SuperTigre .61 vraag

Van een clubgenoot kreeg ik een SuperTigre .61 tweetakt motor om te kijken of die wellicht bruikbaar is op mijn net aangeschafte GreatPlanes Cap 580.

Wie heeft ervaring met deze motor, ik ben van plan 15% nitro te draaien want dat heb ik staan voor mijn heli; volgens mij moet het kunnen als je maar rijk genoeg draait.

de prop size wordt door de fabrikant gegeven; 11x7 maar is dat niet wat klein voor deze motor ?

Past hier een PITTS uitlaat op, cq een andere dan de originele om het geluid wat te drukken ?

kortom; wie heeft ervaringen, tips, tricks, do's en don'ts ?

Het verschil tussen heli en vliegtuigbrandstof zit hem in de oliepercentages.
Je zou ff moeten kijken of daar bij jouw hofleverancier veel verschil in zit

Bij mijn hofleverancier kan ik zo helibrandstof in het vliegtuig gooien, maar dat is niet altijd het geval

11x7 is ook aangeraden voor mijn .46...
Is dit niet de inloopprop?
Die zijn vaak wat kleiner gekozen, als men er al voor kiest

Qua pitts uitlaat
Je hebt het toch over een 2 takt?
Volgens mij hebben die altijd een stevige bus nodig om een beetje te kunnen lopen
Die zijn veel meer afhankelijk van hun uitlaatdruk

Doorgaans zijn het de 4takten die met pitts uitlaten rondvliegen.
Maar met een goede uitlaat is er best een hoop geluidswinst te boeken hoor.. Ook bij 2 takten

Ik gebruik coolpower, evt. is een beetje extra olie natuurlijk zo toegevoegd. Bij mij op de club vliegen er meerdere mensen hun vliegtuigen er ook mee. En een mooie streep rook vind ik alleen maar leuk :o

Het lijkt mij erg klein, 11x7, wellicht inderdaad een inloop prop. Op een OS .55 heb ik al een 13x8, maar dat motortje is ook 10 jaar jonger of zo. Misschien ligt het daar ook aan.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik coolpower, evt. is een beetje extra olie natuurlijk zo toegevoegd......

Niet doen! Je weet niet wat voor olie CP gebruikt, je gaat dus zo goed als zeker twee verschillende olie soorten mengen en dat is sterk af te raden.
Doorgaans heeft heli brandstof juist meer olie en dus ook prima geschikt voor vliegtuig. 15% nitro heeft dit motortje niet nodig maar kwaad kan het niet.
Een pitts uitlaat is volgens mij juist meer luidruchtig. Ik zou de originele demper gebruiken met een 12x7 of 12x8 apc. De supertiger is verder een prima motortje.

ik dacht ik kijk toch nog even naar mijn brandstof want ik ben afgelopen zomer over gegaan naar andere brandstof omdat ik ook een andere OS motor in mijn heli had geschroefd. Niks 15%, is gewoon 30% nitro !! Het is wel heli brandstof dus zoals Arier zegt, wellicht meer olie. Maar, gaat deze Supertigre dit trekken ? Het is deze motor, om precies te zijn:

11003464 S-61K RING RC WITH MUFF Parts Listing - Discontinued

Volgens mij is het best wel redelijk vintage........of vergis ik me ?

De G61 dus, 30% nitro is gewoon ook nergens voor nodig met deze motoren. Kost alleen extra geld,

Als het een originele Italiaan is dan is hij beslist al menige jaartjes oud, nadien werd de handel naar China overgebracht waar ze tot tamelijk recent werden vervaardigd.

Ik heb geen idee hoe je verder de Italiaanse versie en de Chinese kan onderscheiden.

Stevo

@Stevo: ok, maar trekt dit motortje die 30% ? Ik bedoel, de klappen zijn toch harder, en om eerlijk te zijn is me de extra slijtage een rotzorg.
Achterliggende gedachte is dat ik dan maar 1 fles nitro loop te slepen.......:)

En hoe vintage is deze motor nou eigenlijk, zou een gloedjenieuwe 2013 gekochte motor bij hetzelfde gewicht heel veel meer power geven ?

Rechtstreeks uit de Engelstalige handleiding :

High Quality Fuel: The recommended fuel for your SuperTigre engine
should contain a minimum of 18% - 20% oil (either Castor oil, Synthetic
oil, or a blend of the two), 0%-15% nitromethane and the balance
Methanol. Almost all of the fuels on the hobby market with between 0%
and 15% Nitro content will be fine, but you may get better results from
a Premium fuel as opposed to a Sport fuel. Higher levels of
nitromethane may require adjustment of the compression ratio to
prevent detonation. Check with your hobby dealer to see what fuels are
popular in your area.

Het kan volgens mij wel maar dan zal je mogelijks de compressieverhouding moeten aanpassen.

