Svitzer London 1:50

Meestal zit een ankerlicht toch voor op de boeg en achterop en geen toplicht, en aangezien het licht aan allebei de kanten van de mast zit denk ik dat het geen ankerlicht is

Ankerlicht is een rondomschijnend licht, wat heb je er aan als je hem op de boeg plaatst?? Hij zit dus meestal in de mast. Kans dat het 2 lichten heeft omdat een een stuk weg valt door de mast. Dat ze het lichtje aan doen aan de zijde van het vaarwater.

@botter @hawser
Zou idd kunnen zo had ik er nog niet over nagedacht, ik zou ook niet weten waar het anders voor zou kunnen zijn, ik dacht altijd dat ankerlichten voor en achterop zaten.
nouja weer wat geleerd!
bedankt!

groeten
Koos

Het ankerlicht kán in de voormast zitten, waarom niet? De ankerbol hangt meestal ook voorop bij die schepen.
Misschien is het het fluitlicht.

Wanneer het zicht dit vereist, moet de voor ’s nachts voorgeschreven verlichting ook overdag worden gevoerd.

Toplicht:
Een WIT (wit) licht, zichtbaar over een boog van de horizon van 225 graden (112,5 graden aan elke zijde van het vaartuig van recht vooruit) het wordt gevoerd aan of voor de mast en 1 meter boven de boordlichten. minimale hoogte is 4 meter boven de waterlijn, als het schip langer is dan 40 meter is de minimale hoogte 6 meter boven de waterlijn.
Een motor voertuig mag een tweede toplicht voeren, dit tweede toplicht moet geplaatst zijn in de lengte-as achter het eerste toplicht met een minimale afstand van 9 meter (onderling) en tenminste 3 meter hoger, een schip langer als 110 meter is verplicht dit tweede toplicht voeren.

Boordlichten:
Een GROEN licht aan stuurboord (rechts) en een ROOD licht aan bakboord (links), ieder zichtbaar over een boog van de horizon van 112,5 graden aan elke zijde van het vaartuig van recht vooruit, de boordlichten moeten op gelijke hoogte zijn geplaatst.

Heklicht:
Een WIT (wit) licht, zichtbaar over een boog van de horizon van 135 graden van recht achteruit,het moet gevoerd worden op het achterschip, zodat het goed zichtbaar is voor een oploper.

Sleepverlichting:
Een motorschip (sleper als er gesleept wordt) moet voeren 2 toplichten boven elkaar met een onderlinge afstand van 1 meter, beide boordlichten en een GEEL (geel) licht op het achterschip dat over dezelfde boog schijnt als het heklicht, als een sleep meerdere slepers bevat moet elk van deze slepers nog een derde toplicht voeren, weer loodrecht onder de 2 eerdergenoemde toplichten.
Een gesleept schip moet voeren een wit rondom (360 graden) schijnend licht op een hoogte van tenminste 6 meter, is het schip langer dan 110 meter dan moet dit schip 2 van deze lichten voeren, waarvan een voorop en een achterop.
Het laatste gesleepte ship moet tevens een heklicht voeren.

Verlichting van duwschepen:
Een duwschip moet voeren beide boordlichten, op het breedste gedeelte van het schip.
Drie witte heklichten in een horizontale lijn op het achterdek en een toplicht.
Het geduwde schip moet 3 toplichten voeren op het voorschip, en moeten zijn opgesteld in de vorm van een gelijkzijdige driehoek.

Vervoer gevaarlijke stoffen:
Overdag: Zowel varend als stilliggend behalve de voorgeschreven tekens een, twee of drie blauwe kegels met de punt naar beneden loodrecht onderelkaar.
's Nachts: Een, twee of drie rondom schijnende blauwe lichten loodrecht onder elkaar.

Hoe gevaarlijker de lading des te meer kegels of lichten.
Bij een duwstel worden deze tekens aangebracht op de duwboot. Bij een gekoppeld samenstel op het motorschip.

