"Swan-DL" - Eigen ontwerp bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Dazzler, 16 sep 2022.

  1. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Met die logica ben ik nog even niet helemaal mee...
    met die 3 standen schakelaar regel ik de gennaker schoten (UP: SB schoot helemaal los, stick bedient BB schoot - CENTER: beide schoten los - DOWN: BBschoot helemaal los, stick bedient SB schoot)

    Hoe ga je dan een 3° winch laten meelopen? Via een splitter kabeltje, zodat deze winch totaal onafhankelijk van de mix module werkt? Dan krijg ik een winch die ofwel helemaal rechtsom, ofwel 'center' ofwel helemaal rechtsom gaat. Geen idee hoe ik daar dan 'helemaal opgerold' of 'helemaal afgerold' van maak voor de furler.


    Dat vind ik een goeie.... die zou ik moeten onthouden, want er is idd geen goed of fout in smaak. het is maar wat ik zelf wil, maar dat weet ik dus even niet ;)

    Ik twijfel in elk geval ook aan het concept genua - dat past inderdaad niet meer zo op dit type boten met modern tuigage en brede planerende rompen...

    Verder moet ik ook een (heel klein) beetje in het achterhoofd houden dat ik met het zoontje (8j) wil gaan varen - voor hem telt eigenlijk: eenvoudiger is beter. Hij heeft in tegenstelling tot mij geen jarenlange ervaring met 1:1 zeilboten. Hij gaat niet veel hebben aan complexe genua setups of uitgebreide trim mogelijkheden. Tegelijk wil ik geen strategisch voordeel halen uit grotere zeilen.

    Misschien is een uitgebouwd grootzeil in combinatie met een zelfkerende fok op dat vlak wel ideaal. Verder kan ik een gennaker voorzien (gewoon leuk om mee te spelen) maar als we samen varen kan ik die achterwege laten voor de eenvoud.

    Wat de trim mogelijkheden betreft: het is allemaal mooi in theorie, en het 'klink' natuurlijk wel goed als je kan zeggen welke functies je allemaal kan bedienen (ik dacht dat Rexonamen op zijn Imoca 22 functies kan regelen!!) maar heb je daar in de praktijk veel aan als je boot 50 meter van de kant een klein stipje is en je nauwelijks ziet wat je doet??

    Addendum: Ik bedenk mij net, als je dmv een furler de gennaker gaat oprollen, dan zitten de 2 schoten in opgerolde positie toch geweldig in de weg voor de fok??
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2022
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.904
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik zou ook geen genua zetten , modellen zijn meestal overtuigd, dus al het werk om een genua te installeren heb je maar weinig plezier van.
    Is natuurlijk aardig om dat allemaal te laten werken zonder dat de boel vastloopt.
     
  3. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
    ik had inderdaad niet helemaal uitgedacht hoe je het aan elkaar zou moeten knopen. Het was intuitief wat me prettig lijkt te werken op de zender.
    Er zijn toch allerlei van die module'tjes te krijgen, net als die genua-mix-module. Er is vast iets te krijgen wat je PWM-signaal kan 'vertalen' naar een ander PWM signaal, zodat je wel het gewenste gedrag krijgt. Ik ben er zelf niet zo in thuis wat er op de markt is, want ik zou zelf een Arduino pakken.

    Dat zal wel meevallen toch? Bij het oprollen moet je de schoten beetje strak houden om het te zorgen dat het oprollen netjes gebeurd. Maar als het eenmaal is opgerold kan je de schoten evt een klein beetje vieren, zodat er ruimte is voor de fok.
    Hier staat ook een youtube-filmpje. Zie 5:02, daar is de gennaker opgerold. Je zal zo ook vooral aan de wind varen, dus veel ruimte heeft de fok ook niet nodig.
     
