svenson channy

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Super Mario Airline, 3 apr 2022.

  1. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    alle spanten zijn ondertussen gelijmd.
    De plaat waar het landingsgestel komt zat niet in de kit. Maar ik had nog wel een stukje hout liggen dat groot genoeg was.
    De plaat waar de "schaats" op komt zit ook op zijn plaats.

    De spanten zitten allemaal op hun plaats.
    De beschrijving gaat verder met de gebogen spanten bovenop het vliegtuig. Deze zaten allemaal in de kit. Ik heb lang zitten puzzelen om het juiste stuk op de juiste plaats te krijgen.
    Dat is uiteindelijk niet gelukt en ik heb nog 1 gebogen spant zelf gesneden, geschuurd.

    upload_2022-4-9_13-3-34.png

    De bovenlijst zit er ook op.
    upload_2022-4-9_13-6-34.png

    In de bouwbeschrijving gaan ze nu in de motorruimte aan de slag. Aangezien ik een electromotor ga gebruiken sla ik dit deel voorlopig even over en ga binnenkort verder met de beplanking onder en boven.

    Dit schiet goed op.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  2. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    De beplanking onderdaan zit erop.
    upload_2022-4-10_20-28-43.png upload_2022-4-10_20-28-59.png

    Het deksel aan de voorkant is een reeks aaneengelijmde balkjes.


    upload_2022-4-10_20-30-6.png
    Zo ongeveer zal de ronding zijn.
    De "verdubbelaars" voor in het motorcompartiment liggen ook klaar.

    upload_2022-4-10_20-30-29.png



    Enkele vragen:

    Ik heb de beplanking achteraan boven nog niet gelijmd. Ik denk dat ik eerst de verbinding tussen de servo en roerhoorns (hoe noemt dit eigenlijk?) op hun plaats moet steken. Bij de schuimvliegtuigjes die ik maakte gebruikte ik carbonstaaf of verenstaaldraad. Dit lag dan gewoon los. Ik heb ook al vliegtuigen gezien waar dit in een soort liner zat. Wat is de gangbare manier om dit bij dit soort vliegtuigen te verbinden?

    Welke servo's zouden er in dit toestel moeten? Ik heb tot nu toe enkel hobbyking 9gram servo's en mini servo's gebruikt. Maar zijn deze geschikt, sterk en betrouwbaar genoeg voor dit toestel? De servo's komen in een plaatje. Over dit plaatje staat niets op de plannen. Voor de stevigheid zou ik dan een triplex plaatje gebruiken. Of is dit niet nodig en is balsa geschikt?

    Dan wat bestreft de motorruimte. Deze is uiteraard gemaakt voor een verbrandingsmotor. Nummer 24 op plan is een hardhouten lat. Daar komt dat 25 de motorplaat op. En 26 de verdubbelaars voor de stevigheid. Bij mij komt de motor op het tussenschot. Nummer 25 kan ik dan al weglaten. Nummer 24 en 26 zal ik wel monteren voor de stevigheid. Of kan ik nummer 26 weglaten en enkel een latje kleven net voor het tussenschot?
    Het tussenshot in de kit is al anders van vorm dan dit op de tekening. Dit loopt al verder door naar boven dus dat is mooi meegenomen.
    upload_2022-4-10_20-48-50.png

    En nu loop ik wel heel ver vooruit maar ik "zie" niet hoe het landingsgestel vast zit.
    Op de tekening staat F48 dowel 5. Dat is duidelijk op de overzichtstekening zit precies ook een dowel maar deze heeft geen nummer en staat ook niet op de profieltekening. LAat ik de dowels allebeid door de flank steken en zit het landingsgestel dan met een rekker vast? Of is dit op een andere manier?


    upload_2022-4-10_20-55-37.png
    upload_2022-4-10_20-56-2.png
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Zoals ik het zo zie zou ik liggers F24 wel plaatsen samen met vulstukken F26. Deze twee elementen geven de neus extra stevigheid en het beetje gewicht kun je bijna zeker wel hebben in de neus, controleer wel even of je motor er wel tussen past.
    Je landingsgestel wordt zoals de tekening laat zien opgesloten tussen twee latjes en vastgehouden met elastieken.
     
    MicropropSport en Super Mario Airline vinden dit leuk.
  4. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    De F24 en F26 zitten op hun plaats.
    Het motorkapje heeft zijn vorm.
    Ik laat de romp zoals ze nu is. Van zodra ik het nodige materiaal (servo, motor, stuurstangen,...heb kan ik daarmee verder.

    upload_2022-4-19_15-11-57.png

    Volgende stap, de vleugel.
    Plan met folie op de tafel gezet en dan volgens de bouwbeschrijving.
    upload_2022-4-19_15-13-35.png

    spannend...
     
