SuperZoom4D XXL : 150cm span EPP "shocky"...

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Ik heb de gok gewaagd en hem besteld ....

Nu nog op zoek naar een motor en regelaar en het moet ditmaal goedkoop zijn.

De motor moet iets van 180 gram gaan wegen en een kv hebben van tussen de 600 - 900 rpm/V, regelaar iets van 40A, tips welkom !

Gisteren de grote (maar lichte!) doos ontvangen. Het ziet er allemaal netjes uit. Vleugel heeft symmetrisch profiel en is mooi gespoten (stinkt wel verschrikkelijk!). Stabilo en kielvlak zijn plat.

Het EPP is wel 3cm dik en alle platen zijn keurig recht.
De bouwbeschrijving is in het tjechisch en engels.

De vleugels zijn afneembaar en worden bij elkaar gehouden dmv een aluminium buis in de romp waar 2 kunststof buizen in elke vleugelhelft overheen schuiven. Hier zie ik nog mogelijkheid om het wat lichter te maken mbv koolstof buizen.

De roerhevels zijn van epoxy, netjes uitgefreest.

Het landingsgestel is van staaldraad. De wielen zijn afgedraaid van grijs pvc met een dikte van wel 5mm ! Gelukkig heb ik nog schuimwielen liggen ...

Al met al ziet het er allemaal prima uit moet ik zeggen.

Een motor heb ik gisteren besteld, het is een kloon van een AXI2826-10, ofwel een Hextronik 35-55. die kost maar 24euro ! (unitedhobbies.com). De AXI kost 75euro.
Servo's zijn ook van dezelfde site. kosten 5euro per stuk ....
Voor die bedragen wel een gokje waard.

Foto's zal ik dit weekend even plaatsen.

En hier de foto's :

De doos :
hacker1_xxl_doos_IMG_2216.jpg

Netjes ingepakt :
hacker2_xxl_IMG_2217.jpg

Mooi gespoten , let ook eens op de verhouding met de balpen ervoor .... wel iets anders dan een shockie ...
hacker3_xxl_IMG_2218.jpg

Symmetrisch profiel
hacker4_xxl_IMG_2219.jpg

Losse onderdelen netjes ingepakt
hacker5_xxl_IMG_2221.jpg

Bouwbeschrijving ...
hacker6_xxl_IMG_2222.jpg

... in het tjechisch en het engels ...
hacker7_xxl_IMG_2223.jpg

specs.
hacker8_xxl_IMG_2226.jpg

En nu maar wachten op de rest van de onderdelen ...

ben erg benieuwd naar je bevindingen van dit toestel.
wil hem evt ook aanschaffen\nabouwen

waarvoor zijn die groene schuim stroken?
en is de romp helemaal dezelfde dikte?loopt niet taps toe?
(vragen vragen vragen :) )

De groene stroken moeten aan de zijkant van de romp gelijmd worden (met secondenlijm en slechst aan de randen !).
De romp heeft inderdaad overal dezelfde dikte. Het enige gedeelte wat een profiel heeft is de vleugel.

Voor zover ik weet is dit op dit moment de enige 3D profiel kist die zo groot is.

Ik ben inmiddels wat verder gekomen. Alle delen zijn klaar, alleen het landingsgestel moet er nog op, dat is nu van gebogen staaldraad van bijna 3mm dik en oogt niet zo goed bij de rest. Dat ga ik vervangen door aluminium.

Er wordt aanbevolen om de meeste delen te lijmen met secondenlijm. Aangezien de structuur van het EPP erg grof is, lukt dat op veel plaatsen niet. Zo heb ik voor de groene stroken toch een aantal dotten 5-minuten-epoxy gebruikt.

Het lijmen van de wingspar was verschrikkelijk, aanbevolen lijm is polymeer, nou zelden z'n troep meegemaakt. De lijm komt bijna niet uit de tube zo dik was het ! En het schoonmaken van de handen lukt alleen met aceton, anders smeer je het uit net als kauwgum ...

