T rex 600esp naar UH 1 Huey .

We gaan ons nog eens riskeren aan een schaal of semi-schaal project .:) Ik heb een T rex 600esp op de kop kunnen tikken aan een deftig prijsje en die is zowat de meest geschikte mechaniek van Align voor inbouw in schaalrompen . Hij was al FBL dus geen gedoe met paddles . Er zit een 3GX op maar dat spul werkt goed genoeg . Wat hebben we ondertussen al verandert ? Niet veel eigenlijk , de "oude " motor is vervangen door een Align 600 - 1220kv motor voor 6 s , regelaar verzwaard van origineel 75 A naar 100 A . Ook de pallen zijn van 600 naar 700 gegaan , de tail boom was reeds verlengd bij aankoop (700 size) . Tail boom gaat later weg maar om in te vliegen ok . Dan wat aanpassen van tandwielen . Uiteindelijk na wat advies 10 T pinion op 170 T main gear . Geeft mooi rustig toerental . Ik moet hem nog invliegen op de 700 blades maar met de 600 blades kreeg ik na 5 minuten vliegen nog 64% over in lipo . Ziet er goed uit dus . Er komt nog gewicht bij later natuurlijk .
P7180001.JPG

Vandaag regendag dus even de pallen zwart gespoten en de tippen US cav yellow .
P8150002.JPG

Volgende stap zal de rotorkop zijn , ik heb gekozen voor een Vario semi scale head voor Huey

Semi scale rotor head deze dus . Ik heb de chance dat Mr Vario Belgie niet ver van mijn deur woont en dus binnenkort deze kop erop :p en dan weer eens vliegen .
Voor de romp gaat mijn keuze naar deze
CN2037.jpg


en wel de geverfde versie waar ik later nog wat persoonlijke toetsen aan ga geven . Wordt vervolgd .
 
Hoe ga je de hekrotoraandrijving doen naar de hoog geplaatste hekrotor?

Groet, Bert
 
Nog niet helemaal zeker maar de romp is voorbereid om een flex drive te installeren . Nu zullen er wel voor - en tegenstanders zijn van dit systeem . Ik hoor graag uw mening en van alle lezers hier ?
 
Ik heb een zelfgemaakte flexdrive ("massieve" as van 1 mm dik) in een 450 en die functioneert uitstekend, en eentje (een "echte", niet een zelf geknutselde) in een .60 klasse heli maar die heeft nog nooit gevlogen.

Het schijnt ook bij grotere heli's goed te functioneren wat ik er van begrepen heb....

Groet, Bert
 
Dan gaan we die flex drive maar eens proberen . Ondertussen tail blades ook gespoten en uitgebalanceerd . Ready to go . Hopelijk deze middag nog wat testvliegen , verbruik meten enz .
P8170001.JPG
 
Zo deze middag 4 vluchtjes gemaakt van elk ongeveer dik 5 minuten . Niks dat heet wordt ( motor - esc - lipo ) en na 5 min nog 40% in lipo . Met de romp erbij zal ik dus naar zwaardere lipo moeten gaan , allez meer capaciteit . Nu 6s 5000mah ( 1 stuk )
 
Neen , flybar louter decoratie .
Zo op de tekening te zien is de flybar niet enkel decoratief, maar zal ze (zoals ook op de 1:1 versie het geval is) een sterk staliserende invloed hebben op het vlieggedrag van de heli en een demping op de besturing, want ze is weldegelijk beweegbaar opgehangen tov de hoofd-as, en heeft ook een link naar (en dus invloed op) de stand van de bladeholders. Hoe weer gewicht er aan de flybar-uiteinden hangt, hoe sterker het dempend effect zal zijn. Dat mechanisme heet "Bell stabilisatie".

Bij de meeste flybar rc heli's wordt er ook nog gebruik gemaakt van paddles op de uiteinden die de stuur-inputs versterken, dat wordt dan "Bell-Hiller stabilisatie" genoemd.

Een bondige beschrijving vind je hier: http://www.rcheliwiki.com/Bell-Hiller_mixer

In elk geval, veel plezier met bouwen en vliegen van deze mooie schaalheli!
 
Je hebt gelijk Wouter , beschrijving bij Vario : This semi-scale rotor head includes additional mixing of the blade holder actuator linkage at a ratio of 2 : 1. This results in well-balanced flying characteristics, and the model has a damped rather than direct response to your control inputs (resembling a 2-blade head with flybar).
Ik heb er nog niet kunnen mee vliegen . De kop zit in elkaar maar de Align as die bij de heli was , is te kort . Ik heb dus een langere as nodig en die wordt momenteel gemaakt van een Vario as die zal bijgewerkt worden zodanig dat ze in de heli past . Vario as 1omm van boven tot beneden en Align as is onderaan 9 mm . Dit werkje wordt gedaan door Tempel (hier ook gekend op het forum ) . Hoop in de loop van volgende week testvluchten te maken .
 
