synthesizer in zender

• Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
Dit soort technieken zijn gelukkig niet toegestaan in modelbouwapparatuur. Hierbij is het verplicht, dat de eindgebruiker zelf de keuze maakt op welk kanaal er uitgezonden wordt en dit moet ook op een of andere manier zichtbaar zijn. Daarnaast mag de PLL uitsluitend afstemmen op de voor modelbouw toegestane kanalen.

@Adrie

Ik heb ook een EVO 9 met synthesizer. Was een normale kristal versie op 40 MHz en heb ik upgraded naar Synth op 35 MHz.

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik minder problemen heb dat voorheen met de 40 MHz kristal versie. Op 40 MHz heb ik nogal wat problemen gehad met een toestel om het storingsvrij te krijgen. Met de 35 MHz synth nog geen enkel probleem gehad.
Dus zeker niet slechter als de kristal versie. Ook het verbruik met Synth is niet merkbaar meer. Bedrijfstijd blijft meer dan voldoende.

Het schijnt echter wel oppassen te zijn met het gebruik van de Synth aan een PC interface. Er zijn verhalen dat door ESD de synthesizer kapot kan gaan. Dus ook bij het monteren van de module ESD veilig werken!

M.v.g.

Ad

Een maat van mij heeft de kristaluitvoering van de evo en tot nu toe zijn er geen problemen geweest.
Mijn reden om over te stappen naar de evo synh is dat ik slechte ervaringen heb gehad met de FC-18 van futaba.
Ik vlieg wedstrijden en moet zeker 10 tot 15 keer van kristal wisselen.
Dit heb ik al zo vaak moeten doen dat het printje waar de module op zit was beschadigd.
Dit heeft me bijna een model gekost.

Is het ook mogelijk om een modelgeheugen van de ene naar de andere evo over te zetten via de PC ??

MVG: Adrie

Je kunt bij de EVO alleen alle modelgeheugens tegelijk omzetten. De backup feature staat niet toe om een enkel model te copieren.

Ik heb geen idee of problemen ontstaan tussen backups van EVO 9 en 12.

Ik wilde ook niet beweren dat er problemen zijn met de kristal versie van de EVO. Ik wilde alleen aangeven dat de synth zeker zo betrouwbaar is als de kristal versie.

Wat erg leuk is als je een synth hebt is dat als je een ontvanger bijkoopt en de verkoper vraagt welk kanaal je erbij wilt, dat je dan gewoon zegt, "ach doe maar iets". Want je kunt je zender toch op elk kanaal instellen. :lol:

AvdS zei:
Want je kunt je zender toch op elk kanaal instellen. :lol:
Alleen ben je op sommige clubs wel aan een eerder opgegeven kanaal gebonden ;) (Zoals de club van superior)

je kan er ook zo'n scan ontvanger bij kopen :)

Superior zei:
Ik vlieg wedstrijden en moet zeker 10 tot 15 keer van kristal wisselen.
Dit heb ik al zo vaak moeten doen dat het printje waar de module op zit was beschadigd.
Dit heeft me bijna een model gekost.

was dat die keer dat je wedstrijd zwever ruim een minuut onbestuurbaar was, en dat je hem pas op ca. 50 meter hoogte weer kon besturen? Was wel even spannend.. :roll:

Ja, dat was inderdaad wel even spannend , zeker als je bedenkt dat dit model op dat moment mijn enigste wedstrijd kist was.
Maar goed, hij heeft het overleeft.

Om nog even terug te komen op het kopieren van modelgeheugens begrijp ik hier uit dat je alleen het complete geheugen met de bijbehorende modellen die er op dat moment in staan kan kopieren van de ene naar de andere evo.
Het gaat wel om de zelfde evo die ik op de beurs aanschaf (9)

Omdat ik mijn eigen zender maar even links laat liggen vlieg ik met de evo van mijn clubgenoot totdat ik em zelf heb.
Mijn modellen staan daar dus ook in , dus ik zou ze graag over willen zetten naar mijn eigen evo als ik em heb, vandaar de vraag.

Correct, je kunt alleen het complete geheugen van de EVO overzetten. Je maakt eerst een backup van het geheugen van de ene zender en doet daarna een restore naar de andere zender.
Alle model geheugens en alle mixer definities worden overgekopieerd. Ik heb alleen iets gelezen dat dingen als b.v. de naam van de "eigenaar" die je in kunt geven niet worden overschreven met deze aktie. Ik heb daar zelf geen ervaring mee aangezien ik maar 1 zender heb.

Je moet voor dit alles natuurlijk wel het juiste kabeltje hebben. In deze kabel zit wat electronica om signaal niveaus van de PC zijde te vertalen naar de Zender zijde. Dus niet zomaar een kabeltje solderen!
En oppassen met ESD!

M.v.g.

Ad

Kun je gewoon je oude Futaba/Robbe ontvangers blijven gebruiken bij dit nieuwe systeem :?:

De EVO is gewoon een normale PPM zender, met of zonder Synth maakt niet uit. Het is zelfs zo dat je per model kunt selecteren of je MPX, JR of Futaba kanaal indeling wilt hebben op je ontvanger. Dat is wel makkelijk als je voor al je vliegtuigen een standaard manier van aansluiten wilt op de ontvanger.
De EVO kan echter ook alle stuurelementen vrij indelen over de bechikbare kanalen. M.a.w. als je ailerons op ontvanger kanaal 8 en 9 wilt is dat geen probleem. Grappig is dat de EVO zelf het aantal kanalen dat uitgezonden wordt selecteert. Bij gebruik van 1 tot 6 kanalen zendt hij PPM6, zodra je kanaal 7, 8 of 9 gebruikt schakelt hij over naar resp. PPM7, PPM8 en PPM9.

Dus EVO met synth is gewoon compatibel met alle merken PPM ontvangers.

Back