Verder past alles netjes. De roerhevels zijn van 0.8mm epoxy , sterk en licht, prima oplossing. De motorhouder is van triplex en door de vorm erg sterk, zie foto's. De motorbevestiging is slim gemaakt. Je schroeft eerst een stukje triplex op de motor en vervolgens steek je het door de houder en draait het dan een kwartslag, waardoor de motor achter de voorste houten plaat komt te zitten. zo wordt de kracht verdeeld over 2 vlakken. ( als de motor aan de voorkant van de voorste houten plaat zou zitten , zou alle kracht op de bevestigingsschroeven komen te staan en dat is minder sterk)

De andere aanpassingen :
* alu staafjes (voor in de romp en het stabilo) vervangen door koolstof; lichter en na buigen keert het terug in oorspronkelijke staat terug
* de alu buis voor het verbinden van de rompdelen vervangen door glasfiber, scheelt de helft in gewicht

De electronica is inmiddels ook bijna compleet.

motor : Hextronik 35-55/900
regelaar : Himodel balancer 60A (incl. individuele lipo afslag) + program card
prop + 40mm spinner : APC-E 13x6.5
5 servo's : Vigor VS-3 2.2kg
ontvanger : -
accu's : 3S1P 2170mAh flightpower evo new formula (25C continue=54A ! en 40C bursts = 86A !!)

Hier de foto's.

zoom_romp.jpg

zoom_nose.jpg

zoom_wing_plate.jpg

zoom_rudder.jpg

zoom_tail.jpg

wing_glueing.jpg

poly_glue.jpg

wingspar.jpg

electronics.jpg

esc.jpg

evo.jpg

wordt vervolgd ...

Zojuist wat metingen gedaan aan de Hextronik motor :

kv=893
Io=2.2A

Onder belasting met een apc-e 13x6.5 en 3S lipo :

V=10.2V
I=33A
rpm=7000
trekkracht=2kg snelheid =54km/h (beide volgens antriebsrechner adhv toerental)

Met een vlieggewicht van 1.5kg is dat niet slecht.
Desondanks ondertussen maar op zoek naar een iets grotere prop; bv. een Zinger 14x5. Wellicht dat deze net iets meer trekkracht geeft zodat ik op ca. 2.3kg uitkom.
Dan is de verhouding trekkracht/vlieggewicht 1.5/1

Het valt me trouwens op dat de motor af en toe een raar tikkend geluid geeft, iemand enig idee wat dit kan zijn ? Zal wel iets met de regelaar te maken hebben, het is tenslotte een Himodel, van Chinees fabrikaat ...

Trekkracht en stroom volgens mij prima, zou ik even niets aan veranderen Bas, gewoon eerst eens mee vliegen :wink:
Mooi in kleur gespoten die vleugel, hoe zouden ze dat doen?

Op zich zal het wel lukken met die trekkracht, maar je wilt altijd een ruim overschot hebben om lekker met flinke snelheid uit een hoover weg te kunnen trekken.
Het toerental ligt mooi op 7000 en de propdiameter is relatief klein tov het model. Ik verwacht dat hij hierdoor tijdens hooveren minder snel om zijn as wilt draaien.

Ik heb de Hextronik motor eens vergeleken met een AXI2826-10 die erop lijkt. De motor is zo'n 20gram zwaarder en heeft een iets hoger kv van 925.
Daardoor loopt er bij dezelfde spanning en prop als bij de hextronik (10.2V) aanzienlijk meer stroom (40A) is het toerental hoger (7255rpm) en dus ook de trekkracht (2.2kg).

Volgens de antriebsrechner is de snelheid bij een apc 13x6.5 zo'n 54 km/h , op zich kan je daar ook nog figuren mee vliegen.

Ik heb net nog even gekeken naar de Free, mijn andere epp model met een spanwijdte van zo'n 75cm.
Die weegt vliegklaar 406 gram. Met de AXI2212-20 en een apc 9x6 slowfly met 3S lipo heeft dat een trekkracht van 760gram !
Verhouding trekkracht : vlieggewicht is 1.8 : 1 !
Tja, als je dat gewend bent ....

