Svenson Westerly cadeau! nu weer luchtklaar maken....

Een goede vriend die jaren heeft gevlogen heeft zijn (model)zolder opgeruimd. Groot was mijn vreugde en verbazing dat hij me een vrijwel complete vliegset toedichtte; bestaande uit een Svenson Westerly (met hoogte- en rolroeren), een OS FS40S 4T-benzinemotor, Graupner MC-15 zender (35MHz) met Rx Futuba FP-R115F en servo's Graupner C507 en Robbe F. S100. Verder een snel- en druppellader en een startkist incl. brandstofpomp.
De vriend gaf aan dat hij er zeker 15 jaar niet meer mee had gevlogen maar dat hij e.e.a. goed werkend had weggezet. Nadien zijn wel enkele onderdelen losgehaald en verwijderd (o.a. tank, gasservo).

Om kort te gaan, ik ben dik verwend. Hans jongen, reuze bedankt! :proost:
De set behoort zeker niet tot het modernste spul maar het toestel is natuurlijk niet zonder reden in de tachtiger jaren een gewaardeerde trainer geweest!:teacher:

Het is mijn bedoeling komend najaar/winter de set weer compleet en vliegklaar te maken. Ondertussen ben ik natuurlijk aan het nadenken over de klusjes die eraan gedaan moeten worden, de onderdelen die aangeschaft moeten worden en de kennis die ik daarvoor nodig heb.
Volgend voorjaar kan ik me dan aansluiten bij een club om het toestel te laten afstellen en mezelf het vliegen te laten aanleren. RMV Nimbus lijkt voor mij voor de hand te liggen (toestel heeft daar in het verleden gevlogen, is niet te ver van huis).

Mijn vraag aan jullie is, wát zouden jullie kritisch bekijken voordat je een toestel onder handen neemt? :-?Voor mijn gevoel zou ik e.e.a. per 'bouwgroep' willen bekijken;

  • opbouw van de constructie, zijn alle verbindingen nog intact, geen breuken in het hout, getordeerde? romp, stabilo, kielvlak of vleugels
  • Hebben alle bedieningselementen een vrije loop en acceptabele speling
  • Is de motor vrij van aangekoekte verontreinigingen, draait vrij, geen lagerschade en is klepspeling goed afgesteld
  • Werkt elektronica nog goed (soepele werking servo's over volle draaicirkel, zender nog volledig bedien- en programmeerbaar, ontvanger ontvangt nog, bekabeling draadbreukvrij, stekers/contrastekers schone contacten, accu's nog in gezonde staat)
  • Is motorophanging nog in orde. Dit lijkt een soort van ABS, wordt dit in de loop van de tijd bros en moet dit vervangen worden? B.t.w. de propellor wordt in ieder geval vervangen, die heeft zo op het oog al in de grond geploegd.
  • Is de bespanning nog in orde, moet er nagestreken worden en hecht de lijm nog voldoende (na 15 jaar?)
  • w.v.t.t.k.
Kortom, waar zouden jullie, naast bovenstaande zeker nog naar kijken?
Ik heb overigens inmiddels al de manuals voor de MC-15 en de OS FS40s, zoek nog naar de bouwtekening van de Westerly (Jakkie-Takkie had wel een digitale tekening maar deze bleek van de kleinere Westerly 2000) en zoek voor de MC-15 nog de metalen beugels voor het omhangen met een nekriem (partnr. 1127).

Verder ben ik om een basisgevoel te krijgen in de bediening lekker aan het spelen met een basale simulator (FMS).:newbie:
Afhankelijk van de club kan ik uiteindelijk de juiste bedienmode kiezen en aanleren. Ik zal binnenkort (begin najaar) eens contact opnemen om te zien of ik met deze setup welkom ben en in welke mode ze vliegen.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en reacties!
Svenson%20Westerly.JPG
 
Laatst bewerkt:
een Svenson Westerly (met hoogte- en rolroeren

Weet je dat zeker ? geen richtingsroer ?
Er zijn vast wel Westerly's met rolroeren maar standaard is het alleen richting en hoogte.

Foto's ??? zien we altijd graag en zeggen vaak meer dan (alleen) text.

Prima vliegtuig om mee te leren trouwens (op een club).
Waar kom je eigenlijk zelf vandaan (handig om in je profiel te zetten) want de club die je noemt kende ik nog niet en heeft volgens Google enzo niet eens een veld.
 