Gekoppeld samenstel:
Een gekoppeld samenstel kan bijvoorbeeld bestaan uit 2 schepen die naast elkaar en aan elkaar vast varen. Waarbij maar 1 schip de motor gebruikt.
Op elk schip een toplicht
Boordlichten aan de buitenzijden
Een heklicht op elk schip

Verlichting van beperkt manoeuvreerbare schepen:
Een motorschip is beperkt manoeuvreerbaar als het door werkzaamheden beperkt wordt om uit te wijken voor andere schepen. (tijdens een sleep of het blussen van een brand etc.)
Het moet voeren (buiten de al eerdere voorgeschreven verlichting), Drie boven elkaar rondom schijnende lichten, waarvan het bovenste ROOD, het middelste WIT (wit) en het onderste weer ROOD.
En ook eventueel (na toestemming van de bevoegde autoriteiten), een GEEL (geel) rondomschijnend flikkerlicht.

Veerpont:
Een veerpont kan vrij varend en niet-vrij varend zijn.
Een niet-vrij varende veerpont is bijvoorbeeld een kabelpont of een gierpont.
Rondom schijnend groen licht en daaronder een rondom schijnend wit licht
Een vrij varende motor veerpont voert bovendien ook boordlichten en een heklicht

Schepen die beschermd willen worden tegen hinderlijke deining van passerende schepen:
Overdag : Een rood-witte vlag (rood boven wit)
's nachts: Een rood rondom schijnend licht met direct daaronder een wit rondom schijnend licht

In bedrijf zijnde werkschepen:
Overdag: aan de zijde waar de doorvaart vrij is: twee groene ruiten, loodrecht onder elkaar met een onderlinge afstand van 1 meter. Aan de zijde waar de door vaart niet vrij is: een rode bol op dezelfde hoogte als de bovenste groene ruit.
's nachts: aan de zijde waar de doorvaart vrij is: twee rondom schijnende groene lichten, loodrecht onder elkaar met een onderlinge afstand van 1 meter. Aan de zijde waar de door vaart niet vrij is: een rondom schijnend rood licht op dezelfde hoogte als het bovenste groene licht.
Als de vaart aan beide zijden vrij is dan worden aan beide zijden twee groene ruiten respectievelijk rondom schijnende lichten gevoerd.

Deels geleend van VMBC het Anker

Laatst bewerkt:
Aan de oever gemeerd schip:
Een aan de oever gemeerd schip moet op een hoogte van minstens 3 meter een rondom schijnend wit licht voeren.

Voor anker liggend schip:
Overdag:
Een goed zichtbare zwarte anker bol op het voorschip is het dagteken van een schip voor anker.
's Nachts:
Een rondom schijnend wit licht. Bij schepen langer dan 50 meter moet op het achterdek een tweede rondom schijnend wit licht gemonteerd zijn maar lager als het voorste licht. Het hoogste licht, op een hoogte van tenminste 4 meter in de voormast, geeft aan waar het anker zich bevindt. Het 2de rondom schijnend wit licht op het achterschip bevindt zich 2 meter lager als het voorste licht.

Een klein schip dat aan de oever gemeerd of voor anker ligt moet een rondom schijnend wit licht voeren.
Een schip met een lengte van minder dan 7 meter, wanneer het ten anker ligt, niet in of vlak bij een nauw vaarwater, vaargeul of anker gebied of daar waar andere schepen gewoonlijk varen, is niet verplicht de lichten of het dagmerk te voeren.

Al deze lichten hoeven niet te worden gevoerd als het schip gemeerd ligt aan een goed verlichte oever of voor anker licht op een veilige plaats buiten het vaarwater.

Ik hoop dat dit duidelijke informatie is
M.vr.gr. Ron

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik al weer een heel eindje met de mast een gedeelte van de verlichting zit erin, zit nog te wachten op een paar lichtjes die ik heb besteld bij modelbouwshop flevoland.

s7001473.jpg

s7001474s.jpg

Ik wil nu eigenlijk eerst verder gaan met de romp. alleen ik weet niet hoe ik de straalbuizen moet maken, aangezien dit niet een maat is die standaard verkocht word, word het toch zelf maken, alleen weet ik eigenlijk niet waar te beginnen.
Kan iemand mij hier misschien op weg helpen, ik ook geen ervaring met een draaibank dus het word nog een aardige uitdaging.

groeten
Koos

Laatst bewerkt:
Mooie mast.