Stevo

ik heb deze motor ook. loopt met standaard uitlaat maakt ie een pokkelawaai en in het middengebied pakt ie erg slecht op. om de uitlaat binnen de kap te laten passen, ben ik toen ook op zoek gegaan naar een pitt's style uitlaat (met dus beperkte afmetingen). deze maakt het geluid een stuk aangenamer en wonder boven wonder is ook dat gat in het middengebied verdwenen.
ik zal eens kijken of ik die leverancier nog kan vinden (uit de VS of Canada volgens mij). potje was iets van 45 euro of dollar ofzo.

let op: voor OS en soortgelijke motoren zijn genoeg pitt's style mufflers te vinden, maar Super Tigre heeft een afwijkende hartafstand van de schroefgaten. hier moet je dus op letten.

gevonden: Tower Hobbies was volgens mij de enige goedkoopste die het buiten de VS verstuurde.
en het is een: [SIZE=-1][SIZE=-1]Bisson Pitts Muffler SuperTigre S-61K [/SIZE][/SIZE]

Ja, ik heb ze een jaar of wat geïmporteerd van uit azie,
kan je het adres wel doen..

maar zoals gezegd, ze maken veel kabaal, er zitten geen schotten of iets dergelijks in.

Dat DB gedoe is gewoon een lachertje.
Net of jouw motor gaat het gehoor van iedereen beschadigen die er rond staat.
Je vliegt misschien maximaal 5 keer op een dag.
Woon maar eens naast een snelweg, heb je meer te verduren, of je bent jong, ga je uit, wat denk je dat het gehoor dan te slikken krijgt.
En dan maakt men een probleem over een kwartiertje meer lawaai.
Tjonge, waar gaat onze samenleving eigenlijk naar toe, onverdraagzaamheid is al ingeburgerd, gaan we in de toekomst elkaar ook nog afschieten?

Johan.

Wellicht ben ik een beetje onduidelijk geweest in de beginpost. De pitssuitlaat overweeeg ik meer om de uitlaat binnen de motorkap te houden dan vanwege het geluid. Persoonlijk hou ik wel van een beetje motorherrie, rook en stank dus als een pittsuitlaat blijkbaar meer herrie geeft, so be it.
Veel belangrijker vind ik de vraag of deze motor goed geschikt is qua power en performance, voor mijn Cap580 van GreatPlanes. Wat dat betreft ben ik op zoek naar info a la Wingman.

Huey,

Standaard prop voor deze motor is idd 11x7 of 12x6 en niet te vergelijken met de hedendaagse motoren. Ze vinden te grote props gewoon niet prettig.

Pagina 14 de prop sizes voor de G61 (als we uiteraard over de G versie praten)

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j...4WjzK9JYoEUyqR2P1qytwPg&bvm=bv.42080656,d.ZG4

Stevo
Dat is inderdaad het bekende staatje.
Als je nu weet dat daarin voor de G51 max. een 11x6 wordt aanbevolen EN dat mijn collega's op hun G51s echt 12x6 nodig hadden om hun motoren maximale trekkracht te laten leveren, dan heb ik bij de opgegeven maten voor de G 61 zo mijn bedenkingen.
Ongetwijfeld zeer bruikbaar op de toenmalige generatie F3A modellen want dat waren meer een soort ballistische projectielen, vergeleken bij hun voorgangers -en ook de huidige generatie-, die veel meer 'vliegen'.
Zo'n GP CAP lijkt me een kist met voldoende lage vleugelbelasting, die dus meer om trekkracht vraagt dan snelheid.
In dat licht zou ik het zeker met een 13 x 6 proberen.
Als je weet dat dat mijn standaardkeuze was op de ST 60, de oud-oom van de G 61, dan begrijp je dat ik verwacht dat deze laatste, met zijn ruim grotere motorkoppel niet met de ogen knippert voor zo'n prop. Waarschijnlijk trekt 'ie ook een 14x6 met gemak, alleen is het de vraag of je toerental hoog genoeg blijft om aan je vliegsnelheid te komen.
Als dat lukt heb je tijdens een oplopende belasting (klimmen) veel minder slip dan bij een kleinere prop en blijft de gang er veel makkelijker in. (lees: je hoeft minder te roeien met het gas)
Kwestie van proberen.

@wingman: grappig, ik heb dezelfde uitlaat besteld in engeland, bij justengines.

Ben heel benieuwd !

St 61 g

Ik vloog met mijn Super Tigre G61 met een zelfgemaakte resopijp ( "lang afgesteld", dus gericht op lagere toeren), motordrager op dempers en met een APC 12x8, en als ik me goed herinner had ik 78dBA op 7 meter boven gras. Dat was op een Lanier Laser van zowat 1,6 m, die misschien ietsje sneller wou vliegen dan een CAP. Ruim voldoende trekkracht, geen raketsnelheid.

dat was met methanol 80% - Ricinus 10% - Castrol MSSR 10% ( geen nitro)

Met nitro moet je mogelijk kleiner gaan van prop omdat nitro de ontsteking doet vervroegen, wat bij lagere toerentallen slecht is ( hogere drijfstangbelasting, warmlopen door te vroege ontsteking)

Kris G

Back