Swashplate Mixing versus Travel Adjust

Ben bezig op een DX7 de servo's/pushrods/electronica instellingen te doen voor een trex600N.

Om binding bij de extremen eruit te halen kan je in het menu "swashplate mixing" de percentages terugbrengen.

Zou het ook straffeloos in het menu "travel adjust" kunnen?

Verder adviseert de manual om EXP wel te gebruiken in het swashplate mixing menu. Waarom en hoeveel %?

Geerten

Travel adjust is per servo, Swash mixing per functie(2 of 3 servo's tegelijkertijd). kan dus niet straffeloos. je gebruikt de epa alleen om de swash level te krijgen boven en onderin.

EXP(O) maakt de stick wat minder gevoelig rond het middelpunt, hovert iets makkelijk/minder twitchy.

Travel adjust is per servo, Swash mixing per functie(2 of 3 servo's tegelijkertijd). kan dus niet straffeloos. je gebruikt de epa alleen om de swash level te krijgen boven en onderin.

EXP(O) maakt de stick wat minder gevoelig rond het middelpunt, hovert iets makkelijk/minder twitchy.

Let op de DX7 heeft ook een expo functie in het SWASH menu en dat is wat anders als de expo functie op aileron en elevator.

Hoe deze functie precies werk bij Spektrum durf ik als futaba man niet te zeggen maar hier hebben we google voor toch???

GOOGLE

Dank Anko,

Maar wat adviseer je in de volgende situatie:
Swash Mix menu:
Aile: + 40%
Elev: +40%
Pitch: -55%

Totale pitch range is nu van -12 naar + 12 graden (trex600).

Bij maximaal positieve pitch krijg ik binding wanneer ik de cyclic stick maximaal naar links of rechts onder beweeg.

Welke waarde adviseer je nu aan te passen?

Groeten, Geerten

Ik weet niet wat je vliegstijl is...
Maar +12 - 12 is aardig wat, en alleen nodig bij een hard 3D setup (ruwe stijl).
+- 10 kom je een aardig eind mee :), (pitch getal verlagen)
Dan ben je misschien al van je binding af.
zo niet dan kan je de aile en Elev nog wat lager zetten.

Ik vind de swash waarden in je DX7 wel wat laag trouwens..
Gebruik je de servoarm lengte van de swashservo's volgens de manual van de trex600?

Grt,
Eric

Ik gebruik de drie extra gekochte align servo wielen.
Met de exp functie in swash menu is pitch op max min en max plus al iets minder geworden. Heb de ail en elevator waarden dus ook weer iets kunnen ophogen.
Op USA forums gelezen dat ze adviseren om deze exp functie wel te activeren, maar tegelijk ook de subtrims uit te zetten. Klopt dit advies? Anderen zeggen juist weer alleen subtrims te gebruiken waar mechanische verbetering niet mogelijk is, en de swash exp uit te laten...
Wat is nu wijsheid???

Vergeet niet dat iedereen het in detail anders doet...
De hoofdlijnen zijn altijd hetzelfde, maar de invulling op detailniveau verschilt

De zenders tegenwoordig hebben zoveel mogelijkheden, dat je op verschillende manieren precies hetzelfde kunt bereiken..

Nu is het doel van subtrim om je swash recht te zetten, voor zover dat hardwarematig niet meer lukt. Die moet dus aan blijven. Heb je hem niet nodig is het mooi meegenomen, maar hij hoeft niet perse uit..

Voor exp
Ik ben niet bekend met die zender, maar het beste is op 1 plek exp in te stellen. Als er een mogelijkheid is dit op 2 plekken te doen, moet je gaan kijken wat het verschil is van de 2, en dan zelf even kijken wat het handigste is. Doe je het toch op 2 plaatsen, gaat dit vaak met elkaar rommelen.

Ik ben wel bekend met deze zender.
En als je een Flybar kop instelt, en dat is dit, dan moet je die algemene Expo functie altijd activeren in de DX7.
Expo is eigenlijk een verkeerde naam voor deze functie, Je CCPM mixing verloopt gewoon veel beter met deze functie aan, De heli zal er dus beter door vliegen.
Eerst zoeken naar de ideale hevel (alle standen proberen en de beste uitzoeken)
Gewoon subtrimmen (met swashleveller) want als je een goede hevel te pakken hebt is de subtrim heel erg klein.
Subtrims gewoon altijd zo klein mogelijk proberen te houden.
Na het opbouwen van de kop kan je dan met de travelwaarden van aileron en elevator de eventuele interactie uit de swash halen (meten op je paddles met een waterpasje of een bevelbox).

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie tips!

De exp staat aan en laat ik aan.

De subtrim is minimaal en de overige waarden kloppen m.i. aardig goed.

Bijna klaar dus om te gaan proberen!

Grt, Geerten

Back