T-Rex 450 Clone samenstellen

Goede morgen met z'n allen!

Na jarenlange afwezigheid uit de modelbouw (meer dan 15 jaar) heb ik besloten om opnieuw deze hobby op te nemen.
Al van jonge leeftijd was ik gefascineerd door RC modelbouw. Het begon bij boten. Al vrij snel schakelde ik over naar zweefvliegtuigen en vliegtuigen. Na heel wat jaren vliegen en ervaring verloor ik helaas de interesse in de hobby omwille van diverse redenen.
Tot enkele weken geleden, toen kwam ik toevallig voorbij een online RC winkel. Wat vroeger onmogelijk leek kan tegenwoordig wel: budgetvriendelijk helikoptervliegen!

Dit is eigenlijk altijd een droom van me geweest, een nieuwe uitdaging na de vliegtuigen. Maar vroeger leek het financieel niet haalbaar voor mij als jonge kerel. Toen ik vroeger ging informeren sprak men van minstens 2.000 euro voor de basisaanschaf. Toen ik de prijzen zag voor de E-Sky Belt CP V2 was ik aangenaam verrast.

Natuurlijk heb ik al heel wat topics gelezen over beginnende RC heli-piloten, oa. hier op het forum. En dan kom je al gauw tot de conclusie dat de goedkope E-Sky modellen toch gebreken vertonen: servo's die snel opgeven, snelheidsregelaars die doorbranden, etc. Kortom, toch iets te onbetrouwbaar. Daarom lijkt de aanschaf van een E-sky me verloren geld.

Daarom heb ik besloten om een heli aan te schaffen van betere kwaliteit. En dan kom je al snel uit op een T-Rex 450 clone. Online heb ik al heel wat kits gezien, oa. van CopterX. Alleen is de samenstelling van die kits niet helemaal naar mijn wens. Omwille hiervan zou ik opteren om de heli zelf samen te stellen en te bouwen (dan heb je nog het bouwplezier ook). En daarvoor heb ik jullie advies nodig!

Dit zijn mijn wensen:
* T-rex 450 clone
* Betrouwbare zender: Futaba 6EXH 2,4 Ghz + bijhorende ontvanger
* Betrouwbare electronica

Wat zijn jullie aanbevelingen voor de andere onderdelen?
* Brushless motor
* Snelheidsregelaar
* Servo's
* Gyro
* LiPo batterijen
* LiPo lader

Post je aanbevolen onderdelen met een linkje naar de shop (betrouwbaar) en wat uitleg waarom je dat onderdeel verkiest.

Nog wat random vragen:
1. Denken jullie dat het nodig is om onmiddellijk te kiezen voor aluminium parts? Is het als beginnende piloot niet beter om voor goedkopere onderdelen te kiezen? Daarom zag die CopterX 450ME RTF er niet slecht uit, maar deze kit omvat matige electronica en dat wil ik niet.
2. Welke merken van servo's zijn geschikt voor de Futaba setup? Of ben je hierdoor direct gebonden aan servo's van Futaba?
3. Wat willen die specificaties van de motor en snelheidsregelaar precies zeggen. En waar moet je op letten bij het kiezen ervan?
4. Een klassieker: welk type van LiPo's heb ik nodig? En zijn de aansluitingen van de LiPo's eigenlijk bruikbaar op diverse merken van Heli's?
5. Met welke shops hebben jullie de beste ervaringen?

Er zijn vast nog vragen die ik vergeet te stellen, die post ik dan later.

Hopelijk kunnen jullie me wat helpen bij het maken van de juiste keuzes.

Gezellig, nog een vlieger erbij :mrgreen:

Als ik je verhaal goed lees, begrijp ik dat je nog niet kunt vliegen met heli's.
Ik zou dan als eerste een simulator aanschaffen, bv. realflight.
Dan kun je in ieder geval het stickgevoel krijgen zonder dat je meteen schade aan je mooie heli hebt.

Voor de alu delen, dat is een beetje persoonlijk.
Kunststof is wat flexibeler, ziet er minder "bling "uit, alu is gewoon sterker, maar net perse nodig.
Als het qua prijs weinig uitmaakt, is alu wel beter.

