Swing 3000 met mega-16/15/4

• Topicstarter Topicstarter eddycl
  • Startdatum Startdatum
E

eddycl

Guest
Hallo,
Sinds kort ben ik de blije bezitter van een Kontronik Swing 3000 brushless regelaar en een Mega 16/15/4. :D De bedoeling is, hiermee mijn easy-star op te waarderen. 8)
Op tafel aangesloten op een servotester en 6 cellen NiMH begon de mega te brommen en te oscilleren en werd heel snel, bloed heet. (geen stroomtang voorhanden) Ook een cdrom motor op de regelaar aangesloten gaf de zelfde symptomen. :? Bij de leverancier wilde alleen een Fun effetjes lopen op de regelaar, anders geprogrammeerd (rem) ging ook de fun brommen. :x
De handel terug mee naar huis genomen (*)viel mij in, dat de regelaar misschien wel een belasting nodig had om zich te kunnen inregelen op de motor. :idea: Een propeller gemonteerd deed wonderen. Het ding liep als een tierelier. :D 10Amp 7,2volt. Op de cdrom motor blijf de regelaar weigeren.
:?:
Wie heeft ervaringen met de swing en kan mij vertellen waarom de cdrom motor niet loopt. (20wnd/,5mm in ster)

(*)had geen zin in geld terug

Uitgaande dat er geen defect is (draadje los, fet stuk), lijkt het erop dat het opstart algoritme/schema van de regelaar moeite met het soort inductie van de cdrom of onbelaste mega.
Eerst moet de boel starten, dan pas speelt de (automatische) timing een rol.

Probeer eens andere wikkelingen of betere magneten in de cdrom.

Dank je Harold, :)

Bij de handelaar (een brandstofFreak) hebben we een KONswing 2000 en een KONsmile op de toonbank geprobeerd en die deden precies hezelfde. Ook een ander motor van mega liet hetzelfde zien. Ook daarom twijfelde ik aan mezelf. Wat de cdrmotor aangaat, ik heb er inderdaad nog geen neodym in zitten, te lage reactantie dus???(magneten zijn onderweg) Ga vanavond de cdrom proberen met een 'ami'-regelaar.
:?: Zijn er nog stringente bepalingen wat betreft:
aansluitkabels-lengte-diameter (een enkel milliOhmpje??) naar en van regelaar :?:
:?: Heeft een laagdoorlaatfilter naar de motor effect?(ferroxcube ringetjes of iets dergelijks?

Lengte van draden en ferriet ringetjes kan ook weer invloed hebben op starten/timing/fisfire.

Welk probleem verwacht je met een filter op te lossen?
Normaal niet nodig.

Ik gebruik mega onbelast en belast en cd-rom met neodym en met standaard ring op een Hacker master regelaar en dat loopt altijd 100% goed. Ik zou toch eens gaan kijken naar een andere regelaar ;)

Hoi,
Ik heb vanavond de cdrm op die andere regelaar geprobeerd.(AMI)..niks dus, 12 amp en de regelaar kapte ermee. Met en zonder belasting. Toen eens onderzocht hoe de magneet configuratie in de standaard ring is.....ahum, 3 stuks noord- en 3 st. zuid-pooltjes. Naar ik begrijp moeten dat er 6Nrd en 6Zd zijn. Blijkbaar is de motor anders gewikkeld geweest. Kan me nu voorstellen dat de regelaars dit niet kunnen vangen betreft timing etc.
Fisfire?? Nooit van gehoord...Moet nog veel leren, ...WIL! nog veel leren. Die zoeken we op.

De ferriet dacht ik, zou misschien iets aan ijzerverliezen kunnen wegwerken.
Hacker - de volgende misschien. Ik hou hem in gedachten,
tenk joe verriemuts :wink:

HEy Eddycl, de fisfire..zal wel een misfire zijn? althans daar horen we regelmatig van.. Maar ook ik kan het fout hebben..
Misschien reageert harold nog wel.

Een missfire is als je motor naar mate je meer toeren maakt begint te stotteren. meestal zijn de magneten niet sterk genoeg. (maar hiervoor zou ik een cd-rom draadje openen als ik jou was)

groeten Vip-er

ps. ik heb tot nu toe alleen jeti regelaars, deze functioneren zowel belast als onbelast prima.

Hey Harold,
ik ken de site..en ik lees het nu nog ff .. maar ik zie toch nergens een fisfire..... tis toch helaas misfire.. (Afgeleid van benzinemotor termen?)

Of bedoel je dan toch echt wat anders?

groeten Vip-er

TenkJoe, leuke link zeg!! :D Die kunnen wat hè, die hollanders...smullen.

cit. - A CDROM motor only runs well on a controller specially suited for these small motors, for instance JES 6A-3p
- - Verklaard misschien dat de lichte motor die ik heb geen partij is voor de swing 3000.

