Persoonlijk zou ik voor metal gear servo's gaan op cyclic.
Bv Hitec
HS-625MG van rond de 35 euro en is redelijk crash proof

.
Erik
Met deze servo's heb ik dus hele slechte ervaringen! Heb er meer dan 20 van in bedrijf gehad, en in het begin ging dat allemaal wel leuk, maar na een jaar of twee crashte de ene heli na de andere. Mechanisch zijn ze wel sterk, maar de electronica kan er zonder waarschuwing zomaar mee ophouden. het is me twee keer overkomen dat ik bij het tweede of derde vluchtje van de middag de ontvanger aanzette, en er opeens een servo niet meer meedeed, het is me helaas ook drie keer overkomen dat een servo er tijdens het vliegen mee ophield.
Verder heb ik twee keer meegemaakt dat een servo nieuw uit de doos al niks deed. Mijn mening: Een afrader!
Verder: als de S3152 goed genoeg zou zijn, waarom de S3001 dan niet? Dat is namelijk mechanisch dezelfde servo, alleen dan met digitale electronica.
Daardoor is hij wel íets preciezer, maar niet veel. Sterker is hij ook niet, maar doordat hij digitaal is, gaat hij al wel bij de minste of geringste belasting fors stroom trekken.
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat precisie niet belangrijk is, maar als beginner heb je dat gewoon niet nodig.
Wil je later verder gaan en heb je het gevoel dat je die precisie wél wilt, kun je altijd nog upgraden.
Kort gezegd: Dure servo's zijn NIET per sé nodig. Goeie servo's WEL!
Dat iedereen er oersterke digitale (en tegenwoordig borstelloze) servo's in zet, is een beetje een hype. Er werd ook al 3D gevlogen toen de borstelloze servo's nog niet bestonden, en digitale servo's nog maar een zeldzaamheid waren. Het materiaal is er nu, en goed verkrijgbaar, maar dat wil niet zeggen dat het met minder niet gaat.
de S3001-tjes die ik noemde, het is een ondergrens, maar het vliegen gaat er zeker wel mee (20 jaar geleden vlogen we met dergelijke servo's min of meer probleemloos 5 kg zware 10cc heli's), en ook dat "sponzige", daar moet je eerst behoorlijk voor kunnen vliegen, voordat je dat überhaupt kúnt voelen!
Zet je er S9202 in, dan durf ik er heel wat onder te verwedden, dat de gemiddelde hobbyvlieger het verschil met digi's niet kan voelen aan het stuurgedrag. (en dan bedoel ik met gemiddelde piloten niet de doorgewinterde 3d experts, die zullen het wel merken denk ik....)
Maar het is ook een kwestie van vertrouwen: Als je je veiliger voelt met duurdere servo's, moet je dat doen. Scheelt kopzorgen bij het leren vliegen!
Groet, Bert