Weet je dat zeker ? geen richtingsroer ?
Er zijn vast wel Westerly's met rolroeren maar standaard is het alleen richting en hoogte.

Foto's ??? zien we altijd graag en zeggen vaak meer dan (alleen) text.

Prima vliegtuig om mee te leren trouwens (op een club).
Waar kom je eigenlijk zelf vandaan (handig om in je profiel te zetten) want de club die je noemt kende ik nog niet en heeft volgens Google enzo niet eens een veld.

Natuurlijk ook een richtingsroer (gekoppeld aan neuswiel), gewoon vergeten te melden :cool:
Foto's volgen nog.
Club zit in Bemmel en heeft een nieuw veld bijna rond heb ik me laten vertellen.
Ik zelf woon ook in de regio van de club.

Mvgr,

Bob
 
Dat is zo te horen een leuke en zeer complete set :yes: Wat er zonder meer vervangen zal moeten worden zijn de accu's van zowel de zender als ontvanger. De vleugel kun je controleren door hem voorzichtig te belasten op buiging, wanneer hij in orde is zie je hem gelijkmatig over de hele lengte doorbuigen. Zie je echter dat hij op een plek buigt, en zie je de folie daar sterk plooien, dan moet je daar de folie loshalen om die plek te controleren. De motorsteun kun je ook even nakijken door hem iets tebuigen maar buiten breuk door crashen hoef je hier niet zo bang voor te zijn. Dit aangevult met je eigen lijstje is denk ik wel alles wat er te doen is. De motor kun je weer gangbaar krijgen door hem een nachtje in de brandstof te zetten, wel eerst de plug en uitlaat verwijderen.
Succes.
 
Misschien is het handig om nu alvast even iemand van die club te contacten, al is het maar om hun zender indeling te kennen. Als je nu oefent met FMS en over een maandje hoort dat je net de verkeerde stickmode hebt gekozen kom je daar niet makkelijk meer vanaf...
 
vervolg inspectie

Momenteel ben ik bezig met contact te leggen met bedoelde club. De vraag staat uit of ze komend voorjaar plek en zin hebben om mij te leren vliegen en de Westerly op luchtwaardigheid te beoordelen. Kennis/kunde lijkt me voldoende aanwezig in die club met mensen als Hans Steeg die dit jaar in Spaarnwoude zeer verdienstelijk tweede werd in de F3A-X B klasse.

Ik heb ook inmiddels een eerste inspectieronde gemaakt en al een aardig lijstje van punten gevonden:


  • opbouw van de constructie;
    • Motorschot deels losgekomen, Cockpitraam gebroken en los.Ga hiervoor een nieuwe maken van een PET/fles door verhittin in oven over een mal. Lijmverbinding van steun tussen rechterzijramen losgekomen, herlijmen.Alle ramen vergeeld.
      Oorspronkelijk heeft n.a.w. een andere motor gemongeerd gezeten waarvoor andere posities van uitlaat en bedening nodg waren. Hierdoor zijn er nu overbodige openingen in de neus en is het bediende neuswiel aan de achterkant van het motorschot gekomen i.p.v. aan de voorzijde waar deze in de basisopzet thuis hoort. De overtollige opneningen worden hersteld en bespannen.
  • Hebben alle bedieningselementen een vrije loop en acceptabele speling.
    • Richtings-, hoogte- en rolroeren draaien vrij en zonder onacceptabele speling. Servobesturing via snakes loopt ook vrij. Overbrengingshoorntjes zitten nog goed vast op hun vlakken.
  • Is de motor vrij van aangekoekte verontreinigingen, draait vrij, geen lagerschade en is klepspeling goed afgesteld
    • inmiddels schoon en vrij draaiend zonder waarneembare speling. Carburateur ultrasoon gereinigd om kleine kanaaltjes vrij te maken. Klepspeling moet nog gesteld.
  • Werkt elektronica nog goed (soepele werking servo's over volle draaicirkel, zender nog volledig bedien- en programmeerbaar, ontvanger ontvangt nog, bekabeling draadbreukvrij, stekers/contrastekers schone contacten, accu's nog in gezonde staat)
    • Zenderaccu bleek nog aanwezig een aangesloten. Heeft gelekt (zoutbloei op accu en aansluitcontacten). Accu afgevoerd, zender gereinigd, weinig schade, alleen aansluitcontacten en aansluitplug externe lader zijn verloren en inmiddels door nieuwe vervangen.
      Voor het overige zijn nieuwe zender- en ontvangstaccu's nog aan te schaffen, moet nog een gasservo aangeschaft (welke kracht zou je voor de bediening van de carb van de OS FS40S nodig hebben?) met bijbehorende snake en clips.
      Setup moet nog getest.
  • Is motorophanging nog in orde. Dit lijkt een soort van ABS, wordt dit in de loop van de tijd bros en moet dit vervangen worden? B.t.w. de propellor wordt in ieder geval vervangen, die heeft zo op het oog al in de grond geploegd.
    • Status ongewijzigd. motorsteun lijkt nog intact en voldoende flexibel (buigt onder druk in zeer geringe mate maar vervormt of breekt niet).
  • Is de bespanning nog in orde, moet er nagestreken worden en hecht de lijm nog voldoende (na 15 jaar?)
    • Ja dus. Enkele blazen moeten nagestreken. De bestickering zal worden verwijderd en vervangen. Voor het zicht zal een extra zwarte horizontale bies op de afscheiding tussen blauw (boevnzijde) en wit (onderzijde) worden aangebracht; niet alleen omdat dat m.i. mooier staat maar ook om de onzuivere afwerking op die overgang te camoufleren.
Ik zoek nog naar de bouwtekening van de Westerly (Jakkie-Takkie had wel een digitale tekening maar deze bleek van de kleinere Westerly 2000) en zoek voor de MC-15 nog de metalen beugels voor het omhangen met een nekriem (partnr. 1127).

