T-REX 600N Flybarless V-Bar project

Discussie in 'Flybarless' gestart door nwolsink, 4 nov 2008.

  1. nwolsink

    nwolsink Guest

    In navolging van Pardoez ga ook ik mijn T-REX 600N flybarless maken, alleen wel op een andere manier:
    1. Het is een 600N
    2. Ik ga V-Bar gebruiken
    3. Ik doe het met een prototype kop van Quick UK :p

    Een van mijn motivaties is de T-REX 250, waar ik niet nog een gyro voor wil kopen gezien alle
    flybarless ontwikkelingen, de Spartan van de 600N gaat dus nu op de 250

    Mijn setup is:

    Electronica
    BLS-451 op swash op 8V
    BLS-251 op de staart
    S3155 op gas en S3153 op mixture
    Mikado V-Bar
    AR7100 RX
    MultiGov Pro governor


    Aandrijving
    TT Red Line .53 met CYB MP5 SB

    Bladen

    Radix 600mm

    Rotorkop
    Quick UK prototype swash

    Het wachten is nu op de rotorkop, deze zal binnen enkele weken klaar zijn!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    Gaaf, succes.

    Ik heb onlangs een v-bar op mijn 600e gezet, vliegt fantastisch. Ook makkelijk af te stellen ipc, alleen de tuning is wat lastiger. Ik zou je aanraden om de remote control unit er gelijk bij te kopen dan hoef je niet te hannisen met een laptop op het veld.

    Ron
     
  3. nwolsink

    nwolsink Guest

    1. Ik heb een hele kleine laptop
    2. Daarnaast is mijn voornaamste veld 10 stappen van mijn voordeur ;)
     
  4. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Mooi,

    Ben ook erg benieuwd naar jou flybarless systeem, wat is er zoal speciaal aan de QuickUK kop?
    En, 8V op de BLS-451 volgens mij kan deze maar tot 6 Volt!!??
     
  5. nwolsink

    nwolsink Guest

    Dat moet ik ook nog zien wat er zo speciaal aan is, er komen iig voor het testen meerdere systemen.

    BLS451 draait bij mij al tientallen vluchten probleemloos op 8V
     
  6. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    spartan gyro

    toch wel dit jaar nick


    gr erik
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2008
  7. nwolsink

    nwolsink Guest

    Tsja......... toen ik hoorde dat QUK met een optie kwam heb ik de knoop maar door gehakt. Heb alleen net de donor (de 600N) in poeier gevlogen, hij is nu al wel fybarless en dat zonder tools :)
     
  8. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Nou, dat is dan fraai.
    Hoop dat de schade mee valt, wat ging er fout dan?
     
  9. nwolsink

    nwolsink Guest

    Duimfoutje agv de Red Line, de cyclic response was even iets heftiger dan ik was gewend, IDL2 duurde maar 60 sec :(
     
  10. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Sorry hoor!! maar als je duimen moeite hebben met de reactie snelheid van je heli, waarom vlieg je dan in hemelsnaam met 8Volt op je swash servo's, beetje tegenstrijdig vindt je niet:confused:

    Maar een heli in de grond boren blijft natuurlijk klote ( die van mij heeft afgelopen zaterdag ook geprobeerd te landen met een blade-stop:mad:) succes met de wederopbouw.

    Gr,

    Mario
     
  11. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Bij mij viel gister de motor uit toen ik stationary flips aan het doen was.
    Gelukkig kreeg ik hem met 6volt nog gedraaid :rolleyes:;)
     
  12. nwolsink

    nwolsink Guest

    dit was gewoon een nieuwe situatie waarin ik iets te overmoedig was met de hoeveelheid power die in eens beschikbaar was.

    6V of 8V maakt qua snelheid (merkbaar) niets uit, dit heb ik puur zodat ik de regelaar (weer een extra component) achterwege kan laten en een zo clean mogelijke setup houd.
     
  13. nwolsink

    nwolsink Guest

    Even een update > foto's komen morgen.
    De heli zit weer grotendeels in elkaar en V Stabi is gemonteerd.

    Nu zit ik met 2 dingen:
    1. De tail servo beweegt een klein beetje als je pitch en / of rol geeft, is dat normaal?
    2. In mijn ontvanger zit een ingebouwde stepdown voor de tailservo, hoe gaat de V stabi hier mee om?? Heb er nu voor de zekerhei maar een regelaar tussen gezet maar zou wel mooi zijn als deze er tussenvandaan kan.
     
  14. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    1. Dat is normaal en je kunt ook in het programma de gevoeligheid afstellen of helemaal uitzetten.
    Het is bij de AC-3X ook zo.