  5. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    beplanking, ondertse ligger capstrips, ribben, bovenste ligger, hoekverstellers, aanvalboordligger alles op zijn plaats en vast.

    De middelste ribben heb ik onder een kleine hoek gezet. Als de 2 vleugelhelften tegen elkaar komen zullen deze mooi volledig tegen elkaar passen. Ik veronderstel dat dit de bedoeling is.


    upload_2022-4-23_13-58-32.png
    upload_2022-4-23_13-59-4.png
    upload_2022-4-23_13-59-49.png

    ik doe rustig verder, elke avond een half uurtje tot een uurtje.
    Maandag ga ik het materiaal halen zo dat ik verder kan aan de romp.
     
    MicropropSport en jan brilman vinden dit leuk.
  6. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    kuch kuch, eventjes wat stof wegblazen.
    Ik heb geen tussendoorfoto's mee genomen.
    Maar servo's zitten in de romp, de stuurstangen zitten op hun plaats, de bovenste beplanking achteraan zit vast...
    De laatste latjes van de vleugel zijn op dit moment aan het drogen.
    Het begint zowaar op een vliegtuigje te lijken.
    Hier voor de foto de losse onderdelen eens gepresenteerd.
    upload_2022-7-22_12-49-3.png
     
  7. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    het einde is in zicht.
    Ik heb geen ervaring met folie klever. Gelukkig was er een clublid met veel ervaring die mij wel op weg wou zetten.
    De stabilo en het geel van de romp deden we samen. Dan was het aan mij om de vleugel en de rest te doen.
    Al bij al ben ik tevreden. Zondag zal ik het op de club eens voorleggen ter evaluatie.

    upload_2022-8-19_21-36-14.png
    upload_2022-8-19_21-38-41.png upload_2022-8-19_21-39-11.png
    upload_2022-8-19_21-40-47.png
    upload_2022-8-19_21-40-4.png

    Het zwaartepunt zal ook uitkomen. Op de laatste foto zit er al een batterij tegen het motorschot.

    Morgen de roeren aansluiten en het landingsgestel "arrangeren".
     
    Kjel Postema, bipeflyer, Huibert en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    Gisteren nam ik de channy mee naar het vliegplein. Bij aankomst waren de condities voor een eerste vlucht niet ideaal. Maar rond 15u ging de wind helemaal liggen.
    Ik zag het niet zitten om op te stijgen. Maar volk genoeg met veel ervaring dus voor ik het goed doorhad zat de channy in de lucht en kreeg ik de zender in mijn hanen gestopt.
    Na een paar rondjes geland om de hoek van de motor nog wat bij te regelen. En hopla terug omhoog.
    Ik kan aan de afwerking beginnen.
    upload_2022-8-22_7-49-59.png
    upload_2022-8-22_7-50-32.png
     
    jan brilman, Hein.z, Bruno van Hoek en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    Vorige weekend was er classic fly. Iemand maakte deze mooie foto's van de channy.
    Wat mij nu opvalt is dat ik de voorkant, zoals de positie van de motor en de afwerking rond de motor, nog wel wat beter kan afwerken.

    Maar het is een plezier om te zien vliegen.

    upload_2022-9-7_10-59-12.png
    upload_2022-9-7_11-0-34.png
    upload_2022-9-7_11-0-4.png
     
    Hein.z en bipeflyer vinden dit leuk.
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een leuk kistje :yes:
    Ik ben wel benieuwd hoe je de cockpitraampjes gemaakt en bevestigd hebt, heb je hier foto’s van?

    groeten Ralf
     
  11. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    de ramen zijn gemaakt van lamineerfolie die ik leeg door het lamineer apparaat liet gaan. 125 micron dik. Dit is redelijk stevig.
    Op het plan stond een "uitvouw van het voorste en achterste raampje. Dat heb ik als vorm gebruikt. Dit paste al redelijk, hier en daar nog een kleine aanpassing.
    De voorste ruit is enkel geplakt aan de buitenkant van de "kabinepaal".
    De middelste ruiten zijn rechthoeken die aan de binnenkant gekleefd zijn.
    De achterste ruit was moeilijkst om mooi passend te maken. Ik heb ze aan de binnenkant van de kabine gekleefd.
    Daar heb ik geen foto's van gemaakt sorry.
     
    bipeflyer en strutter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina