t-rex 500 ;staart 'hopt op en neer

mijne t-rex 500 met belt en 401 op de staart '',hobbelt''' dus op en neer
ongeveer één cm op en neer, wat kan dit veroorzaken??
hij is mooi in ballans met 6s 3200mah...
hij doet dit zowel bij hoover als bij rondvlucht

mvg
 
op en neer niet heen en weer,

OP en neer wobble komt door te lage headspeed. Ik vlieg mijn 500 rond de 2650 rpm en vlieht super. (13 T pinion 92 % flat throttle)
 
correcto!!
heb je niemand met een toerenteller in de club of zo?

wat voor vertanding heb je?= welke pinion op je motor dus?

op en neer niet heen en weer,

OP en neer wobble komt door te lage headspeed. Ik vlieg mijn 500 rond de 2650 rpm en vlieht super. (13 T pinion 92 % flat throttle)
 
te lage speed dus, ik zit met een 12t erop en crruve staat al op 90%
motor is standaard en regelaar ook, van align

het 13t zat er niet bij dus zal ik eens moeten aanschaffen
 
ok no prob die 12t, maar met hoeveel cellen vlieg je?
op 5s heb je max : 21,05 (bij volle lipo dan nog, dus zakt!)
162 (maingear) / 12 t pinion= 13.5 verhouding vertanding
afhankelijk v motor, dacht 1600kv de standaard align (heb nog de xl)
dus 1600kv * 21,05v=33680 toeren
en nu die 33680 delen door vertanding 13,5 = 2495 bruto headspeed. doe nog 10% van je effectiviteit= zakt je naar 2245HS en nu je throttle op 92%= 2065 toeren.. dus veel te laag..

met 6S kom je dan aan 2478 hs maximaal
nu moet zeggen de verliezen op de motor heb ik nogal ruim gemeten hoor..

hier kan je de HS Calc van Westland vinden! http://www.hcw-rc.nl/Tools_HeadspeedCalculator.html
die neemt de nominale lipo spanning, wss correcter naar gemiddelde toe
 
Laatst bewerkt:
op 6cellen vlieg ik
met 1600kv motor en 162maingear en 12T pinion
=2368 zou genoeg moeten zijn ,toch?
 
Laatst bewerkt:
Het zit iig in de kop, daar zijn we het over eens

Zijn je bladen gebalanceerd, hoofd en staart
Zijn je hoofdas en feathering shaft recht( uberhaupt alle assen)
Zit de motor niet te strak op het hoofdtandwiel geduwd(gaat ie erg zwaar van lopen)

Is er voor hij dit ging doen, iets met de heli gebeurd (crash, onderhoudsbeurt etc)

Kan wat ver gezocht zijn, maar bij heli's weet je zo over het internet nooit waar het probleem vandaan kan komen :mrgreen:
Meestal is het een te lage headspeed, probeer desnoods eens een 100% flat curve, gewoon om te zien of het verbeterd
 
alles is geballanceerd en alles recht,motor zit goed (papier test okee-)

maar de dempers...daar zeg je zoiets
mms zijn ze versleten...hoe test je zoiets
 
Is het iets wat hij altijd al gedaan heeft, een punt twee, hoelang vliegt de heli al rond?

Rubbers van align zelf zullen niet zo heel snel verslijten, maar misschien zit er iets verkeerd in de kop, loopt er iets stroef of is er iets een beetje losgelopen

Desnoods vervang je de rubbers gewoon, zijn niet echt de kosten
Kun je meteen even naar de lagers in de kop kijken
 
Als je de bladen te hard aanspant( je kan ze stug bewegen) kan de staart inderdaad lichtjes op en neer gaan.Ik had dit ook eens met mijn T-Rex 600.
Had dit gelezen bij Helifreak.
Grts
 
is een tweedehandstoestel,
ik heb er niet eerst mee gevlogen...volledig uit elkaar gehaald en terug opgebouwd
(heb vroeger al en T-500 gehad)dus alles is gecontroleerd en gesmeerd .
idd de dempers zagen er gelijk nw uit.
enige dat vernieuwd moest worden is de staartriem(is gebeurd) en de lagers v/d hekrotor;die moeten nog vervangen worden.

@guym; is een goede tip,ik ken de test voor de bladen,maar zal ze eens iets 'minder hard ' aandraaien.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top