t-rex 450se v2 trimmen en batterij plaatsing

Beste mede vliegers,

Ik vlieg nu een tijdje met mijn t-rex 450se v2 en ik heb 3 vraagjes ;
Ik heb namelijk een S9650 staart servo wat de t-rex een tikje tail heavy maakt en naar links trekt. Ik heb HS65 MG servo's op de swash.

1. Het lijkt wel dat sommige accu's lekkerder vliegen dan andere en dan niet zo zeer het vermogen als wel de balans in de heli. Herkennen jullie dit ?

2. Elke keer bij het plaatsen van mijn accu moet ik opnieuw de heli trimmen, heeft iemand daar een handigheidje voor ? Het kost me nu soms best wat vliegtijd om goed uit te trimmen.

2. Als ik mijn heli aan het trimmen ben nadat ik een nieuwe accu geplaatst heb, en hij hangt iets naar achter, dan trim ik dus iets naar voor.
Maar in plaats van alleen naar voor, gaat de heli dan ook iets naar rechts.
Dus trim ik iets naar links, en dan gaat de heli weer naar voor of achter.
Het lijkt wel dat als je 1 as wilt aanpassen, soms dus ook de andere assen een klein stukje meegaan.
Is dit het zogenaamde CCPM effect ? (De uitslagen meten op de paddles zoals finless bob laat zien met die waterpas)

Ook lijkt het af en toe dat als je de heli dan eindelijk uitgetrimd hebt, en je vliegt even, dat deze dan toch weer niet helemaal goed getrimt staat.

greetz

Sebas

Hoi Sebas,

Da's toch allemaal niet zo moeilijk? zet een merkje op je heli, en balanceer de heli met iedere accu goed uit door de accu wat meer naar voor of achter te verplaatsen. Zet vervolgens op iedere accu ook een merkje tegenover het merkje op de heli, en klaar is klara. Als verschuiven niet mogelijk is, is een andere optie, om iedere accu even zwaar te maken met een stukje lood en een stukje plakband.

Wat het trimmen betreft: als het zwaartepunt verschuift (bijvoorbeeld naar voren), wil de heli een heel klein beetje voorover komen, en redelijk veel naar rechts (rechtsdraaiende rotor) of links (linksdraaiende rotor) dus zwaartepunt naar achteren, is beetje corrigeren met voorover/achterover, maar nog meer met links/rechts
Dit komt, omdat iedere tol (en je rotor is een tol) reageert op een kracht die de stand van de as wil veranderen (de verschuiving van het zwaartepunt) met een reactie, de zogeheten "precessie" die zich negentig graden verdraaid met de draairichting mee op de oorspronkelijke kracht manifesteert.
In gewone taal: als je de heli (door welke oorzaak dan ook, inclusief stuurcommando's) probeert voorover te kantelen, dan zal de heli bijeen rechtsdraaiende rotor naar rechts kantelen. Kijk maar eens, welk blad richting positief gaat en welk blad negatief , en in welke positie dit gebeurt, als je nick voorover geeft. Dat zijn niet de voorste en achterste positie, maar het naar voren draaiende blad word negatief, en het naar achteren draaiende blad positief. Dit geld zelfs voor de fly-bar.

Groet, Bert

PS: je kunt trimmen tot je een ons weegt, maar helemaal perfect krijg je hem nooit, want de trim word ook beïnvloed door de windrichting t.o.v. de romp, en de windsterkte of vliegsnelheid. De afwijkingen zijn met flybar niet groot, met een rigid rotor echter wel.

Laatst bewerkt:
Wat brutus zegt klopt helemaal, maar kijk ook eens of de swashplate wel netjes recht staat. Dit kan je doen op het oog, of nog beter met een swash leveler. Met een scheve swashplate kan je trimmen tot je een ons weegt.

Back