  4. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hoi Bram,

    Ik heb de laatste dagen eea op een rijtje proberen zetten... mij lijkt het inderdaad bijna noodzakelijk om met een Arduino te werken als je naar complexe setups met op/afrollende gennakers etc wil gaan, zodat je het op en afrollen bijna geheel kan automatiseren (bvb door het verstellen van 1 schakelaar waarna de Arduino bepaalde winchen chronologisch of simultaan tegen bepaalde snelheden in de juiste positie gaat brengen)

    Anderzijds merk ik in de 1:1 zeilwereld ook een groot verschil tussen de (moderne) toerjachten en de raceboten (vo65/imoca...)... bij de raceboten wordt de gennaker nogal makkelijk samen met de fok gezeild, terwijl mij dit op toerjachten niet of nauwelijks lijkt te gebeuren. Vaak omdat toerjachten met veel minder bemanning (of minder ervaren) gevaren worden en het al snel complex wordt om beide zeilen te trimmen. Om nog maar te zwijgen dat het ene zeil het andere deels afdekt

    Ik ga denk ik bij mijn eerste gedacht blijven, en werken met een fok - weliswaar wil ik deze dan niet als een zelfkerende fok gaan voeren maar effectief als over te halen zeil dat net voorbij de mast komt (105%) zoals het eigenlijk ook op een modern toerjacht vaak het geval is. Maakt eea ook net wat realistischer, wat ook min of meer de insteek van dit project was (realistisch toerjacht, niet zo'n gekke tuigage zoals je wel eens bij Marbleheads ziet)

    Dan kan ik mij ook houden aan het materiaal wat ik al ingekocht heb (genua module) met 2 winchen, verstelbare dekrail voor het lei-oog, overloop voor het grootzeil.... dat lijken mij ook zowat de meest zinvolle trim opties die vanop afstand een zichtbaar verschil kunnen maken
     
    bram1324 en Zeiler vinden dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
    Opentx en mss een extra luascript en… gefikst. Komt geen Arduino aan te pas.
     
  6. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    [​IMG]

    Even kort iets dubbelchecken ivm de lijnen 'closed loop' van de zeilwinchen....

    Vroeger deed ik mijn closed loops altijd zoals in de bovenste schets --> blauw is het touw dat de closed loop voorstelt, deze wordt onder spanning gehouden door het keerblokje middels een veer onder spanning te houden.

    Nu kwam ik net op het idee van de onderste opstelling: langs de kant van de trekrichting nog steeds gewoon touw naar de winch, maar langs de andere kant een elastiek/elastiektouw dat verder ook gewoon mee op/afrolt langs de winch maar reeds gedeeltelijk voorgespannen is - zo kan het keerblokje gewoon vast gemonteerd worden ipv extra constructies te moeten voorzien via een veermechanisme op de keerblok.

    Een eerste (test)opstelling lijkt goed te werken, de lijnen lijken niet af de trommel te lopen, alleen ben niet niet geheel zeker wat het op langere termijn zou geven. Iemand ervaring met een gelijkaardige setup?
     
  7. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb in mijn VO65 vaste blokken en geen elastiek of veren. Naar mijn idee zijn deze concepten uit de oude doos als je dyneema lijnen gebruikt. Deze concepten zijn nodig als er rek zit in lijnen, zoals vroeger bij nylon lijnen. Bij belasting op je omloop, zal deze rekken en slap komen. Dit moet je opvangen. Heb je een omloop zonder rek, zoals met dyneema, dan heb je deze hele truckendoos helemaal niet nodig.
     
  8. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    In mijn test opstelling (onbelast, gewoon winch laten draaien van het ene einde naar het andere) merkte ik toch iets heel anders: zowel volledig linksom als volledig rechtsom was de lijn gespannen, maar in 'middenpositie' was ze behoorlijk slap (in elk geval slap genoeg om van de trommel te lopen)

    Naar mijn gevoel heeft dit eerder te maken met het aantal wikkelingen om de trommel, waarbij met meer wikkelingen (uiterste stand) eigenlijk de diamter van de drum groter wordt waardoor de laatste toeren meer lijn oprollen (door toename diameter) dan er langs de andere kant afgerolt wordt. Hierdoor trekt de lijn wel strak in de uitersten , maar gaat slap hangen in middenposities.

    Misschien had jij een grotere trommel (of minder wikkelingen) waardoor de lijn niet in meerdere lagen op jou trommel wikkelde? Mijn winchen doen 6 volledige toeren, waarbij de lijn dus in meerdere lagen over zichzelf rolt.

