Superstock RZ defect geleverd?

  • Topicstarter Topicstarter Marijnvdzaag
  • Startdatum Startdatum
het lijkt mij wel dat het motortje toch wel langzaam moet kunnen draaien op aa's of niet?
Ik weet wel dat een superstock niet zomaar een motortje is. Is echt sterk. had een keer gelezen dat de kracht 800g/cm ofzo is. Standaard motor heeft 150g/cm. Is de snelste motor van allemaal in die reeks
Waar het voor staat weet ik niet, maar het is in ieder geval veel hoger.
 
Ik weet niet wat je voor de AA-cellen hebt betaald, maar een leuke Zippy 4000 of TOP 3800 lipo kost rond de 35 Euro.....volgens mij weet je niet wat er gebeurt als je zo'n accu in je auto stopt. Ik sluit mij wat dat betreft aan bij de vorige sprekers: AA-cellen zijn voor je zender, niet voor aandrijving van je auto omdat een 540-motor gewoon veel meer stroom trekt dan een AA kan leveren....

mvg,

Eric
 
Dat doet ie ook op die AA cellen alleen niet best. Onder belasting van de aandrijving wordt het slechter/doet ie helemaal weinig. Als hij hem helpt draait de motor beter maar nog steeds niet goed.

Stel dat die AA cellen maar max. 10A kunnen leveren en de RZ bijvoorbeeld 40A vraagt om op gang te komen dan kan het best zijn dat bijna alle spanning weg valt en dat er nog maar een paar V overblijft in plaats van >7.2V. Dat is dan niet voldoende om de motor te laten draaien. De motor heeft namelijk ook een bepaalde drempel spanning waarbij hij begint te draaien. Die is belast en onbelast niet gelijk aan elkaar.

Dus het is altijd even goed om te kijken wat de motor onbelast doet zonder pinion op de motor.
 
Ik weet niet wat je voor de AA-cellen hebt betaald,

€7,43 :)

Ik bladerde rond bij FactoryPrices en zag splinternieuwe Ansmanns voor €4,95 per pakje van 4. Pakje van 2 was 8 euro ofzo, dus die van 4 had duidelijk een prijs van €14,95 mee moeten krijgen. Eéntje vergeten...
Ik besloot mijn kans te grijpen en vijf pakjes te bestellen... een half uurtje later zag ik dat ze de prijs in de webshop hadden aangepast, maar ik kreeg mijn bestelling van 20 batterijen gewoon voor €25 :cool:

Vandaar dat ik daarmee aan het knutselen sloeg.
 
Ik hoop het, dat zal waarschijnlijk het minst geld kosten :rolleyes:
Ik heb trouwens eerst bij de winkel gevraagd of ik heel even met een accu daar kon uitproberen, maar dat ging helaas niet.

Leuke winkel heb jij, een week om even een motor en een accu te proberen!!!
Dat jij je als ervaringsdeskundige zo laat afvangen.

MJ
 
€7,43 :)

Ik bladerde rond bij FactoryPrices en zag splinternieuwe Ansmanns voor €4,95 per pakje van 4. Pakje van 2 was 8 euro ofzo, dus die van 4 had duidelijk een prijs van €14,95 mee moeten krijgen. Eéntje vergeten...
Ik besloot mijn kans te grijpen en vijf pakjes te bestellen... een half uurtje later zag ik dat ze de prijs in de webshop hadden aangepast, maar ik kreeg mijn bestelling van 20 batterijen gewoon voor €25 :cool:

Vandaar dat ik daarmee aan het knutselen sloeg.

Zoals het meestal is, goeie koop word dure koop.

MJ
 
Je kan altijd eens in dit draadje vragen of een van de reagerende mensen een accu heeft liggen die hij wil verkopen.
Ik denk dat je voor een goede prijs dan wel super cellen kan krijgen!

En nee ik heb het niet over mezelf..
 
Leuke winkel heb jij, een week om even een motor en een accu te proberen!!!
Dat jij je als ervaringsdeskundige zo laat afvangen.

MJ

Huh? Al de tweede reactie waaruit blijkt dat niet iedereen dit woord helemaal snapt. Kijk maar hier als je het wilt weten:
Ervaringsdeskundige?

Vincent K. heeft best een goed idee trouwens, hoewel afstand een probleem kan zijn. Maar inderdaad, ik sta open voor aanbiedingen, mocht je een NiMh (>3Ah) accupack overhebben wegens overstap naar LiPo's ofzo.

Ik zal vast even Alienbliep melen.
 
De superstock heeft inderdaad een flink magnetisch veld waar je hem doorheen moet drukken, dus dat zware drasien is normaal.

Over je accu's, AA cellen kunnen geen hoge stromen leveren.
Als je je accu te zwaar belast (teveel stroom) zakt je spanning in elkaar.
Als je motor in de auto zit, moet hij meer vermogen leveren en dus meer stroom.

Dat je je motor wel kan laten draaien door hem een handje te helpen ligt er denk ik aan dat je accu (of batterijen in dit geval) niet genoeg stroom kunnen leveren om je motor op gang te laten brengen. Op het moment dat hij draait, is de stroom namelijk lager als bij het op gang komen.
 