Voor je verdere setup, wat is je budget?
is een originele trex combo set (electronica in de kit) geen optie?
Deze kit's zijn geen rtf, je moet de heli dus wel zelf bouwen.
Een paar dingen, zoals de kop ed zijn samengesteld, maar deze zul je toch nog moeten controleren op de aanwezigheid van locktite ed.
Electronica in deze combo's zullen niet het beste van het beste zijn, maar je hoeft je er echt niet voor te schamen. Je ziet hier echt mindere setups voorbijkomen..

Voor de lipo's, de meeste lipo's die ik binnengekregen heb ondertussen kwamen zonder stekker. Hier moet je dus een keuze in maken, en zelf de goede stekker op je heli en lipo's solderen. Waar je wel een beetje op moet letten, is de balanceraansluiting. deze is wel aanwezig op de lipo's, en verschilt per merk.
Niet handig als je net die lipo niet op je lader aan kan sluiten.
Qua lipo zal je moeten kijken naar een 3s ( 3 is aantal cellen, 4,2 volt per cel vol), minimaal 20C (C is ontlaadwaarde, een batterij van 1C en 2000ma kan dus met max 2 Amp belast worden), en ongeveer 2100 tot 2500 ma aan capaciteit.
Hier hoor je aardig wat goeds over: Klik (Hyperion 2200 ma)

Motor: Klik (scorpion 2221-6 V2)
Er is ook een variant met minder kv (kv is het aantal omwentelingen per volt), het is maar net wat voor tandwiel je op de motor gaat zetten.

regelaar: kan ik je even niet mee helpen, heb ik niet veel ervaring mee.
Let wel op het maximaal te verdragen A,

Servo's: hangt van je budget af...

Gyro: een 401 met een 9257 is een goede combinatie. Bij zwaar 3d schijnt de 401 bij sommigen steken te laten vallen, maar ik heb hier nog geen last van gehad.

Zou je niet meteen een complete kit aanschaffen? En met de tijd upgraden. De standaardkits zoals KDS zijn echt degelijk hoor voor normaal vliegwerk.
Heb je dan al eens breuk vervang je gewoon door qualiteits onderdelen.
Door stap voor stap de onderdelen nu en dan te vervangen leer je ook goed hoe de heli in mekaar zit.

de betere accus zijn idd bv: hyperion, dit scheelt ook een hopen en geven de heli echt veel meer punch.

Die KDS is inderdaad een leuke heli, vergelijkbaar met de HK 450.

Maar de HK 450 kun je ook zelf samenstellen en dan heb je hem voor ong. 100 euro vliegklaar staan. Kijk maar eens in het HK 450 draadje, daar staan leuke setups in.

Ook ik zei de gek ben na 20 jaar weer begonnen met het helivliegen en heb voor dezelfde keuze gestaan. Ik heb ook getwijfeld over een HK450 en een 6Ex maar toch besloten voor een echte 450 van Align en toch ook gekozen voor een F7C zender.

Kost iets meer maar is de investering dubbel en dwars waard. Een align is gewoon een leuk en goed vliegende heli waar je weinig problemen mee zult hebben. Ik heb hem 2e hands gekocht en heb heb er nog geen minuut spijt van. Het is laden, vliegen, laden ,vliegen en oke het gaat absoluut een keer gebeuren dat je hem je grond invliegt maar ook dan vallen de kosten reuze mee.

Kwa zender is de F7c iets uitgebreider, neem nu alleen al de timer die er standaard inzit, alleen dit is al een uitkomst.

Veel succes met je keuze

Ik vlieg ook met een clone een copterx 450 pro. Hiervoor had ik een AE V2 copterx.

Ik heb denk nu achteraf had ik maar gewoon even gewacht en door gespaard en een een Trex 450 pro of sport super combo aangeschaft.

je blijft aan de gang met die clonen en na verloop van tijd heb je er zo veel aan uitgegeven dat je beter af was geweest met een Align.

Maar dat is achteraf natuurlijk. Ik heb mijn copterX super vliegend maar je blijft toch altijd een wish list houden met beter elektronica enz.

Op de lange duur wil je toch top spul hebben.

