Svenson Westerly 1.2

Wordt heel mooi Jef!
Ga je een glasvezel matje bij de vleugel aanbrengen?

Merci Dries
Matje was ik niet van plan , de vleugel staat aan elkaar met een dubbele triplex verbinding 3 ribben ver naar elke vleugelhelft
en op de bovenkant zit er voor en achteraan nog een driehoek verlijmd van 0,4 mm triplex zodat de rubbers zich niet in het balsa trekken ,
zou dit niet sterk genoeg zijn ?
021-1.JPG


Groeten Jef
 
Op de grens tussen je 3e en 4e rib heb je nu de zwakste plek eigenlijk ingebouwd (als de vleugel zou breken zal het daar zijn, niet in het midden. Let op de voorwaardelijke wijs).
Zeker met een dergelijk grote vleugel (toch een mooie lap van 1,8 meter) zou ik me toch een beetje beter op mijn gemak voelen met een matje tot de 2e rib.
Dat hoeft zeker geen dik matje te zijn, en met een minimum aan epoxy.

Eens kijken wat anderen hierover denken?
 
  • Like
Reactions: jef
Mooi gebouwd dat eerst!
Wat betreft die versterking met een glasmatje... ik weet niet of die wel nodig is. Als de 'breekgrens' tussen de breekgrens van de 3e en 4e rib wat voegt een matje dan toe t/m de 2e rib? Ik heb ooit een Sig 4 star 60 met servostoring naar de eeuwige vliegvelden gevlogen. de vleugel was nog redelijk heel. Deze had inderdaad ook een matje van slechts 4cm breed. Ik was nieuwsgierig hoe sterk zo'n matje nou was. Dus maar eens gaan trekken aan de vleugel en inderdaad die brak gewoon om en nabij de 3e en vierde 4e rib. Wel was het matje sterk en gaf geen krimp. Ik denk dat de vleugel zoals nu gebouwd sterk genoeg is om er normaal mee rond te vliegen. Het betreft een 'opgeblazen' Westerly geen 3D prophanger. Even terug naar die 4 star, deze had slechts één enkele vleugelverbinder van 3 mm populierentriplex. Heeft nooit een krimp gegeven. Ik begrijp ook dat deze kist een beetje 'flying nostalgia' is en dat je hem daarom het liefst zonder matjes wilt bouwen.

Succes, mooi project, mvrgrt, Aad d. B.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jef
Bedankt Aad :friends:
Het matje ga ik maar zo laten (sorry Dries :stout:)
Ik vraag me ook af waarom het matje aan de bovenkant zit ?
Als de vleugel dichtplooid is het (meestal) naar boven , is het dan niet logischer krachtsgewijs gezien , om aan de onderkant een matje aan te brengen ?
Aan de bovenkant heb ik nog een beetje extra versteviging met de driehoeken , deze zijn enerzijds om van de rechte bovenkant romp over te gaan naar de V van de vleugel
en anderzijds om het balsa tegen de rekkers te beschermen .
078.JPG


Groeten Jef
 
Dat word mooi Jef.
Enne dat matje? jaren 60 sprak men daar niet van, heb het eerst gehoord in de jaren 70, maar dat had meer betrekking op de toen sneller geworden laagdekkers voor kunstvlucht, sedert dan is het zo een beetje veralgemeend.
Voor een trainer is het echt niet zo noodzakelijk.
Als het wil breken, breekt het toch.

Johan.
 
  • Like
Reactions: jef
Is het bekledingsmateriaal micafilm?

Dit noemt VLIES 24gr./m² (volgens mij lijkt het op polyspan) , dit heb ik leren kennen via een Tsjechische FB vriend ,
het is met polyester in en het heeft geen kleefzijde , je moet eerst het te bekleden frame met BALSALOC behandelen en daarna kan je het met de strijkbout aanbrengen
op medium temperatuur , daarna kan je het een beetje laten krimpen op iets hogere temp. , het is dus wel het beste van het zo strak mogelijk op te brengen ,
maar dat geld eigenlijk voor elke bekleding zeker , dan afwerken met (span)lak en eventueel verf .

De Tomboy heb ik ook zo gedaan
023.JPG


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat! De verwerking van het materiaal is bijna gelijk aan die van micafilm dat ik lang geleden gebruikt heb. Op micafilm heb ik nooit spanlak gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat! De verwerking van het materiaal is bijna gelijk aan die van micafilm dat ik lang geleden gebruikt heb. Op micafilm heb ik nooit spanlak gebruikt.

Bedankt , mijn Tsjech fb vriend gebruikt ook geen spanlak , enkel 2x "varnish" zoals hij zegt .
Ik heb het ook eens met lak geprobeerd maar met spanlak gaf het toch een "strakker" resultaat vond ik .

Deze heb ik met verf en brandstofbestendige lak gedaan , Tethered Trainer
027.JPG


Groeten Jef
 
'Iets'???? Haha... Schitterende techniek zo te werken. Mooi hoor!
Spanlak geeft krimp. De 2K, of een PU niet. Immers...
Jammer dat 'die' folie kleefstoffen niet in spuitbus verkrijgbaar zijn? (neem aan van niet... tips? Strijklijm voor de mode industrie?) Maar de briljante/kleurrijke kleurafwerking komt wel in 2K?

Had ik gelezen deze week, dat je met aangemaakte gelatine + kalkpoeder een zijden bespanning ook strak en dicht kan krijgen als covering, zonder dat de vloeistof aan de andere kan uitzakt in overdaad druppels. Oude techniek uit de jaren zowat de jaren 30... (vorige eeuw)

Gr Bas
 
  • Like
Reactions: jef
Blauwen , Arnold , Dries en Strutter , bedankt mannen :koud:

Ondertussen de volledige vleugel bekleed en nog eens gewogen , er is toch 60 gr. bijgekomen (balsaloc+vlies) ,
toch meer dan ik gehoopt had , en nu nog aflakken , ben eens benieuwd wat er nog bij komt :rolleyes:
084.JPG


085.JPG


Groeten Jef
 
Mooi resultaat Jef.
Jij houd ook van oude manieren van bouwen en verven.
Nu niet op deze vleugel, maar probeer eens op wat anders met kleurenbeits, je hebt rood, groen, geel, blauw en ook zwart, de eerste laag met een sponsje invrijven, anders heb je strepen, 2é laag kan met een penseel, is ook brandstof bestendig en laat doorkiijk nog tou;,ligt opdshuren en een derde laagje aanbrengen; dat volstaat.
Het vlies leent zich tot zulke bewerking en het resultaat is mooi en appart.
Heb jammer geen foto meer van de Impuls.
Johan..
 
Back
Top