Sven heeft FPV gevlogen! [Video]

hij had ze vrij gemonteerd, dus niet tegen de vleugel (neem ik aan, en dus ook niet in het voetje waarbij ze tegen de achterplaat kunnen draaien)

maar 2x8,5 is geen 20 he sven ;) hihihih dat is 17 :P
maar dat is nog veel meer dan die andere motoren hadden iig...

asjes smeren? (kun je proberen, misschien te droge lagers)

heb je die meting van net, met vrije montage gedaan met 2, of 3 blads?

8,5 is met die APC props he pieter, niet 5x3 drieblads..
Die zat er bij die easy ook niet op.

Ik heb net 6x3 geprobeerd van GWS, mijn ondervindingen:
- Thrust is meer dan de drieblads 5x3 voor mijn gevoel.
- Ze kunnen volgas niet aan (gaan zingen als de pest).
- Ze zuipen volgas 18A.

Ik gok dat hij met 6x3 rond de 12 a 13A zal kunnen "cruizen".
Dat is nog steeds maar een schamele 6 minuten vliegen,
eigenlijk minder als je het gezuip van klimmen mee rekent..

Grotere propeller helpt dus een tikkeltje, maar et is maar een pleister op een gebroken poot.

naja, dan ben je al IETS verder.

Probeer die motor van die EZ eens (zoals ik in de mail beschreef), of een stevigere 6x3 misschien? (overigens is zingen bij niet statisch testen ook altijd meer he, is bij die jerry's ook), maar met die props is het misschien een testvlucht waard? (met die 2 vershillende 2 blads)

als die EZ motor het wel goed doet (daarmee bedoel ik, verbruikt zoals hij deed) dan kun je misschien je nieuwe motoren nog uit elkaar halen, en smeren, kijken of dat nog IETS scheelt.

Laatst bewerkt:
Kan het wezen, dat die motoren bijvoorbeeld overbelast zijn geweest op een of andere manier, dat het magnetisme van de veldmagneten verminderd is?
Want dat is een van de redenen waarom een motor opeens meer stroom gaat trekken zonder daar extra vermogen voor terug te geven.....

Als het goedkope motortjes met matige kwaliteit magneten zijn, is dat heel goed mogelijk: het staartmotortje van de Solo Pro houd het om exact dezelfde reden ook maar 100 à 150 vluchtjes uit en dan is de puf er uit.

Daar merk je niet zo veel van aan de buitenkant, en vrijwel niemand heeft een Tesla-meter liggen, dus je checkt het ook niet zomaar, maar je kunt wel een paar andere motortjes proberen om te kijken of dat helpt....

Groet, Bert

zo snel gaat dat toch niet met nieuwe motoren?

maar sven, heb mijn vorige post aangepast, want statisch zingen ze MEER als in flight denk ik?
(misschien poging waard)

De EZ motor is krom, dus daar heb ik niks meer aan.

Met die APC props is et testen de moeite niet waard, in de hand voelde ik ze niet eens trekken aan de vleugel. Dat zal niet meer opleveren dan een stuntelige landing. Stevigere 6x3 is misschien wel een optie, maar ondanks een koffer vol heb ik die weer net niet liggen.

En nee pieter, als ze statisch al zingen gaat het in de lucht alleen maar SLECHTER.
Waarom? Meer toeren.. Knal. Hoe weet ik dat? Mijn microbee heeft zo ook al een GWS propeller opgevreten.
+2000Kv vinden GWS propjes gewoon niet fijn denk ik.

Ik verwijt het lomp gedrag gewoon aan de nemo zelf, die is gebouwd als een koelkast. Hij is bijna 3 keer zo dik als de easy, in bijna elk opzicht. Die platte neus is waarschijnlijk ook zo aerodynamisch als een boerderijdeur.

Maar dan nog horen die motoren niet zo belachelijk te zuipen.
Verder hangen er gewoon 4 servos aan, evenveel als de easy,
dus daar gaan die amps ook niet heen.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de motors uit een "nieuwe batch" komen,
en weer net iets anders zijn dan de voorganger die ik al getest had..

