supersalto

Nadat mijn vorige supersalto in een boom is beland ben ik begonnen aan een nieuwe.
Deze keer is het een van valenta geworden in carbon D-box versie.
De turbine die erop komt is een wren mw54 mk3.

Dit is hem:
full

full

De turbine heb ik op het zwaartepunt geplaatst om niet teveel lood in de neus te moeten stoppen
full

Er zit toch al een half kilotje in de neus:

full

Het bungee lanceersysteem zou ik ook liever laten voor wat het is, ik ga proberen starten met behulp van deze:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
tape

De vleugels van dit toestel moeten met tape tegen de romp op hun plaats gehouden worden, en ik zie niet direct een mogelijkheid om dit anders op te lossen. De vleugels zitten wel spelingsvrij en stevig op een rechthoekige cfk ligger en twee alu pennen. In normale omstandigheden, als gesleepte zwever of hellingszwever zal deze montage wel ruischoots volstaan, maar voor mijn toepassing ben ik er toch niet zo gerust in.
Er bestaan verschillende merken en soorten van tape (3M, Scotch..), dus er zullen wel stevigere tapes te verkrijgen zijn dan het standaard "bureauplakband". Welk type tape is de stevigste voor mijn toepassing?

grtz A

Hoi Robert,
Dit zou inderdaad stevig zijn, maar ik denk dat deze zich niet makkelijk zou laten verwijderen aan het eind van de vliegnamiddag.
Ik zou liefst een transparante tape hebben.
Misschien dat de zweefpileten meer weten, ik ga het daar eens vragen

grtz A

Leuk! Gaan we volgen!

500g lood? Is niet veel ;) Mijn 3.5m Fox heeft ruim 600g lood in de neus, met daar achter de accu's, hopper en sleepkoppeling. Valt dus wel mee :)

Karretje gaat prima maar denk erom dat hij over zijn vleugel wil gaan duiken door de motor bovenop. Ik heb daarvoor de romp aan de voorkant van de kar ondersteund zodat hij alleen achterover kan. Gaat nu erg netjes.

Is het mogelijk om de vleugels vast te zetten van binnen uit? Indien er ruimte is zou je een inslagmoer in de wortel rib kunnen plaatsen en van binnenuit een schroef erdoor.

Hey tadango,
Ik wilde jouw draadje niet kapen, dus heb ik maar zelf eentje begonnen :p.

Mijn turbine staat vrij laag gemonteerd, wat het naar beneden duiken zou moeten minderen, maar tests gaan moeten uitwijzen of hij al dan niet zal willen kantelen op het karretje. Als hij kantelt ga ik ook jouw oplossing gebruiken. 8)

De vleugel is moeilijk te bevestigen van binnen uit, vooraleerst is het een vol gfk vleugel waarvan je niet aan de binnenkant kan om een moer of iets dergelijks te monteren. De romp is voorzien van een brede kevlar geleider waar de ligger doorschuift en daarvoor en achter lopen nog eens 2cfk buizen over heel de breedte waar de alu paspennen van de vleugel inschuiven. tussen de achterste cfk buis en de ligger, waar ik eventueel nog een beetje plaats zou hebben, heb ik een mpx stekker zitten voor de rolroeren, flaps en spoilers.
Bovendien zit mijn romp propvol doordat ik de tanks ook door al die bovenvernoemde verbindingen en hoofdwiel voor het zwaartepunt heb moeten plaatsen.

Bij de zwevers hebben ze me verteld dat electrotape het zou moeten houden. Ik ga dit eens proberen.

grtz A

Deze verdient een eigen draadje :)

Tape houdt inderdaad erg veel op hun plek, moet goed kunnen. De vleugels zullen ook aardig klemmen uit zichzelf. Alternatief zouden 2 oogjes kunnen zijn die je in de vleugels maakt en in de romp met een veer aanelkaar trekt. Of tywrap dan oid. Komt alleen niet handig uit als ik jouw zo hoor.

In de romp kan ik echt geen vleugelmontage meer voorzien, dus met tape zal het moeten lukken.

Intussen is hij bijna vliegklaar, ik kom op een heel sober totaalgewicht van 7,8 kg zonder feul. Zeker niet slecht
vind ik.

Het vooroverkippen zal inderdaad een probleem worden, hij doet het al als hij gewoon stil op het wagentje ligt.
ik ga ook de romp moeten ondersteunen.

.
full
full
full

grtz A

Ah, hier was die turbine klem voor ;-)

Ik heb weinig met zwevers maar als ze een turbine op hun rug hebben heb ik er meer oog voor ;-)

Succes Antony.

Grt,
Berto.

7.8 leeg? Heel netjes :) Dat is eigenlijk erg licht voor een turbine versie :) Lege hopper? Hoeveel ml?