Maar nog meer,

cit - While adding more magnets to each rotor-pole, the efficiency and torque kept increasing, while the no-load speed
and misfire decreased until there was hardly any space left between the magnets of adjoining poles.
The decrease of the no-load speed is proof for the fact thet the net magnetic force still increased!
I especially enjoyed the decrease of misfire!

- -is het mislukken van mijn experimentje te verklaren met het gegeven dat de 9 polen zich moeten richten naar 6 stuks magneetjes, een gap van bijna een pool breed. Het kan volgens mij gewoon niet kloppen, de symetrie is zoek! Als ik een voor een stroom door de spoelen stuur, verspringt de klok ongelijkmatig! (Hoe is dat ding gewikkeld geweest?)

afb8814.jpg

Ik test mijn cd-rom motoren meestal met een 40A regelaar dus dat een kleine beter geschikt zou zijn.....

Tegenwoordig hebben een hoop regelaar automatische timing, of anders instelbaar.

In het begin was dat minder het geval en werkte niet alle regelaars op cdrom motors.

Dat veel moderne regelaars cdrmotors aankunnen is m.i. geen argument. Speciaal voor kleine motoren ontworpen regelaars lijken me beter aangepast aan de veel kleinere grootheden. Kortere tijden, kleinere reactanties (Harold :wink: ) etc.
Effe afwachten tot ik mijn neodym in huis heb, voordat ik over die swing ga roddelen.

Waarom bouw ik een cdrommotor.?? Lijkt me logisch dat ik dan ook maar een licht regelaartje gebruik.

afb8815.jpg

hier kloppen de pooltjes niet. Aantal!

afb8816.jpg

hier wel 12 pooltjes, maar ook deze motor loopt niet op de swing.

afb8817.jpg

Hier ook weer 12 pooltjes.

Nog wat gebruiks info over de swing 3000, check de link->
http://www.elektromodellflug.de/dancerswing.htm
Ik gebruik 'm zelf ook icm een TyphoonMicro 15/13 met 10x7klap carb.
Zelfs een (in verhouding tot waar de regelaar voor bedoelt is) zware motor als een axi2826/12 weet ie raad mee, zelfs 38amp statisch gemeten. Slaat dan wel af na 10sec; da's in een e-zwever niet zo'n ramp.
Kortom, fijn ding!

:) rob

@eddycl-> Hoe zijn je ervaringen met de swing3000 en mega16-15-4?

Wat voor prop, hoeveel cellen, rpm, propsnelheid, motorlooptijd? Zit ook te loeren naar deze motor namelijk, voor een pylonracer :twisted:

succes, en hou ut heel!
rob

Robert,
Het was de bedoeling de combinatie te gebruiken voor mijn Easy Star echter hier is het nog niet van gekomen. Deze vogel is helemaal verlijmd, jammer om deze te beschadigen zolang die chick nog zo mooi vliegt. Ervaring hiermee heb ik nog niet dus. Mijn collega (Lei) echter is een ouwe rot in het elektro vliegen en is net zo tevreden over zijn mega motor als over zijn peperdure. (merk?)
Ook heb een statisch proefje gedaan met een 6x4 apc en een camSpeed 5,5x5,5. Op 12v accu

apc 6x4
2Amp, 3500tpm,100gr.
7Amp, ?tpm,300 gram
23A, 10.000tpm, 750gram.

CamSpeed 5,5x5,5
2A, 3500, 76gram
7A,?tpm, 248gram
25Amp, 10,000tpm, 638 gram

Ron, een spijker in een spoel heeft invloed op de Zind.
Je maakt mij in de war. Moet mijn kennis van de begrippen, windingen,stroom, deltaT, tegenEMK, etc,etc, nog maar eens opfrissen(28jaar geleden!)

ron van sommeren zei:
Reactantie (=zelfinductie) is een eigenschap van de spoel, niet van de combinatie spoel-magneet.
Onzorgvuldig 'geforumuleerd' Ron. Het materiaal van een magneet in (de buurt van) de spoel beïnvloedt de zelfinductie natuurlijk WEL. Echter, de zelfinductie is niet afhankelijk van de STERKTE van die magneet.

eddycl: WWaat een 16/15-04 in een easy star 8O .....maar dan toch wel niet op 12V huh? 8O
HolyCamoly, wedden dat op vol gas je vleugel breekt!?

Motorgewicht is 76gr, da's volgens mij te zwaar als vervanging van de standaard motor.
Ik heb ze wel zien vliegen met 3s lipo's,maar hoelang het borstelmotortje dat uithoudt?? Gaat wel rap omhoog,en vliegt zonder moeite een uur op warme dagen.

Misschien een leuke 'pylon-instapper' op deze manier :twisted:

succes, en pb me als dit gaat vliegen,neem ik m'n camera mee :D

robert :)

Back