengen. ;)
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    uhm.. 5 min epoxy, had even niets anders. Na mengen is het zo dik als honing.

    Lamineer epoxy dus.. hmm :) bedankt! Zal eens kijken waar ik dat kan halen.
     
  14. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Daar zit dan denk ik ook het probleem. Had je dan geen last van telkens verschuivend weefsel? :?
    Ik zag de twee potjes al staan, maar wist niet zeker of je dit ook voor het lamineren had gebruikt. :lol:

    Bij polyservice.nl kan je trouwens 12 of 24-uurs lamineer-epoxy kopen. Is ook niet eens zo verschrikkelijk duur...ik dacht iets van 10-15 euro voor 1kg en 0.5kg harder. Echt perfect spul...lijkt ook absoluut niet op de stroperige 5min epoxy die je voor lijmen gebruikt. 8)
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    1Kg en 0.5 Kg harder... blijf je dan niet met 0.5 Kg zitten? Of is de mengverhouding niet 1:1 ?

    hoelang blijft dat spul goed?
     
  16. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Je mengt het in een verhouding van 1:2. ;)
    Hoelang dat spul goed blijft? Ik heb geen idee eerlijk gezegd...
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik gebruik Wilsor epoxy. Is bijna bij elke botenhandel verkrijgbaar in diverse hoeveelheden. Mengverhouding 1 op 3. Ik gebruik voor het afmeten van de mengverhouding een injectiespuit zonder naald natuurlijk. Een weegschaal gebruiken is bij kleine hoeveelheden niet raadzaam of je moet een heel gevoelige weegschaal hebben. Zelf heb ik het in het begin met een keukenweegschaal gedaan die op de gram nauwkeurig is. Nou vergeet het maar. Weeg maar eens drie gram harder af en tik eens tegen de weegschaal. Blijft hij zo op 5 gram staan. :oops:
    Bij mijn vacuum projecten is deze epoxy bij een uithardtemperatuur van ongeveer 20 graden na 24 uur hard. Echt uitgehard is het pas na zo'n 48 uur.
     
  18. Guest

    Guest Guest

     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Yep.. hoewel, volgens mij is het een soort Solar film.. ben niet zo'n folie expert.
     
  20. Leuk projectje hoor. Voor het lamineren/indekken van vleugel; Heb je gekozen voor een foliebespanning of ehh..(?)
    Je kunt ook de aparte secties aan elkaar lijmen met epoxy. Overtollige lijm verwijderen of gewoon goed uitsmeren. Na droging de roofmate inrollen met epoxyhars, eventueel flink ingedikt met m-balloons. Daar meteen netjes opmaat gemaakte weefsel 25gr/m2 opleggen, onderzijde eerst. Randjes omvouwen, meteen de bovenkant doen, ook weer de randen omvouwen. Eventueel een 2e laag. Die 2e laag wel aanbrengen binnen (afh. temp/humid) 6uur. Anders wachten tot helemaal droog en opsturen+ontvetten.
    Ik gebruik poly-pox THV500 en poly-pox harder 355 van polyservice.(2 op1mengen, ik gebruik spuitjes om te doseren.)
    Na 1-3dagen opschuren, ontvetten en verder afwerken, bijv verder strak maken met epoxy+70%ballons. Is zeer mooi strak te schuren. Houdt temp werkruimte in de gaten.
    PDF prijslijst kan ik je mailen. Polyservice heeft ook een fraai boek uitgegeven over de beginselen van werken met kunstharsen. Mallen maken, lamineren, gieten etc.
    Leuk om te doen, zeker als het zo goed vliegt! Epoxy is jaren houdbaar, mits vorstvrij.

    groeten, robert :)
     

Deel Deze Pagina