Met die logica ben ik nog even niet helemaal mee...De furler zou je op je drie-standen-schakelaar kunnen laten meelopen. Midden is opgerold, de twee andere standen afgerold. Ik zou wel een aparte winch gebruiken.
met die 3 standen schakelaar regel ik de gennaker schoten (UP: SB schoot helemaal los, stick bedient BB schoot - CENTER: beide schoten los - DOWN: BBschoot helemaal los, stick bedient SB schoot)
Hoe ga je dan een 3° winch laten meelopen? Via een splitter kabeltje, zodat deze winch totaal onafhankelijk van de mix module werkt? Dan krijg ik een winch die ofwel helemaal rechtsom, ofwel 'center' ofwel helemaal rechtsom gaat. Geen idee hoe ik daar dan 'helemaal opgerold' of 'helemaal afgerold' van maak voor de furler.
Verder is je beslissing denk ik vooral een kwestie van smaak. Daar is geen goed of fout in.
Mijn smaak zou zeggen om geen genua op zo'n ontwerp te zetten. Maar smaken verschillen.
Dat vind ik een goeie.... die zou ik moeten onthouden, want er is idd geen goed of fout in smaak. het is maar wat ik zelf wil, maar dat weet ik dus even niet

Ik twijfel in elk geval ook aan het concept genua - dat past inderdaad niet meer zo op dit type boten met modern tuigage en brede planerende rompen...
Verder moet ik ook een (heel klein) beetje in het achterhoofd houden dat ik met het zoontje (8j) wil gaan varen - voor hem telt eigenlijk: eenvoudiger is beter. Hij heeft in tegenstelling tot mij geen jarenlange ervaring met 1:1 zeilboten. Hij gaat niet veel hebben aan complexe genua setups of uitgebreide trim mogelijkheden. Tegelijk wil ik geen strategisch voordeel halen uit grotere zeilen.
Misschien is een uitgebouwd grootzeil in combinatie met een zelfkerende fok op dat vlak wel ideaal. Verder kan ik een gennaker voorzien (gewoon leuk om mee te spelen) maar als we samen varen kan ik die achterwege laten voor de eenvoud.
Wat de trim mogelijkheden betreft: het is allemaal mooi in theorie, en het 'klink' natuurlijk wel goed als je kan zeggen welke functies je allemaal kan bedienen (ik dacht dat Rexonamen op zijn Imoca 22 functies kan regelen!!) maar heb je daar in de praktijk veel aan als je boot 50 meter van de kant een klein stipje is en je nauwelijks ziet wat je doet??
Addendum: Ik bedenk mij net, als je dmv een furler de gennaker gaat oprollen, dan zitten de 2 schoten in opgerolde positie toch geweldig in de weg voor de fok??
Laatst bewerkt: