T-rex 450 gf

Beste Lezers,

Ik ben onlangs gecrashed, alles wat ik dacht dat kapot was vervangen.
Alles weer opnieuw afgesteld, maar ik kreeg hem niet goed, de heli blijft om z`n as draaien.
Nu is mijn vraag kan dat komen doordat de staart as een beetje krom is, het is minimaal??
En het nokje van het staart huisje is ook afgebroken. Ik heb de onderdelen hier al liggen maar ben benieuwd of dat dit het laatste is wat ik moet gaan vervangen?

B.v.d.
Maarten

Hoi Maarten,
Ik neem aan dat je hem op een glasplaatje of iets dergelijks hebt gerold.
Elke as in een heli die maar enigszins niet recht is altijd direct vervangen.
Blijft hij dan nog ronddraaien, dan moet je de gehele aandrijving nog eens goed nalopen of er nergens iets aanloopt, je snaar de juiste draairichting en spanning heeft, en de blaadjes er goed opzitten.
Vervolgens controleren of de staartservo in Gyro rate mode mooi gecentreerd staat (90º) bij neutrale Rudder stick.
Even testhoveren met de gyro in Rate mode, en je servohouder naar voren of naar achter verplaatsen op de staartbuis totdat de heli niet meer enorm de neiging heeft om rond te draaien (hoeft niet 100% stil te hangen).
Vervolgens de Gyro weer op Heading hold zetten en de gevoeligheid (gain) afstellen totdat de staart goed stilstaat/houd en fijn reageerd tijdens het vliegen.

Hoop dat je eruit komt.

Groet
Eric

Ik heb dus hetzelfde probleem bij m'n GL-450 (t-rex kloon). Op rate mode draait ie zelfs met de rudder trim op z'n uiterst rechter stand nog om z'n as. In HH mode viel het wel mee, maar lang niet perect.

Ik heb m'n belt een stuk strakker gezet, want deze stond veel te los. Hoop dat het nu opgelost is, te nat om te testen buiten :mad:

Ik heb dus hetzelfde probleem bij m'n GL-450 (t-rex kloon). Op rate mode draait ie zelfs met de rudder trim op z'n uiterst rechter stand nog om z'n as. In HH mode viel het wel mee, maar lang niet perect.

Ik heb m'n belt een stuk strakker gezet, want deze stond veel te los. Hoop dat het nu opgelost is, te nat om te testen buiten :mad:

Trimmen moet je eigenlijk niet doen, dan staat de servohevel niet meer op 90º en heb je links en rechts van het middelpunt een ander verloop.
Als de heli 1 kant opdraaid moet je gewoon de gehele servohouder verplaatsen totdat het draaien er zo ver mogelijk uit is.
Meestal kom je op +- 8º verdraaiing van de staartblaadjes uit om hem in ratemode stabiel te krijgen.
Als er niets aanloopt of slipt in je aandrijving dan is de aandrijving in orde, daar hoeft de belt zeker niet strak voor te staan.
Een te strakke belt veroorzaakt meer weerstand en kost dus ook veel vermogen.
Het is i.d.d. sjit weer ;)

Eric

Hey Eric,

Ik heb net alles vervangen, ben er stiekem maar vanuit gegaan dat het dat asje was, want alles was perfect voor de crash, en in de kop heb ik nu 190mm lange padle stang, voorheen een 220mm en de balden die ik nu heb zijn de 325pro en eerst had ik de originele zwarte carbon bladen.
Dus hij zal wel een stuk zenuwachtiger zijn denk ik.
Maar ik had alles opgebouwt en toen wilde ik dus proef gaan draaien maar ik kreeg de staart met geen mogelijkheid stil.(dat was dus voordat ik het hele staart huis vervangen had).
Ik zie tot mijn verbazing dat het droog is, dus ik ga hem even testen.
Zal straks ff een filmpje posten hier.Ben hem nu aan het uploaden, maar het duurt een eeuwigheid bij you tube.

Is het toerental van de staartrotor goed - of lijkt hij snel genoeg te draaien ?

Werkt de besturing correct als de motor niet draait ? Rudder links-rechts OK ?

Doet de gyro zijn werk als je de heli beweegt ? Verandert de pitch van je staartbladen naar de goeie kant voor de correctie ?

Zeker dat de tailblades in de goeie richting gemonteerd zijn ?

Check die dingen eens, als die allemaal kloppen dan is het wel vreemd...

Mijn ervaring is om problemen te traceren of op te lossen, zoveel mogelijk standaard onderdelen blijven gebruiken en zeker geen experimentele dingen doen.
Nu verander je van alles, en dat maakt het allemaal niet makkelijker ;)
Normaal heeft je flybar niet super veel te maken met je staart.
Maar als bijvoorbeeld je pitch van je hoofdbladen helemaal fout staat in normal mode dan krijg je de staart (en de hele helie) ook niet onder controlle.

M.i. moet je na een crash alles goed controleren op juistheid en bij de basis beginnen.
Controleer de gehele aandrijving van pinion tot staartpully en vervang alles wat niet 100% is.
Vervolgens begin je met het opbouwen en afstellen van de kop en bijbehorende swashservo's.
Als die meetbaar doet wat hij moet doen, ga je het staarthuis opbouwen en Gyro/staartservo afstellen zoals ik eerder heb beschreven.
Als je niet alles punt voor punt afwerkt, dan kom je evt. problemen die van invloed kunnen zijn niet tegen.

Eric

"Nieuwsgierigheid is een vrouwelijke ondeugd" zei een leraar in m'n school vroeger maar ik zou graag weten in welke richting de neus van de helie steeds draait en met welke snelheid (bvb 1X per sekonde...)??;)

Alles staat goed op de hoofd rotor, want dat heb samen met een bekende van mij gedaan en hij is pietje precies, en die flybar is niet experimenteel, maar eigenlijk een bestel foutje, maar buiten dat heb ik even de draairichtingen gecontroleerd en dat klopt, maar ik moet ff verder onderzoeken wat het probleem is qua staart, en vandaag was dat een beetje irritant ivm met regen.
Maar ik heb wel een klein vraagje, misschien heeft Eric het al wel vermeld in z`n verhaal over afstellen van de staart, maar heb ik er overheen gelezen maar heeft je staart rotor in neutraalstand een beetje pitch ??
Of staan de blaadjes recht ???
Maar ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes
Maarten

en alvast bedankt.

Ik heb het gelijke probleem gehad met mijn Rexje. Probleem zat hem in de staartas, hier zit een kunstof busje omheen die de tandriem aandrijft. Na een crash was dit zover uitgelubbert dat het kunstof rond kon draaien om zijn as.
Dus eh effe de staart beet pakken en draaien maar, als je deze kan draaien zonder dat je hoofdrotor mee gaat dan, de alu versie halen van een euro meer.

Back