    Dus zonder elastiek of veren leek mij toch geen optie...
     
  9. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben juist begonnen met strak (genoeg) in middenstand. Dan trekt hij het idd nog iets strakker bij de uiteinden, maar dat levert bij mij geen problemen op (ook met 3 toeren naar beiden zijden). Misschien is je lijn dikker, of idd kleinere trommel. Of je bent te voorzichtig met de voorspanning. Kleine moeite om dat ook nog ff mee te nemen in je testen lijkt.
    Voordeel van geen veer / elastiek is ook dat je dat tweede blok weg kan laten en de andere kant op kan trekken met je schoot.

    Ben benieuwd wat het wordt en wat je afwegingen daarbij zijn.

    oja.. elastiek zou mijn voorkeur niet echt hebben. Ik heb het idee dat veel elastiek over de jaren toch verouderd. Dan moet je dat mogelijk weer gaan vervangen enzo.
     
  10. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Mijn trommels zijn slechts 24mm diameter, echt iets te klein eigenlijk. Ik heb op de zender ook de EndPoints op 120% moeten zetten (wat in praktijk dus bijna 7,5 rotaties geeft) om voldoende lijn te krijgen. De lijn loopt er dus ook net niet af op het einde omdat het spoel eigenlijk vol ligt. Niet ideaal. Misschien dat ik beter op zoek ga naar iets grotere trommels (30 a 35mm zou ideaal zijn dan)


    Dat dacht ik dus ook. Gewone rubber elastiek zeker. Nu heb ik zo van die elastische touw liggen (elastiek kern met gevlochten polyester mantel omheen) dat dat blijkt reuze mee te vallen.. In mijn VO70 (ondertussen toch 14 jaar oud) zit dat ook en net nagekeken: nog in prima staat!

    Goed ik ga iets grotere trommeltjes zoeken of maken, ik vond deze van dag 1 iets te klein (waarschijnlijk perfect voor de kleinere bootjes)
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  11. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Misschien ondertussen toch eens een (foto)update geven van de vorderingen van de laatste maanden :thumbsup:

    Afwerkingen van de 4 roertjes: nadat ze allemaal via de eerder beschreven vacuum-methode voorzien werden van een laagje glasvezel, zie je hier van links naar rechts:
    - Polyesterplamuur aangebracht
    - Polyesterplamuur geschuurd - alle grote oneffenheden zijn nu weg
    - Spuitplamuur aangebracht om de kleine oneffenheden te vullen
    - Geschuurd met fijn schuurpapier en klaar om te schilderen
    [​IMG]

    Vervolgens alle 4 de roertjes in een zwarte primer gezet:
    [​IMG]
     
    bram1324, ISOLA2, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Verlenging van de mast: Ik heb in een ver verleden ooit van Robbe de aluminium mast van de Smaragd gekocht (Aanvankelijk voor de Ericsson, maar daar heb ik uiteindelijk een Carbon mast gebruikt)

    Ik bouw uiteraard 2 boten, dus ik moest 1 extra mast bijkopen. Gelukkig zijn deze nog steeds verkrijgbaar, maar worden nu wel door Krick verdeeld en niet door Robbe. En gek genoeg zijn deze doorheen de jaren, of door Krick, korter geworden!

    De originele Robbe mast van 15 jaar geleden is namelijk 180cm, de huidige versie van Krick is slechts 170cm. Ik had mijn model getekend op een mast van 180cm, dus ik moest de nieuwe mast langer maken...