Mvgr,

Bob





Veel zaagwerk vooraan de neus en aan de rechterzijde is dat vergelijkbaar (en met bijgeleverde motor overbodig). Hier dus nog een kasn voor wat verfraaiing (blijft natuurlijk wel mijn eerste trainer dus zal het gras nog wel eens zien......).



Even provisorisch de motor ingehangen met elastiek, dus niet zeuren over teveel domping, I know! ;-)
Zoals te zien heeft de achterlijst va de vleugel een extra latje ter hoogte van de cabine om de vleugelhoek in te stellen. Iemand een suggestie om de vleugelhoeken te checken (basiswaarde en hoek van stabilo t.o.v. vleugel)?




Motorsteun heeft een breuk (zichtbaar bij de speld, ondanks de vele lak). Dit moet schoongeschuurd, losgehaald en hersteld of vervangen worden. Daarna weer aflakken tegen brandstof en vet. Schroefgaatje bovenin is voor de motorkap.



Vleugel lijkt zo uitgemeten op de tafel mooi vlak te zijn. Een paar kleine pinholes in de bespanning moeten gerepareerd worden. Bij de vleugelwortels is breder dan in de bouwbeschrijving aangegeven glasvezelband met hars gebruikt. Zit dan ook als een huis. Wel wat bobbelig afgewerkt en dat zie je goed door de bespanning. Op de tips en bij de servo moet dit overigens opnieuw vastgezet worden.



Tank, accu en gasservo ontbreken nog. Zwarte elektratape was gebruikt om voorruit op zijn plaats te houden.



Vrij enthousiast omgegaan met de bruislijm. Al te grote klompen ga ik wegdremelen.



Secundaire pootjes van wielophanging zijn afgeslepen. Hierdoor ook een inveren van voor naar achter mogelijk. Is dit zorgelijk (kist van ca. 2 kg)?



Een wat rare knik in de hoogteroerbediening. Ophangpunt van snake bijstellen en een meer recht verloop nastreven?
 
Laatst bewerkt:
Ja, de aansturing van het hoogteroer moet je toch echt wel wat rechter gaan verleggen. De instelhoek zou ik me niet zo druk over maken, dit is bij dit toestel heel gauw goed. Als je zorgt dat de vleugel onderkant gelijk of een kleine positieve instelhoek verschil heeft tov. het stabilo dan is het goed. Origineel is dit verschil namelijk erg groot en werd daarom al snel dmv. een latje terug gebracht. Voor de gas servo kun je het beste een gewone goedkope standaard servo gebruiken.
 
inkopen

Zo,

vanavond even geshopt (ja ja, de modelbouwwinkel heeft bij ons op maandag, dinsdag, woensdag én vrijdagavond koopavond; da's pas luxe!).
Nieuwe servo gekocht (FS100), trimline, stuurkabels (sullivan gold-n-rod), zenderaccu (Graupner #3421, 2,5 Ah 9,6V) en zenderbeugels voor een neck-strap (Graupner #1127).