Nou.... dat betwijfel ik ten zeerste: Als ik naar de foto's in post 7 (en ook de plaatjes in de catalogus) kijk, is er nul bewegingsruimte aan weerszijden van het "kantelpunt" van de flybar, en zit die dus effectief vast.
Die heveltjes doen niks anders dan de overbrengingsverhouding (tussen tuimelschijf en rotorbladen) handhaven zoals die is bij een flybar kop, zodat je dezelfde stuuruitslagen aan kunt houden. Staat ook in de katalogus: "Die Taumelscheibenwege bleiben denen eines Paddelkopfes ähnlich" (de tuimelschijfuitslagen blijven vergelijkbaar met die van een paddelkop)

Ik heb namelijk bij mijn Bell 47 G de rotor ook direct aangestuurd gemaakt maar dan door kogels in de uiteinden van de bladhouder armen te zetten, en dan word opeens (als je niks verandert aan de stuuruitslagen) de minimum en maximum pitch 2 keer zo groot, en ook de cyclische uitslagen zijn dan onvliegbaar groot.. Bij die heli heb ik de servo-armpjes in moeten korten van 18 mm tot 1 cm.
Bij de beschrijving van deze kop word er ook nadrukkelijk op gewezen dat je rotorbladen moet gebruiken die bedoeld zijn voor een kop zonder paddelstang!

Guyken, prober maar eens of je die flybar heen en weer kunt bewegen, dan weet je gauw genoeg wat hij doet.

De "werkelijke" schaalkop, 702/25, heeft wel een bewegende flybar die ook daadwerkelijk functioneel is, en Vario waarschuwt er voor, dat het stuurgedrag van die kop toch wel anders dan anders is, en alleen voor ervaren piloten....

Het verschil zit, naast wrijvingsdempers in de kop 702/25, zichtbaar in dat er bij die laatstgenoemde ruimte is tussen de uitsparing in de flybar, en de lagerstoelen van het centraalstuk, die toelaten dat de flybar kan bewegen. Deze ruimte ontbreekt bij de kop die Guyken heft (702/70) waardoor de flybar onbeweeglijk is.

Groet, Bert
 
Scale head Guy2 klein.jpg

en hier is ie dan, missie geslaagd. Guyken, enkel nog je zender binnenbrengen en we regelen heb af......

Voor de mensen met een inbreng in dit verslag, kan ik zeggen dat de "flybar" volledig vast zit en dus de genoemde 1:2 verhouding van geen tel is. Enkel de verhouding van de mixer telt iets mee en ligt ergens rond de 70%, dus de rotorbladen zullen "iets" minder met de tuimelschijf meegaan tov een rechtstreeks gestuurde kop (recht naar de bladhouder armen). Voor de rest verandert er niets tov "echte" flybarless kop die we kennen uit het 3D midden......

Gegroet, Guy1
Scale head Guy2 detail.jpg
 
Repliek op het voorgaande: de nieuwe as heb ik uit een bestaande Vario as gemaakt. Een lengte van ongeveer 50mm tot op 9mm gedraaid en een 3mm gat geboord om het tandwiel vast te zetten. Wel nogal wat werk gehad ermee daar het staal 'verdorie' hard was ;-)
 
Vind het indrukwekkend dat het je gelukt is om die as af te draaien.... Ik heb dat vroeger wel eens geprobeerd, en dat kostte me alleen maar beitels....
Voor een oppervlaktegehardde as, is die harde laag verdomd dik (en verdomd hard....).
 
Laatst bewerkt:
Ik koop zelf altijd een stuk 10mm assenstaal oftewel zilverstaal bij Conrad. Dat is dan een lengte van 50cm waar je lekker mee kunt experimenteren op de draaibank. Je moet wel goed kijken of er in de fabriek bij het afsteken van de lengte niet een gedeelte krom gedrukt is. Dan heb je je stinkende best gedaan en blijkt je nieuwe as alsnog krom.

Grt, Marco.
 
Dat wordt doorgaans gewoon op een zaagbank gedaan waardoor hij zeker krom is.
Lengtes worden gewoon in het midden opgepakt en de boel buigt gewoon. De geharde en nageslepen assen van Vario breken liever als dat ze buigen. Ik heb het aan den lijve meegemaakt.
 
Zilverstaal is bij lange na niet van dezelfde kwaliteit als een Vario as, volgens mij.
Sowiso, die stukken die je bij de Conrad koopt, die zijn bij mijn weten getrokken, en dus eigenlijk alleen per toeval recht, ook al hoeft de slingering niet zoveel te zijn dat ze onbruikbaar zijn.
Geslepen assen zijn sowiso recht, altijd en 100%.

Persoonlijk zou ik dat domweg niet aandurven om een heli vanaf pak hem beet 600/.60 size aan een stuk zilverstaal te hangen.... Met kleinere heli's had ik er vroeger weinig moeite mee, maar ja, dat draaide 30 jaar geleden ook allemaal nog niet zo hard....

Ik heb nog nooit een Vario as zien breken overigens, wel buigen. Dus blijkbaar crash ik te weinig of niet hard genoeg ;)
 
Back
Top