1 Liter main tank en 250ml hopper, dit gaf mij bij mijn vorige supersalto een autonomie van 6 a 7 minuten voor hij van de hopper begon te drinken.

Hey Berto,
Je moet zelf eens een zwever met turbine proberen, het is heel verslavend.
Geen retractproblemen en ik beëindig mijn vlucht als mijn feul volledig op is.
Laatste keer met mijn vorige riep iemand flame out! flame out! flame out!
Ik: pff stoort mij niet?

grtz A

Gisteren de maiden geprobeerd.
De wind zat niet recht op het plein waardoor ik met een beetje cross mijn eerste poging moest wagen. Ik weet nu niet of het aan het klein beetje wind lag of aan een oneffenheid in ons plein, maar na 3 meter nam het startwagentje een 90 graden bocht naar rechts. Ik heb meteen de gas dichtgegooid, maar intussen was de salto al van het karretje gedonderd.
De staart was heel hard door het karretje gegaan wat het linkse taipanel volledig vernietigd heeft. Door de klap van het neerkomen is ook de naad onderaan de romp opengegaan. Ik ga een nieuw tailpanel bestellen en enkele lagen cfk in de romp voor het wiel tot aan de neus lamineren, dit lijkt mij een zwakke plek en zo kan ik wat lood vervangen door extra sterkte. Ik ga de volgende keer eens een grondstart proberen zonder het karretje.

Damn, dat is erg jammer. Karretje moet een scheur of hobbel hebben gepakt zou je zeggen.

Dat de romp openscheurd verbaasd me wel. Zou toch sterker moeten zijn. Hij was ook wel erg licht ;)

Als de klap hard genoeg is gaat natuurlijk alles stuk, maar de romp is inderdaad beduidend zwakker dan de bokstijve vleugels.
De glasvezelband die de twee rompschalen verbind heb ik er met een tang met een beetje moeite over heel de lengte kunnen uittrekken, dus ze zijn een beetje te zuinig geweest met hars op deze plaats.
Intussen heeft heel de onderste voorhelft van de binnenkant van de romp 2x 180 gram cfk matten gekregen, dus ik denk dat stevigheid hier geen probleem meer zal zijn.
Aangezien een tailpanel niet in één twee drie te verkrijgen is als wisselstuk ben ik ook dit beginnen herstellen. Eerst alles terug op zijn plaats gezet met zapp en alles vlak gechuurd, dan op de gescheurde stukken een gfk matje gezet en terug alles vlakgeschuurd, en dan het hele panel netjes ingepakt met een fijn gfk mat.

grtz A

Mijn ecu en ontvanger liggen net naast elkaar, nu hoor ik van sommigen dat dit problemen zal geven.
Is dit zo? Ik vlieg wel op 2.4 ghz.

grtz A

Kan ik me niet voorstellen. 35Mhz is gevoeliger voor storing van de gepulsde motor aansturing. Ik merk er nooit iets van met 2.4g :) Ik heb het ook wel naast elkaar gehad, nooit een probleem gemerkt.

Zoek eens naar de specs van je ontvanger. Zoals bij mij adviseert weatronic minimaal 100mm ruimte tussen je ecu en ontvanger te houden.
Wat de impact zou zijn wanneer ik dit negeer is helaas nergens te vinden.

Vandaag maiden kunnen maken met de salto.
Bij het opstijgen gaat hij onmiddelijk op zijn neus en het duurt zo een 20 meter vooraleer hij vlak komt en dan nog eens evenveel vooraleer hij opstijgt. Hier zal ik toch nog iets moeten op vinden.
Het vliegen zelf verloopt voortreffelijk, vliegen gebeurt op een kwartje gas en full power jaagt hem binnen de 5 seconden in de wolken. Extreem overpowered dus. Het meest verbazende kwam wanneer ik de motor uitzette voor de landing, man dit ding zweeft nogal. Ik heb 2 cirkeltjes moeten trekken en dan de landing inzetten met volle remkleppen en butterfly samen. Ik ben er zeker van dat ik kan thermieken in de zomer.

Kortom geslaagde namiddag.

Van harte! Wellicht op snelheid brengen met 1/2 gas? Zit ik ook nog aan te denken.

Heb ik geprobeerd;
Heel voorzichtig gas opbouwen zorgt ervoor dat heel voorzichtig zijn neus tegen de grond word gedrukt, pas als ik dan nog wat gas bijgeef begint hij vooruit te kruipen. Ik denk eraan een soort sleeplus uit staaldraad vooraan onder zijn neus te monteren, deze zal niet opvallen als je niet weet dat hij er is en toch de neus van de grond houden.

grtz A

Back