SWATH loodstender, nieuwe eigenaar!

Discussie in 'Duikboten' gestart door wimg, 16 dec 2004.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Op verschillende plaatsen heb ik al van mijn plannen om een SWATH te bouwen laten horen:

    Oa. in de draad over de Seabottom Subsail:
    Als reactie kreeg ik een pb van Hein met zijn oplossing om de as goed waterdicht te krijgen. Hieronder mijn reactie (in pb) naar hem:
    En dat laatste mag NU gebeuren :D
    Geef me jullie ideeen om de buizen en hun eindkappen (op een eenvoudige, niet kostbare!) manier waterdicht te krijgen!

    Zoals hierboven al aangegeven: het geheel komt niet diep (ongeveer 15 a 20 cm) dus diepzee-proof hoeft het niet te worden. Een "houtje-touwtje" oplossing is zowat al voldoende (mits ik de kappen niet verlies natuurlijk)

    (edit: titel aangepast om te kunnen vinden in google)

    Wim
     
  2. Tip:

    een paar maandjes geleden stond deze aparte boot omschreven en uitgelegd als model in het blad modelwerft. Ook hoe ze aanklopten bij de duikboten. Misschien kun je via www.vth.de nog dit nummer bestellen.

    Danny van Dijk
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi Wim,

    niet zo direct een passende oplossing te geven zonder wat bijkomende info: wil je beide kappen verwijderen (dus zowel de boeg als de eindkap waar de schroefas doorsteekt?)? Wil je de beide 'torpedo's' (laat ik ze zo maar noemen) verwijderbaar maken van de romp van de SWATH of alleen de inhoud (accu's, motoren, schroefas, overbrengen) kunnen verwijderen?
    Wat in ieder geval van belang is om mee te nemen in je beslissing over de constructie is dat een schroefas-afdichting zoals normaliter gebruikt in een duikboot, niet blij is met het 'doorhalen' van de schroefdraad aan de schroefzijde van de as: gegarandeerd de volgende keer lekkage! De schroefas moet altijd 'naar achteren' uit de romp worden gedrukt, en van daaruit ook worden gemonteerd. Dit betekent wel dat je de schroefas op de 1 of andere manier moet kunnen losmaken uit je torpedo. Het verwijderbaar maken van de eindkap lijkt mij dus niet een standaard klusje dat je iedere keer na het varen gaat doen, maar meer bij problemen of groot onderhoud.
    Ik zou's rondneuzen in de afdeling PVC (riool, regenwater) pijp. Er zijn diverse eindkappen verkrijgbaar met schroefdraad (vaak met geintegreerde rubber-ring). Deze kappen passen precies over een bepaalde diameter pijp, en sluiten gegarandeerd waterdicht af. Meestal steken deze kappen uit over de pijp waarop ze zitten (diameter deksel groter dan diameter pijp) dus de oplossing zou zijn de diameter van het deksel aan te passen aan de diameter van de torpedo. Als deze gelijk is kan je op het deksel de einkappen construeren. Je zou dus een pijp moeten nemen waarin je de aandrijving maakt, die waterdicht afsluitbaar is met de eindkappen. Deze pijp past dus in je torpedo en je maakt 'm waterdicht en bevestigt hem in de torpedo door de voorste kap vast te draaien. Zit ik alleen even te denken aan je bedrading....
    Als het niet duidelijk is wil ik wel een tekeningetje van m'n idee maken.

    Grtz,

    Jos

    Tussen haakjes: dit is niet 'een duikboot maar net niet' maar een typisch geval van een twijfelaar, oftewel een boot die van twee walletjes eet!! :wink:
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jos,

    Dat van die schroefkappen ga ik eens even opzoeken in de Gamma of zo.
    Ik zat eerst te denken aan die kappen die je lijmt en zo, maar dat is ook niet alles.
    Als er inderdaad schroefbare kappen zijn is dat wel zo makkelijk.

    Ik was, net zoals je al zegt, niet van plan de torpedo (laten we die naam d'r maar even in houden) steeds uit elkaar te schroeven.
    Minstens 1x natuurlijk, om de aandrijving te monteren.
    De bedrading wil ik naar boven trekken, want daar, lekker hoog en droog boven het water, wil ik de rc laten wonen.
    Ik heb dus alleen 2 onder water wonende motoren.

