Swashplate kraakt bij volgas

Ben bezig met het afstellen van mijn CopterX 450CX BA. Nu doet zich bij de swash plate (120 graden) het volgende voor. Bij gasgeven gaat de swash plate keurig omhoog, bij halfgas staan hoorntjes van de cyclische servo's (elevator, aileron, pitch) op 90 graden en de servo's bewegen goed. Maar als ik bij volgas elevator geef kraakt de boel en is er nauwelijks beweging van de swash plate. Swash mix staat op 60 procent voor alle servo's. Wat kan er loos zijn ?

Ben bezig met het afstellen van mijn CopterX 450CX BA. Nu doet zich bij de swash plate (120 graden) het volgende voor. Bij gasgeven gaat de swash plate keurig omhoog, bij halfgas staan hoorntjes van de cyclische servo's (elevator, aileron, pitch) op 90 graden en de servo's bewegen goed. Maar als ik bij volgas elevator geef kraakt de boel en is er nauwelijks beweging van de swash plate. Swash mix staat op 60 procent voor alle servo's. Wat kan er loos zijn ?

Wat bedoel je met KRAAKT?

Welke esc, bec. Klinkt als te hoge stroom bij max pitch, mischien door binding. Maar moeilijk te zeggen zonder verdere info. Pitch curve linear? Fimpje :)

je bedoelt dus als je helemaal omhoog pitcht en je dan elevator doet dat er gewoon geen bewegingsruimte is..
hoe is het met full negative pitch?

Het is al duidelijk, de elevator servo ratelt en is naar de haaien. Die CopterX CX-9G servo's zijn splinternieuw maar lijken mij niet van al te beste kwaliteit.

Welke servo's zou ik beter kunnen gebruiken voor swashplate en rudder ?
Denk aan metal en digitaal.

Laatst bewerkt:
erg goede servos voor je 3cycli/swash zijn de hitec hs-65 MG, BB kan ook wel. Staartservo Futaba 9257. Met deze combi heb je gelijk goed spul te pakken;)

Laatst bewerkt:
Hitec HS-65MG is niet digitaal en Futuba 9257 wel. Dat kan samen ?
Is voor de Futaba 9257 de Fusonic 9257 een optie.

En wat te denken van Hyperion Atlas DS11-AMB voor en Hyperion Atlas DS11-GCB achter.

En werkt dat allemaal samen met mijn GY240 digital gyro.

Laatst bewerkt:
de tail is een aparte servo, en deze mag als enige een andere zijn dan de cyclic.
cyclic moeten allemaal dezelfde zijn...( toch op 120graden system)

Inmiddels 3x Hitec HS-65MG en 1 x Futaba S9257 EP besteld.

Kan ik er vertrouwen in hebben dat de Futaba een goed span vormt mijn CopterX GY240 gyro ?

Of moet ik ook een betere gyro installeren en zo ja welke dan.

eerst kijken of het werkt...

een 9257 is gewoon een erg goede servo, alleen even opletten dat hij (voor zover ik weet) geen 6 volt mag hebben. Ga je naar 6 volt, moet er eem limiter tussen. Nu is mijn versie al weer een tijdje oud, misschien hebben ze nu een versie die het wel kan..

of je gyro goed genoeg is merk je op een gegeven moment met achteruit vliegen en als je andere gekke dingen gaat doen. Staart gaat dan wegklappen, en je gaat merken dat hij je gewoon niet bijhoud.
Voor normaal rondvliegen en hoover zal het snel goed zijn, zolang de staart hardwarematig maar goed in elkaar steekt

Stel, je wil op een gegeven moment beter:
- De futaba 401 (het origineel!) is oud, maar zal erg lang met je mee kunnen vliegen
- De GP750 of 780 van align, goede gyro's, alleen erg gevoelig op erg kleine hardwarefouten in de staart

Die 65mg's ga je geen spijt van krijgen..
Die van mij zijn pas overleden toen ik vergeten was dat analoge servo's niet in een digitaal systeem passen (3g)

je ziet enorm veel gyro's met 401 in de typenaam of merknaam, maar deze zijn in principe niet hetzelfde als de echte 401..

en zolang er geen futaba bij staat, is het geen origineel

Heb als proef een Futaba 401 besteld bij AliExpress.com voor een belachelijk laag bedrag. Heb inmiddels ook gelezen dat er fake 401's worden verkocht met de Futaba behuizing maar met een andere gyro erin en voor het gewicht zelfs met een ingelijmde bout. Nou we zijn benieuwd.

eerst kijken of het werkt...een 9257 is gewoon een erg goede servo, alleen even opletten dat hij (voor zover ik weet) geen 6 volt mag hebben. Ga je naar 6 volt, moet er eem limiter tussen.

Bij de specs van de 9257 staat alleen voor 4,8 V. Hoe kan ik zien hoeveel volt de staartservo s in mijn setup krijgt. Kan in mijn documentatie (ESC, AR6200 ontvanger, GY240, GY401) niets hierover vinden. Wordt het dan meten ? Lees ook rare verhalen over de DS stand van de gyro voor een digitale servo (en dat is de 9257). Soms wel soms niet DS op ON en delay al/niet terugdraaien ??!!

Het lijkt er inderdaad op dat ik voor de 9257 een 5.1 Step-Down Voltage Regulator moet gebruiken. Tussen servo en gyro neem ik aan ? En kijk wat ik vond output-van-align-2way-step-down-voltage-regulator

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je wilt weten hoeveel volt je boordspanning is, moet je in de documentatie van de regelaar kijken.

De regelaar heeft een BEC circuit, wat het voltage van de batterij (max 12,6 volt) terugbrengt naar 5 volt of 6 volt. Dit is ook nog wel eens aan te passen, de meeste zekere manier om er achter te komen is domweg meten..
Vaak mag de BEC ong 2 Amp continu leveren, dit is genoeg voor hele volksstammen, maar bij mij op de een of andere manier niet (misschien een slechte bec op mijn regelaar). voor de toekomst kan het wijs zijn om er nog een aparte BEC tussen te zetten, maar dat hoeft nu voorlopig nog niet.

En stel, je hebt nog geen meter voor voltage meten, loop even langs de bouwmarkt in de buurt, voor 20 eur oid heb je vaak al iets wat voltages etc kan meten, dit is een ding wat je stiekem vaak gaat gebruiken..

Stel, de boordspanning is 6 volt, moet er inderdaad een step down tussen de gyro en de servo. Die 5.1 volt is goed, dit gaat bij mij al 2 jaar zonder problemen (even opletten, niet zomaar dat ding er tussen zetten, die step down haalt ong 1 volt van het voltage af, dus als je 5 volt boordspanning hebt met de step down, heb je opeens 4,1 volt op de servo...) De rest van de electronica kan meestal met gemak 6 v hebben, alleen de servo's wil nog wel eens wisselen.

De delay moet voor een snelle servo en een normale heli gewoon helemaal op 0.
De delay is eigenlijk voor schaalheli's of langzame servo's, dan kun je de gyro wat langzamer laten werken.
De DS stand op een servo is idd voor digitale servo's, als je zeker weet dat de jouwe digitaal is (de 9257 is dat), kan deze op DS.

Even gemeten en BEC blijkt 5,07 volt onbelast af te geven. Dus geen spanningsregelaar nodig dunkt me.

Laatst bewerkt:
nope, dan heb je niets nodig.

Aparte bec kun je iig wel in je achterhoofd houden voor later

Back