Svenson Westerly 1.2

Jef, ribben zijn volledig volgens 'dat' plan van Svenson. Zijn vast 3 of 4 verschillende geweest. De hele vroege was meen ik een taildragger, de latere van mij uit zowat 1973? Zoiets? Was reeds 3-potig.

Uiteraard heb ik nog de tekeningen daarvan. Ook een voorgaande versie met meer uitleg op de tekening.

Van deze hele vroege heb ooit deze plaatjes getroffen op eBay.
Beroerde plaatjes, maar genoeg om 'iets' in te vullen in de 'historie'...
Landingsgestel locatie...

Vroege Westerly kit (eBay)2.jpg

Vroege Westerly kit (eBay)1.jpg

Hier even twee snelle shots van de opstelling.... en hoe op de tekening. Ik heb deze nooit gescanned. Wel die zonder het zigzagverband... mogelijk is die scan ook op The Outerzone gekomen, net als die van m'n Puma, waarbij ik alle spantjes uitgetekend heb... vanuit scans :)

DSC_2849-LR.jpg

DSC_2848-LR.jpg

Als het 'moet' wil ik van de week nog wel een scan voor je trekken van de staart. Die past wel op m'n flatbed. Maar eigenlijk is het wel erbij te fantaseren. Niet zo complex.
Die bouw eigenlijk in zwang voor alle latere 'Svenzonnetjes'...
Dus... Channy, Fly-Boy, Pinto etc...

@dries... SunDancer :-)
Gr Bas

Bedankt voor het aanbod Bas maar het "moet" niet :)
Zoals je zegt zijn er waarschijnlijk wel meerdere plannen gebruikt in de loop der jaren met kleine verschillen ,
een Windy "restauratie" project :confused::rolleyes: en een N.I.B. Windy :) heb ik hier ook nog staan
001.JPG

Groeten Jef

.
En weer een gaaf project :thumbsup: Ik blijf het volgen.
Mijn eerste zender was een Varioprop Micromodul zender met de lineaire servo`s, heerlijk deze nostalgie.
Veel plezier met de bouw!

Ben trouwens wel behoorlijk jaloers op die mooie Svenson Fieseler Storch kit die je hebt liggen!!

Groeten, Ramses
.

Bedankt Ramses
Van de Fi 156 had ik vroeger nog een mooier exemplaar dat ik spijtig genoeg toen heb verkocht .
Achter deze heb ik lang gezocht , de originele plannen zijn er niet meer bij , wel copie's genomen van originele ,
en aan het landingsgestel is wat (slecht) geknutseld :( , maar niet zo erg dat het onherstelbaar is .

Groeten Jef

Mijn Westerly heeft ook die schuine stekers in het stabilo zitten. Het plan bij de originele bouwdoos is van dezelfde generatie als de laatste foto in Bas z'n post bovenaan (ik vermoed iets jonger dan het plan op OZ die Bas mij bezorgde).

Anyway, het maakt niet uit, Jef maakt er iets moois van.
De mijne heeft dit jaar nog niet gevlogen maar vandaag heeft de Fly-Boy er toch weer 3 nette vluchtjes op zitten.

• Like
Reactions: jef
Vleugeltippen in elkaar aan 't knutselen , hier en daar wat te groot maar moet achteraf nog op maat geschuurd worden .
016.JPG

Misschien is dit een mogelijkheid om het geheel zo tijds origineel te houden en een beetje gewicht te besparen op de RC apparatuur ,
Multiplex "Ein-Stein":D met oud stekkersysteem of "The Brick":D met de nieuwe stekkers ?
017.JPG

Groeten Jef ;)

Aanvalsboord ertegen , dit is een "prefab" exemplaar met aan de bovenkant een weggefreesd stuk waar de beplanking van 1,5 mm in past .
018.JPG

019.JPG

Groeten Jef

Vleugelhelften via 3 triplex verbindingsstukken , 2 aan de liggers en 1 achter de voorlijst , aan elkaar gelijmd met epoxy
nachtje laten drogen en morgen de vleugels voor en achter indekken
007.JPG