Ik weet niet of je zelf een draaibank hebt, anders moet je even kijken of er hier iemand de mogelijkheid heeft deze maat buizen voor je te draaien.
100mm uitw. en 88mm inw. zijn namelijk flinke maten waar je een aardige draaibank voor nodig hebt.

Bart

Ik kan evt wel bij m'n vader op een hout draaibank wat draaien, maar daar kan je helaas geen metaal op draaien, dus die optie valt idd al af

groeten
Koos

Als je het materiaal levert zou ik je misschien wel willen helpen
Dus als je nu eens even liet zien waar je woonde:mrgreen: :mrgreen:
Was het al wel wat makkelijker dacht ik zo
mvg
Frederik:D

Inmiddels ben ik weer wat verder gegaan met de romp, ik heb de kont aangepast, en heb de verschansing op de bak gemaakt.
ook ben ik bezig geweest met de schroeftunnels, deze heb ik gemaakt van pvc pijp door deze elke keer een stukje er tussenuit te zagen en dan weer in elkaar lijmen, en daarna op de hout draaibank te draaien. dit is wel goed gelukt al zeg ik het zelf, nu moet ik de steunen er nog op maken en dan maak ik er denk ik een gietmal van op ik maak ze er zo op daar ben ik nog niet helemaal overuit.
beetje slecht te zien maar op de 3e foto's zie je ze op de achtergrond in het raam liggen

zo en dan nu de foto's!;)

s7001475.jpg

s7001477.jpg

s7001478.jpg

s7001479.jpg

s7001476.jpg

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gemaakt
Inmiddels heb ik de schroefassen erin gelijmd en de assteunen
ook ben ik aan het expirimenteren geweest om kleine tl balkjes te maken met drie ledjes, ik vind het resultaat wel aardig gelukt al zeg ik het zelf.
het onderste gedeelte van de dek opbouw heb ik nu hiermee gedaan (sorry voor de wat slechte foto)

met de mast is nu de verlichting helemaal af, heb er alleen nog geen foto van die komt de volgende keer

s7001505.jpg

s7001503.jpg

Oei, je laat me handen weer kriebelen..!
Alleen let wel op dat je de grofheid van het schip behoudt, ik heb het dan voornamelijk over als ik naar je roerkoning kijkt dat, dat zo smal kijkt vergeleken met de romp. Ook weet ik niet wat de diameter van je as is.. Maar assen van 1cm ogen ook een stuk stoerder bij zo`n groot schip.

Ja klopt de as van de roeren zijn 4mm op zich dik zat, aangezien er straks nog een vast gedeelte in de vorm van het roer op komt, (kweet niet wat de echte benaming daarvoor is) zie je straks de as zowat niet meer

Ziet er goed uit Koos, ik ben inderdaad al verder maaaar mijn roerkoningen zitten nog steeds niet vast:nooo: Heb vandaag voor de tigste keer het onderwaterschip geschuurd en gelakt nu laat ik hem een paar dagen harden en dat geeft mooi de tijd met mijn nieuwe project te starten.

Gr.Jan

dat ben ik niet met u eens meneer van Gent

Namelijk de defentie/betekenins van roerkoning is:
roerkoning: De verticale zware ijzeren as die de door de binnenboordse stuurinrichting aangegeven draaiende beweging overbrengt op het buitenboord gelegen roerblad.

ofte wel vrij vertaald de as waar het roer mee gedraaid word.
waar het om gaat is de vaste gedeeltes in vorm van het roer die op de romp zitten en dus niet draaien

Hoi Koos,

Je hebt gelijk, het is de roerkoning-schacht en die zit bij mij nog niet vast(OK hennegatskoker);)

Gr.Jan

Laatst bewerkt:
Back