Surprise 16: mid-air collision

Na mijn crash krijg ik de spinner niet meer los van de motor as. Beide inbus schroefjes zijn er uit maar het ding blijft vast zitten. Iemand nog tips?

Ik heb de spinner al even opgewarmd boven het gasfornuis, maar dat hielp niet.

Trekken met een twee benige verstelbare trekker en een hulpstukje die je op de as zet (wegens dikke trekbout).
Niet stutten op de spinner met een trekker... dat gaat stuk.

Props er af en de schroefjes weer terug. Proberen aan die boutjes te trekken.
Aluminium heeft gevreten of er is iets Loctite op de as gekomen.
Met beleid loswerken/schrikken.

Trekker uit de handel, of zelf te maken uit vierkantstaf of buis, 3 gaatjes, M4 boutjes/draadeind met voldoende lengte. Schroefdraad tappen. Geen tappen, dan met moeren en ringetjes werken.
Twee buiten 1 in het midden om aan te draaien. De twee overige buitenste boutjes haak je de koppen onder de propboutjes.

Verwarmen heeft niet veel zin. Epoxy gaat stuk (is al stuk) Geeft geen warmte door aan het metaal.
Je kan er niet bij. Zware +100 Watt soldeerbout op de as via het gat? Bijkans... gaat er ook te veel stuk.
Er moet dan aardig wat warmte in. Spinner raakt los op de verlijming met het aluminium.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ik had destijds een pullitrekker van een plankje hout, inslagmoer, schroef en wat tiewraps gemaakt. Niet de meest ideale oplossing maar het werkte wel. Kan alleen de foto's niet meer vinden.

De beste oplossing is natuurlijk even bij Ronald een kopje koffie gaan drinken.

Geen gas geven in de tuin, dat kost je je motor / as.
Beste en snelste optie is bij Ronald langsrijden.

GJ

Staalplaatje voorop de romp, over de motormontageboutjes, en voorzichtig een brede schroevendraaier druk geven op de achterkant van de spinner. Meestal lukt dat op die manier wel.

Gerben

Jos, een S13 vleugel past helaas niet op een S16 romp, totaal ander profiel en de koorde klopt ook niet.
Een S13 romp bestellen is dan weer wel mogelijk, en die is rond de 90 Euro.

GJ

Onzin, de S13 vleugel past prima op een S16 romp. Dat heeft Dick namelijk ook al gedaan.

RC Groups - View Single Post - Surprise 16 arrives in UK

Je kunt er wat filler tussen gooien als je dat nodig vindt (onder het profiel), een paar laagjes tape werkt ook.

:)

Back