    Inlijmen van enkele carbon buisjes voor structurele sterkte (met epoxy en microfillers)
    [​IMG]

    Vervolgens wat glasvezel kous erover, samen met een krimpkous om alles strak te houden:
    [​IMG]

    Na het verwijderen van de krimpkous, afzagen op correcte lengte en wat schuren ziet het er dan zo uit:
    [​IMG]
     
    bram1324 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  13. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ook al wat bezig geweest met het maken van het dek

    Het begint met wat paswerk op basis van een kartonnen mal (die eigenlijk zowat 100% goed is aangezien het een afdruk is van het lijnenplan van de Delftship plannen)
    [​IMG]

    Vorm overgezet op vliegtuig multiplex van 1,5mm
    [​IMG]

    Kuipvloer uitgezaagd alsook de dekopeningen (er komt een kajuit/dekopbouw op)
    [​IMG]

    Dekopeningen voorzien van randen. Hierover kunnen dan de dekluiken komen:
    [​IMG]
     
  14. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Geen zeilboot zonder regeling van de zeilen natuurlijk, en daar komen natuurlijk wat dekdoorvoeren en katrolletjes aan te pas.

    De kant en klare katrolletjes van Cap-Maquettes kosten een fortuin in de hoeveelheid dat ik nodig heb, PeKaBe kende ik nog van vroeger maar lijkt nu nog nauwelijks te krijgen en kosten ook behoorlijk wat.... dus maar beslist om zoveel mogelijk zelf te bouwen.

    Dekdoorvoeren gemaakt van alu busjes, zelf gedraaid op de draaibank, messing buisje met schroefdraad M6 ingewerkt voor montage op het dek:
    [​IMG]
    Rolletjes heb ik gewoon besteld:
    [​IMG]

    Katrolletjes getekend en CNC laten frezen bij een bevriend hobbyist (ik heb zelf geen CNC) uit messing 0,8mm:
    [​IMG]

    Daarna kan een leuk klusje beginnen, namelijk het monteren van al de katrolletjes. Ik heb hiervoor M2 boutjes en moertjes gebruikt:
    [​IMG]

    Katrolletjes en keerblokken in gemonteerde toestand:
    [​IMG]

    De keerrollen voor het grootzeil geonteerd op plaatjes die ik in de romp kan lijmen:
    [​IMG]
     
    bram1324, Bert V en ISOLA2 vinden dit leuk.
  15. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Misschien wel 1 van de meest tijdrovende werkjes, het inbouwen en passen van alle servo's, bepalen waar ze het beste komen, zorgen dat alle lijnen vrij kunnen bewegen en nergens vastlopen....
    [​IMG]

    Ik heb er in eerste fase voor gekozen om de lijnen voor de fok (ik ga dus niet werken met een zelfkerende fok op 1 lijn, maar met een over te halen jib met kleine overlap aan de mast) uiterst bakboord en stuurboord te plaatsen:
    [​IMG]

    Overzicht van de huidige stand:
    [​IMG]
    Uiterst rechts (rode hevel) staat de roer servo.
    Vlak daarnaast staat de servo die de overloop van het grootzeil gaat regelen. Hier ben ik nog aan het puzzelen...
    In het midden dus uiterst bakboord en stuurboord en winchen voor de Jib
    Ook in het midden maar centraler de servowinch voor het grootzeil (schoot)
    Helemaal voorin net voor de kielkast zit ook een servo (niet te zien op de foto) voor de regeling van de fokkerails. Je ziet hier wel aan beide zijden de blauwe lijntjes naar boven lopen.
     
    Ard, bram1324, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Verder ook nog even bezig geweest met de "Electra"... Ik wou enerzijds de ontvanger en UBEC in een (min of meer) waterdicht doosje hebben... Anderzijds is er toch ook geen enkele plek waar de ontvanger kan staan zonder dat er ergens een servokabel verlengd moet worden, dus ook dat moest opgelost worden....

    En misschien is het pure overkill maar ik vond het ook niet echt een strak plan om straks 6 krachtige servo's rechtstreeks op de ontvanger aan te sluiten en alle stroom van die dingen over de ontvanger te laten lopen. Misschien dat de huidige generatie ontvangers er beter tegen kan, maar vroeger werd er toch altijd wat huiverachtig gedaan over grote(re) stromen door de ontvanger te jagen... Dus ik heb dit probleem en het probleem van de te korte servokabels opgelost door 1 power distribution bordje te maken, de stroom van de UBEC gaat op dit bordje en voedt rechtstreeks alle servo's, en langs de andere kant is er een doorlussing van de signaaldraad naar de ontvanger.