    Danny,

    Dat artikel heb ik inmiddels al gekregen van Adam.
    Ik heb ook al het prive adres van de schrijver, maar ik wacht even tot hij mij benaderd. Ik weet nl. niet of hij weet dat ik zijn gegevens heb. (De uitgeverij heeft mijn verzoek om gegevens ook door gestuurd naar hem.)
    Ook de Elbe Lotsen Bruderschaft uit Cuxhaven is inmiddels al op de hoogte dat ik deze Swath wil bouwen en ze zijn al wat foto's voor mij aan het regelen.
    M.a.w ik ben al even bezig. :wink:

    Wim
     
  5. KOEZE

    KOEZE Guest

    Ik heb een hele simpele en doeltreffenbe oploosing voor je.
    Simmerringen (oliekeerringen) Deze kosten zon 6 euro bij een technische groothandel en zijn speciaal bedoeld om een draaiende as waterdicht af te dichten zonder veel wrijving te veroorzaken.
    Kijk maar eens op http://www.simrit.de/E/start.htm. Dit is niet de enige fabrikant maar ze hebben een leuk verhaaltje over deze dingen.

    Norbert Brüggen (de bekende Europese modelduikboot guru) gebruikt ze ook veel.

    Je hoeft trouwens niet speciale maatregels te nemen omdat je schroeven zo ondiep zitten. Een gewone vetgesmeerde schroefas moet ook de klus wel klaren.

    Erik Jan
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Ik denk ook aan die oliekeerringen, zijn bij elke handel in afdichtingen in de meest uiteenlopende maten te vinden. (in de digitale ptt bedrijvengids zoeken op "Afdichtingen").

    Ik denk echter dat alleen assen met vet erin niet afdoende zijn. Door temperatuurverschillen, als je de boot in het water zet worden de rompen kouder, krimpt zich daarin bevindende lucht, wat voor een kleine onderdruk zorgt. Aangezien je de rompen niet vaak zult (wilt) openen kan er na verloop van tijd dan toch ongemerkt water in komen.

    Ik zit ook al te broeden op een tekening, volgt nog.

    Lex.
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Hallo Wim, je moet eens kijken op de site van Norbert Brüggen.
    www.modelluboot.de
    Die heeft een boot de Dolfijn en daar zitten ook afdichtingen in.
    Het voorstuk schuift over het achter stuk en er zit een O ring tussen voor de afdichting.
    Mijn 206 heeft ook dit systeem, in het voorste stuk en het achterste stuk.
    Dit heb ik zelf gedraaid en voldoet al 14 jaar heel goed.
    Je kunt ook een bajonet sluiting halen maar ik denk dat dat je dat te duur vindt voor die enkele keer dat de drijvers open gaan.
    Het is eigenlijk een soort draagvleugel boot he.
    Oftewel een Hydrofoil.
    In Rusland hebben ze meer van die dingen.
    En voor de as doorvoering zou ik niet te veel moeite doen want je komt niet op zo'n diepte met die boot.
    Ik heb hier ook ergens beschreven hoe ik die doorvoeringen maak.
    Mijn boten zijn op 5,5 meter diepte geweest meerdere malen zonder problemen.
    Gebruik geen gewoon smeervet in je assen, neem Mystic vet van Norbert Brüggen of siliconen vet.
    Er wordt hier nogal veel geschreven dat je vet moet nemen.
    Maar als je ook in zwembaden wilt varen mag je geen vet gebruiken, en als je het doet en ze merken het mag je er nooit meer varen.
    En siliconen vet is nu ook niet zo veel duurder.
    En je weet hoe moeilijker je het maakt des te slechter kan je het repareren.
    En 2 simeringen, oliekeringen, zijn genoeg voor de assen.
    Je komt niet zo diep in het water.

    Hein
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Oeps, rectificatie :oops: :oops:

    Ik realiseer me ineens dat je waarschijnlijk een open verbinding naar boven hebt voor je kameldoorvoer. Dan speelt dat onderdrukprobleem niet, en kun je inderdaad traditioneel gesmeerde assen gebruiken! :wink:
    Als vet is ook mooi Petrol Jel te gebruiken. Dit is een watervast, reulloos, en smaakloos vet dat ook gebruikt wordt in de levensmiddellenindustrie. (softijsmachines, koel- vries- cellen) Ik heb er alles mee in m'n Walrus gesmeerd, werkt uitstekend. Het zwembad gebruikt het waarschijnlijk ook in z'n pompen en afdichtingen. Kunnen ze nooit klagen :lol:

    Lex.
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Leuk dat jullie zo met me meedenken!

