T-Rex 450 Pro - Aankoopadvies

Hallo dames en heren,

Ik vlieg nu al een kleine twee jaar met een quadcopter/hexacopter en dat is best leuk, nu wil ik graag ook een helicopter (ja, het is nogal aanstekelijk). Een vriend van mij neemt af en toe z'n T-Rex 450 Pro mee, leuk dingetje. Ik vlieg er ook heel zelden mee (toch erg lastig). Hij heeft hem toen tweedehands gekocht en ik wil er eigenlijk ook wel een aanschaffen.

Nu zit ik met het volgende probleem, welke moet ik nou nemen? Ik zie namelijk de volgende modellen:
- T-REX 450 PRO V2 3GX SUPER COMBO
- T-REX 450 PLUS DFC SUPER COMBO BTF (Bind to Fly)
- T-REX 450 PRO DFC SUPER COMBO
- T-REX 450 PLUS DFC SUPER COMBO
- T-REX 450 PRO DFC + Beastx
- T-REX 450 PRO V2 Kit

Wat is nou het verschil tussen al deze modellen? Ik ben nog relatief gezien een noob/beginner als het gaat om deze apparaten. Mijn budget is maximaal 500,- om er een aan te schaffen, dat lijkt me wel genoeg.

Daarnaast lijkt het me verstandig als ik hem zelf bouw, op die manier weet ik ook meteen hoe alles in elkaar zit en dit helpt me vast bij het afstellen van het apparaat. En mocht hij een keer crashen dan weet ik ook meteen wat er stuk is en wat vervangen moet worden.

Het liefst zou ik ook een kant en klaar pakket willen, tenzij er echt goede argumenten zijn om bijvoorbeeld servo's of andere onderdelen ergens anders te halen. Een zender en ontvanger heb ik al. Ik heb trouwens ook nog iets gelezen over een 'v2' model, is die ook weer beter?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn keuze.

Sander

er is nu ook een trex 450L Dominator, verkrijgbaar voor 3cellen met 325 blades, en voor 6 cellen met 360 blades.
die vallen ook binnen je budget.

Hoi Fibas,

Ik heb momenteel een aantal 3S lipo's liggen dus dan zou ik sowieso voor de 3S gaan. Wat is eigenlijk precies het verschil met die Dominator en de Pro? En waarom zou ik beter voor de Dominiator kunnen kiezen?

Sander

Sander, leuk dat je wil beginnen met heli vliegen.

Als beginnend heli piloot zou ik niet snel al gelijk een 450 aanraden.
Maar gezien je al wel met quads vliegt, begrijp je wel hoe je zender werkt en wat erbij komt kijken. Je bent geen complete leek zeg maar.

De nieuwe kits zijn altijd bouw paketten in deze sizes.

De 3GX en Beast-X zijn FlybarLess systemen voor de stabilisatie van je heli.
Dus die gebruik je als je een heli hebt zonder mechanische flybar.
Kies je er wel 1 met flybar, heb je die niet nodig. Dan zorgt je flybar voor je stabilisatie.
Flybar word wel eens aangeraden voor beginners, omdat je dan meer feeling met je heli krijgt dan dat 't electronisch word geregeld.

Maar het is geen must, je zou een FBL systeem kunnen kiezen en deze moet je dan instellen. ( ik zou dat wel door een ervaren vlieger laten doen als je 't nog nooit gedaan hebt ).

De Super Combo pakketten worden vaak geleverd met alles erbij, dus motor / bladen / servo's / regelaar e.d.
Vaak worden ook lege kits verkocht met alleen een airframe en blade's en moet je de electronica zelf uitzoeken.

Wat Align in het super combo pakket heeft zitten is prima om mee te vliegen.
Je hoeft niet meteen op zoek naar dure servo's e.d.

Hoi Sven,

Bedankt voor je uitgebreide en nuttige antwoord. Hier kan ik zeker wel wat mee. Het lijkt me dan ook verstandig dat ik voor een 'Super Combo' pakket ga.

Is de T-REX 450 PRO DFC Super Combo dan iets? Of kan ik beter naar iets anders kijken?

Je hebt bijvoorbeeld ook nog deze, daar zit ook een 3gx bij en dat is dan de 'v2'. Wat houdt dat v2 precies in?

V2 is volgens mij gewoon versie 2 waarin ze kleine dingen hebben veranderd.
maar ik kan niet uit ervaring spreken hiermee.

