T-Rex 500 : Zware tail wag

Ik heb even geleden mijn T500 mooi afgesteld gekregen. Toen ik echter wilde beginnen vliegen, begaf mijn MX-16 het...dus niet vliegen.

Intussen een DX7 gekocht, icm een AR7000 ontvanger. Ingesteld, alles in orde, en gisteren gaan proberen.

Nu blijkt de heli een zware tail wag te hebben, de staart wappert heen en weer in die mate dat hij niet te vliegen is...

FF de setup weergeven :

3 x Hitec s5245MG op de swash
GY-401 en s9257 op de staart
5s lipo's (Flightpower 30C - 3200 mAh) met 14T pinion - vliegtijd is voor mij belangrijker dan prestaties.

De gyro sensitivity staat op de zender ingesteld op 28/72 %, wat overeenkomt met -34/+34, hetgeen goed werkte met de MX-16.

Als ik de heli laat optoeren, is alles normaal. Tot op het ogenblik dat hij net voor het hoverpunt komt, dan begint hij te schudden (horizontale beweging).

Als ik ga hoveren, gaat de staart heen en weer over zo'n 5 a 10 cm. Hij blijft wel stabiel, de neus blijft in dezelfde richting...

Tailblades staan los genoeg, afstand tussen de tandwielen is correct, ik heb geprobeerd de gyro sensitivity te verhogen en te verlagen, belt spanning aangepast, ik weet het dus niet meer...

Iemand nog ideeën waaran dat zou kunnen liggen ?

Probeer de afstand van je ballink op de servo horn is te veranderen, hoeveel mm staat ie nu vh midden?

Probeer de afstand van je ballink op de servo horn is te veranderen, hoeveel mm staat ie nu vh midden?

Hij staat momenteel op ongeveer 1 cm, het middelste gaatje van het stervormige servoarmpje dat bij de 9257 zit. Dan is de stang die de servo aan de staartaansturing koppelt recht, dus niet gebogen. Limit staat daarbij op 100 op de gyro.

zet hem in normalmode en kijk dan of hij wegdraait corrigeer dit en dan moet het over zijn in hhmode

In Normal mode doet hij net hetzelfde. Het probleem is ook niet dat hij wegdraait, de staart kwispelt heen en weer maar de neus blijft in dezelfde richting. Ik denk meer aan een mechanisch probleem dan aan de gyro, omdat het vooral vanaf een bepaald toerental begint.

5s lipo's (Flightpower 30C - 3200 mAh) met 14T pinion - vliegtijd is voor mij belangrijker dan prestaties.

Geldt ook voor mij en daarom heb ik de EVO 25 3700 mAh gekozen.;)
Weegt hetzelfde (is zelfs 2 gr lichter) en is continu belastbaar met 92.5 A (30C 3200 mAh tot 96 A). Met een 15 T haal ik 12-13 min maar dat is wel hooveren met lage headspeed!!

Staartproblemen heb ik ook sinds het trainingskruis er onderuit is maar bij mijn 500 gaat de staart constant op en neer ipv links-rechts. Op helifreak nog meer mensen met hetzelfde probleem als het mijne gevonden en de oplossing daarvoor ZOU(moet nog testen) zijn: headspeed hoger.... Een oplossing voor jouw probleem weet ik spijtig genoeg niet...sorry...

@Boudewijn : ja, jouw setup guides heb ik allemaal al doorgenomen, T500, GY-401, throttle- en pitchcurves en daar heb ik veel aan gehad. Mijn dank daarvoor !

@slomo : inderdaad, tail bounce zou van een te lage headspeed komen.

Ik moet straks mijngyro settings nog eens checken. Nieuwe radio, dus mogelijks heb ik daar toch iets over het hoofd gezien...

Alvast bedankt voor de tips.

@Boudewijn : ja, jouw setup guides heb ik allemaal al doorgenomen, T500, GY-401, throttle- en pitchcurves en daar heb ik veel aan gehad. Mijn dank daarvoor !

