Supermarine Spitfire - XPS

Ho Lude,

Heb je bewust het staartvlak zo dik gehouden ??? Geeft nogal wat luchtweerstand lijkt me..... Ik weet niet of dit een probleem is voor het vlieggedrag, ik heb weinig verstand van aerodynamica, maar misschien kunnen anderen op dit forum er iets over zeggen.

Paul

Ho Lude,

Heb je bewust het staartvlak zo dik gehouden ??? Geeft nogal wat luchtweerstand lijkt me..... Ik weet niet of dit een probleem is voor het vlieggedrag, ik heb weinig verstand van aerodynamica, maar misschien kunnen anderen op dit forum er iets over zeggen.

Paul

Ik heb de achterste gedeelte inderdaad nog iets aan de dikke kant. De reden is dat ik later de dikte nog wil aanpassen van de staart om de uiteindeijke vorm te geven. Er zal nog iets van 2mm aanbeide zijden eraf gaan en dan moet hij op de juiste dikte moeten komen. De roer die ik ook reeds heb gemaakt is ook iets te dik met dezelfde reden. Mijn gedacht hierover is namelijk om straks de roer te gaan monteren en dan in inkeer alles de dikte en uiteindelijke vorm te geven. Zo krijg ik alles netjes en uitgelijnt.

Oke, ik snap het.

Rompje ziet er trouwens netjes uit, want het valt niet mee denk ik om dit "even" in de goede vorm te schuren op basis van de tekening die je gebruikt; knap gedaan!

Paul

Dank je Paul ... valt inderdaad niet mee. Het is vooral veel controleren en een beetje geduld erbij.

Verdere ontwikkelingen betreft de Spitfire ...

Ik ben nu bezig met een sjabloon te maken voor het motorkapje. Deze ga ik maken van plastic. Ik heb met een andere hobby (vissen) ooit geleerd hoe je b.v. hout kan plasticificeren. Deze methode ga ik ook gebruiken om een plastic kapje te maken voor de motor.

Hoe ik dit precies ga doen zal ik later nog wel mededelen met een paar foto's.

Gr. Lude

Druk druk druk ... ik heb een paar drukke dgen achter de rug, maar we gaan weer verder :banana:

Voorbereiding.
Ik heb een tijdje geleden een paar draadjes gezien van hoe je van b.v een plastc fles een cockpit of een motorkapje maakt alleen bemerkte ik dat hier wel een beperking zit. Je kunt geen speciale vormen maken voor b.v. een Christen Eagle. Met mijn methode kun je dus elk model/vorm maken!

Je maakt eerst van hout een sjabloon van je moterkap. Maak het zo dat het net gelijk is aan je model zodat het kapje lekker op de romp kan worden geschoven. Ikzelf maak m'n sjabloon zo dat hij uit 3 delen bestaat zodat ik het gemakkelijk eruit kan krijgen.

Benodigheden:
Thinner
plastic bekers
penseel
Mondkapje (i.v.m. dampen van de thinner enz.)
glazen potje

wordt vervolgd ....

Ik heb mijn cockpitkap uit een plastic fles Calve slasaus gesneden. Hoefde verder geen aanpassingen vwb krimpen om een mal of zo. Wel is mijn voorste ruitje van de cockpit licht bollend. Het origineel heeft een vlak voorruitje.

Als je hiermee kunt leven scheelt dit veel werk (mal maken, krimpen).

Groetjes,

Paul

Ik heb mijn cockpitkap uit een plastic fles Calve slasaus gesneden. Hoefde verder geen aanpassingen vwb krimpen om een mal of zo. Wel is mijn voorste ruitje van de cockpit licht bollend. Het origineel heeft een vlak voorruitje.

Als je hiermee kunt leven scheelt dit veel werk (mal maken, krimpen).

Groetjes,

Paul

Dat is inderdaad een mooie oplossing ... voor de cockpit is dat een goed idee.

Het motorkapje is ... Als je een basic vorm hebt ook geen probleem, want hiervoor wordt ook een fles voor gebruikt, maar als je een speciaal vorm/model wilt hebben dan kan ik geen draadje vinden die met een goede oplossing komt.

De methode die ik ga gebruiken maakt het mogelijk om op een redelijk eenvoudig manier elk gewenst kapje voor de motor te maken. Deze methode wilde ik graag delen zodat ieder die wil hiervan gebruik kan maken. :D.

Hoi Lude,

Een motorkap had ik niet nodig, is onderdeel van mijn depron romp. Maar ik ga de bouw van je motorkap en cockpitkap zeker volgen. Jouw oplossing kan ik (en anderen) wellicht gebruiken, voor een volgend model, alvast bedankt.

Paul

Back