@ Student: Om het stickgevoel te krijgen heb ik reeds enkele weken geleden een sim gekocht, een hele goedkope en eenvoudige, maar naar m'n mening toch realistisch aanvoelende sim van E-Sky. Ik vond de besturing van vliegtuigen en zwevers toch goed, hopelijk is de heli-sim even goed. Ik las hier op het forum dat dit toch al enkele crashes zou vermijden? :)

Mijn budget voor de starterskit ligt rond de 600 euro. De vraag met die originele Trex 450 is of die basisonderdelen van de heli zelf (barebone heet dat zeker?) beter zijn dan van een clone. Indien de onderdelen van de clone even goed zijn maar toch goedkoper zou ik liever een clone hebben eigenlijk. En die aluminium en carbon onderdelen zijn dus niet echt noodzakelijk.

Bedankt voor de links naar de diverse onderdelen. Kwa servo's wil ik gewoon goede prijs/kwaliteit, als ze maar krachtig/betrouwbaar genoeg zijn op 450 niveau.

Ik had eigenlijk nog een vraagje m.b.t. de ESC. Ook spreekt men vaak over een BEC. Dit is dus een soort switch die de noodzakelijke power reserveert voor de ontvanger en servo's. Zit dit eigenlijk ingebouwd in de ESC of is dit een apart onderdeel? En waar moet je op letten bij zo'n BEC?

@ Piepeklon: bedankt voor de tip, ik ga eens kijken naar die volledig kits van KDS.

@ Rhelie: met HK, bedoel je dan de heli's van de HobbyKing? Is de electronica betrouwbaar?

@ Super john: Waar en voor hoeveel heb je uiteindelijk de Futaba F7C kunnen kopen? Wat bedoel je precies met timer? Voor programma's of werkelijk een timer voor je LiPo's in het oog te houden?

@ gevaho: Wat jij aanhaalt is best interessant want ik vond de CopterX op het eerste zicht net één van de betere clonen. Welke problemen heb je gehad? Welke zijn de verschillen met een originele Trex?

Bedankt voor al jullie reacties, laat de tips nog maar binnenstromen. Hoe meer informatie ik kan verzamelen, hoe beter! :)

Hebben jullie nog links naar goedkope en betrouwbare (web)winkels? Koop je best in een Nederlandse winkel of is het beter te kopen in buitenlandse speciaalzaken?

Je kan kan de zender overal kopen, en grote prijsverschillen zal je niet tegen komen. Koop hem gewoon in nederland of bij Fast lad in Engeland dan zit het altijd goed kwa garantie.

De timer kan je op de F7C instellen op bijv. 6 minuten en hem laten aftellen d.m.v. een schakelaar of stick beweging zet je hem in werking. Dus zodra je begint te vliegen laat je de timer aftellen. 30 seconden voordat je tijd is verstreken hoor je de zender piepen en weet je dat je moet gaan landen. Het is n.l. erg belangrijk voor de lipo accu om deze niet te diep ontladen vandaar dat iedereen met dit soort timers vliegt.

De goedkopere zenders hebben dit niet en zal je dus weer apart een timer moeten kopen. Verder is het programmeer schermpje duidelijker en groter waardoor het gebruik van deze zender vele malen makkelijker is dan bijv de T6EX.

Ik zou zelf voor een 2.4 Ghz zender gaan maar mocht het het zo zijn dat je niet teveel wilt uitgeven, hier een linkje met een F7 maar dan in de 35 Mhz uitvoering. Verkoper is zeer betrouwbaar en heb gelezen dat ie lekkere koffie heeft ;-)

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Student: Om het stickgevoel te krijgen heb ik reeds enkele weken geleden een sim gekocht, een hele goedkope en eenvoudige, maar naar m'n mening toch realistisch aanvoelende sim van E-Sky.

Nu je toch die zender hebt. Je hebt waarschijnlijk FMS als sim. Google even op Helisimrc.Is een gratis sim met veel meer heli instelmogelijkheden als fms. Je kan gewoon de zender gebruiken die je nu hebt.

Het verschil in geld moet ergens zitten, de clones hebben vaak een mindere kwaliteit onderdelen.

wil je gewoon goed zonder gezeur, moet je naar mijn mening gewoon het origineel nemen.
heb hier een link naar align wereldwijd, dit is geen webshop voor europa. maar je kan er wel mooi kijken wat ze allemaal hebben. klik
In de link zie je een trex sport, dit is eigenlijk een luxe V2.
Je hebt ook nog de 450 pro, maar deze kon ik zo snel even niet als combo vinden.