@slomo : inderdaad, tail bounce zou van een te lage headspeed komen.

Geen dank, fijn om te horen dat je er wat aan hebt gehad. Maaruh... als je het over tail bounce hebt dan heb je het over heel wat anders. Als je tail heen en weer shud (dus van links naar recht), dan praat je over "tail wagging". Gaat je staart op en neer (dus verticaal), dan praat je over "bobbing".

Deze regel geld echt, als je een te lage headspead hebt dan krijg je juist last van bobbing. Hetzelfde gebeurd als je hardere dampers in je kop zet, dan wordt de kop stijfer en zul je dus een hogere headspeed moeten toepassen, anders krijg je weer last van bobbing.

Een tail bounce, houd in dat je staart suitert als je je stick loslaat bij rudder neutral position. Ik ga er voor als nog vanuit dat je last hebt van een tail wag, toch?

Ja hoor, het gaat wel degelijk om tal wagging, ik reageerde op de post van slomo over het bouncing (is dus bobbing).

Om één en ander aan te tonen heb ik net een flimpje gemaakt, kan je hier vinden :

Picasa-webalbums - Yves - T500 Probs

Je ziet, hij toert trillingsvrij op, maar tegen het hoveren aan zie je 'm beginnen, en tijdens het hoveren is het ook duidelijk.

Ik ben nu mijn zender aan het uitpluizen, om te zien of ik alles wel goed doe qua gyro gain instellingen.

Opmerking, meestal wordt de gg bepaald op een schaal van -100 tot +100. In de DX7 moet dat op een schaal van 0 tot 100, wil dat dan zeggen, als je op die eerste schaal -50 en +50 ingesteld hebt, dat ik nu moet instellen 25 en 75 ? Reken ik dat juist om ?

Jongens, ik heb goed en slecht nieuws...

Het goeie nieuws is dat de wag weg is...

Het slechte nieuws is dat ik de sensitivity niet meer kan omschakelen van HH naar normal mode.

Resultaat van mijn research :

ik had mijn AUX2 switch aangesloten om de sensitivity te wijzigen. Het vreemde is dat dat werkte. Switch naar boven : lampje aan (HH). Switch naar beneden : lampje uit (normal).

Vreemd genoeg stelde ik vast dat het kabeltje van de gyro aangesloten was op het 'Gear'-kanaal. Ik heb dit dus gewijzigd naar het Aux2 kanaal, en nu is de wag weg...hij neemt blijkbaar de instelling aan nu die ik in het gyro sensitivitymenu ingesteld heb, want als ik de waarde wijzig verandert het gedrag. Logisch zou je zeggen, want het kanaal Aux2 wordt daarvoor gebruikt.

Vreemd genoeg kan ik de Gyro sensitivity nu niet meer omschakelen met de Aux2-switch. Ik heb nog maar 1 stand, en dat is HH-mode. Voor mij geen probleem, voorlopig is dat alles wat ik moet gebruiken, maar ik moet toch eens goed zoeken hoe ik dat moet oplossen.

Voorlopig ben ik erg tevreden : morgenvroeg gaan we vliegen (hopen op degelijk weer) en dat zal tenminste lukken !

Bedankt voor de tips...

Vreemd genoeg kan ik de Gyro sensitivity nu niet meer omschakelen met de Aux2-switch. Ik heb nog maar 1 stand, en dat is HH-mode. Voor mij geen probleem, voorlopig is dat alles wat ik moet gebruiken, maar ik moet toch eens goed zoeken hoe ik dat moet oplossen.

Ik maakt zelf NOOIT gebruik van RATE/NORMAL mode op je gyro, alleen tijdens het afstellen. Ik vlieg altijd in HH/AVCS mode. Ik zie zelf geen reden om in RATE/NORMAL mode te vliegen. Ik heb in mijn Futaba een gyro gain per flight mode ingesteld, aldus op basis van "condition". Hoe hoger je toerental, des te lager je gain. Dus als ik van NORMAL naar IDLE1 en naar IDLE2 schakel, dan veranderd mijn gyro gain ook (lager). Misschien dat je DX ook zo'n optie heeft.

