"Swan-DL" - Eigen ontwerp bouwverslag

Wow Dennis,
Je bent weer goed bezig geweest.
Hier nog wat info om de keuzes nog moeilijker te maken. Sorry Daz.
Nu wordt idd de eerste set spreaders meestal tot op de volle breedte van de romp gezet. En "swept back". Naar achter gericht average tussen de 15 to 25°
Dan hebben ze geen achterstag meer nodig en kunnen ze een grootzeil gebruiken met grote roach(uitbouw) en ook een fathead (top van het groozeil dat geen punt is maar een plaat en topzeillat heeft).
Met een achterstag zou deze zeilvoering niet mogelijk zijn omdat tijdens het overstag gaan je grootzeil niet voorbij die achterstag kan.
Nadelen zijn wel dat als je voor de wind zeilt je niet volledig het grootzeil kunt laten vieren. De giek komt dan veel sneller tegen het hoofdwant.
2e nadeel is dat je een veel hogere load op je hoofdwant moet zetten om de mast achterover te houden en eventuele pre-bent in je mast te krijgen.
Als ze hoog aan de wind gaan gebruiken ze enkel hun High-Aspect of een nog kleinere fok. Wanneer ze dan iets ruimer gaan varen gaat de "code-zero" erop.
Dit is eigenlijk een zeil, veel groter dan de high aspect maar vlakker gesneden dan de gennaker. Deze zit ook op een furler en kun je oprollen net zoals een rolfok.
Dit zou doenbaar zijn voor jou rompen denk ik

LOL,
Sory had niet gezien dat we al 2 pagina's verder zaten. Ik denk niet dat mijn antwoord nog relevant is . Sorry

Back