In nederland zal het vast duurder zijn, of de 600 eur grens doorbroken wordt weet ik niet.
Naast de kit moet je dan nog wel batterijen hebben.

Voor de bec, dit is een onderdeel dat 5 of 6 volt afgeeft, inderdaad om de electronica van stroom te voorzien. Veel esc (regelaar) hebben een ingebouwde bec.
Voor de 450 kan het raadzaam zijn een aparte bec te plaatsen, de bec van mijn standaard esc kon het niet aan (hij werd te warm). regelaar is geweldig, alleen de bec voldeed net niet. Maar bec's zijn niet de duur, daar zal het niet aan liggen.
Zeker met digitale servo's is een losse bec aan te raden.
Als je op 6 volt gaat vliegen, wel even opletten of je staartservo dit aankan. vaak kunnen de swashservo's, gyro en ontvanger dit makkelijk hebben, alleen die ene servo niet.

Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik veel ervaring heb, maar ik ben erg te spreken over de combinatie van de Spartan ds760 en Futaba S9257. De staart is echt mega strak, ook tijdens veel wind van de afgelopen twee keer vliegen. Dit is wel op een T-rex 500, en niet een 450.

Even een vraagje tussendoor.

Zijn dat nu mijn gedachten of zijn er serieuze koopjes te doen op eBay? Er staan een aantal clones op te koop van een professionele verkoper uit Duitsland. Is dit betrouwbaar? De verkoper heeft enkel maar positieve beoordelingen en dat zijn er heel wat.

@ gevaho: Bedankt voor de tip i.v.m. HeliSimRC, inderdaad leuke sim. Vliegt wel helemaal anders dan FMS, het was even wennen. Heb je een idee of je makkelijk de achtergrond enzo kunt veranderen?

@ Super john: die zenderkeuze ligt al vast: Futaba F7C + bijhorende ontvanger. :)

Ik heb nog eens zitten rondneuzen bij diverse shops. Als je uiteindelijk kiest om een clone samen te stellen heb ik de indruk dat je nooit veraf zit van de prijs van de originele Trex 450 combo kits.
Zoals ik gisteren al postte, enkel op eBay kun je clones goedkoper vinden. Maar de vraag is wel of je dit kunt vertrouwen. Zelf sta ik nogal sceptisch t.o.v. eBay. Hebben jullie ervaring met RC kopen op eBay? Kunnen jullie een bepaalde verkoper op eBay aanbevelen? Of liever helemaal handjes van eBay afhouden?

Wil je het goed doen, moet je gewoon bij een nederlandse winkel kopen.

Veel beter met garantie en eventuele hulp.

Idd, garantie is ook wel heel belangrijk. Zelf kom ik wel uit België, dus langsgaan in Nederlandse shop zit er niet in. Maar een nederlandse shop zou wel de communicatie vergemakkelijken!

@ gevaho: Wat jij aanhaalt is best interessant want ik vond de CopterX op het eerste zicht net één van de betere clonen. Welke problemen heb je gehad? Welke zijn de verschillen met een originele Trex?

De copter X is zeker een goede heli. Ik probeer alleen te zeggen vanuit mijn ervaring is dat als je verder komt en beter wordt je beter elektronica enzo wil hebben

En op deze manier ben je op termijn net zo veel geld kwijt als je bijv een align super combo gekocht zou hebben.

Ik heb nu echt een supervliegende x Pro maar als ik het over doen zou ik meteen voor een align zijn gegaan.

Ik zie dat ze bij Fast Lad Performance hele leuke super deals hebben. Zo ook de "T-REX 450 Sport Super Combo + DX6i + AR6200 + Battery" deal voor 491 euro. Dat lijkt me wel wat! Is de DX6i vergelijkbaar kwa kwaliteit/functies met de Futaba? Of is de Futaba toch nog zoveel beter?

Voor dat geld met die combo ben je gewoon in een keer voorlopig echt helemaal klaar!!!

Goede heli en goede zender. En futaba of spektrum maakt volgens mij niet zo gek veel uit, zijn beide goede systemen.

Back