Jup, zo doe ik het ook. Met de DX7 kan je je gain via flightmode op helaas maar 2 standen programmeren.

Ik maakt zelf NOOIT gebruik van RATE/NORMAL mode op je gyro, alleen tijdens het afstellen. Ik vlieg altijd in HH/AVCS mode. Ik zie zelf geen reden om in RATE/NORMAL mode te vliegen.

Jup, 100% gelijk maar soms kan het handig zijn...

Met m'n Trex 600 N had ik het probleem dat als ik optoerde de staart op de grond al wou wegdraaien en zodra hij loskwam al een zwieper maakte. Als biginner heb je dat niet echt graag;).

Oorzaak hiervan was dat de heli wordt ingeschakeld in HH mode, daarna start je de motor en draag je hem naar het veld.
Omdat ie in HH staat en je met de helie bewegingen maakt gaat de staartservo reageren en staat hij dan niet meer in 't midden terwijl je de helie optoert.

Dus, terwijl hij optoert zet ik hem effe in Normale Mode, de staartservo centreert zich terug, ik schakel terug naar HH en jup: staartje blijft mooi staan;):p

Met m'n Trex 600 N had ik het probleem dat als ik optoerde de staart op de grond al wou wegdraaien en zodra hij loskwam al een zwieper maakte. Als biginner heb je dat niet echt graag;).

Oorzaak hiervan was dat de heli wordt ingeschakeld in HH mode, daarna start je de motor en draag je hem naar het veld.
Omdat ie in HH staat en je met de helie bewegingen maakt gaat de staartservo reageren en staat hij dan niet meer in 't midden terwijl je de helie optoert.

Dus, terwijl hij optoert zet ik hem effe in Normale Mode, de staartservo centreert zich terug, ik schakel terug naar HH en jup: staartje blijft mooi staan;):p

als je hem op de plek hebt gezet dan of even de schakelaar op en neer doen of knuppel ff heen en weer doen
dit heft het probleem op

Ik maakt zelf NOOIT gebruik van RATE/NORMAL mode op je gyro, alleen tijdens het afstellen. Ik vlieg altijd in HH/AVCS mode. Ik zie zelf geen reden om in RATE/NORMAL mode te vliegen. Ik heb in mijn Futaba een gyro gain per flight mode ingesteld, aldus op basis van "condition". Hoe hoger je toerental, des te lager je gain. Dus als ik van NORMAL naar IDLE1 en naar IDLE2 schakel, dan veranderd mijn gyro gain ook (lager). Misschien dat je DX ook zo'n optie heeft.

Akkoord Boudewijn, maar het is juist voor dat instellen. Als ik mijn servoarmpje er vanaf wil halen en terugzetten dan moet ik de servo laten centreren, en dat gaat nu eenmaal enkel in normal mode. Dus ik moet zoeken naar een mogelijkheid om 'm in normal mode te kunnen zetten. Uiteraard niet voor het vliegen, maar voor afsteldoeleinden...

Mijn laatste probleem is intussen ook opgelost !

Betrof programmatie van de zender. Ik heb de keuze tussen een manual mode om de sensitivity in te stellen, dus 2 waarden ingeven en met een knopje veranderen, ofwel een automatische. Bij die laatste kan ik 2 waarden ingeven, en die naar keuze toewijzen aan 1 van de 3 flight modes (dus in feite een lagere waarde toekennen aan de idle up modes), zodanig dat die automatisch veranderen als ik van flight mode wissel.

Hij stond dus op automatisch, vandaar dat ik niet meer naar gyro normal mode kon switchen.

Tip !! als je je rudderstick even snel heen en weer beweegt dan centreerd je giro weer naar het midden in HH mode.

Erik

Zie net dat dit ook al genoemd is door eddie, effe over het hoofd gezien.

Erik

Back