009.JPG

Groeten Jef

Weer wat verder met de vleugel , bovenkant achterlijst
020.JPG

Bovenbeplanking aanvalsboord , eerst rand vooraan verlijmd en als deze droog is lijm ik de rest , werkt goed en is veel minder opspannen en vastklemmen
007.JPG

Ondertussen rompschotten zagen/snijden en verlijmen , sandwich methode , in 't midden 3 mm balsa en aan beide kanten 1 mm berkentriplex ,
achteraf frees ik de nodige uitsparingen
004.JPG

005.JPG

Groeten Jef

De laatste capstrips hangen erop , nog enkel 2 overgangsstukjes (driehoeken van V naar vlak) voor en achter in het midden van de vleugel maken , schuren en bespannen met vlies en spanlak :confused:

002.JPG

Groeten Jef

Goed bezig, Jef! Zijn dit oude foto's? Of is het echt real time?[emoji41] Allemensen wat ga je hard! Bij mij is de vaart er behoorlijk uit, mooi weer en andere prioriteiten gaan soms voor, geeft niks, mn hout ligt droog dus rotten doet het niet[emoji3]

Veel plezier verder met bouwen!

Groeten, Arnold

Goed bezig, Jef! Zijn dit oude foto's? Of is het echt real time?[emoji41] Allemensen wat ga je hard! Bij mij is de vaart er behoorlijk uit, mooi weer en andere prioriteiten gaan soms voor, geeft niks, mn hout ligt droog dus rotten doet het niet[emoji3]

Veel plezier verder met bouwen!

Groeten, Arnold

Bedankt Arnold , Alle foto's worden meestal dezelfde of de volgende dag geplaatst :)

Groeten Jef

Vandaag aan de romp begonnen , i.p.v. de romp volledig uit balsa plaat te maken wordt het achterste deel "vakwerk" opgebouwd met vierkant van 8 mm ,
het wijkt wel af van het originele ontwerp maar probeer achter het zwaartepunt op gewicht te besparen .

Eerst maar eens wat spantjes en de voorste rompzijkanten snijden/zagen/fresen
002.JPG

003.JPG

Voorste deel van de romp in onderdelen
004.JPG

De ramen zijn bij de originele Westerly vacuüm gevormd en worden van binnenuit gelijmd , omdat ik enerzijds geen vacuümmachine heb en anderzijds
ook niet zoveel goesting om de mallen te maken heb ik dit ook aangepast , i.p.v. 3 mm balsa heb ik 2 mm genomen , daar de ramen in uitgesneden en
daarop lijm ik 1 mm balsa waarvan de ramen iets groter zijn uitgesneden en zo krijg je een randje waar het raam mooi in past .
005.JPG

Alles eens droog passen , buitenkant in 3 mm balsa achteraan uitgesneden waar de balsa lat van 8 mm ingelijmd wordt
006.JPG

Daarop komt 5 mm balsa versteviging met de uitsparingen voor de schotten
007.JPG

Schotten droog passen
008.JPG

009.JPG

Groeten Jef

WOW nog een klassiekertje, maar wAt maak je t mooi en netjes!
die kozijntjes echt. fraai hoor

Bedankt Femmo , met die "kozijntjes" :confused:o_O was ik even niet mee , ondertussen ben ik eruit , het zijn de raamkozijnen
Hier in Vlaanderen zijn kozijnen familie :D , in Nederland noemen jullie dat neven dacht ik

Groeten Jef

Pure nostalgie

Ik heb mijn opa leren vliegen met de Westerly (het was dus geen vader op zoon verhaal ;-) want ik was de eerste telg die aan modelvliegen deed )

De contouren komen me bekend over, OS 35 FP in zijn snavel en Robbe Teratop zender in de hand.

Mooi dat je een legende (want dat is de Westerly toch) nieuw leven in blaast

Ga dit draadje zeker volgen

Stevo

• Like
Reactions: jef
Rechtse kant van de romp in vergevorderd stadium , nu wel opletten dat ik de volgende in spiegelbeeld maak :rolleyes: , ik spreek uit eigen ervaring:oops::mad:

006.JPG

003.JPG

Groeten Jef

Back