Alleen nog een brandstoftankje met pendel en een filter (in de vullijn) en een prop. Deze laatste was 9x7 bij aflevering maar voor deze motor (OS FS 40 surpass) worden andere maten geadviseerd (10x7.5, 11x6, 12x5, 12x6 (2-blade), 9x7 (3-blade)).

Rekening houdend met een beetje inveren van het neuswiel bij een ruwe landing en een oneffen baan is de max. diameter 11".
Wat zouden jullie adviseren te monteren? En in hout of kunststof? Bedenk daarbij dat ik een absolute beginner ben.

Wederom alvast bedankt voor jullie reacties!

Bob
 
Als je voldoende grondspeling hebt zou ik voor de 12X5 APC prop gaan dan is de landings snelheid niet zo hoog en kun je wat rustiger landen.
 
Ik heb (niet ingeveerd) 15,6 cm onder de hartlijn van de motor. Dan vind ik 12" diameter (15,3 cm straal) wel wat riskant worden. Jouw gedachtenlijn volgend zou de 11x6 dus de beste optie lijken?
Nu nog een materiaaladvies; hout/kunststof?
 
Heeft iemand overigens een tabelletje met de maten van Du-Bro tanks? Als ik de maten van de Du-Bro website nareken kom ik niet tot de opgegeven volumes.
Bijvoorbeeld tankje #404 zou 4 OZ volume moeten bevatten (ca 115 ml). De maten volgens de fabrikant zijn 1 1/2 H x 2 1/16 B x 3 3/4 L (uitgaande van inches is dit 3,8 x 5,3 x 3,2 cm). Daarmee haal ik geen 115 ml!

Alvast bedankt!

Bob
 
Voor de prop zou ik zeker een kunststof adviseren, hout heb je hoogst waarschijnlijk al stuk bij je eerste start :) Een 12x5 zou voor dit toestel het meest ideale zijn maar door gebrek aan grondspeling kun je dan terug naar de 11x6. Grondspeling kun je makkelijk verhogen door grotere wielen, 75 á 80 mm, er onder te zetten, is op een grasbaan ook erg prettig. Voor de tank is een 250cc. een mooie maat, heb je toch snel een vliegtijd van 15 minuten.
 
Ik heb inmiddels mijn 'to do' lijstje opgesteld:

Aanschaffen:

  • ð ontvangeraccu
  • ð brandstoftankje
  • ð propellor
  • ð plaat polycarbonaat
  • ð Brandstofvulpunt met stop
  • ð Brandstof
Maken/herstellen/aanbrengen:

  • ð Aansluitpunten accu en externe lader zender
  • ð Vacuümbak voor dieptrekken ramen en wielkappen maken
  • ð Motorschot en motorkap herstellen
  • ð Steun brandstoftank maken
  • ð Doorvoeren gasbediening
  • ð Mallen voor- en zijramen en wielkappen
  • ð Dieptrekken nieuwe ramen wielkappen
  • ð Ramen aanbrengen
  • ð Rechterraamstijl herstellen
  • ð Rechterrompzijde t.h.v. motor herstellen
  • ð Nastrijken blazen in folie
  • ð Striping aanbrengen
  • ð Gasservo aanbrengen
  • ð Verbeteren loop bedieningsstangen (gas/hoogte/richting)
  • ð Propellor aanbrengen
  • ð Motor aanbrengen
  • ð Brandstofvulpunt aanbrengen
  • ð Brandstofslangen aanbrengen
  • ð Herstellen/aflakken motorcompartiment en brandstoftankcompartiment
  • ð Wielkappen aanbrengen
  • ð Vleugelelastieken aanbrengen
  • ð Vastzetklittenband vliegaccu aanbrengen
Controleren/afstellen:

  • ð Accu’s laden
  • ð Loop servo’s en bedieningsstangen controleren en afstellen
  • ð Instelhoek vleugel en stabilo (afzonderlijk en relatief) controleren en afstellen
  • ð Mengselverhouding gasnaald en stationairloop motor controleren en afstellen
  • ð Bedieningshoek servo’s controleren en afstellen
  • ð Werking ontvanger controleren
  • ð Instellingen zender controleren en afstellen
  • ð CG controleren en afstellen d.m.v. ligging accu
Iets gemist? :cool:
 
Hmmm... Beginner?
Ik zie dat je hele checklist publiceerd. Prachtig.

