T-rex 500 tail wag wel en niet

Hallo allemaal. er is hierover al veel geschreven en heb veel gelezen maar gezien dit een vrij breed voorval is ben ik toch benieuwd of iemand hier iets over kan melden,

Ik heb een lichte/korte maar irritante tail wag bij hoge snelheid achterwaards.. maar,

ik gebruik 2x 3s packs met een totaal gewicht van 325 gram (35c)

ik heb ook nog 2 x 3s packs die eigenlijk te zwaar zijn voor deze config (425 gram) (25c) maar ontdek hier dat ik geen tail wag meer heb..zo strak als een aal.

dus met mijn 100gram lichtere packs krijg ik dus dit vreemde fenomeen.

mijn vliegconfiguratie is:

CF versie/ metal bearingblocks/ verder alles stock (belt)
stock regelaar (geen gov ingesteld)/ stock motor 100% throtle curve flat
spartan 720 / s9257 (32% gain futaba 10c zender)

align metal tail holder met Heim Joint mod (aanrader)

oja de bedrading van de spartan zit los rond het frame en kunnen naar mijn mening geen extra resonatie veroorzaken... maar misschien zie ik iets over het hoofd..

alle tips zijn welkom,

fijne kerst allen!! ;)

Laatst bewerkt:
Hey Dirk :)
Jij ook alvast een fijne kerst!

Ik denk dat het gewicht van de packs wel wat invloed heeft, als het zwaartepunt dan meer naar voren ligt, maar ik denk eerder dat de stroomafgave van die packs wat beter/constanter is.
Dat heeft m.i. namelijk wel veel invloed op het gedrag van de staart in achterwaardse vlucht.
Misschien heb je hier al naar gekeken, maar je kan nog eens kijken of je de maximale resolutie van je S9257 goed benut.
dus je gyro limits zo groot mogelijk, en kijken of je misschien een gaatje naar binnen kan op de staartservohoorn (of een gaatje erbij maken ;) )
Dat lost vaak veel op.

Kerstgroeten,
Eric

Ik verplaats het draadje wel even naar "heli algemeen" juist omdat het een breed voorval is.
zie: http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Eric,

ja dat zijn dingen die ik nog niet uitgeprobeerd heb maar inderdaad het gewicht had ik al een vermoeden van. Ik ga inderdaad eerst de resolutie verhogen. daarna eens kijken of die lichte packs iets meer naar voren kan plaatsen zodat het gewicht iets meer naar voren hangt...

wordt vervolgt... maar zal nog wel even duren voordat ik hier op terug kom. Ik ga de komende dagen eerst op pad dus wordt pas in het nieuwe jaar voordat ik hier uitspraak op kan doen. Maar mochten er verder nog suggesties zijn dan lees ik ze graag hier..

erg bedankt voor je bijdrage ;)

Ik heb afgelopen dagen een aantal aanpassingen en correcties uitgevoerd die hoogstwaarschijnlijk bijgedragen hebben aan dit euvel... want het probleem is verleden tijd :)

allereerst heb ik de gyro bedrading los gezet door de kabel te krullen om een pen en lichtelijk verhitten met een vlammetje zodat deze in de vorm blijft staan. Hierdoor absorbeerd de bedrading alle hinderlijke trilling die er dan nog zou kunnen zijn waardoor de gyro zo min mogelijk gemanipuleerd kan worden.

als tweede ondekte ik dat de pushrod na het verwijderen gewoonweg krom bleek te zijn... dat was hij uiteindelijk niet maar er komen natuurlijk grote krachten op... dus hup geleiders eraf, pushrod in een passend op maat gemaakt carbonpijpje en vast gezet met de bestaande links en erop gezet... zonder geleiders!. (dit heb ik ook op mijn raptor 50 gezet en werkt super!)

als derde heb ik toch de align carbon blades gechecked op onballans... daar bleek een miniscul verschil in te zitten die ik ondanks dat het verder goed leek bij-gecorrigeerd.

en als laatste heb ik de regelaar (die voorheen aan de zijkant gemonteerd zat) aan de voorkant onder de battery tray gemonteerd... om het gewicht dan toch nog iets te kunnen compenseren.

resultaat... een tailwag vrije heli.... en eindelijk weer lekker kunnen vliegen zonder die nare hunt...

ik weet dat dit soort problemen vele oorzaken kunnen hebben maar hoop dan toch dat dit voor sommigen een aanvulling kan zijn,,

Back