    Dat idee van die schroefbare PVC pijpen spreekt me wel aan.
    Ik zal eens kijken.
    Problemen met over/onderdruk denk ik niet te krijgen, want ik wil alleen de motor in de torpedo laten wonen, en die moet toch van spanning worden voorzien. Daartoe maak ik een buisje in de staanders waardoor de electra kan lopen.

    Heb even geprobeerd bij de Wildkamp op internet te kijken, maar kreeg geen specs te zien. (De Wildkamp doet o.a. aan PVC pijp werk.)
    Wie weet waar ik spec's van (schroefbare) (PVC) buis kan vinden?

    Wim

    (edit)
    was aan het typen toen de posts van Hein en Lex binnenkwamen
    (/edit)
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Als het goed is heb ik dit weekend iemand voor je die het artikel in kleur in kan scannen.
    Dan zullen de foto's wel wat beter zijn :lol:
    Kan je ook de oplossing uit de Modellwerf zien.
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt Adam!

    Dat zou misschien ook kunnen helpen, maar een andere oplossing hoeft daarmee niet een slechtere te zijn.

    Keep on thinking boys!

    Hein,

    Nee, je vergist je!
    Dit is GEEN hydrofoil.
    Een hydrofoil heeft een soort "vleugels" die door het water gaan en die een opwaartse kracht leveren. Die opwaartse kracht zorgt ervoor dat de romp uiteindelijk uit het water komt en daarmee de weerstand van het water verminderd.
    Dit is veel meer een zusje (halfzusje, stiefzusje :wink: ) van de duikboot.
    Hier worden de torpedo's gebruikt om de opwaartse kracht te krijgen. Net als bij een duikboot die in evenwicht toestand vaart, dus niet stijgt of daalt. (Of heb ik dit laatste mis? Tja, jullie zijn de experts.)


    Wim
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Hoi Wim,
    heb je dan ook een soort diepte roeren op die buizen?
    Of zijn ze zo afgesteld dat ze omhoog wijzen?

    Hein
     
  13. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Wim,

    ik vond nog een catalogus van Wildkamp van 2002-2003 in m'n hobbyhok, maar dat is wel een beetje bejaard. Kijk voor een idee maar eens op de volgende link van een 'concurrent' : http://www.brinkman.be/brinkcgi/page.cgi?l=n&t=g&g=onderdelenwatertechniek en voor de schroefkappen dan o.a. http://www.brinkman.be/brinkcgi/pag...fvoerbuisenhulpstukken&u=pvckruisstuk45#unit3.

    Jos
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt Jos!

    Nu heb ik een idee wat voor diameters d'r zijn.
    Ik denk nu aan iets in de maat rond 100 (ongeveer)
    Als er kappen op moeten, zou er een extra dikte op de buis moeten komen om de overgang niet zichtbaar te maken.

    Ik probeer van het weekend eens bij een installateur wat in z'n magazijn te kijken. Als ik vertel dat het voor een duikboot is zou dat toch wel mogen, niet waar :wink:

    Prettig weekende allemaal!

    Wim
     
  15. Roger B.

    Roger B. Guest

    PVC heb je in 100, 110 (geloofik) en 125 doorsnee (opvolgende maten.)

    je kunt dus 100 nemen, de doppen steken dan uit, doe dan om de buis een buis 110 of als die niet beschikbaar is 125 en maak de doppen bol en gelijk aan de diameter van de buitenste buis.... je binnenste buis is dan dicht en het lijkt 1 diameter te zijn...

    je zou de achterste dop nog kunnen voorzien van een (stuk) buis dat IN de eerder genoemde binnenste buis past, als je in deze binnenste buis dan de motor bevestigd dan kun je de motor met schroefas enz eraf schroeven zonder de afdisching van je schroefas te belasten (je neemt de complete aandrijving met de dop mee)

    verder zou je nog kunnen overwegen om doormiddel van een of ander systeem met sleepcontacten en ringen rond de buis waar de motor in zit je drijvers volledig dicht te maken. je hebt dan ook geen problemen met draden als je de motoren moet demonteren uit de drijver en kunt dan gemakkelijker controleren of alles droog gebleven is...

    ik hoop dat ik duidelijk ben, bij vragen wil ik wel uitleg proberen te geven.... (pb werkt het best, ik ben niet vaak op ditdeel van het forum)
     
  16. Guest

    Guest Guest

    Hallo Wim

    hoe groot gaat die boot worden?
    Buizen 10 cm dia

    Hein
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Wim,

    Met die doppen krijg je, ben ik bang, niet goed aansluitende vlakken, de randen steken uit.
    Hier het beloofde resultaat van het gebroedt:

    [​IMG]

    Buis van PVC-pijp, neus massief hout of kunststof, staart spanten-latjes bouwwijze(?).