Ik zie een oud bakkie. Is nog een aardige klus om het allemaal weer strak te krijgen. Hoewel.. het hoeft geen showroommodelletje te worden.
Maar... een prima begin. Een goed check kan altijd bij je club, ook halverwege de herbouw.
Ik heb ik nog een paar puntjes die ik je wil voorleggen ter overweging.

Ik zie dat je de motor op z'n kop hebt staan?
Ik had dat bij een trainer niet zo snel gedaan. Bij een minder geslaagde landing zal de motor eerder beschadigd raken en onder de troep komen te zitten. En dat gebeurt onherroepelijk!

Verder start een viertakt recht overeind op de bok iets prettiger. De motor zelf, maar ook voor de gebruiker iets praktischer. Als je gaat leren, wil je zo min mogelijk hannesen, zeker als er een instructeur staat te wachten. En je graag wil vliegen.

Ook in de loop is de motor tijdens de vlucht wat makkelijker af te regelen en constanter in het vliegbeeld.
Vaak zie dat motoren in deze stand 'heipaal' (bijvoorbeeld onder de kap van een schaalkist netjes weg gewerkt) nog wel eens een glowdriver aan boord hebben, wegens een wat nattere gloeiplug bij brandstof aanzuigen. De glowdriver is aangeloten op de ontvanger, als het een electronisch gestuurde is, of is via een microswitch mechanisch via de gasservo bediend.
Voor de glowdriver is dan een extra setje accuus 1,5v aan boord. (massa)
Als je gaat speuren op dit forum.. er is al het een en ander over geschreven.
Het zijn vooral set-ups van ervaren bouwers en vliegers die ermee werken.
Niet voor nu, wel voor later?

Ondersteboven wegens de olieprut uit de uitlaat?
IJdele hoop... Kist komt toch van onder tot boven onder de smeer te zitten. Daar zorgt de prop wel voor.
Enige wat helpt is een verlengde pijp. Er zijn setjes voor. Komen niet goedkoop. Maar dan krijgt alleen de staart een smeerbeurt. Het tast het vermogen van de motor niet aan.
Achter op de motor (carterdeksel) zit een nippel. Die is voor de carterventilatie. Daar moet een slangetje op, die ergens een beetje onder de romp uitkomt. Mag ook niet te lang, dan wordt de afgewerkte vette brandstof/smering niet goed afgevoerd. Deze dus niet afsluiten. Niet vergeten.

En dan de 'looks'?
Zo een klassiekertje 'hoort' het brommerje eigenlijk omhoog te steken? Het is des Westerly's.
De westerly gaat vanaf 3,5 cc tot 6,5 cc. Een OS 40 FS missstaat dus niet, en gaat je veel vliegplezier geven. Relatief stil tokkelend.

Props
Dan... een standaard Westerly staat niet echt hoog op de poten. Op de Westerly hier aan de muur past een 11 x X met iets van 2 cm bodemspeling. Dat zou net gaan. Bij de Calmato trainer is het iets van +4 cm. Daarvan zijn de tips niet alleen onmiddellijk groen, ook rap sleets.
Met de motor ondersteboven ga je dus veel troep op de motor smijten. Gras en zand. En als die motor vet is... je wil het niet weten.

Een drieblad is best te overwegen.
Dit stukje ben ik eens een keer tegen gekomen.. dus in de favorieten.
http://www.zingerpropeller.com/_2_blade_.htm

Ailerons
Daar zit een enorme kier tussen. De ailerons moeten goed aansluiten. Een opening met een dikte van een velletje papier of Oracover is prima.
Anders moet er tape aan de bovenzijde worden aangebracht als oplossing.
Anders moet je alle scharnieren uitslopen. Blijf je eeuwig bezig.

Wielkappen
Wacht er even mee. Het zijn grashappers. Meeste banen zijn gras.
Beter iets grotere wielen. 6-7 cm. Dan ga je iets makkelijker over de bumps in de baan. Die van Kavan zijn mooi licht.