Ik merk wel dat mensen meer met beast-x hebben dan met 3gx, maar dat wil niet meteen zeggen dat 3gx niet goed is. Dat is tenminste wat ik op het forum veel zie.

Verder, tja...bouwen, gebruik loc-tite op plekken waar het nodig is, en na de bouw zou ik m persoonlijk door een ervaren piloot na laten kijken je je fbl systeem instellen.

Ik vond het zelf wel fijn als beginner om met micro's te beginnen omdat je schade kosten dan niet zo hoog zijn, en 9 van de 10 keer was er ook geen schade door het lichte gewicht van de heli's.

Dankjewle Sven, voorlopig is het toch nog slecht weer, dus ik houd nog even het 'te koop' forum in de gaten en ondertussen nog een beetje onderzoeken welke ik het beste kan nemen. Ik ben een klein beetje ongeduldig, dus waarschijnlijk wordt het gewoon een nieuwe haha.

Een 2e hands is mogelijk. Maar laat hem voorvliegen.
En eenmaal thuis zou ik m toch deels demonteren, smeren en nakijken voordat je gaat vliegen.

Een nieuwe is wel leuker om te bouwen.

ff dingetje

quads zijn wel een beetje verschrikkelijk anders in vliegen dan een heli..
verwacht absoluut niet dat een heli hetzelfde doet. Quads zijn een stuk meer gestabiliseert..
of je nu een flybar hebt of niet..
Club kan ff makkelijk zijn, al is het maar om je de eerste vluchten even te begeleiden. ff aan de kabel, tot je het gevoel hebt

en iedere heli, ja werkelijk iedere, gaat bij mij tot de laatste schroef uit elkaar.
ook de vorige eigenaar kan een foutje gemaakt hebben, of een rot lagertje over het hoofd hebben gezien.
En met wat pech wilde hij er gewoon van af, en is alles zo in elkaar geflanst. Dan kan hij zo uit elkaar komen in de vlucht.

nieuwe heli is beter, al zal nog steeds ieder voorgemonteert deel uit elkaar moeten.
chinezen vergeten nog wel eens locktite, of hebben er een compleet bad in genomen.
beide is niet goed.

en verder..
tja, wat wil je?
de sport is een doorontwikkeling van de se v2. oud ontwerp, erg bewezen.
ik heb zelf een se v2 (heeft ondertussen wel wat (onnodige) upgrades ondergaan, maar vliegt nog steeds geweldig.

De pro is ook na de se v2 gekomen.
op het moment dat de se v2 als typenaam "sport" kreeg, is ook de Pro geintroduceert.
de pro is een heel ander ontwerp dan de sport. Meer gericht op 3d.

de dominator is erg nieuw, heb ik eigenlijk nog weinig van gehoord.

DFC is een techniekje in de kop van de heli, waardoor 2 stangetjes overbodig worden. Persoonlijk staat dit techniekje mij tegen, maar in de praktijk hoor je weinig gekke dingen hierover.

Microbeast of 3gx? waar ligt de voorkeur?
Meeste mensen hebben een voorkeur voor de microbeast. De 3g (versie voor de 3gx) was in mijn optiek een goed apparaat. Soms wat gevoelig op trilling.
De 3gx'en die ik heb gezien, waren van een foute batch volgens mij, hebben een drift probleem. Persoonlijk heb ik het wat minder op de 3gx..

Maar alles valt en staat met voorkeur.
de sport en pro heli's is alles wel over bekend. Zat spares op voorraad overal, zat upgrades te koop. Niet dat er veel nodig is, al zal ik je de kde staartupgrade wel aanraden. Dit is puur een setje aanstuurpieletjes, ter vervanging van de kunststof pieletjes die er origineel in zitten. align heeft origneel wat last van speling in de staart.

de dominator is vers, minder bekend. maar komt vanzelf.

Hallo, dan zoek ik ook nog even iets op over de dominator. Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden, hier kan ik zeker nog wel iets mee. Wanneer ik mijn keuze heb gemaakt laat ik het weten!

Sander

Hallo, dan zoek ik ook nog even iets op over de dominator. Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden, hier kan ik zeker nog wel iets mee. Wanneer ik mijn keuze heb gemaakt laat ik het weten!

Sander

Er staat een mooie review in de FMT van feb.

-Ruud-

Back