    Met de centrale schroefbevestiging trek je de in de staart vast gemonteerde montageplaat met motor, koppeling, en schroefas vast in de buis, waarbij de beide o-ringen voor de afdichting zorgen. De 'groef' achter maak je van een stripje buis, waar een klein stukje uitgezaagd is. Dan kun je hem in een kleinere diameter in de buis lijmen. De rand is niet erg, de 0-ring dicht af op het buis- en staart- vlak. Dit is een afgeleide van de methodes in de Robbe duikboten. Zou moeten werken.

    Maar tijdens het tekenen bedacht ik me dat we het met z'n allen mischien te ingewikkeld willen doen. Als je nou eens de torpedo's als één geheel bouwt, en dan ter hoogte van de motor en koppeling aan de onderkant een serviceluik erin zaagt. Aan de binnenkant strips lijmen ter ondersteuning, en dan het luik met siliconenkit erinzetten, is de torpedo helemaal waterdicht. Als je met de bedrading twee slangetjes naar boven voert voor het smeren van de as, en wegzuigen van toch ingedrongen water hoef je alleen in de torpedo te zijn voor vervanging of ernstige reparatie van de motor. Moet je erbij druk je van binnen uit, door de steunen naar boven, het luik eruit met een lange schroevendraaier of zoiets, die siliconenkit laat wel los. Naderhand luik er weer met siliconenkit erin. Onder het motto, Keep It Simpel, kan weinig stukgaan of lekken.

    Groeten, Lex.
     
  18. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Lex,

    KISS,
    Dat is inderdaad het motto!
    Raf heeft me een pb'tje gestuurd dat hij een simpele methode heeft die met vaseline (oid) te dichten is. Even afwachten, want jou siliconen kit methode is inderdaad heel simpel, maar ook tamelijk semi-permanent.
    Ik dacht er zelf ook aan om de achterste kegel vast te maken aan schroefas en motor. Dus dat dit een geheel wordt.
    Jullie hebben het steeds over dubbele buizen, maar daarmee gaan jullie er misschien vanuit dat alleen het motor deel dicht moet zijn. Dat is niet zo. De hele torpedo moet waterdicht worden, want deze moet het opwaarts vermogen gaan leveren. En als ik een deel van de torpedo waterdoorlatend maak, mis ik dat opwaartse vermogen.

    Ik zoek eigenlijk een oplossing waarbij ik de achterste kegel wel kan verwijderen, maar dit hoeft niet zo vaak (hoop ik :wink: )
    De belangrijkste reden om de torpedo te openen zal waarschijnlijk zijn om belangstellenden naar binnen te kunnen laten kijken. :wink:
    (Ik hoop niet dat de belangrijkste reden zal worden om het lekwater er uit te laten lopen. :wink: )

    Overigens:
    De schaal wordt 1:25, het origineel is 25 x 13 meter, bij een diepgang van ca. 2,70m
    Het model krijgt dan een lengte van 1 meter en de torpedo's zouden dan ongeveer 10 cm rond kunnen worden.

    Wim
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Wim,

    een foto doet het ook goed als men wil weten hoe het er binnenin uitziet. Kost ook een stuk minder moeite en geld! :lol: :lol:

    Groeten, Lex.
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Lex toch!
    Jij zou het toch ook veel liever in het echt zien dan op een plaatje?
    Aan het water komen er dan toch nog vragen van:
    "ach, kun je dat dan niet even laten zien?"
    en dan kom je aan met een foto .......

    In het eggie is dat toch veel beter :wink:
    en zo kunnen wij modelbouwers weer van elkaar leren.

    Raf heeft overigens een berichtje gestuurd met een uitleg (plaatjes volgen nog). Die had ik geprint om thuis even te lezen (vanaf papier gaat dat toch even beter) maar dat papier op m'n werk laten liggen.

    Leek op het eerste gezicht wel een aardige oplossing, maar moet er nog even in detail naar kijken.
    Ook met een collega over gesproken, en die kwam ook al met een eenvoudige oplossing (ze bestaan dus wel :D )
    Wellicht kan het combineren van een aantal oplossingen leiden tot een simpele en goedkope manier om de torpedo's af te sluiten.

    Wim
     

Deel Deze Pagina