T-Rex 450 XL CCPM + GRAUPNER MC12

• Topicstarter Topicstarter cruizer001
  • Startdatum Startdatum
C

cruizer001

Guest
Ik ben van plan een T-REX 450 XL CCPM te kopen. Ik heb enkel en alleen een beetje hover-ervaring met een dragonfly4.
Is deze T-rex (CCPM) een goede keuze als opvolger of zou ik eerder moeten kiezen voor de mechanisch gemixte T-Rex?
Ik ben nog een relatieve leek, vandaar mijn vraag.
Heeft mijn GRAUPNER MC12 voldoende programmeer mogelijkheden voor deze T-Rex?

Wat is eigenlijk het verschil tussen HDE en CDE?
Mijn zender is een MC12 en niet een MX12.
Toch bedankt

Hey cruizer001,

De MC12 heeft voldoende programmeermogelijkheden voor de 120graden van de tuimelschijf, en nog enkele andere helimixers. Hiermee is prima de T-rex te vliegen.
Gewoon het boekje erbij, en lekker rustig een avond voor gaan zitten (met gedemonteerde rotorbladen).

Succes, groeten van Aldert

Wat is eigenlijk het verschil tussen HDE en CDE?

CDE heeft een 120 graden tuimelschijf en in de zender moeten de 3 servo's die de swashplate aansturen gemixt worden zodat de aansturing correct wordt. Dit heet eCCPM.

HDE heeft een mechanisch gemixte 90 graden swashplate. Bij Futaba zenders noemen ze dit ook wel "pure function". Elke servo stuurt een eigen functie en je hebt dus geen ingewikkelde electronische mixen nodig. Dit is makkelijker in te stellen en heeft nooit interactie, waar bij eCCPM wel interactie kan ontstaan.
Interactie is het doorelkaar lopen van functies, je stuurt bijvoorbeeld pitch om OMHOOG te gaan... en door de interactie gaat de helicopter ook gelijk een beetje naar links. Pitch heeft dan interactie op de roll, dit is er uit te halen door je eindpunten te veranderen, maar dat gaat opzich wat ver.

Voor beginners is de HDE makkelijker zelf af te stellen, als je hulp hebt kom je uiteraard ook wel uit de CDE aansturing maar om deze zuiver te krijgen valt niet altijd mee. Ook MOET je voor de CDE 3 goede servo's nemen die even oud zijn etc... snelheidsverschillen vergroten de interactie.

Cheers,

Richard

Het is waar dat de 450 SE wat moeilijker is om af te stellen. Het HDE frame bouw makkelijker en kost de helft.

M'n 1e heli was ook een DF4, en de opvolger is sinds 5 maanden een 450 SE. Hij bevalt echt zeer goed.

De SE heeft betere vliegeigenschappen dan de HDE zodat je meer plezier van je heli krijgt. Het aluminium en carbon is veel sterker en stijver dan plastic, waardoor er minder speling ontstaat. Elke stuurbeweging van de SE doet gewoon wat je ervan verwacht zonder bijeffecten.

Het afstellen van een SE is ingewikkelder maar als je er de tijd voor neemt is dat goed te doen. Hier is goede informatie over te krijgen (zie link: Trex 450 SE build videos).
Ter vergelijking: Hier de build video's van de HDE

En tenslotte het geld: De kale heli is slechts een deel van de aankoopsom. Als je rekent hoeveel je in totaal kwijt bent voor zender, lipo's, lader, ontvanger, goede gyro, goede servo's, extra's, simulator dan valt dat 200 euro prijsverschil in type heli best mee.

Hij heeft het over een PLASTIC CDE en HDE... ik ben het met je eens dat je absoluut BETER DIRECT een SE kan kopen, omdat deze beter vliegt, goedkoper crasht (gaat minder kapot!) en dus meer waar voor zn geld geeft.

En tenslotte het geld: De kale heli is slechts een deel van de aankoopsom. Als je rekent hoeveel je in totaal kwijt bent voor zender, lipo's, lader, ontvanger, goede gyro, goede servo's, extra's, simulator dan valt dat 200 euro prijsverschil in type heli best mee.

Ben ik met je eens.

Cheers,

Richard

Voor mij zijn nog niet alle termen duidelijk. Wie klaart dat eens op :
Komt CCPM overeen met HDE en eCCPM met CDE ??
Met andere woorden : is een T-REX 450 XL CCPM het zelfde als een T-REX 45O XL HDE ??
Hebben de kleuren van de heli (geel of wit) er iets mee te maken ?
Waar staat de "SE" dan voor ?
Dank voor de informatie

cruizer001 zei:
Voor mij zijn nog niet alle termen duidelijk. Wie klaart dat eens op :
Komt CCPM overeen met HDE en eCCPM met CDE ??
Met andere woorden : is een T-REX 450 XL CCPM het zelfde als een T-REX 45O XL HDE ??
Hebben de kleuren van de heli (geel of wit) er iets mee te maken ?
Waar staat de "SE" dan voor ?
Dank voor de informatie

Was de uitleg van Raptor Rulezzz nog niet duidelijk??

Bij de HDE worden de besturingen mechanisch gemixed en hebben elke servo een eigen functie.
Bij de CDE worden de besturing electronisch gemixed (via de zender) en moet de servo's samen werken voor een beweging.
Dus de HDE en CDE zijn niet hetzelfed...

De SE staat voor Superior Edition. Met de SE krijg je heli voledig geupgraded met alu en carbon onderdelen.

Nee het is als volgt [edit](regel lijkt wat raar maar Duccan was met net voor)[/edit]

De HDE is mechanisch gemixed, dat wil zegen dat je in je zender heli mode 1 aanzet. Dus geen CCPM mix
Een servo voor de picth, een servo voor de roll en een servo voor de nick

De CDE is een CCPM 120 graden versie. Dus je hebt die servo's die samen de tuimelschijf aansturen.
Hier voor heb je dus een 120 graden ccpm mix in je zender nodig.

De SE is de carbon/alu edition van de Trex en is een CDE of terwijl een CCPM 120 graden versie.

Je kan met je MC12 een trex vliegen alleen heb je dan wel 1 mixer schakelaar nodig, om je idle 1 in te kunnen schakelen.

Je gebruikt deze idle up 1 dan om een curve te maken van 85 % tot 100 % over het hele bereik.

Dit kan ook zonder schakelaar maar dan ga kan je dit alleen doen vanaf mid stik. anders kan je heli nooit meer uit :?

Dan is een extra kanaal schakelaar eventueel handig om je gyro van mode te kunnen schakelen, maar bij een gyro als de GY240 is dit niet nodig.

Hoop dat je hier verder mee komt.

gr Remco

Back