Ontvangeraccu.
Denk eens aan een LiPo pakket 1500-2000 mAmp 2c + een BEC om het hogere voltage terug te brengen naar 5 of 6 volt.
NiMh batterijen... ik heb het er helemaal mee gehad. Zeker als je met een vers pakket na 10 minuten uit de lucht dondert. Sinds de LiPo is het accuprobleem opgelost. Nooit meer Sanyo 2650 mAmp, GP etc.
(Eneloop 2000 is echter goed voor de zender te gebruiken, mits je die maar heel langzaam laad, maar niet als ontvangerpakket voor digitale MPX servo's)

Schiet me nog te binnen...
Houdt de kist licht. Een vliegklare zit rond de 1500 gram meen ik? Moet je geen 2000 van maken, dan gaat het als een draak vliegen.
Ik loop die waarden nog even na....

Groetjes Bas
 
Laatst bewerkt:
(Eneloop 2000 is echter goed voor de zender te gebruiken, mits je die maar heel langzaam laad, maar niet als ontvangerpakket voor digitale MPX servo's)

Ik vlieg al mijn vliegers van klein tot groot met Eneloop . ;)
Ook als er digitale servo,s van futaba in zitten.

Voor een trainertje een lipo te kopen met een bec is in mijn ogen onzin en verhoogt de gevaar dat er iets kapot gaat .

Mvg Johan
 
Ja Johan, beetje relativeren is goed.

Doch ik kan iedereen een LiPo BEC combi aanraden.
Stuk kan alles gaan. Welke keten van onderdelen ook geschakels is.
Nieuwe NiMh die het onderweg, binnen 10 minuten het begeven, is veel erger. Heb Sanyo en dure GP's getest. Grote ellende! Te veel geld aan besteed. Geen van alle geforceerd geladen.
Na 3x uit de lucht te zijn gedonderd was het meer dan genoeg.

Heb aan boord van mijn kisten een 2200 mAmp 2c Flightmax zitten. Ik kan de hele dag vliegen met 5 multiplex profidigi's op 6v. En dat zijn zuipschuiten met flinke spanningspieken. Het zijn die pieken die die AA celletjes niet fijn vinden.
Een 30c LiPo heeft daar geen moeite mee.

Ik heb voor mijn EVO 9 op Jeti 2.4 Ghz 6 cellen Eneloops erop.
Dat gaat bijzonder fijn.
De zelfontlading is een stuk geringer dan de MPX Permablatts. En echt opvallend minder. (Heb twee Evo's) Daarnaast is het MPX/Jeti stroom verbruik een stuk gunstiger.
Maar ik had al met een F3A vlieger zitten kletsen. Was ook niet tevreden over de Eneloops op de ontvanger. Had ook al heikele situaties meegemaakt.
Natuurlijk is het stroomverbruik van een analoge servo lager. De digiversie is de hele tijd bezig met bijstellen en nauwkeurig te lopen wezen, is dus verzot op lekkere verse stroom met een beetje pep.

Ik denk dat daar het ervaringsverschil ligt.
En in dit Westerlietje zitten geen digi's... dus in die zin?

Turigy heeft twee nette BECjes, die van Deutsch PowerBox zijn perfect. LRP heeft ook een meer dan uitstekende.
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg mijn grote Fourstar .120 met drijvers en 8 servo,s drin met een gewicht van total 7 kg gewoon op een 4 zeller Eneloop.

Ook mijn blackhorse Piper (2,45 span) vloog bij het berenvliegen in weert gewoon met een 4 zeller Eneloop.
En dan vlieg je een heleboel achter elkaar.

Er word tegenwoordig te veel overdreven naar mijn mening .

Vroeger vlogen we een hele dag op 500 mA en toen waren dat nog knopcellen die aan elkaar gepuntlast waren , ook waren toen de servo,s niet beter als nu.

Voor een grote 3Dkist zijn ze niet geschikt , maar als recreatie vliegers zoals ik en de meeste anderen gewoon te gebruiken.;)

Ik heb voor 23 jaar een kist kapot gegooit door een lege akku , die werd met zo,n standaard ladertje opgeladen.

Ik heb toen een U.I.Lader gekocht die precies aangeeft wat er uit en in gaat en ook verschillende opfrissings programmen heeft .
Hier kan ik direkt erkennen wanneer een akku minder word en niet meer in een vlieger gaat .

Hierna nooit meer een crash gehat door een lege of defekte akku .

Ik heb wel eens GP-2700 gekocht die niet in orde waren .
Mijn lader erkende dat direkt , ik heb de akku,s toen weer terug gegeven aan de winkel .

Nu heb ik alles op Eneloop en voor de zender neem ik een extra paketje in de koffer mee , deze word gewisseld als de zender te weinig aangeeft .
De gewisselde akku word dan weer geladen .

