En... volgens mij is die FS-40 niet zo een peppy motor.
Overmotoriseren moet je de kist niet en doe je met deze motor ook niet.
Westerly staat voor 'tot 6,5 cc'?
Dat iets hogere vermogen is wel prettig als je met ailerons vliegt... en denk ik ook wel echt nodig.
In die tijd prikte men er meestal Enya's op. In de jaren 70 was het een veel gebruikte motor. 6,5 had toen bij lange na niet het vermogen wat je nu aantreft.
Maar bij 5cc ging het al prima zo heb ik onthouden. Dat is wel redelijk vergelijkbaar met de FS40
Vleugel is een clark-y platvoet-profiel, en zo 'lift bij bij de vleet'. Gas is altijd omhoog.
De Enya was destijds een zeer populaire motor, omdat deze goed was af te stellen. OS kwam wat later goed op stoom met een onnavolgbare betrouwbaarheid en heeft Enya zowat in de vergetelheid weggedrukt.
De HB werden in de regel nukkiger genoemd. Dat kwam door de carburateur. Duurde even voordat je die goed afgesteld kreeg, em door had. Sommigen vervingen die door een Super-Tigre of een OS.
Heb met de HB geen ervaring. Behalve de vele verhalen, do's en dont's en de stapels catalogi. Heb er wel 3 in de kast (10cc) en vind het prachtig gietwerk, en mooi afgewerkt. En... mijn initialen HB zijn, is het al helemaal prachtig
Denk da je FS het goed zal doen, echter met een niet te grote prop wegens die bodemvrijheid. Dus een 10". En anders maar die drieblad. Redelijk spaarzaam met brandstof.
Van het geluid zal je zeker geen spijt krijgen.
Ga pas hakken, knippen, zagen als je de tekeningen binnen hebt!
Vanaf maandag dus. Scan was nogal zwaar... vandaar!
Tot zovers!