Ik laat de nemo maar even rusten denk ik, van die frustraties wordt hier niemand vrolijk.
De quad, tsja.. het leek me vrij makkelijk, vooral de multiwii variant. Blijkbaar niet.
Dan heb ik nog 1 ding over, en dat is op de rug van een kist waar ik al 6 jaar mee vlieg.

spacescooter-02-29.jpg

Vliegt als een droom, is niet te stallen, beukt makkelijk 12 minuten WOT ongelimiteerd vertikaal,
rustig vliegend gaat dat ruim over de 15 minuten heen volgens mij.
Mijn favoriete beestje, wordt ook niet meer gemaakt, en eigenlijk offer ik hem niet graag op,
maar ondanks de bakken ellende blijft FPV eigenlijk nog steeds lonken..
Van mijn aller eerste (heb er 2 gehad) heb ik de vleugel nog over, als ik die op de rug plat afsnijd en met een plaatje glasfiber beplak, heb ik zoiso een fijn platform voor FPV.

Misschien is een betrouwbare kist even wat fijner dan foeteren met de nemo.
Als ik daarmee een keer gevlogen heb, is mijn zin naar meer misschien ook weer terug..

Laatst bewerkt:
naja, vliegen deed die nemo toch prima? (buiten het te kort aan vermogen eigenlijk).
Je kunt die "minder sterke" 6x3 props ook nog proberen natuurlijk he, tijdens een vlucht... dan weet je of dat zingen dan ook is, kun je zo aan de grond niet echt beoordelen denk ik.

Steven even mailen, of hij nog stevige 6x3 props heeft evt?

En anders, is de scoot vleugel idd een goeie

Zingende GWS props begin ik niet aan, klapt het uit elkaar, heb je weer schade.
Vliegen op 1 motor schijnt ook niet zo lekker te gaan.

Sven,

Soldeer gewoon even een eenvoudig kabelharnas in elkaar:

1) Soldeer een male-female stekker van je vliegaccu aan elkaar
2) Soldeer daar twee draden aan + en -
3) Soldeer daar een LC filter achter
4) Achter het LC filter soldeer je je Vtx, je UBEC en je 5V camera.
5) Monteer dit gewoon even op een plankje triplex
6) Plankje triplex b.v. met twee elastieken op je schuimpje

Bovenstaande kan niet misgaan en daarmee kan jij gewoon lekker vliegen met je favoriete model dat je door en door kent. Simpel toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

mail steven even of hij die props toevallig niet heeft ;) niet geschoten = altijd mis.
Of je besteld er 2 :P ;)

uiteraard kunnen we ondertussen (als je op de props zit te wachten) je scoot vleugel wel aanpassen natuurlijk

@sander: zoiets was hij ook van plan, maar dan gelijk dat plankje vastzetten op zijn oude space scooter vleugel :D

Sander, die hele stellage zit nu zo in de nemo, sluit aan met balans stekker, geheel eigen circuit. Stekkertjes uit de camera en zender, en ik pak et er zo uit. Om het over te zetten naar een ander model hoeft ik in principe niet eens te solderen.

Alleen denk ik dat de boel in de weg zit als ik het op de rug van die spacescooter zet. Die heeft namelijk nogal een bochel rug. Nu zag ik hoe jullie dat doen met de alula, gewoon in de voorlijst van de vleugel, uit het midden. Is dat veel moeilijker vliegen?

De backpack zou ik gewoon op mijn oude reserve vleugel lijmen, net zo makkelijk. De camera draad had ik al expres een beetje langer gelaten, dat zou mooi uit komen mocht die camera fijn vliegen vanuit een van de vleugels ipv in het midden.