De snelheid is iets van 60km/h . Ik hoef er niet bij te vertellen dat deze als een raket oneindig verticaal klimt ..

neen, helaas nog niet klaar, flinke problemen met de aansturing van de ailerons.
Zoals aangegeven in de bouwbeschrijving is het gewoon niet mogelijk. Bij beweging van de aileron naar boven buigt de aluminium stuurstang gewoon door omdat er teveel kracht op komt te staan. Dat hebben ze niet goed bedacht.
Ik ben aan het piekeren om een goede oplossing te vinden. Ik wil hem voor de kerst af hebben want daarna moet ik in huis klussen, zucht ....

to be continued ...

Het laatste bericht is al even geleden. Is het klussen al klaar? En zo ja hoe is het me de SuperZoom. Zit het rolroer probleem in
  • het feit dat zij omhoog duwend aangestuurd worden (is niet gunstig omdat dat de belangrijkste richting is),
    zit het probleem in de weerstand van het EPP materiaal/scharniert
    en/of zit het probleem in de gewenste grote uitslag.

greot,

Erik

Hallo erik,
leuk dat je er naar vraagt, het klussen is al lang klaar (de baby kan nu elk moment geboren worden ....) is inderdaad TE lang geleden ....... hij staat onaf op de kast ....... alhoewel het enige wat nog moet gebeuren is nog steeds de rolroeraansturing. Ik had het laten rusten want meestal krijg ik dan wel een goede "eureka" ingeving. Dit keer echter niet, daarbij ben ik nog bezig met andere "projecten". Twee heli's en een edf jet .... maar goed, dat terzijde.

Het probleem zit hem feitelijk in de bevestiging van de hevel op de rolroeren en de daarmee te kleine roeruitslag van "slechts" 25graden (moet 45). Als je de vleugel van de zijkant bekijkt dan zit het rolroer niet in het midden vast aan de vleugel maar aan de bovenkant. Aan de onderkant zit dus een flinke inkeping. Zie foto op pagina 2 "symmetrisch profiel" .
En als je nu de hevel aan de onderkant bevestigt en aanstuurt met een servo, dan moet de hevel een relatief lange weg afleggen voor voldoende roeruitslag, begrijp je ? En aangezien ik miniservo's gebruik met kleine heveltjes wordt dit nog eens kritischer. Verlengen van de servoarm geeft problemen met het verminderen van het koppel zodat (door de stugge ophanging van het roer) de uitslag moeizaam verloopt.

Het laatste plan is om de roerhevel aan de bovenkant van de vleugel te plaatsen. Daarbij wil ik gelijk goede hevels monteren, het liefste zo'n stangetje wat op een driehokje zit wat je op het roer schroeft/lijmt met m2 schroefdraad erop waarop dan weer een goede spelingsvrije aansturing naar de servo gaat , snap je het een beetje ? Je komt ze nogal wat tegen op grote 3D kisten. Ik weet niet waar ik ze kan krijgen dus moet wel op zoek.
Dit lijkt me een goede manier van aansturing van de (grote) roeren, op het richtings- en hoogteroer zit het nu volgens de bouwbeschrijving maar dat geeft speling en dat ga je merken , zeker met die enorme roeren !

Als je tips hebt : graag !

Wil je de kist ook aanschaffen ?

Yeti,

Ik heb de standaard SuperZOOM 4d. Daarmee heb ik motoriseringsproblemen. De gemonteerde Roxxy 8227 34 draait niet lekker en zeker niet genoeg toeren en dus geen vermogen. Onduidelijk waar het aan ligt.

Jouw keuze om hevels aan de bovenzijde te monteren zou ook mijn voorkeur zijn vanwege de eerder genoemde trekbelaste richting bij opgaand aileron. Daarbij maakt het voor de servo uitslag en kracht niet uit of je onder of boven monteert. De belasting en de hoeveelheid uitslag wordt bepaald door: kracht keer de arm tov van de scharnierlijn. Bovenop zie je een korte hevel en meteen een flinke uitslag, bij ondermontage zie je of alleen een kort aanhechtingspunt voor de stuurstang of een echte hevel en dan ook een grotere hevel op de servo. Maar uiteindelijk maakt het niets uit voor de servobelasting.
Zelf maak ik hevels van dun printplaat, soms van vliegtuig triplex maar dat kan uitlubberen.
Hoe klein zijn je servo's trouwens?

Veel succes met de andere modelbouw activiteiten (met je vrouw) Bouwen jullie van tekening of bouwdoos?

groet,

Erik

Back