SZD-6x

Gisteren mijn SZD -6x ontvangen. Is een fraai modelletje.

full

De wortelkoorde is 35 cm. Dat moet tzt wel goed te zien zijn in de lucht. Bedoeling is dat de kleurstelling gelijk gaat worden als de originele was.
Ter vergelijk even de vleugel van de Duo Discus erbij gezet met spanwijdte 3.07 meter. De SZD is 2.4 meter span.

full

Binnenkort eens mee starten met dit leuke model, zal niet snel gaan aangezien ik binnenkort voor periode naar buitenland ben.

Laatst bewerkt door een moderator:
ja, en ook glassen straks deze lap. Door de grote koorde wordt het best wel een groot vliegtuig. Mijn Mamba 3000 is 2 meter span en is een wat ieler vleugeltje.

Morgen zelf 1:1 als passagier vliegen naar 1:1 schaal schip in aanbouw, over 5 weken gaat het glassen beginnen. Dan komt er wel een update.

"Nietoperz" (spreek uit 'njiétopertsj') is de naam van het model, niet de naam van de producent. :rolleyes:
Van het origineel heeft maar één exemplaar bestaan (voor zover ik weet), maar die heeft wel verschillende uitvoeringen gehad (één centraal kielvlak, twee kielvlakken links en recht, ...).
De Nietoperz is een experimanteel model geweest om het effect van dit soort ontwerpvariaties te onderzoeken.

Nietoperz is Pools voor vleermuis.
[media=youtube]liAVkSX9ILM[/media]
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pszd6.htm

Dirk.

klopt, er is er maar 1 van gemaakt en die heeft met verschillende stuurmogelijkheden gevlogen. Met richtingsroer werkend en richtingsroer geblokkeerd. Niet alle combinaties waren succesvol. De ailerons konden als (normaal?) aileron onhoog/omlaag gebruikt worden aan beide kanten zoals de meesten van ons vliegen of alleen aan de ene of andere kant en dan remmend door deel omhoog en deel omlaag te zetten. (dubbel aileron, op foto van het origineel ook aansturing aan boven en onderzijde van SZD te zien voor aileron)

Edit, de vleugel is origineel een 3 kleppen vleugel. Model heeft echter alleen ailerons, richting- en hoogteroer

Laatst bewerkt:
Begin is er, 25 grams glasweefsel en G4.
Lakken, schuren, lakken, schuren....

full
full

Voorlopig moet dat nog even gebeuren totdat vleugels netjes en glad zijn. Daarna in kleur spuiten.
Werkzaamheden maar buiten gedaan :D

Groeten Peter

full

komt een beetje kleur op nu. De elektra en sleepkoppeling zitten erin. Rest nog het spuiten van romp en richtingroer. Moet ook aan stiek omhoog kunnen maar geldt voor een vliegende vleugel hetzelfde met een 15 a 20 graden voor zwaartepunt gemonteerde sleephaak of beter wat meer naar voren nog? Blijft een kort en dik rompje.
Hopelijk komende week eens een proefvluchtje maken.

Groeten Peter.

full

De cockpit, niet helemaal leeg zo (maar ook niet als origineel daar ik geen foto ervan kon vinden). Metertjes wel op schaal 1:5.

full

En even los in elkaar gestoken voor het beeld.

Groeten Peter

full

en nu ook met de roeren aan de vleugels. Verder nog wat afstellen met de zender.

full

2.40 meter span, zal wel goed te zien zijn in de lucht verwacht ik.

Wie weet van de week een proefzweefje ;-)

Groeten Peter

Hallo Ger,

heeft nog niet lang gevlogen helaas en starten via de lier en 2 haken was beetje lastig. Ga hem wanneer ik thuis ben toch met haak onder aan romp aan stiek de lucht in zien te krijgen. Wanneer die vloog ging het goed in ieder geval. Starten beste via sleep misschien maar mijn Piper heb ik nog niet omgebouwd daarvoor. Komende verlof periode gaat die zeker lekker vliegend door komen. Is een mooi en netjes gemaakte kit ook vind ik en een apart ding ook. Momenteel onderweg naar Australie dus vliegen of bouwen beetje op de achtergrond voor mij.

groeten Peter

Hallo Ger,

heeft nog niet lang gevlogen helaas en starten via de lier en 2 haken was beetje lastig. Ga hem wanneer ik thuis ben toch met haak onder aan romp aan stiek de lucht in zien te krijgen. Wanneer die vloog ging het goed in ieder geval. Starten beste via sleep misschien maar mijn Piper heb ik nog niet omgebouwd daarvoor. Komende verlof periode gaat die zeker lekker vliegend door komen. Is een mooi en netjes gemaakte kit ook vind ik en een apart ding ook. Momenteel onderweg naar Australie dus vliegen of bouwen beetje op de achtergrond voor mij.

groeten Peter

Back