Pieter, ik stuur steven net een mailtje.

sven, ik zie net dat APC pas bij 6x4 begint? :(

en je ziet op zich ook best veel mensen met de cam achter de prop vliegen, maar dan zit idd misschien je neus in beeld (kun je testen :) )

en nu krijg ik WEER van alle kanten tegenslagen, en als toetje nog een hoop gegrom en geblaf dat ik alles verkeerd doe.. Ik sta tegen een muur met dat FPV vliegen, en ik durf eigenlijk al niks meer te posten hier van wat ik eigenlijk nog wil(de) gaan doen.. De beloning voor de moeite bij een ander is een leuk FPV avontuur. Mijn beloning is kritiek, ellende en extra kosten..

Ik heb er geen zin meer in, voor mij is FPV een grote tantelus kwelling geworden..

Sven,
Reken maar dat je niet de enige bent die wel eens tegenslagen heeft op het gebied van fpv vliegen. Lees mijn postings maar eens terug en je zult zien dat mijn eerste toestel na in het totaal 20 meter al total loss was. Tussendoor nog twee osd opgeblazen, inmiddels 1000 euro verder en nog niet fpv gevlogen (vind het bouwen en experimenteren ook veel te leuk). Laatst naar Hugo gekeken en keek met jaloezie naar zijn simpele setup en gaan met de banaan mentaliteit. Zelfs een klein toestel (mini skywalker) heb ik door Sander laten maiden) omdat ik mij te onzeker voelde tussen de goeroe's. Maar opgeven no way.
Alleen door het vele posten roep je ook reactie's op. Ik zelf post het broodnodig en heb nog genoeg zelfspot, maar je opent een eigen topic en doet wat dingen die actie is reactie opleveren. Houdt moed man en wellicht vliegen we samen nog een keer met mooie fpv brilletjes op (ik heb jouw omgebouwde trimersion nog steeds).

Mogelijk een rare vraag Sven, maar inzake je lipo en het optredende verschil in de cellen... is je Lipo nog wel goed en/of kan die de dubbele stroom aan, immers je vliegt nu met 2 motoren ( zou niet mogen uit maken... vermogen is vermogen of het nu 1 of 3 motoren is).
Maar als je Lipo het niet meer kan bijbenen, (als er een cel uitpiest) kan dat ook genoeg verklaren.

Ikke ook even niet verder weten... :-)

en controleer je cellen eens na het laden... las op HK wat meldingen dat de lader die je gebruikt nogal eens onbalans veroorzaakt bij het laden!!!

Pieter, Ik kijk even wat steven nog heeft, en anders moet et maar weer.

En ja marco, bij sommigen gaan de bananen,
maar ik heb blijkbaar net als jij nu alleen nog bananenschillen gehad. ;)
Ik vind het alleen een beetje vervelend dat ik overal maar de schuld van krijg,
alsof ik het expres loop te verkloten ofzo.

De pack is nog geen jaar oud trouwens, hij is van mijn microjet.
Daar moet hij iets van 14A leveren, en daar had ik geen onbalans.
Maar van 21~21A krijgt ie denk ik toch een beetje de hik, of mijn metertje is scheel.
Inmiddels is de spanning wel weer bijgetrokken naar bijna geen verschil,
maar dat komt misschien door afkoelen want hij was behoorlijk warm.
Bij andere packs geen onbalans trouwens pieter, dat over die lader is een lulverhaal. ;)

Bovendien zou een lijpe accu zich niet bemoeien met motorverbruik, toch?

Laatst bewerkt:
staat bij de revieuws op HK sven, dat meerdere er last van hebben (maar niet allemaal!!)

steven heeft ook een mega lading aan props, dus duimen dat ze er bij zitten :D

Maar dat accutje kan die stroom toch gewoon leveren?
misschien istie even wat lui, omdat ie al een tijdje niet meer gebruikt is? Dat het dus de volgende lading beter gaat?

De accu moet 30A continue kunnen boeren, dus dat moet goed zijn.
Maarja, aan de analyser zuipt die kist 20A,
kun je er omheen draaien tot je scheel ziet,
maar zuipen doet ie. ;)

Niemand geeft jou de schuld, je stelt jezelf alleen nogal slachtofferig op.
Bij iedereen is al wel wat fout gegaan en ja, de één heeft meer pech/geluk dan de ander.

Back