Maargoed daar ging het niet over.
Is het motortje nou goed of niet? Dat was de vraag.
Het lijkt mij dat als je hem niet in de auto hebt zitten en je bedient hem met 6aa's dat hij wel gewoon moet draaien toch?
Gaat hij het op die accu van mij wel gewoon doen?
 
Maargoed daar ging het niet over.
Is het motortje nou goed of niet? Dat was de vraag.
Het lijkt mij dat als je hem niet in de auto hebt zitten en je bedient hem met 6aa's dat hij wel gewoon moet draaien toch?
Gaat hij het op die accu van mij wel gewoon doen?

Een vanuit stilstand opstartende motor heeft even een enorm lage weerstand(vergelijkbaar met een kortsluiting)*. In die tijd (en we hebben het nu over 0.01 seconde ofzo) trekt hij vreselijk veel stroom om weg te komen. Als je accu die stroom niet kan leveren blijf je dus stilstaan. Door nu zelf de motor een zetje te geven hef je dat probleem op, en kun je dus ook rijden met een veel zwakkere accu. dus dat de motor van de TS wel als werkt ie hem zetje geeft valt idd te verklaren door een te zwakke accu.

Van de andere kant heb je natuurlijk ook gewoon kans dat je een maandagochtend motortje hebt gekregen met ergens een kabelbreuk of kortsluiting, zal ook niet de eerste keer zijn :)


*dit is trouwens ook de reden dat je nooit gas moet geven als je wielen allebei vastzitten, je sluit dan effectief de regelaar kort
 
Laatst bewerkt:
Ok,
Ja dat klopt allemaal.
Is hetzelfde bij een drie fasen motor waar je één fase van mist.
Die stotter dan....
Als je hem een zet geeft draait hij ook normaal alleen heb je geen kracht.
 
Slechts bij de allereerste start was het nodig om de motor een zetje te geven, dat was gewoon nieuwigheid denk ik... Daarna maakte het volgens mij niet eens uit of de motor belast of onbelast draaide, altijd ging het stuur willekeurig draaien (maar de motor draaide dus wel, hoewel waarschijnlijk niet zo goed als zou moeten).

Of de motor helemaal goed is of niet, zal komende week blijken als ik weer naar Hobma ga. Maar dat vind ik niet zo belangrijk voor de vraag of ik een nieuw accupack wil, dat zal sowieso wel een prima plan zijn.

Jammer trouwens, dat niemand er nog in is geslaagd cijfers over het vermogen van verschillende cellen te geven, laat staan bronnen ervan. Weet iemand misschien specs of een test te vinden? Dat zou natuurlijk een stuk nauwkeuriger inzicht geven.

Voor geïnteresseerden: ik las trouwens dat de moderne, nieuwe NiMh's (low self-discharge) een lagere interne weerstand hebben en ook meer stroom kunnen leveren. Ik heb er inmiddels al een bergje van (Duracell ActiveCharge, Varta Ready2Use en Panasonic Infinium) en kan ze iedereen aanraden. Sanyo Eneloop was geloof ik als beste getest, zag ik later. In racingpacks wordt deze technologie nog niet gebruikt voor zover ik weet.
Bij aankoop van nieuwe AA's of AAA's zou ik ouderwetse NiMh's vermijden, aangezien de nog wat lagere capaciteit ruim goedgemaakt wordt door de trage zelfontlading en andere voordelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier wat cijfers van GP batterijen dit zijn in ieder geval cijfers van de fabrikant. In de praktijk zullen de Sub-C makkelijk veel meer kunnen leveren voor korte tijd.

2100mAh AA cellen tot max. 6.3A (Continue)
1300mAh 2/3A cellen tot max. 15A (Continue)
3700mAh Sub-C cellen tot max. 30A (Continue)

Er staan ook wat grafiekjes in de datasheets. Over de spanningsval tijdens ontlading. Dan zie je dat bij 30A de Sub-C net onder de 1,2V blijft zitten maar de AA cell bij 6,3A al bijna onder de 1,1V zit.

Het zit hem voornamelijk in de Interne weerstand van deze cellen. Uit je verhaal geven ze wel aan dat ze een lage interne weerstand hebben. Maar hoe laag is dat. Die is namelijk van een AA cell nog is 8x zo hoog als dat van een Sub-C cell. 3mOhm voor een Sub-C cell en 24mOhm voor een AA cell. Als je daar mee gaat rekenen dan zie je waar al je spanning blijft met hoge belasting. Dat is ook de reden waarom iedereen je een Sub-C pack adviseert en waarom je beter niet met AA cellen kan rijden. Dat het werkt is leuk maar je zit de AA cellen zwaar de overbelasten en de levensduur zwaar te verkorten.
 
Bedankt :) (al zie ik niet waar je het vandaan hebt)

Dat jullie gelijk hebben over het verschil twijfelde ik al niet meer aan hoor. Ik was alleen nogal benieuwd naar iets specifiekers.

De batterijen die ik had gebundeld waren overigens gewoon nog ouderwetse NiMh's.
 
Opgelost.

Right, ik heb het karretje eindelijk terug, en met een accu van Alienbliep doet hij het goed :D

Nou moet ik alleen de banden nog op de velgen lijmen... haha, dat was eerst ook niet eens nodig. Nu duidelijk wel.

Bedankt voor de hulp everybody.

Voetnoot: een van de AA's blijkt overleden te zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top