hallo allemaal,
ik zit al een tijdje te twijfelen of ik nu de Supervee 27 brushless moet kopen of de p1 ARPRO 700EP moet kopen.
kunnen jullie mij raad geven welke ik het beste kan kopen?
alvast bedankt,
ramon w.
Hallo Ramon,
Beide boten worden in China in elkaar gezet, dat betekent, dat de onderdelen aan elkaar geschroefd zijn, de boten zijn niet(!) 'RTR', het vaarklaar maken moet je zelf (laten) doen.
Controleren op lekkage en dit verhelpen.
Indien noodzakelijk (SV27) de as hoek (stinger) instellen.
Alle houtwerk in de vernis of epoxy zetten, het is niet waterbestendig.
Alle verlijmingen controleren en waar nodig versterken met glasweefsel en epoxy.
Trimtabs verwijderen (ARPRO) of neutraal instellen (SV27).
Testvaren en afstellen tot de boot goed loopt.
Op de Amerikaanse fora lopen enorm lange topics over de SV27, waarbij elke kinderziekte en modificatie aan bod komt, lees die maar eens door, dan weet je wat er allemaal kan gebeuren.
De SV27 is gemaakt voor de Amerikaanse markt en wordt helaas geleverd met een z.g.n radiobox, waar je servo, regelaar en ontvanger plaats in vinden.
Dit ding is een enorme sta-in-de-weg, als je een vloedkamer wilt installeren of je Lipo's zo laag mogelijk in de romp wilt plaatsen, staat ook in die topics.
Bovendien zijn ze vaak zo lek als een mandje; de Amerikanen vertrouwen er vaak blindelings op, tapen de boot niet af en dan vinden ze het raar als de boot op de eerste vaart zinkt of zoveel water maakt, dat de electronica verzuipt...
Beide boten komen zonder zenderset, lipo's, lader en voeding hiervoor, de ARPRO heeft ook nog een servo nodig.
Sommige shops bieden de boten compleet aan, maar dan zijn de zender, lader, lipo e.d. vaak van dubieuze kwaliteit, kijk dus uit.
Groeten, Jan.