    Verdeelbordje (in werkelijkheid amper 2 cm groot):
    [​IMG]

    Gemonteerd in een waterdichte behuizing (de opening voor de kabels is met een lijmpistool terug afgesloten)
    [​IMG]

    Zicht op het geheel: Antenne's van de ontvanger tot buiten het doosje gebracht, de servo draden lang genoeg om alle servo's te kunnen bereiken, verder zit er naast een Robbe Ro-BEC (8A) ook nog een genua module in van momo-sauerland, om middels de 2 winchen en een 3-standen schakelaar de Jib van kant te wisselen.
    [​IMG]
     
    Bert V, Zeiler, bram1324 en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat zijn weer een paar mooie en duidelijke updates Dazzler :worship:.
     
  18. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ook van mijn kant nog een paar kleine updates, het zijn niet de meest productieve maanden geweest voor mijn project...

    1 van de problemen waar ik tegen aan liep waren de zeilservo's, en dan vooral de diameter van de trommels. Standaard zijn deze slechts 24mm, wat dus per omwenteling slechts 7,5 cm aan de touw geeft...

    Voor de overloop van het grootzeil had ik de WF-502 en doe doet maar 2 toeren, zelf met de servo uitslag op 120% (maximaal) kwam deze maar op 2,5 toeren of 18 cm lijn... en de overloop is 25 cm dus daar kwam ik niet mee toe.

    Ook voor de fok had ik een probleem, daar gebruik ik de WF-1006 voor met 6 toeren, maar ook dat gaf maar 45 cm lijn. op 120% kwam dit wel al op 55cm uit wat ik persoonlijk nog erg nipt vond, maar een bijkomend probleem was dat de lijn ook van de trommel begon te lopen omdat het spoel niet groot genoeg was.

    Dus besloten om voor al deze functies eigen, grotere trommels te maken mbv de 3D printer.

    Individuele onderdelen van de trommels.
    [​IMG]
    De linkse zijn 32mm en de rechtse is 42 mm.
    Voor de fok, op de WF-1006 met 6 toeren geven de 32mm trommels dus al snel 60cm lijn (op 100% servo uitslag) maar door de grotere randen vd trommels lopen de lijnen er nu vooral niet meer af omdat ze 'vol' zitten.
    Voor de overloop geeft de 42mm trommel met 2 toeren dan in totaal 26 cm, wat dus ook weer genoeg is voor de overloop van 25cm

    Onderdelen gemonteerd tot nieuwe trommels
    [​IMG]

    Centraal is gewoon een ronde servo-horn gemonteerd zodat de trommels past op de 25T krans van de servo
    [​IMG]

    Montage in de boot
    [​IMG]
    Wellicht een beetje overbodig, maar ik heb toch een soort van halve kapjes gemaakt als extra beveiliging dat de lijn niet van de trommel zou aflopen.

    Overzicht alles ingebouwd
    [​IMG]
    Altijd een beetje spannend natuurlijk, als straks het dek er definitief opgaat is het toch heel moeilijk om nog wijzigingen te maken want dat is de bereikbaarheid niet overal even goed meer...


    Tot slot ook al even een drijftest gedaan om de totale waterverplaatsing te bepalen.
    (op de foto staan de servo's trouwens nog op hun oude locatie)
    [​IMG]

    Wat de waterverplaatsing betreft kom ik uit op minstens 8,150 kg om de boot nog niet helemaal op de waterlijn te krijgen (bocht vd boeg vooraan steekt hier nog licht boven het water uit) tot 8,950 kg volledig op de waterlijn.

    Momenteel zit de romp met alle servo's/electronica op 2,5 kg, dus ik hou nog 5,65 à 6,45 kg over voor de verdere afbouw (dek + mast & beslag, en uiteraard bulb/balast)
     
    Bert V, bram1324, Unusual RC en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
  20. Tiepje

    Tiepje

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Den Helder
    Bram 1324 heeft gelijk wat betreft verouderen van elastiek. Ik heb geen "close loop systeem" .
    Wat een rot werk om hem er uit te halen zat vast voor in mijn 1 meter boot

    Mooi werk Dazzler ook van mijn kant
     

Deel Deze Pagina