    Bij de AC-3X heet dat:
    Cyclische DMA gevoeligheid:
    Hierbij gaat het om een draaimomentcompensatie-voorsturing bij cyclisch bladverstelling (Roll-/ Nicksturen).
    Zoals bij collectieve bladverstelling moet de heckrotor ook bij cyclische bladverstelling een extra draaimoment compenseren.
    De cyclische draaimomentcompensatie ligt normaal gesproken bij ongeveer 65% van de Pitch DMA waarde.
    Dit is helaas niet eenvoudig in te stellen.
    Het beste gaat het wanneer men zijdelinkse Tic-Toc’s vliegt en daarbij de Heck in de gaten houdt.
    In het ideale geval moet bij een juist ingestelde Pitch-DMA de heck ook in de zijdelinkse Tic-Toc’s perfect staan.
    Doet hij dat niet, dan moet men wanneer de Heck bij het Rollen met het draaimoment wegdraait,
    de cyclische-DMA verhogen of in het andere geval indien de Heck tegen het draaimoment indraait verkleinen.
    Bij cyclische uitslagen van de tuimelschijf moet de instelhoek van de Heckrotorbladen tegen het draaimoment in
    worden verhoogd en niet worden verkleind.

    Pitch-DMA Gevoeligheid:
    Hieronder verstaat men een draaimomentcompensatie-voorsturing bij collectieve bladverstelling,
    dat wil zeggen bij het sturen van Pitch.
    Hoe meer Pitch men geeft des te meer draaimoment moet de Heckrotor compenseren.
    De hier ingestelde DMA waarde wordt eenvoudig proportioneel aan de Pitchwaarde voor het Heck signaal bij gemixt,
    en ontlast de regeling zelf.
    Om hem in te stellen stuurt je met een ruk Pitch en bekijk men de staart.
    Draait de heckrotor met het draaimoment weg, dan moet je de Pitch-DMA waarde verlagen.
    Draait de heckrotor tegen het draaimoment in, dan verhoog je de waarde.
    Net als bij de cyclische-DMA moet men hier ook weer erg op de richting letten,
    bij het verhogen van de pitch moeten de heckbladen tegen het draaimoment in sterker worden ingesteld.

    2. Stepdown is echt nodig de staartservo mag niet meer dan 5.1 Volt hebben.
    Het is wel raar dat hij is ingebouwd, normaal moet hij namelijk tussen de gyro en servo,
    wanneer hij is ingebouwd, mag ik aannemen dat je hem wel kan uitschakelen?
    Anders zit je er zo en zo mee. Wanneer alles gewoon op 4.8 (5.1) Volt goed werkt,
    en het amperage niet te veel is voor de ingebouwde stepdown, dan zou je het kunnen gebruiken lijkt me.
    Het zal er vanaf hangen met hoeveel spanning de V-Stabi werkt en wat hij verbruikt.
    Zelf zou ik kiezen voor een normale ontvanger uitgang, en een aparte stepdown (wat overigens gewoon een diode is).
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2008
  15. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik heb een AR7100, dat is een ontvanger die op een deel van de uitgangen 5,2V heeft en andere uitgangen zijn dus hoger.

    Aangezien cyclic bij mij 8V is en Rudder dus 5,2 vraag ik me af hoe de V-Stabi hier mee omgaat, geeft hij het voltage per ingang door naar de uitgang of draait het hele ding nu op 8V, in dat laatste geval heb ik dus een regelaar nodig > die ik reeds heb.

    Diode kan niet omdat deze maar 0.7V terugzet en dat is op 8V niet voldoende
     
  16. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Tja, dan zou je het eerst even moeten meten, of bij de mikado zelf na vragen.
    Ik zou het niet weten qua V-Stabi helaas.
     
  17. nwolsink

    nwolsink Guest

    8V probleem is solved, ik heb zelf een kabel gemaakt waarbij de + en - van de ontvanger direct naar de staartservo gaan, alleen de signaal draad gaat nog door de V-Stabi :p weer een element minder op de heli!
     
  18. nwolsink

    nwolsink Guest

    Het duurde effe maar hij is klaar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vandaag was een vrij onsuccesvolle maiden, na een korte hover en rondvlucht waarbij alles het prima deed kreeg de heli ineens een enorme "wobble" in de kop, ik vloog dan weliswaar laag toeren op NORM mode maar zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt.

    Afin throttle hold erop en dat was mijn tailgear en godzijdank niet meer :eek:
    Het was natuurlijk wel erg koud zo tegen het vriespunt dus het zou een combi kunnen zijn geweest van te harde dempers en te weinig toeren.

    Heb er nu 80duro dempers erin gedaan en zondag volgt maiden 2 maar dan wel in IDL1 op 2000 rpm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2008
  19. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Hhmm,
    Wat bedoel je precies met woble, kun je dat iets uitgebreider uitleggen.
    Was het zo erg dat je moest autoroteren?
    En wat is jou toeren op de kop op normaal?
    Ben erg benieuwd wat het nu uiteindelijk is....

    Hopelijk (qua weer) ga ik morgen mijn derde vlucht maken.

    PS, is het niet zo dat je alleen maar de plus draad moet doen, en de signaal en de min draden aangesloten moet laten?
    De min draad in verband met de zogenaamde aardlussen.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2008
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Het kan ook oversturen geweest zijn van de gyro, hetzelfde als kwispelen op de staart, kun je nu ook op de kop krijgen.
     

Deel Deze Pagina