Ook op meetings heb ik een reserve pak voor de vliegers mee (een heel weekend is vaak te lang voor 1 pak)

Ik heb voor de ontvanger paks een tester die de 4 zeller met 1A belast en dan aangeeft of het nog safe is .;)

Mvg Johan
 
Beste Bas en Johan,

heel hartelijk dank voor jullie respons! Ja Bas, ik ben een beginner als het op R/C en vliegen aankomt. Je opmerking beschouw ik dan ook als compliment, waarvoor dank. Mijn kennis op dit gebied is theoretisch en voor een groot deel afkomstig van dit forum.
Tja, zo'n checklist helpt mij in ieder geval zicht te krijgen op de materie en het werk dat ik nog te doen heb.

Ik herkne me erg in de opmerkingen van Johan dat de verbetersuggesties wel in het licht van een eerste trainerkist gezien moeten worden. Jullie discussie over de ontvangeraccu is voor mij dan ook een zinvolle. Ik had nog niet eerder over Eneloop gehoord (heb het n.a.v. jullie reactie even opgezocht) en besef dat de ontladingskarakteristiek binnen mijn gebruikskader wel eens heel handig kan zijn en daarmee kan voorkomen dat ik gelijk een heel circus aan toetsers en bellen moet optuigen. In alle eerlijkheid, het hele Lipo gebeuren met BEC's ESC's en allerhande parafenalia is voor mij nog abacadabra.

De opmerkingen over de stand van de motor klinken mij als zinnig in de oren, zowel qua kwetsbaarheid, vervuiling alsook een makkelijker start en mooiere loop. Ik zal de motorsteun omdraaien en een nieuwe motorkap maken, uitgangen voor uitlaat en afstellen in de romp maken. Ook de bediening verhuist zo van rechts naar links in de romp. Dat wordt ook wat schuiven met de (standaard analoge) servo's. Even wat werk maar zeker niet onmogelijk. Carterventilatie was me inmiddels al bekend (zo ook aansluiting van uitlaatdemper op brandstoftank).

Wielkappen laat ik voorlopig achterwege. De wielen zijn nu 8 (neuswiel) en 6 cm in diameter groot dus dragen al lekker bij aan de bodemvrijheid.
Driebladsprop lijkt leuk maar wat zijn de voordelen t.o.v. een tweebladsprop? Gezien de fabrieksadviezen van OS voor deze motor kom ik dan bij een 9x7 drieblad. Heb ik in ieder geval meer speling bij een ongelukkige landing dan bij een 11x6 tweeblad.

Ailerons hebben inderdaad een grote kier t.o.v. de vleugel (bovenzijde 5 mm, onderzijde 3 mm). Ik zou dat kunnen oplossen met een taperandje. Zou ik daarmee de hele kier overbruggen zodat de ene kant op de leugel plakt en de andere kant op de aileron en bij een naar boven staande aileron er eigenlijk een bolling ontstaat in de tape boven de kier? Lijkt me het profiel wel heel erg verstoren. Is het geen oplossing om een strook celluloseactetaat (strook van A3 overheadsheet geknipt) op de achterrand van de vleugel te plakken en deze vrij over de aileron te laten lopen? Dan vermijd je die genoemde bolling en steekt de strook 6 mm vrij bij ene naar beneden staande aileron.

Tot slot het vliegklaar gewicht; bij de foto's heb ik al laten zien dat er enthousiast gebruik is gemaakt van bruislijm. Naar mijn idee is de hele kist zo gebouwd; liever iets te stevig (past wel bij zijn nieuwe baasje :rolling:; die moet ook op zijn startgewicht blijven letten).
Met een lege tank denk ik dat het geheel toch zo rond de 2150 gram uitkomt (weegt nu zonder ontvangeraccu (4 of 5 x 27 gram) en tank 1990 gram).
Nu ja, ook draken schijnen te kunnen vliegen
J35.gif

en deze draak heeft in ieder geval voldoende powerrrr aan boord....
l-os35220.jpg


Wat heeft de ontvanger Futuba fp-r115f aan voeding nodig? 4,8V of 6V?

B.t.w. binnenkort ben ik door vakantieverlof even een tijdje niet actief op dit forum; als ik niet reageer is dat dus geen gebrek aan belangstelling! Blijf ondertussen dus gewoon jullie kennis/informatie in dit draadje spuien!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top